انقلاب صنعتی چهارمهوش مصنوعییادداشت

هوش مصنوعی؛ انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یادداشت: سجاد سلیمی، کارشناس رسانه

هوش مصنوعی انقلاب صنعتی چهارم را شروع کرده و تمام خواهد کرد و اکنون ما وسط انقلاب چهارم صنعتی هستیم از این رو هوش مصنوعی در قرن ۲۱ به یکی از مهترین ابزارهای استراتژیک دنیا تبدیل می‌شود.

هوش مصنوعی آثار بسیار زیادی را بر روی زندگی افراد گذاشته است و اعتقاد دارم که در آینده اثر این فناوری را بسیار بیشتر خواهیم دید و از دیدگاه بسیاری از دانشمندان تأثیر این فناوری در همه جوانب جامعه بشیری بیشتر از برق خواهد بود و نگارنده معتقد است این موضوع مبالغه‌آمیز نیست.

ایجاد یک سیستم هوشمند که رفتاری مشابه با انسان داشته باشد. ساده‌ترین و نه کامل‌ترین تعریف از هوش مصنوعی است و هدف غایی آن نیز این است که ابزارهایی بسازیم که به‌جای ما انسان‌ها فکر کنند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

اما باید در ابتدا دانست فرصت‌های ایجاد شده در کسب‌وکارها با استفاده از این فناوری بسیار گسترده است که در ادامه این مقالات به آن خواهیم پرداخت و با رونق کسب‌وکارها نیز باید انتظار تغییر در سبک زندگی و فرهنگ مردم را داشته باشیم.

آماده‌سازی جامعه برای پذیرش هوش مصنوعی و استفاده حداکثری از مزایای هوش مصنوعی خلاصه گزارش‌های کاخ سفید در دولت‌های اوباما و ترامپ است که راه آینده فناوری آینده جهان را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌گونه سیاست‌های رسمی دولت‌ها چه خوب است در ابتدا نظرات افراد مختلف دراین‌رابطه را بدانیم.

مثلاً پوتین در گفته‌ای مطرح کرده است که هوش مصنوعی برای بشریت مهم است و اگر فردی در این حوزه برتری یابد بر همه دنیا برتری خواهد داشت.

اما یکی از کشورهایی که در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده است کشور چین است و طبق برنامه این کشور در سال ۲۰۳۰ باید رتبه اول هوش مصنوعی در جهان باشند و بسیاری از شرکت‌های برتر حوزه هوش مصنوعی در چین هستند.

در سندی که در سال ۲۰۱۸ توسط اتحادیه اروپا منتشر شد، هوش مصنوعی همه دنیا، صنایع و جوامع را متحول خواهد کرد و دلیلش را دسترسی به توان محاسبه بالاتر، دسترسی به داده‌های فراوان و پیشرفت در الگوریتم‌های محاسباتی و روش‌ها اعلام کرده است.

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی

بر اساس این مطالب هوش مصنوعی در قرن ۲۱ به یکی از مهترین ابزارهای استراتژیک دنیا تبدیل شود و قطعاً رویکرد ما نسبت به هوش مصنوعی دنیای ما را ایجاد خواهد کرد.

مدیران و رهبران کسب‌وکارها هم نظرات مشابهی دارند، سرگی برین، از بنیان‌گذاران گوگل دررابطه‌با هوش مصنوعی می‌گوید: توسعه هوش مصنوعی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رشدی است که در طول عمرم دیده‌ام و جف بروس، مدیرعامل آمازون اعتقاد دارد که ما در عصر طلایی هستیم و هوش مصنوعی کارهایی را برای ما مقدور می‌کند که قبل از این فقط در فیلم‌های علمی و تحلیلی دیده می‌شد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت نیز در جایی می‌گویند: هوش مصنوعی فناوری تعیین‌کننده است.

با همه این‌ها شاید گفت خلاصه تمام صحبت‌ها این است که هوش مصنوعی انقلاب صنعتی چهارم را شروع کرده و تمام خواهد کرد و ما الان وسط انقلاب چهارم صنعتی هستیم.

وقتی در رابطه به چنین اثر دامنه‌داری صحبت می‌کنیم بسیاری افراد احساس ترس می‌کنند که امری طبیعی است چون همه جوانب این تغییرات مشخص نیست ولی نباید نسبت به این فناوری فقط به دید بد نگاه نکرد.

هوش مصنوعی

در ابتدای شاید اولین برخورد ما باهوش مصنوعی را در فیلم‌ها شاهد باشیم که ترس را از این تغییرات در ما تزریق کرده است. فیلم‌هایی که اساس و درون‌مایه آن‌ها نشان‌دهنده تعارض بین منافع آدم و هوش مصنوعی ایجاد شده است. ترس بین انسان و ماشین به‌عنوان حالت پیشرفته این تعارض را می‌توان در فیلم‌های ترمیناتور، ماتریکس و … دید. اما می‌توان زیاده‌روی این دیدگاه ترسناک را در سریال‌هایی مانند آینه سیاه مشاهده کرد که حد سیاه‌نمایی را به حد بسیار بالایی رسانه است.

اما اگر موضوعات ترسناک را بخواهیم از فیلم‌ها خارج کنیم و واقعی به آن‌ها نگاه کنیم باید به بحران مشاغل توجه ویژه‌ای کنیم، با گسترش هوش مصنوعی، بسیاری از کارها را ماشین‌ها می‌توانند با هزینه کمتر و حتی هزینه سفر به‌صورت ۲۴ ساعته انجام دهند. نگارنده اعتقاد دارد قطعاً تمام مشاغل با ورود هوش مصنوعی یا از بین خواهند رفت یا تغییر خواهند کرد و هوش مصنوعی از کنار هیچ شغلی بدون تأثیر عبور نخواهد کرد ولی میزان این تأثیرگذاری بسیار به نوع شغل ربط دارد ولی نباید برای این بحران، جلوی گسترش این فناوری را گرفت و باید به دنبال راهکار گشت. قطعاً بهترین راه‌کار تطبیق و توانمند شدن بر اساس تحولات پیش‌رو است و گام نخست نیز ایجاد تحول در نظام آموزشی است.

نگرانی بعدی گسترش هوش مصنوعی، حکمرانی الگوریتم‌ها است، الگوریتم‌هایی که در دنیای امروز ما بسیار نقش دارند. برای مثال معاملات اقتصادی را انجام می‌دهند و کاربردی‌تر آن هدایت و راهبری وسایل نقلیه و … است که می‌تواند حمل‌ونقل را تحت‌تأثیر قرار دهد. برای مثال اگر هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مسیریاب به‌صورت عمدی یا غیرعمد دچار اختلال شود چه بر سر ترافیک خواهد آمد؟ یا مهندسی کردن افکارعمومی با استفاده از این الگوریتم‌ها نگرانی‌های بسیاری دارد.

بحث‌های اخلاقی، حقوقی و انسانی مسائلی است که باید از الان به آن توجه کرد و قطعاً به میزان رشد هوش مصنوعی حاشیه‌های اطراف آن توسعه‌نیافته است و قطعاً ۱۰ سال آینده برای ورود به این موضوع بسیار دیر است.

اما دررابطه‌با مزایایی هوش مصنوعی باید موضوعات مختلف بحث شود، بهینه‌سازی امور در فرایندهای تجاری و … از ویژگی‌های این فناوری است که هزینه‌ها را کاهش چشمگیری خواهد داد و قطعاً با اضافه‌شدن آی تی با چاشنی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها هزینه‌ها بسیار کاهش خواهد یافت.

این بهینه‌سازی به حدی مهم است که شاید بتوان آن را اولویت حال حاضر تمام کسب‌وکارهای جهان عنوان کرد و بسیاری شرکت‌ها همین لحظه از آن استفاده می‌کنند. در کنار بهینه‌سازی، افزایش کیفیت و دقت در کنار کاهش هزینه‌ها دیگر منفعت این فناوری خواهد بود. از ابتدای تاریخ با مقداری جهش فناوری هزینه‌ها و کیفیت روزبه‌روز بهتر شده است و با آمدن این فناوری قطعاً شاهد این موضوع با شدت بیشتر خواهیم بود.

همچنین در حل مسائلی که انسان‌ها از حل آن عاجز هستند هوش مصنوعی بسیار کمک کرده است، برای مثال پردازش حل مسائل همین امروز نیز در بسیاری از کسب‌وکارها ایجاد شده است که برای مثال داروسازی یکی از آن‌ها است.

بعضی بحران‌های اجتماعی، اقلیمی باهوش مصنوعی قابل‌تحلیل و ارائه راه حل است.

چندی قبل خلاصه هزاران مقاله مهندسی مواد را به یک سیستم هوشمند بر پایه یادگیری عمیق داده بودند و این هوش مصنوعی بر اساس این مقالات پیشنهادهای جدیدی برای ساخت مواد جدید پیشنهاد داده بود که بسیاری از آن‌ها درست بود به‌نحوی‌که تا پیش از آن کسی آن‌ها را کشف نکرده بودند نتیجتاً کشفیات علمی جدید به‌واسطه این فناوری امکان ظهور دارند.

البته معایب و محاسن را باید با هم دید ولی وزن مزیت‌ها بسیار بیشتر از معایب است و در این سلسله مقالات بیشتر بر روی مزایا صحبت خواهیم کرد.

اما بهتر است بدانیم که وظیفه اصلی مقالاتی که به‌صورت مرتب منتشر خواهد شد ایجاد این دید است که هوش مصنوعی در کسب‌وکار ما چه تغییری ایجاد خواهد کرد و افراد تازه جویای کار می‌توانند کسب‌وکار باهوش مصنوعی ایجاد نمایند.

اما باید دانست که در بسیاری از کارها استفاده از هوش مصنوعی دیگر امری ترجیحی نیست بلکه تلاشی برای بقا است که مجبور به ورود به آن و رقابت با رقیبان خود هستند و رسیدن به قله بازار بدون هوش مصنوعی در آینده قطعاً غیرقابل‌تصور است و قطعاً شرکت‌های سنتی دیریازود اگر به سمت این فناوری نروند رو به افول حرکت خواهند کرد.

در عصر هوش مصنوعی، داده عنصر اصلی است و کسب‌وکارها باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 شاید به‌جرئت گفت گوگل به‌عنوان با دسترس ترین شرکت در اختیار دارنده اطلاعات مردم، در این عرصه خوش خواهد درخشید.

تعامل با مشتریان، بهبود فرایندهای کسب‌وکار، ارائه خدمات و محصولات هوشمندتر سه محور عمده‌ای هستند که فعلاً کسب‌وکارها از آن‌ها برای بهترشدن می‌توانند استفاده کنند که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

منبع: صبح توس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا