اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرگزارش

 چرا اقتصاد جهان به سمت دیجیتالی‌شدن می‌رود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تا سال ۲۰۱۰ سودآور ترین شرکت‌های جهان در حوزه خودرو و نفت‌، گاز و پتروشیمی فعالیت‌ می‌کردند اما امروزه چهار شرکت از پنج شرکت برتر اقتصادی جهان در حوزه دیجیتال کار می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای اپل، ماکروسافت، گوگل و آمازون به ترتیب مقام اول، دوم، چهارم و پنجم را در اقتصاد جهان دارند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد کسب‌وکارهایی که دو دهه قبل وجود نداشتند، امروز به بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند. با توجه به اینکه این کسب‌وکارها در حوزه دیجیتال فعال هستند می‌توان گفت اقتصاد دیجیتال اهمیت بالایی در جهان و کشور ایران دارد.

سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دیجیتال

نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید جهانی را برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده است.بد نیست بدانید بسیاری از مردم عادی با استفاده از ابزارهای موجود مانند شبکه‌های اجتماعی کسب روزی می‌کنند. اغلب خرید و فروش‌های اینترنتی از طریق همین پلتفرم‌ها انجام می‌شود.

تقویت کسب‌وکارهای دیجیتال و ساده‌سازی فرایندهای قانونی برای اخذ مجوز فعالیت چنین کسب‌وکارهایی می‌تواند فضای مناسبی را برای افزایش فرصت‌های شغلی ایجاد کند

خوشبختانه میزان نفود اینترنت و تلفن‌های هوشمند در ایران طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و این رشد، بستری را فراهم آورده که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بتوانند در آن خدمات خود را ارائه دهند.

حضور کسب‌وکارهای دیجیتال در سال‌های اخیر فرصت‌های بسیار زیادی را برای جوانان جویای کار ایجاد کرده است. تقویت این کسب‌وکارها و ساده‌سازی فرایندهای قانونی برای اخذ مجوز فعالیت چنین کسب‌وکارهایی می‌تواند فضای مناسبی را برای افزایش فرصت‌های شغلی ایجاد کند.

طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بزرگتر، حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. به همین دلیل کسب‌وکارهای سنتی و غیردیجیتالی هم به دنبال تغییر فرایندهای خود به سمت دنیای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال هستند. البته بسیاری از بازارها هم فقط در دنیای دیجیتال تعریف شده‌ هستند مانند فروشگاههای اینترنتی .

حرکت ایران به سمت اقتصاد دیجیتال

کسب‌وکارهای سنتی و غیردیجیتالی، به دنبال تغییر فرایندهای خود به سمت دنیای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال هستند. امروز بسیاری از بازارها فقط در دنیای دیجیتال تعریف شده‌ هستند. حضور فیزیکی برای خرید‌وفروش سهام کسب‌وکارها دیگر مانند گذشته مرسوم نیست. حتی خرید‌وفروش محصولات از کسب‌وکارهای مختلف هم  در فضای دیجیتال انجام می‌شود.

کسب‌وکارهای زیادی در ایران هستند که در چند‌ سال اخیر، با تبدیل فرایندهای سنتی به دیجیتال، توانسته‌اند از نظر اقتصادی سودآوری خوبی داشته باشند. فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا، اسنپ، تیمچه و… نمونه‌هایی از کسب‌وکارهایی هستند که به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشته؛ سهم اقتصاد دیجیتال در GDP ایران از ۲/۶ درصد در سال ۹۲ به ۶/۸۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است که می‌تواند نمود آن را در سبک زندگی مردم ایران دید.

منبع: تبیان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا