اقتصاددیجیتال

درباره اقتصاد دیجیتال هیچ تصمیمی بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی نباید گرفته شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
هانیه کلهر

رئیس نصر تهران می‌گوید نمایندگان بخش خصوصی باید در کارگروه بررسی وضعیت اینترنت و اقتصاد دیجیتال حضور داشته باشند و صدایشان را به دولتمردان برسانند.

نشست خبری رویداد روز فناوری اطلاعات، امروز در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد. رئیس سازمان نصر تهران و اعضای هئیت مدیره آن در این نشست حاضر بودند و ضمن ارائه توضیحاتی درباره این رویداد به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ دادند.

به گفته اعضای نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، این رویداد در قالب یک برنامه سه‌ساعته برگزار خواهد شد و گفت‌وگوهای دو نفره میان مدعوین انجام خواهد شد.

حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران در خصوص هدف از برگزاری این رویداد گفت: «هدف روز فناوری اطلاعات رساندن اطلاعات مرتبط با فناوری اطلاعات و تأثیر آن روی زندگی عامه مردم است. باید مردم را با این روز آشنا کنیم چراکه امروزه فناوری اطلاعات سبک زندگی ایرانی‌اسلامی ما را دچار تغییرات شگرف کرده است.»

یکی از مهم‌ترین موضوعات در این نشست خبری مسئله تشکیل کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت بود که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده است. با وجود این که برخی از تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه فناوری ابراز آمادگی کرده بودند که در این کارگروه حاضر شوند اما اخبار مربوط به این کارگروه نشان داد که اعضای این کمیته صرفاً متشکل از نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است.

اسلامی در خصوص تشکیل این کارگروه گفت: «برای ما فعالان این حوزه موضوع اظهر من الشمس است و نیازی به تشکیل کمیته نیست اما تشکیل این کمیته را به فال نیک می‌گیریم به شرطی که نمایندگان بخش خصوصی هم در آن حضور داشته باشند.»

او اعتقاد دارد بدون حضور بخش خصوصی اساساً نباید تصمیمی در حوزه اقتصاد دیجیتال اتخاذ شود: «به نظر من هیچ تصمیمی راجع به اقتصاد دیجیتال نباید گرفته شود مگر این که نمایندگان بخش خصوصی هم حضور داشته باشند. انتظار این است که صدای فعالان بخش خصوصی شنیده شود.»

رئیس نصر تهران می‌گوید با توجه به این که فعالان بخش خصوصی از وضعیت اختلالات و فیلترینگ متضرر می‌شوند باید عضوی از این کارگروه باشند: «در برخی از بخش‌های دولت با این استدلال که بخش خصوصی ذی‌نفع است، از اعضای این بخش دعوت نمی‌شود. ما اتفاقاً با همین استدلال می‌گوییم که ما باید حضور داشته باشیم چون ما ذی‌نفع هستیم و دچار آسیب می‌شویم.»

البته او این توضیح را هم اضافه کرد که دولت نمی‌تواند در این کارگروه به بخش خصوصی اختیاراتی دهد اما همچنان این انتظار وجود دارد که نمایندگان بخش خصوصی در این کمیته حضور داشته باشند: «طبق اختیاراتی که قانون به دولت می‌دهد، دولت فقط به اعضای خود می‌تواند اختیاراتی را واگذار کند، نه به بخش خصوصی. با وجود این، برای بسیاری از موضوعات در کارگروه اقتصاد دیجیتال از ما دعوت می‌شد و ما بدون حق رأی در این جلسات حاضر می‌شدیم و صحبت می‌کردیم. بنابراین، انتظار امروز ما برای حضور در این کمیته حتی با حق رأی هم حضور داشته باشیم. با این حال، بیشترین انتظار ما این است که افراد ذی‌نفع بخش خصوصی هم در این کارگروه حضور داشته باشند.»

بخش خصوصی نیازمند دسترسی به اطلاعات است

البته در خصوص حضور در این کارگروه این انتظار از بخش خصوصی می‌رود که مسائل و مشکلات موجود را به کمک اسناد و اطلاعات فنی به اثبات برساند. حسین اسلامی ارائه این اطلاعات را مشروط به این دانست که بخش خصوصی هم به اندازه مجموعه‌های دولتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند. اسلامی در این خصوص تصریح کرد:

«اگر مسئولان از ما انتظار دارند برای حضور در این کمیته با مواجهه و اطلاعات فنی حاضر شویم، ما نیازمند دسترسی‌هایی هستیم که منحصر به مجموعه‌های دولتی است. اگر این اطلاعات را می‌خواهند باید شرایط ما با مجموعه‌های دولتی برابر باشد و این دسترسی‌ها را به ما هم بدهند. اگر ما هم در این کارگروه حضور داشته باشیم حتماً سعی می‌کنیم مبتنی بر مسائل فنی موضوع محدودیت‌ها و اختلالات را اثبات کنیم.»

بخش خصوصی بیش از پیش تضعیف شده است

مسئله عدم توجه به بخش خصوصی صرفاً به موضوع عدم حضور نمایندگان این بخش در کارگروه پیگیری وضعیت اینترنت محدود نمی‌شود. مسئله اصلی شاید مجموعه اقداماتی باشد که به تضعیف بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات کشور منجر شده است. رئیس سازمان نصر تهران در این زمینه و در پاسخ به خبرنگار زومیت چنین توضیح داد:

«تقریباً تمامی تشکل‌ها در حال حاضر نسبت به قبل تضعیف شده‌اند. معمولاً هیچ دولتی از یک تشکیل حرفه‌ای منتقد استقبال چندانی نمی‌کند. متلسفانه تشکل‌های حضوری چه در حوزه فاوا و چه خارج از این حوزه به دلایل مختلف که عمده آن مسئله قدرت و حاکمیت است تضعیف شده‌اند.»

اسلامی البته اعتقاد دارد این تضعیف درباره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران رخ نداده است: «در خصوص نصر این تضعیف رخ نداده؛ فارغ از مسئله محدودیت‌های اینترنت که یک موضوع ملی است و نباید از یک تشکل صنفی مثل سازمان نصر انتظار داشت که شرایط را دگرگون کند، تلاش و فعالیت‌های ما در حیطه کسب‌وکارهای فاوا نسبت به دوره‌های قابل مقایسه نیست.»

به گفته او، سازمان نصر در حوزه‌های عملکردی و در خصوص کسب‌وکارها همواره تهاجمی عمل کرده و توانسته نظرات بخش خصوصی را غلبه دهد. البته در خصوص موضوعات عمومی مربوط به اینترنت وضعیت متفاوت است: «در مسائل عمومی و ساختاری کشور جریانی حضور دارد که متأسفانه تضعیف‌کننده اقتصاد دیجیتال است و نیازمند آن است که غلبه‌ای در تمام مدیران اتفاق بیفتد. ما هم به‌عنوان تشکل بخش خصوصی سعی داریم با مکاتبه و گفت‌وگو نظرمان را برسانیم و با جمیع اقداماتی که بتواند تصمیم‌گیرندگان را اقناع کند نقش‌آفرینی کنیم.»

او در ادامه اضافه کرد: «یک هسته سختی وجود دارد که حرف ما را نمی‌پسندند و قبول ندارند؛ بعضاً ما را اپوزیسیون می‌خوانند در صورتی که ما خود پوزیسیون و فعالان حوزه کسب‌وکاری هستیم. با این حال به‌عنوان یک تشکل صنفی صرفاً در چارچوب قانون می‌توانیم فعالیت کنیم و تلاشمان را می‌کنیم.»

رویدادها فرصتی برای تعامل حاکمیت با اکوسیستم هستند

رضا قربانی، عضو هئیت مدیره سازمان نصر تهران، نیز در این نشست درباره نحوه برگزاری رویداد روز فناوری اطلاعات گفت: «با توجه به این که عموم داشته‌های محتوایی ما در الکامپ۲۶ هزینه شد ما یک رویداد جمع و جورتر در کمتر از سه ساعت برگزار خواهیم کرد که گفت‌وگوهای دو نفره را شامل می‌شود. امسال برخلاف سال گذشته برای حضور در این رویداد دعوت نشده‌اند بلکه امکان ثبت نام را ایجاد کرده‌ایم و از ۱۶۰۰ ظرفیت کامل، ۱۲۰۰ ظرفیت را به ثبت نامی‌ها اختصاص داده‌ایم و تا این لحظه ۷۷۳ نفر برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده‌اند.»

به گفته او، تقدیر از برگزیدگان مسابقات فوتبال جام انفورماتیک، تقدیر از فعالان و حاضران در تینواستارز الکامپ و جمع‌سپاری برای آزادی زندانی‌های حوزه فناوری از دیگر برنامه‌های روز فناوری اطلاعات خواهد بود.

کشاورز، دیگر عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران، نیز درباره اهمیت و اهداف برگزاری رویدادهایی مانند الکامپ یا روز فناوری اطلاعات چنین توضیح داد: «ایونت‌هایی مثل الکامپ و روز فناوری اطلاعات بستری است برای ارتباط عریان‌تر حاکمیت با بخش خصوصی در یک فضای غیرخصوصی. برخی مدیران حاکمیتی شاید نسبت به تبعات برخی تصمیماتشان آگاهی ندارند. وقتی این مدیران در این رویدادها حاضر می‌شوند فیدبک اکوسیستم را دریافت می‌کند که قطعاً این بازخوردها بر تصمیمات آتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.»

علاقه‌مندان به شرکت در رویداد روز فناوری اطلاعات می‌توانند برای حضور در این رویداد از طریق این لینک ثبت نام کنند.

منبع: زومیت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا