امنیت اقتصاد دیجیتال

اهمیت امنیت برنامه و محافظت از اطلاعات مشتری در هنگام راه‌اندازی یک استارت‌آپ

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هنگامی که شما به دنبال راه‌اندازی یک استارت آپ هستید، موارد بی شماری وجود دارد که توجه شما را می‌طلبد. شما باید تلاش صد درصد خود را به کار بگیرید تا برنامه با منابع محدود به طور موثر و کارآمد کار کند.

این نکته که نقض امنیت فقط مختص شرکت‌های بزرگ است، تفکر اشتباهی است و برای کوچکترین کار رعایت نکات حفاظتی و امنیتی الزامی است.

تخلفات سایبری چگونه می تواند بر استارت آپ شما تأثیر بگذارد؟

در صورتی که امنیت استارت‌آپ خود را جدی نگیرید، راه‌اندازی شما می‌تواند با عواقب ناگوار حمله سایبری و مشکلاتی به شرح ذیل روبرو شود:

  • از دست دادن داده‌‌های حساس مشتریان، کارمندان، اشخاص ثالث و شرکت
  • خرابی سیستم، در نتیجه از دست دادن کارکنان و بهره وری سازمانی
  • عقب نشینی مالی به دلیل از دست دادن درآمد یا هزینه‌های پاسخ به حمله سایبری
  • امکان طرح دعاوی قانونی یا مجازات‌های عدم رعایت اقدامات حفاظت از برنامه وب
  • آسیب به اعتبار در نظر مشتریان، شرکا و مهمتر از همه، سرمایه گذاران
  • تعطیلی تجارت

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

چگونه می‌توان یک برنامه محافظت از امنیت برنامه کاربردی موثر ایجاد کرد؟

اکنون که می‌دانید استارت‌آپ شما به اندازه شرکت‌های بزرگ در برابر نقض امنیت آسیب پذیر است، در اینجا اقدامات عملی است که باید برای کاهش خطرات انجام دهید:

۱. با انواع حملات سایبری آشنا شوید

لیستی از انواع حملات سایبری که در حال رشد است و هر ساله حملات امنیتی را انجام می‌دهند، تهیه کنید. شما باید با رایج‌ترین موارد مانند فیشینگ، DoS  وDDoS ، تزریقSQL ، بدافزار، دستگاه‌های به خطر افتاده / سرقت شده، برنامه نویسی بین سایت و … آشنا باشید. این به شما کمک می‌کند تا زمینه های احتمالی خطر ابتدای کار خود را درک کرده و یک برنامه جامع برای یک برنامه وب امن تهیه کنید.

۲. فرهنگ امنیت سایبری را در بین کارمندان ارتقا دهید

تعجب خواهید کرد اگر بدانید بسیاری از حملات به دلیل سهل انگاری کارمندان رخ می دهد! ضعف گذرواژه‌ها، استفاده از دستگاه‌های نا ایمن، Wi-Fi عمومی، نادیده گرفتن رهنمودهای مربوط به امنیت سایبری شرکت و باز کردن ایمیل‌های فیشینگ از جمله چند نمونه از خطاهای انسانی در امنیت فناوری اطلاعات است.

از این رو، بسیار مهم است که از طریق برنامه‌های آموزشی اختصاصی معمول، کارکنان خود را در مورد اهمیت امنیت برنامه توجیه کنید. در صورت نیاز، برخورد انضباطی سختگیرانه ای را علیه یک کارمند سهل انگار انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که به عنوان یک اقدام امنیتی، در سیستم کارمند خود نرم افزار امنیتی نصب کنید.

۳. در مجوز دسترسی به داده‌ها را محدود کنید.

حتی اگر در شروع کار خود با تیم کوچکی کار می‌کنید، احتمال از بین رفتن یا سرقت اطلاعات کاملاً امکان پذیر است، خصوصاً اگر از راه دور در مکان‌های مختلف جغرافیایی کار می‌کنید.

ممکن است همه شما یک گذرواژه مشترک داشته باشید، یا ممکن است داده‌ها را به صورت نامرتب ذخیره کنید. این مانند ارسال دعوت نامه آزاد به هکرها است. شما باید اطمینان حاصل کنید که دسترسی به اطلاعات حساس یا محرمانه را فقط به افرادی که برای انجام کار خود به آن نیاز دارند محدود کنید. بسته به میزان حساسیت داده‌ها، باید چندین سطح مجوز / اجازه را برای دسترسی به داده‌ها تنظیم کنید.

۴. تست امنیت دقیق را انجام دهید

آزمایش امنیت یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه برای شناسایی همه آسیب پذیری‌ها، نقاط ضعف، خطرات و تهدیدهای احتمالی است. آزمایش امنیت در برنامه شما در چهار زمینه تمرکز است:

  • امنیت شبکه
  • امنیت نرم افزار سیستم
  • امنیت برنامه سمت مشتری
  • امنیت برنامه سمت سرور

آزمایش امنیت همچنین بررسی می‌کند که آیا برنامه شما در صورت حمله می‌تواند اطلاعات را محرمانه نگه دارد یا خیر؟ آزمایش امنیتی برنامه شما را در چندین سطح ارزیابی می‌کند، مانند اسکن آسیب پذیری، اسکن امنیتی، آزمایش نفوذ و ارزیابی ریسک. در صورت شناسایی اشکال، توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی از طریق کدگذاری آن‌ها را برطرف کنند.

۵. ایجاد استراتژی پاسخگویی به حوادث و شکست‌ها

هرچند شما امورات را با کمال دقت و اقدامات حفاظتی انجام می‌دهید، همیشه امکان ایجاد روزنه وجود دارد. بنابراین شما باید سناریو و طرح واکنش به حادثه را همیشه داشته باشید.

این عملیات و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده به شما کمک می‌کند بدون از دست دادن وقت هیچ گونه مسئله‌ای را پیشگیری، مهار و کنترل کنید.

اگر اهمیت امنیت برنامه را جدی نگرفته‌اید، زمان آن فرا رسیده است که سریعاً به آن عمل کنید. شما می‌توانید با کارشناسان امنیت سایبری که دارای راه‌حل‌های امنیتی برای استارت‌آپ‌ها است، ارتباط برقرار کرده و از مشاوره‌های آنان بهره مند شوید.

منبع: پلیس فتا

بیشتر از امنیت سایبری در اقتصادالکترونیکی:
ترند میکرو: هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ مدیران امنیت سایبری را بیکار می‌کند
کوچ مجرمان به فضای مجازی و ضرورت افزایش دانش سایبری
هوش مصنوعی جایگزین انسان در امنیت سایبری می‌شود
تبدیل باج افزارها به برجسته ترین مسئله امنیتی نزد بیمه های سایبری
سومین بدافزار در حمله سایبری به SolarWinds کشف شد
امنیت سایبری؛ اولویت اول مشاغل در سال ۲۰۲۱

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: افزایش حملات باج‌افزاری برای حل مشکل تاریخ ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: رشد ۴ برابری استفاده از آسیب‌پذیری‎های امنیتی سایبری : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: هشدار اضطراری مرکز افتا درباره آسیب‌پذیری‌های مایکروسافت : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 6، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا