بازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

دلیل سرعت بی‏‏‌سابقه رشد تبلیغات در دنیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجم: مریم رضایی

منبع: strategy+business

در سال‌های اخیر، تبلیغات – یا حداقل آن حجم تبلیغاتی که بیبی بومرها (متولدین ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) با آن بزرگ شدند – دیگر وجود ندارد. در عصر دستگاه‌های ضبط ویدئو دیجیتال و سرویس‌‌‌های استریم، کارشناسان، پایان دوران تبلیغات ۳۰ ثانیه‌‌‌ای را اعلام کرده‌‌‌اند. مصرف‌کننده‌‌‌ها به صورت روتین، نرم‌‌‌افزار مسدودکننده تبلیغات نصب می‌کنند و آماده رد کردن و نادیده گرفتن پیام‌‌‌های بازاریابی هستند که مزاحم تجربیات رسانه‌‌‌ای آنها می‌‌‌شوند. آخرین باری که آهنگ جالب یک تبلیغ معروف را زمزمه کردید، کی بود؟

با این حال، کسب و کار تبلیغات همچنان در حال پیشروی است. منظور تلاش‌‌‌های متعدد بازاریاب‌‌‌ها برای روبه‌‌‌رو شدن با مشتریان است تا برای ارتقای وجهه برند یا ترغیب آنها به خرید، پیام‌‌‌های هدفمند یا عمومی بفرستند.

صرفا به اعداد و ارقام نگاه کنید. در سال ۲۰۲۰ درآمدهای تبلیغاتی در سطح دنیا، تقریبا ۷‌درصد کاهش یافت، چون بازاریاب‌‌‌ها به دلیل شیوع پاندمی، ترمز هزینه‌‌‌های اضافه کسب و کارها را کشیدند. اما در سال ۲۰۲۱، تبلیغات ۶/ ۲۲‌درصد رشد کرد که رقم حیرت‌‌‌انگیزی است. و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، تبلیغات با سرعتی فراتر از صنایع سرگرمی و رسانه و همچنین فراتر از اقتصاد جهانی، رشد کند. طبق این پیش‌بینی، تبلیغات در سال ۲۰۲۶ بازاری به ارزش ۱ تریلیون دلار خواهد داشت.  به این ترتیب، می‌توان گفت صنعت سرگرمی و رسانه به طور خاص، تبلیغات‌‌‌محورتر می‌شود. دیجیتال تا حد زیادی منبع تغذیه این رشد است. تبلیغات غیردیجیتال که رشد چندانی ندارد، احتمالا بعد از ۲۰۲۶ رو به تنزل خواهد رفت. طبق یک پیش‌بینی پنج ساله‌‌‌، مجموع نرخ رشد سالانه درآمدهای تبلیغاتی اینترنتی در سطح دنیا، ۱/ ۹‌درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۶ رقم کلی آن به ۶/ ۷۲۳‌میلیارد دلار خواهد رسید. بیشتر این درآمد از تبلیغات موبایلی حاصل خواهد شد.

چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ پاسخ ساده است: مصرف‌کنندگان بیشتری، بیشتر زمان خود را در محیط‌‌‌های دیجیتال صرف می‌کنند؛ جایی که تراکنش‌‌‌ها به صورت آنی انجام می‌شود. اما اتفاق عمیق‌‌‌تری هم در حال رخ دادن است. تعداد و انواع محیط‌‌‌های دیجیتال در حال گسترده‌‌‌تر شدن است: وب‌سایت‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های رسانه‌‌‌های دیجیتال، اپلیکیشن‌‌‌های ارتباطی و سایت‌‌‌های تجارت الکترونیک، دنیای واقعیت مجازی و بازی‌‌‌های ویدئویی. و به نظر می‌رسد هر یک از این محیط‌‌‌ها، یک ویژگی جذاب دارند که به آگهی‌‌‌دهنده‌‌‌ها ارائه کنند. بزرگ‌ترین سایت‌‌‌های تجارت الکترونیک، در حال حاضر بابت نتایج جست‌‌‌وجویی که در سایت‌‌‌های آنها ظاهر می‌شود، ‌میلیاردها دلار آگهی می‌‌‌فروشند. بازی‌‌‌های ویدئویی هم احتمالا ابزار تمام و کمالی برای تبلیغاتی هستند که مخاطب آنها جوانان هستند. پلتفرم‌‌‌های اجتماعی که اینفلوئنسرها مخاطب‌‌‌ گسترده‌‌‌ای در آنها دارند، جای بسیار مناسبی هستند که فیلم‌‌‌های کوتاه را به طور مستقیم به خریدهای اینترنتی وصل می‌کنند.

اما نیروهای بزرگ‌تری هم وجود دارند. ما دوست داریم فکر کنیم که انسان، هر چقدر درک بهتری از رسانه پیدا می‌کند و نسبت به آن حساس‌‌‌تر می‌شود، در برابر احاطه شدن همیشگی با تبلیغات مقاومت می‌کند. واقعیت این است که قدرت تحمل – و البته علاقه – ما در برابر تبلیغات، خیلی بیشتر از آن چیزی است که منتقدان فکر می‌کنند. و در زمانی که برخی شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده سرویس استریم که صرفا بر درآمدهای ناشی از حق اشتراک مشتری متکی هستند با محدودیت‌های رشد مواجه می‌‌‌شوند، اضافه کردن درآمدهای تبلیغات یک الزام استراتژیک محسوب می‌شود.

همه اینها حاکی از یک تغییر در نفوذ و قدرت تبلیغات در طول زمان است. بر همین اساس، شرکت‌ها هزینه خود را به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند: هزینه مصرف‌کننده (مثل خرید اشتراک)، دسترسی به اینترنت و تبلیغات. در سال ۲۰۱۷ هزینه مصرف‌کننده غالب بود و ۴۰‌درصد کل درآمدهای صنعت را تشکیل می‌‌‌داد، در حالی که سهم تبلیغات، ‌‌‌ بعد از دسترسی به اینترنت، فقط ۲۹‌درصد بود. در سال ۲۰۲۱ تبلیغات از دسترسی به اینترنت پیشی گرفت و در سال ۲۰۲۶، تبلیغات بزرگ‌ترین بخش خواهد بود و تقریبا ۱/ ۳۵‌درصد کل درآمدهای صنعت را به خود اختصاص خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا