بانکداری دیجیتال

تفاوت نئوبانک و بانک دیجیتال چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با ارائه ویژگی های جدید و خدمات آنلاین مفید توسط بانک ها، اطمینان کاربران به بانکداری آنلاین افزایش می یابد و فضای ظهور بانک های دیجیتال و نئوبانک را فراهم می کند. بانکداری سنتی درحال از دست دادن طرفداران خود  است. چرا که کاربران برای انجام امور مالی خود از بانکهایی که خدمات کاربرپسند و کم هزینه ارائه می دهند، استفاده می کنند. چه کسی حاضر است به جای انجام امور بانکی خود به صورت غیر حضوری و آنلاین در بستری امن، به صورت حضوری به شعب بانک های سنتی مراجعه نماید؟ بانکهای نوین و یا نئوبانک ها توجه کاربران را به سمت خدماتی که ارائه می دهند جلب کرده اند. می توان چنین پیش بینی کرد که آینده بانکداری در دست نسل پیشرفته تر بانکداری خواهد بود. در ادامه با بانکداری پیشرفته و جزئیات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتال چیست؟

بانک های دیجیتال یا بانک های آنلاین دقیقا همان چیزی هستند که از نام آنها پیداست. بانک هایی که از طریق رایانه یا برنامه روی تلفن شما بصورت آنلاین کار می کنند. این بدان معنی است که خدمات آنها مانند بانک های سنتی در بازه زمانی محدود نیست. بنابراین شما می توانید در هر ساعت از روز امور بانکی خود را انجام دهید. آنها اغلب بخشی از یک بانک بزرگتر یا اتحادیه هستند و امنیت بیشتری را برای این بازیکنان بزرگتر فراهم می کنند. در واقع بانک های دیجیتال، خدمات مالی پرکاربرد را به صورت آنلاین به کاربران ارائه می دهند و از رفت و آمد و هزینه های اضافی جلوگیری می نمایند.

نئوبانک چیست؟

نئوبانک مکانی برای قرار دادن پول شما ، محلی برای گرفتن وام از محل و محلی برای بازپرداخت سود به آنها هستند – تنها جذابیت آنها ۱۰۰٪ دیجیتال بودن است. آنها معمولاً با هیچ بانک سنتی در ارتباط نیستند و هیچ شعبه ای برای فعالیت خود ندارند. به این معنی که همه خدمات بانکداری را به صورت تمام وقت و آنلاین به کاربران خود ارائه می دهند.

ممکن است نگرانی در مورد نبود تماس شخصی کاربر با متصدی بانک وجود داشته باشد، اما نئوبانک قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی برای پیگیری داده های شما و شخصی سازی تجربه برنامه شما، بسته خود را به سمت بانکداری شخصی هدایت کند. در این صورت نیازی به کارمند بانک برای انجام امور مالی احساس نمی شود.

نئوبانک ها کم هزینه هستند. به این صورت که با جلوگیری از هزینه هایی که شعب بانک عامل دارند، نئوبانک ها می توانند نرخ های رقابتی و حداقل کارمزد را ارائه دهند. از آنجا که نئوبانک ها به جای خدمات داخل شعبه، زمان و منابع زیادی را برای بهبود عملکردهای آنلاین خود در اختیار کاربر قرار می دهند. بنابراین آنها می توانند ویژگی های عالی برای کاربران خود ایجاد کنند. این موارد می تواند شامل توانایی تایید سریع برای برنامه های وام یا غیرفعال کردن حساب ها با کلیک باشد.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

آیا بانک دیجیتال همان نئوبانک است؟

بانک دیجیتال و نئوبانک کاملا یکسان نیستند. حتی اگر گاهی اوقات به این شکل ظاهر شوند. این اصطلاحات گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند اما بانک های دیجیتال اغلب تنها بازوی آنلاین بازیکنان بزرگتر در بخش بانکی هستند. در حالی که نئوبانک ها کاملا دیجیتالی هستند و به طور مستقل در قالب یک اپلیکیشن و بدون شعبه، خدمات خود را ارائه می کنند. به عبارت دیگر، بانکهای دیجیتال، زیرمجموعه بانکهای فیزیکی هستند و برای ارائه خدمات پرکاربر به کاربران در زمان نامحدود و با هزینه کم به وجود آمده اند. اما نئوبانکها هیچ شعبه ای ندارند و زیرمجموعه هیچ بانکی نیستند. این نوع بانکداری به صورت مستقل عمل می نماید. از امور خرد مالی تا گرفتن وام و همه خدمات بانکی به صورت آنلاین و بر بستر اپلیکیشن بانکی ارائه می گردد.

افتتاح حساب و احراز هویت در بانک های دیجیتال و نئوبانک ها

همانطور که اشاره شد، همه امور بانکی از صفر تا صد در نئوبانک ها به صورت آنلاین انجام می پذیرد. معمولا در بانک های دیجیتال و نئوبانک های بزرگ و در اکثر نئوبانکهای دنیا فرایند احراز هویت کاربر به صورت آنلاین و با همکاری سرویس های امن و تخصصی احراز هویت دیجیتال انجام می پذیرد. این سرویس ها با استفاده از ویژگی های بیومتریک کاربر و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، احراز هویت وی را انجام داده و هویت کاربر را تایید یا رد می نمایند. این فرایند به دلیل کاربرد و سطح ریسک زیاد، با ملاحظات امنیتی بالا انجام می پذیرد. بنابراین کاربران مرحله اصلی حساب بانکی، یعنی افتتاح حساب را با امنیت بالا و در کمترین زمان ممکن به اتمام می رسانند.

بانک های داخلی نیز برای دیجیتالی سازی خدمات خود می توانند اموری مانند افتتاح حساب را با همکاری شرکت های متخصص و پیشتاز امر احراز هویت دیجیتال به انجام برسانند.

منبع: یوآی دی

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا