آموزش و همایش دیجیتالپیشنهاد سردبیرگزارش

تلفیق روش‌های سنتی آموزش با ابزارهای دیجیتال؛ ترکیبی طلایی برای مهارت‌آموزی دانشجویان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 رشد و توسعه اقتصادی، به اشتغال نیروی انسانی وابسته است و این نیروی انسانی برای دستیابی به کار یا کارآفرینی به مهارت و آموزش نیاز دارد. مهارت با استعداد ذاتی متفاوت و اکتسابی است؛ مهارت‌های شغلی در سه بخش انسانی، ادراکی و فنی دسته‌بندی می‌شوند.

به نقل از تایمز، برای کسب مهارت متناسب با شغل نیاز به آموزش است و با آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی به نیروی انسانی و ترغیب آنان به  اشتغال و کار آفرینی، می‌توان موجب کاهش مشکلات اقتصادی شد. در ذیل نمونه‌هایی از آموزش مهارت‌ها در برخی کشورها آورده شده است.

آموزش مهارت‌ها؛ کلیدی برای ریشه‌کن کردن تحلیل استعدادها در رومانی است

آموزش کارآفرینی و آماده‌سازی دانشجویان برای یادگیری مادام‌العمر ممکن است اشتغال فارغ‌التحصیلان را افزایش و فرار مغزها را در رومانی کاهش دهد.

اشتون ونبورن، معاون پروژه‌های ویژه در آموزش عالی تایمز گفت که رومانی به‌عنوان یک اکوسیستم فناوری نوظهور در اروپا شناخته شده اما جمعیت آن در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. وی گفت که آموزش مهارت‌های دیجیتال می‌تواند برای حفظ فارغ‌التحصیلان در نیروی کار محلی بسیار مهم باشد. مهم نیست که دانشجویان معماری می‌خوانند یا پزشکی، فناوری چیزی است که به همه آنان مربوط می‌شود. ما شاهد هستیم که با فناوری ارزش مهارت‌های انسانی و ارزش مهارت‌های تفکر انتقادی بسیار افزایش می‌یابد. سوال منطقی این خواهد بود که «کدام مشاغل هستند که در آنها ماشین‌ها نمی‌توانند جایگزین انسان شوند؟» و ما به‌عنوان انسان «از چه چیزی می‌توانیم برای رقابتی ماندن استفاده کنیم؟».

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

الکساندرو-یونوت پتریسور، مدیر رتبه‌بندی داده‌ها در دانشگاه معماری و شهرسازی یون مینکو گفت: وی در تحقیقی شرکت داشته است که در آن از فارغ‌التحصیلان پرسیده شد که از چه مهارت‌ها و دانشی در حرفه خود استفاده می‌کنند. پاسخ فارغ‌التحصیلان نشان داد که تحصیل در آن حرفه فقط از یک دانشگاه شاید غیرممکن است. آنان در طول تجربه حرفه‌ای خود مجبور بودند برای کسب تمام مهارت‌ها و دانش‌های لازم فقط برای اجرای حرفه‌ای، دوره‌های بیشتری را طی کنند.

پتریسور بیان کرد: برای دانشجویان معماری و شهرسازی، «یادگیری نحوه یادگیری» به محض شروع تحصیلات دانشگاهی ضروری است.

نتایج نظرسنجی نشان داد که ۴۵ درصد از شرکت‌های رومانیایی ارتقاء مهارت و مهارت آموزی را بهترین راه برای از بین بردن شکاف مهارتی می‌دانند. ۲۷ درصد دیگر گفتند که این راه ایجاد یک خط ارتباط قوی از آموزش به صنعت است.

رومانا کرامارنکو، رئیس آموزش مادام‌العمر در دانشگاه بیبس بولیای، کلوژ ناپوکا گفت که دو سال گذشته ارزش «سیستم‌های یادگیری دانشجو محور» را برجسته کرده است.

پتریسور افزود: نیازهای دانشجویان باید با تقاضاهای صنعت متعادل شود.

کرامارنکو گفت: بهترین راه‌حل گسترش مشارکت با محیط کسب و کار و برنامه‌های صنعتی برای تسهیل انتقال دانشجو از دانشگاه به بازار کار به ویژگی‌های یک شغل بود.

ایرینا لونگو، معاون روابط بین‌الملل دانشگاه فنی گئورگه آساچی ایاسی ابراز کرد: این موسسه متعهد به ارائه «مسیرهای یادگیری مادام العمر» با هدف ارتقاء مهارت است.

لونگو در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فارغ‌التحصیلان آینده را در رومانی نگه داشت، گفت که دانشگاه کارآفرینی را با برگزاری دوره‌ها و سرمایه‌گذاری در مشاغل دانشجویی، تشویق می‌کند. کاری که ما سعی می‌کنیم انجام دهیم آموزش و ارائه طرز فکر، نه فقط دانش، برای راه‌اندازی کسب و کار خود و برای کارآفرینی است.

چگونه موسسات آموزشی آمریکای شمالی مهارت‌های دنیای واقعی را در برنامه‌های درسی اولویت‌بندی می‌کنند؟

دانشجویان به‌طور فزاینده‌ای خواستار مهارت‌های عملی در کنار مسیرهای آکادمیک سنتی هستند تا اطمینان حاصل کنند که دانشگاه را با مدارک مورد نیاز کارفرمایان ترک می‌کنند.

اشتغال‌پذیری دانشجویان یک مسئله مبرم برای دانشگاه‌های سراسر آمریکای شمالی است که آموزش متمرکز بر مهارت و ایجاد فراگیری مادام‌العمر در هسته آن قرار دارد. پیاده‌سازی و ارائه این مدل جدید آموزش چالش‌های راهبردی بسیاری را ارائه می‌دهد که نهادها باید بر آنها غلبه کنند. طی وبیناری که توسط آموزش عالی تایمز برگزار شد، دانشگاهیان از سراسر آمریکای شمالی گرد هم آمدند تا در مورد چگونگی استفاده موسسات از ابزارهای دیجیتال برای آماده کردن دانشجویان برای دنیای کار بحث کنند.

سارا پاتریکولو، مدیر برنامه کالج مهندسی در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو گفت: ما یک نوآوری در زمینه «غنی‌سازی آموزش مهندسی» داریم که به‌دنبال افزایش اشتغال و بازارپذیری دانشجویان است. ما از دانشجویان دعوت می‌کنیم تا گواهینامه صنعتی انتخابی خود را اتخاذ کنند، آموزش کارآفرینی را بگذرانند و در یک فرصت یادگیری مشترک شرکت کنند که مکمل سخنرانی‌های کلاس درس و کارهای آزمایشگاهی ماست. این در مورد فراهم کردن فرصتی برای دانشجویان است تا خودشان را بهتر کنند و برای حرفه آماده‌تر شوند.

به‌نظر می‌رسد توانایی ترکیب روش‌های یادگیری سنتی با ابزارهای دیجیتال منجر به تغییر در رفتار دانشجویان شده است، به‌طوری‌که بسیاری در حال حاضر نیازمند مهارت‌های آماده برای کار هستند. بیل ریال، دانشیار مدیر و استاد فناوری اطلاعات در دانشگاه تولین آمریکا توضیح داد: ما در کلاس‌های سنتی فناوری اطلاعات شرکت می‌کنیم اما فناوری دنیای واقعی را با کمک موسساتی دیگر ترکیب می‌کنیم. از آنجایی که حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری همیشه در حال تغییر است، ما سعی می‌کنیم با ترکیب رویکرد آکادمیک سنتی با تفکر انتقادی و مهارت‌های دنیای واقعی، به آن ادامه دهیم. البته، با شروع دوباره موسسات به ارائه آموزش حضوری، موظف به ایجاد تعادل بین شیوه‌های سنتی و دیجیتالی یادگیری خواهند بود.

لامک اوسایند، مدرس سیستم‌های اطلاعاتی در گروه کسب و کار آیوی دانشگاه وسترن اظهار کرد: ما در حال حاضر یک مدل ترکیبی از آموزش را دنبال می‌کنیم. در گذشته، آموزش ما به‌طور کامل برخط بودیم اما متوجه شدیم که آنچه صنعت می‌خواهد متفاوت است و شکاف در مهارت‌های تجاری وجود دارد. شرکت‌ها و کارآفرینان به دانشجویانی با تجربه عملی نیاز دارند، قبل از اینکه بتوانند وارد بازار کار شوند؛ بنابراین، ما دوره‌های متعددی را گروه‌بندی کردیم تا به دانشجویان امکان دسترسی به مطالب تکمیلی را بدهیم تا بتوانند با سرعت خودشان مطالعه کنند.

آموزش مبتنی بر مهارت اغلب رویکردی بین رشته‌ای دارد و این چیزی است که بسیاری از دانشجویان اکنون درخواست می‌کنند تا از آمادگی برای دنیای مدرن کار اطمینان حاصل کنند. پاتریکولو خاطرنشان کرد: وقتی با مهندسان جوان خود صحبت می‌کنیم، بر اهمیت یادگیری مادام‌العمر تأکید می‌کنیم. برای دانشجویان خوب است که این عادت را هر چه زودتر یاد بگیرند.

ریال گفت: ما مجموعه‌ای از کلاس‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که به دانشجویان اجازه می‌دهد خود را در معرض فرصت‌های جدید قرار دهند. این کلاس‌ها بر مهارت‌های تجاری مانند کار گروهی و ارتباطات تمرکز می‌کنند که ظرفیت حرفه‌ای دانشجویان را افزایش می‌دهد.

اوسایند افزود: موسسات همچنین با کارفرمایان درگیر هستند تا از ارائه مهارت‌های آماده برای کار اطمینان حاصل کنند.

پاتریکولو توضیح داد: ما با کارفرمایانی که از دانشگاه ما بازدید می‌کنند، رابطه بسیار خوبی داریم. ما به‌طور مستقیم از کارفرمایان در مورد انواع مهارت های مورد نیاز آنان می‌پرسیم. آنان می‌خواهند این همکاری را ایجاد کنند تا دانشجویان برای استخدام آماده باشند و به‌کار خود ادامه دهند.

وی اذعان کرد: درست است که چشم‌انداز اشتغال در حال تغییر است. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم دانشجویان خود را با مشاغل محلی در ارتباط قرار دهیم و رهبران مشاغل را به کلاس‌های درس خود دعوت می‌کنیم. استفاده از مواد آموزشی سنتی، تعامل با رهبران صنعت و دسترسی به مطالب تکمیلی برخط می‌تواند برنامه‌ای شلوغ برای دانشجویان ایجاد کند.

تعادل حجم کار  به‌طور قطع یک چالش و پرهیز از فرسودگی شغلی مهم است. ما ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کنیم و اعلام می‌کنیم که اگر دانشجویان نتوانند فوری از فرصتی استفاده کنند، این فرصت در آینده نیز وجود خواهد داشت. این انعطاف‌پذیری تا حد زیادی به کاهش بار کمک می‌کند.

دانشگاه‌های ایتالیا مهارت‌های قابل استخدام را حین آماده‌سازی دانشجویان برای نیروی کار در حال تغییر ایجاد می‌کنند

آموزش ترکیبی به فراگیران اجازه می‌دهد تا به دوره‌های مربوطه دسترسی داشته باشند و به دانشجویان انعطاف‌پذیری برای تحقق اهداف خود ارائه می‌دهند.

همه‌گیری کووید-۱۹ تدریس برخط را تحت فشار قرار داد و دنیای دانشگاه را تغییر داد. اکنون، با بازگشت دانشجویان به محوطه دانشگاه، موسسات در ایتالیا باید تصمیم بگیرند که کدام جنبه از آموزش ترکیبی برای اساتید و دانشجویان مفید است.

مارکو کانتامسا، استاد و نماینده رئیس دانشگاه پلی تکنیک تورین در ایتالیا گفت: هر دوره، هر استاد، هر گروه دانشجویی به یک دستورالعمل متفاوت نیاز دارد.

کارلا اولیویری، دانشیار زیست‌شناسی کاربردی در دانشگاه پاویا در ایتالیا هشدار داد که برخی از دانشجویان از این رویکرد خودراهنما استفاده می‌کنند و به ‌دنبال کاهش حجم کار و حضور تا حد امکان هستند. با این حال، واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان به مهارت‌هایی نیاز دارند که در طول تحصیل به‌دست نمی‌آورند.

سامی التوم، مدیر مشارکت در کورسرا می‌گوید: بسیاری از اوقات، ما در مورد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین یا علم داده صحبت می‌کنیم، در حالی که در واقع برخی از مهارت‌های اساسی وجود دارد که در طول دوره مقاطع ۱۲ گانه یا حتی دوره دانشگاه، ممکن است از بین بروند.

وی گفت که اقتصاد ایتالیا تحت سلطه شرکت‌های کوچک و متوسط است. چگونه مطمئن شویم که دانشجویان ما نه تنها به شرکت‌های چندملیتی بزرگ خارج از کشور می‌روند بلکه از مهارت‌هایی برخوردارند که آنان را مورد توجه شرکت‌های کوچک قرار می‌دهد؟

در عین حال، برخی از مهارت‌ها به‌سرعت در حال منسوخ شدن هستند. باوین باگالیا، مدیر مشارکت اروپا، خاورمیانه و آفریقا در کورسرا گفت: تمرکز واقعی بر این است که چگونه می‌توانیم دانشجویان را به اندازه کافی برای نیروی کار آماده کنیم، وقتی سرعت تغییر در آن نیروی کار با سرعتی سریع در حال افزایش است. در نهایت، مهمترین مهارتی که یک مدرس می‌تواند به دانشجویان بدهد، توانایی یادگیری است.

منبع: ایسنا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا