امنیت اطلاعاتیادداشت

آیا جنگ ابرقدرت‌ها با یکدیگر«سایبری» است یا کلاسیک؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هفته گذشته یک حمله سایبری گسترده در زیرساخت‌های حیاتی آمریکا صورت گرفت و طی آن چند وزارتخانه ازجمله وزارتخانه‌های انرژی، خزانه‌داری، امنیت داخلی، خارجه، دفاع و بازرگانی هدف قرارگرفتند. شرکت «فایرآی» که این حملات را کشف کرده، اعلام کرده که طی این حملات، سامانه‌های الکترونیکی ۱۸ هزار سازمان آمریکایی آلوده‌شده است.

همچنین سازمان امنیت سایبری و تأسیسات زیربنایی آمریکا (سیسا) اعلام کرد که خنثی کردن این حمله «بسیار پیچیده» خواهد بود. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و همچنین چند مقام اطلاعاتی در سنا و کنگره انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه رفته‌اند اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور مدعی است که امکان دارد این حملات کار چین باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب گفته که امنیت سایبری از اولویت‌های کاری او خواهد بود؛ اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که کشورش اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده، در مراسم صدمین سالگرد تأسیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه از کارکنان این نهاد امنیتی قدردانی کرد و از آن‌ها خواست به عملکرد خوبشان ادامه دهند. اکنون پرسش این است که آیا رویارویی آمریکا و روسیه به‌عنوان دو ابرقدرت غرب و شرق، وارد فاز جدیدی شده و جنگ میان آن‌ها سایبری خواهد بود یا کلاسیک؟ (مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار)

شرکتی که حمله سایبری عظیم به نهادهای دولتی آمریکا را کشف کرد، می‌گوید بیشترین ضربه به حدود پنجاه شرکت وارد آمده است. کوین ماندیا، مدیرعامل شرکت «فایرآی» گفته که سامانه‌های الکترونیکی ۱۸ هزار سازمان آمریکایی آلوده‌شده اما بیشتر از همه پنجاه شرکت آسیب‌دیده‌اند.

گفتنی است وزارت‌خانه‌های دارایی، خارجه، دفاع و امنیت داخله در میان اهداف این گروه‌ از هکرها بوده است. آقای ماندیا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس گفت که این حمله بسیار شبیه به حملاتی است که آمریکایی‌ها از شیوه حملات دستگاه اطلاعات خارجی روسیه سراغ دارند.

آقای ماندیا می‌گوید: «به نظرم این‌ها همان کسانی هستند که در دهه ۹۰ و سال‌های اولیه دهه ۲۰۰۰ به آن‌ها جواب داده بودیم.» او می‌گوید از ماه مارس به این‌سو کدهای آلوده وارد سیستم‌های کامپیوتری شده است. هکرها با دسترسی به یک نرم‌افزار مدیریت شبکه‌های کامپیوتری توانستند در سامانه‌های کامپیوتری نهادهای آمریکایی نفوذ کنند. به نظر می‌رسد که هکرها بیشتر از خرابکاری، به فکر سرقت اطلاعات بوده‌اند.

مقصر حمله کیست؟

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روسیه را مقصر این حمله می‌داند. روسای کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم با وزیر خارجه در این زمینه هم‌عقیده هستند. بااین‌حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در این زمینه ابراز تردید کرده است.

آقای ترامپ در دو توییتی که روز شنبه نوشت، سعی کرد تقصیر را به گردن چین بیندازد. روسیه می‌گوید که این‌ها همه «ادعاهای بی‌پایه‌ای» است اما دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند حمله کار روسیه است. مایک پومپئو، گفته که آمریکا با اطمینان می‌تواند بگوید روسیه پشت این حمله است و ولادیمیر پوتین «خطری واقعی» علیه آمریکاست.

در دوره وزارت آقای پومپئو آمریکا از دو توافق عمده با روسیه خارج شد. یکی از این‌ها توافقی هسته‌ای و دیگری توافقی درباره پروازهای تجسسی بود. در هر دو مورد آمریکا، روسیه را متهم کرده بود که پیش‌ترها از مواد این توافق‌ها تخطی کرده بود.

سناتور مارکو روبیو، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، در توییتی گفته که باید پاسخ به روسیه، متناسب با حمله باشد و درعین‌حال باید حمله‌ای شاخص باشد. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، در روز یکشنبه گفت که به نظر نمی‌رسد جز روسیه کشور دیگری پشت این حمله بوده باشد. درعین‌حال او از رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد که با انکار نقش روسیه در این حمله، عملاً امنیت ملی آمریکا را با خطر روبه‌رو می‌کند.

تقدیر پوتین از اطلاعات


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که کشورش به‌تازگی از سوی آمریکا به حملات سایبری و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری متهم شده روز یکشنبه در سخنانی از عملکرد دستگاه اطلاعاتی کشورش تقدیر کرد. آقای پوتین در این خصوص تأکید کرد که سرویس اطلاعات خارجی روسیه نهادی است که جایگاه فوق‌العاده مهمی در محافظت از کشور دارد. این سخنان ولادیمیر پوتین و تأکید وی بر اهمیت سرویس‌های اطلاعاتی روسیه تنها چند روز پس از طرح اتهامات آشکار مقامات آمریکایی ازجمله مایک پمپئو به مسکو در ارتباط با حملات سایبری گسترده به نهاد‌های امنیتی و زیرساخت‌های اطلاعاتی دولت فدرال ایالات‌متحده مطرح‌شده است. رئیس کرملین این سخنان را در جریان مراسمی به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه و خطاب به مسئولان و کارکنان این نهاد امنیتی و اطلاعاتی ایراد کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در این خصوص تصریح کرد که سرویس اطلاعات خارجی SVR و سایر سرویس‌های امنیتی کشورش تضمین‌کننده اصلی «توسعه همراه با استقلال، حاکمیت و دموکراسی» در کشورش هستند.

ستایش سرویس‌های اطلاعاتی

پوتین در ادامه سخنان خود در مراسم یادشده در روزی که به‌عنوان «روز کارکنان سرویس‌های امنیتی» نیز نام‌گذاری شده بر اهمیت کار سازمان‌های ضد جاسوسی تأکید کرد و توسعه و گسترش فعالیت‌های این سازمان‌ها را مهم شمرد.

ولادیمیر پوتین که خود کارمند سابق «کاگ‌ب»، سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی سابق است در سخنانی که مشروح آن در وب‌سایت کرملین به اشتراک گذاشته شد،‌ تصریح کرد: «من می‌دانم اینجا از چه صحبت می‌کنم».

آقای پوتین در ادامه به ستایش ازآنچه «عملیات حرفه‌ای دشوارِ» سرویس‌های اطلاعاتی خواند، پرداخت و افزود: «جدی‌ترین و بیشترین توجه باید به امنیت اطلاعات و مبارزه با افراط‌‌گرایی و فساد معطوف شود». وی همچنین به مسئولان و کارکنان سرویس‌ اطلاعات خارجی روسیه گوشزد کرد که به خطرات و تهدید‌های ناشی از تنش‌ها و مناقشات نهفته در نزدیکی مرزهای کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بحران سیاسی در بلاروس و نیز مناقشه قره‌باغ از تنش‌هایی است که به نظر می‌آید رئیس‌جمهوری روسیه به‌نوعی آن‌ها را در این سخنان مورداشاره قرار داد.

منبع: صبح امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: افزایش حملات باج‌افزاری برای حل مشکل تاریخ ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا