گزارشمقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

اجرای موفق هوش مصنوعی در شرکت‌ها و عوامل تعیین‌کننده در دستیابی به آن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بی‌تردید، شرکت‌هایی که به دنبال اجرای موفق هوش مصنوعی هستند باید بتوانند به نحو احسن از ظرفیت‌های این فناوری استفاده کنند و به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا خواهند کرد. اگرچه شرکت‌ها از این موضوع آگاهی دارند که باید در چه زمینه‌هایی هوش مصنوعی را به کار گیرند، اما نحوه‌ی اجرا و بکارگیری موفق آن کماکان با ابهامات بسیاری همراه است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

هوش مصنوعی، ابزاری در دست شرکت‌ها

در دنیای امروز، پویایی و کارایی عملیات از جمله عوامل حیاتی به شمار می‌روند. با توجه به اینکه ماهیت و شیوه عملکرد شرکت‌ها با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای در حال تغییر است، داده ها می‌توانند نقشی حیاتی در شکوفایی آنها داشته باشند. شرکت‌ها می‌توانند برای اجرای موفق هوش مصنوعی از داده‌ها برای کسب بینشی عمیق‌تر از فعالیت‌های تجاری استفاده نمایند. همچنین، راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین نه تنها نقش موثری در تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها دارند، بلکه روش تازه‌ای برای بهینه‌سازی و خودکارسازیِ فرایندهای مهم نیز عرضه می‌کنند. شرکت‌ها با اجرای موفق هوش مصنوعی و بکارگیری این فناوری به مزیت رقابتی بالایی دست می‌یابند. موفق‌ترین شرکت‌ها رویکردی کل‌نگر در برخورد با داده‌ها و فناوری‌های پیشرفته دارند. بنابراین، هوش مصنوعی شرکتی گام بعدی در تحول دیجیتال شرکت‌ها برشمرده می‌شود.

رویکردی جدید برای ارتقای تیم هوش مصنوعی

طیف کثیری از شرکت‌ها به دنبال اجرای روش هوش مصنوعی شرکتی هستند، اما راه موفقیت در این مسیر را بلد نیستند و در نتیجه موفق به اجرای موفق هوش مصنوعی نمی‌شوند. شرکت‌ها از این موضوع گلایه‌مند هستند که فاقد دانش یا مهارت‌های درون‌سازمانی هستند. به باور آنان، تیم‌سازی از نقطه‌ی صفر کار زمان‌برو پرریسکی است. در واقع، اجرای موثرِ پروژه‌های هوش مصنوعی مستلزم تشکیل تیم‌های میان‌رشته‌ای است. این تیم‌ها باید از تخصص کافی در فناوری‌های موجود و روش‌های تحلیل داده برخوردار باشند. در عین حال، آنها باید درک جامعی از فرایندهای تجاری درون شرکت داشته باشند. آنها باید قادر به شناسایی عوامل موثر بر فرایندهای کلیدی باشند.

شاید بهتر باشد مدل‌های درون‌سازمانی و برون‌سپاری را ادغام کنیم. تیم درون‌سازمانی می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی درباره عملیات شرکت فراهم کند. مسئول برون‌سپاری باید جدیدترین دانش و اطلاعات را درباره فناوری‌های هوش مصنوعی عرضه کند؛ افزون بر این، باید روشی خلاقانه و انعطاف‌پذیر برای تحقق موارد کاربردی داشته باشد. تیم فروشندگان نیز به عضوی برابر از تیم مشتریان تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد چنین روشی چند عیب عمده داشته باشد چرا که دانش مربوط به فرایندهای تجاری اساسی چیزی فراتر از سطح شرکتی است. با این حال، مزایای این روش بیشتر از معایب آن است. به جرات می‌توان گفت که حصول نتایج مهم بدون تلفیق مدل‌های درون‌سازمانی و برون‌سپاری ممکن نیست. این کار به زمان و سرمایه‌گذاری مالی عظیمی نیاز دارد. همکاری با بخش‌های برون‌سپاری قابل اطمینان می‌تواند انعطاف‌پذیری و کنترل هزینه را تضمین کند. افزون بر این، دیدگاه تازه‌ای برای تحلیل داده‌ها به دست می‌آید.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

دیدگاه کل‌نگر deepsense.ai به هوش مصنوعی شرکتی

deepsense.ai روش منحصربفردی ابداع کرده که می‌تواند موجب افزایش سطح همکاری‌ها شود. همکاری ما با تیم کلاینت درون‌سازمانی همیشه با کارگاه‌هایی آغاز می‌شود که نقش مفیدی در ترسیم و درک نیازهای تجاری دارند. جلسات مشترک ایده‌پردازی می‌تواند بستر مناسبی برای تعریف فرایندهای عمده، منابع داده و موارد کاربردی فراهم کند. تیم deepsense.ai آغاز به مرور و تحلیل داده‌ها کرده و در این راه از همکاری نزدیک با تیم مشتریان نیز بهره می‌برد.

این مدل با همکاری محقق خرده‌فروشی‌مان «نیلسن» به انجام رسید. کار در کنار کارشناسان «نیلسن» از سراسر جهان باعث شده تا همکاری دو شرکت ما به حداکثر برسد. ما به اتفاق همدیگر یک راهکار هوش مصنوعی پیشرفته طراحی کردیم که محتوای تصاویر را به صورت خودکار استخراج می‌کند. این تصاویر از نور، زاویه دید و کیفیت متغیری برخوردارند. ما کارگاه‌های فنی نیلسن را پس از اجرای این راهکار برگزار کردیم تا اصول و سازوکار این فرایند تبیین گردد. ما در آماده‌سازی ابر و مقیاس‌بندی نیز نقش موثری داشتیم.

جمع‌بندی

پیشرفت مداوم فناوری باعث شده تا شرکت‌‌ها مسیر دشواری برای بکارگیری جدیدترین راهکارها داشته باشند. آن دسته از شرکت‌هایی که عملیات‌شان ارتباط چندانی با فناوری‌های پیشرفته ندارد، باید عزم خود را برای حرکت در مسیر درست جزم کنند. همکاری نزدیک با شرکای تجاری و فناوری این فرصت را در اختیارشان قرار می‌دهد تا ظرفیت فناوری‌های نوین را به حداکثر برسانند و روی جنبه‌های صنعتیِ مزایای رقابتی تمرکز نمایند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا