دسته‌بندی نشده

ارائه سند راهبردی هوش مصنوعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تا یک ماه آینده

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از تصویب سند راهبردی هوش مصنوعی در این معاونت خبر داد و گفت: تصویب نهایی این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایسنا دکتر مهدی محمدی در حاشیه رونمایی از سکوهای بومی و برنامه ملی هوش مصنوعی با اشاره به تدوین سند هوش مصنوعی افزود: این سند در معاونت علمی به تصویب رسیده است و در صدد هستیم که این سند ملی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم.

وی از ارائه این سند تا یک ماه آینده به این شورا خبر داد و یادآور شد: رویکرد این سند حمایت از فعالان هوش مصنوعی است، ضمن آنکه اولویت های این حوزه با حضور صاحب نظران این حوزه در این سند ملی تعیین شده است.

محمدی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی در راستای تقویت استارتاپ‌های فناوری محور با تمرکز بر فناوری‌های دارای اولویت در حوزه اقتصاد دیجیتال پویش “ستارتاپ پلاس” را برگزار می‌کند، اظهار کرد: شناسایی و حمایت از اکوسیستم فناوری‌های نوظهور دیجیتال، کمک به ارتقای ظرفیت‏های اقتصاد دیجیتال، پایدارسازی ظرفیت‏های استارتاپ‏های دیجیتال از اهداف این پویش است. 

وی با بیان اینکه ۶ حوزه حمایتی در این ستاد در ۵ حوزه تدوین شده است، خاطر نشان کرد: “هوش مصنوعی”، “بلاکچین”،”AR VR”، “اینترنت اشیا” و “هوشمند سازی” از ۵ حوزه حمایتی این برنامه است و در واقع این فناوری‎ها جزو فناوری‌های کلیدی و آینده‌داری هستند که توجه به آنها در شرایط کنونی امری مهم به شمار می‌رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی با بیان اینکه استارتاپ‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند، گفت: اگر یک شتابدهنده بخشی از هزینه‌های یک استارتاپ را بپردازد ما در معاونت علمی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی دو برابر سرمایه گذاری‌های انجام شده به شتابدهنده‌ها وام خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین اگر این استارتاپ به موفقیت برسد، ما حمایت خود از شتابدهنده و استارتاپ را تبدیل به حمایت بلاعوض می‌کنیم.

محمدی با بیان اینکه حمایت‌های پویش “استارتاپ پلاس” برای حمایت از اکوسیستم فناوری نوظهور شامل “بوت کمپ‌ها”، “فاز شتابدهی”، “ایده‌های دانشگاهی”، “صندوق‌های پژوهش و فناوری/صندوق‌های خطر پذیر” و “سامانه راه نوآوری” می‌شود، یادآور شد: هر یک از این بخش‌ها بر اساس قوانینی که تنظیم کرده‌ایم می‌توانند از حمایت‌های معاونت علمی برخوردار شوند تا شاهد محصولات فناورانه ۵ حوزه باشیم.

حمایت‌ها در بخش بوت کمپ

وی در خصوص حمایت‌ها در بخش بوت کمپ گفت: ما در معاونت علمی تا سقف ۵۰درصد هزینه شرکت کنندگان دوره‌های آموزشی با رویکرد بوت‌کمپ را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

محمدی با اشاره به حمایت از ایده‌های دانشگاهی گفت: پایان نامه‌های مرتبط با ۵ حوزه فناورانه که جزو بخش‌های اولویت‌دار در مقطع کارشناسی ارشد هستند نیز تا سقف ۱۰ میلیون تومان، دکتری تا سقف ۳۰ میلیون تومان و پسادکتری تا سقف ۵۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال معاونت علمی خاطر نشان کرد: همچنین در بخش «فاز شتابدهی» تا دو برابر هزینه شتابدهی(تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان) به استارتاپ‌های دارای MVP و پیش از مرحله مقیاس قرار دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند. در صورت خروج از مرحله شتابدهی ۵۰درصد مبلغ قابل تبدیل به بلاعوض است.

محمدی در خصوص حمایت ها در بخش «صندوق پژوهش و فناوری/ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر» که در پویش استارتاپ پلاس در نظر گرفته شده، گفت: با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ برابر حجم سرمایه شرکت هایی که توسط  صندوق پژوهش و فناوری یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر سرمایه گذاری شدند و در مرحله مقیاس هستند، مورد حمایت قرار میگیرند.

وی افزود: در بخش همکاری های دانشگاه-صنعت، نیز با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های بزرگ که تمایل همکاری با دانشگاه، اساتید دانشگاه و مراکز رشد دارند، تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: در بخش «سامانه راه نوآوری» نیز به شرکت کنندگان استارتاپ پلاس که در سامانه راه نوآوری خدمات خود را ارائه دهند، سوبسید خدمات تا سقف ۳۰درصد در نظر گرفته می‌شود و  کیف پول به مبلغ ۲۰ میلیون تومان شارژ خواهد شد.

رونمایی از ۳ پلتفرم حوزه هوش مصنوعی 

محمدی با بیان اینکه امروز از ۳ پلتفرم در حوزه هوش مصنوعی که دو پلتفرم مربوط به ارائه خدمات به کسب و کارها و یکی از آنها ارائه خدمات به مشتری است را رونمایی می‌کنیم، بیان کرد: این سه شرکت در یک سال گذشته پروژه های زیرساختی در زمینه ارائه پلتفرم ارائه دهنده ماژول های هوش مصنوعی را با حمایت معاونت علمی و فناوری به مرحله اجرایی رساندند.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی کرده‌ایم که تا ۵۰ سال آینده ۵۰هزار متخصص در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم که این امر به مدد شرکتها و استارتاپها محقق می شود؛ اگر بخواهیم متخصص از دانشگاهها داشته باشیم شاید سالی هزار متخصص در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: به همین دلیل در همین راستا از ایده ها و پایان نامه ها منوط به مشارکت بخش خصوصی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت خواهیم کرد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا