ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

ارز دیجیتال چگونه می‌تواند سیستم‌های بانکی را متحد کند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 دنیایی را تصور کنید که می‌توانید ظرف چند ثانیه، پول را به دوستان یا خانواده خود در هر نقطه از جهان منتقل کنید. با سیستم فعلی برای انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر، تا ۱۰ روز، زمان لازم است و از طریق تعامل سیستم بانکی با واسطه یک بانک صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصادالکترونیکی به نقل از عصراقتصاد؛ همه این اقدامات، به زمان نیاز دارد و بانک‌ها را ملزم به حفظ ذخایر می‌کند که نتیجه آن، نقدینگی بحرانی و افزایش هزینه ورود بانک‌ها به این بازار است اما اکنون شاهد فناوری‌های نوینی هستیم که فرصت‌های جدیدی را برای دستیابی به نقل و انتقالات فوری، با مزایای قابل توجه اقتصادی ارایه می‌دهند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) نشان داد که اگر پول از طریق نقل و انتقالات همراه با فاکتور یا قرارداد هوشمند به سرعت منتقل شود، تولید ناخالص داخلی در کشورهای بسیار توسعه‌یافته به میزان یک تا ۲ درصد و در کشورهای در حال توسعه به میزان ۶ تا ۷ درصد افزایش می‌یابد. این تعامل متقابل و قابلیت همکاری می‌تواند پول را در سراسر جهان، به سرعت و یکپارچه از طریق فناوری انتقال دهد و نقش واسطه قابل اعتماد را ایفا کند. از این‌رو سخن گفتن درباره ارز دیجیتال و بررسی اینکه ارزهای دیجیتال چگونه می‌توانند مبنایی جهانی برای تبادل یکپارچه پول در سراسر جهان فراهم کنند، حائز اهمیت است.

یک نیروی متحد

تحقیقات اساسی در زمینه ارز دیجیتال، دو بخش قابلیت همکاری و تعامل و نیز اثبات دانش صفر در مرزهای مدل‌سازی بلاک‌چین را شامل می‌شود. اثبات دانش صفر یعنی اثبات یک واقعیت بدون انتقال اطلاعات غیرضروری است. تحقیقات پیرامون اثبات دانش صفر به‌طور چشمگیری تسریع شده است.

این مفهوم در مورد حفظ حریم خصوصی تازگی ندارد، اما به دنبال بررسی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به سیاست حریم خصوصی و محرمانه بودن ارز دیجیتال ملی یا بانک مرکزی (CBDC) است.

بلاک‌چین اساسا یک سیستم ثبت سوابق است و به قابلیت پایایی و روایی آن می‌توان اعتماد کرد. یک مجموعه از رایانه‌ها می‌توانند به عنوان یک واسطه قابل اعتماد عمل کنند چراکه مبتنی بر ریاضیات و حقایق اثبات‌شده است.

وقتی از قابلیت همکاری و تعامل صحبت می‌کنیم، در مورد توانایی سیستم‌های مختلف بلاک‌چین، فناوری دفترکل توزیع‌شده و سایر فناوری‌ها سخن می‌گوییم تا یکپارچه و کارآمد عمل کنیم. دستیابی به قابلیت تعامل به معنای انتقال سریع پول در سراسر جهان است.

ارز دیجیتال و به‌طور خاص‌تر، قابلیت تعامل سیستم‌های پشتیبانی، این پتانسیل را دارد که یک نیروی متحد و واحد برای زندگی مالی مردم در سراسر جهان تشکیل دهد. ابعاد مختلفی در استفاده ارز دیجیتال وجود دارد که نوآوری در این زمینه، پیامدهای قابل توجهی برای ثبات اقتصاد کلان، اکوسیستم‌های پرداخت و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایجاد می‌کند.

پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در هسته مرکزی این موضوع قرار دارد. تدوین مقررات بانکی همواره به خاطر عدم وحدت در مقررات با چالش اساسی مواجه بوده است. اکنون یک اصل واحد در فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم. فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند انتقال پول را در سرتاسر جهان فعال کنند، آنها می‌توانند پرداخت را فعال کنند، آنها قادرند احراز هویت را فعال کنند؛ یعنی می‌توانند بانکداری را ساده کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، بنیادی‌ترین اصل اساسی برای تکامل سیستم‌های بانکی و نسل بعدی مقررات بانکی خواهد بود.

خدمات مالی و بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، همگرا هستند و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی متحد این همگرایی به شمار می‌رود. این نیروی متحدکننده نه تنها بانک‌های مرکزی را به هم نزدیک می‌کند، بلکه پایه‌ای را برای مجموعه جدیدی از مقررات بانکی ایجاد می‌کند.

به همین دلیل دانشگاه استنفورد برای راه‌اندازی ابتکار جهانی ارز دیجیتال با ITU همکاری کرده است. هدف این است که حرکت تکمیلی ایجاد‌شده توسط گروه قبلی ITU Focus Group حفظ شود. ما تقاضای فزاینده‌ای برای استانداردهای مربوط به ارز دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال مشاهده می‌کنیم. این استانداردها به نیروی متحد ارایه‌شده توسط ICT قدرت بیشتری می‌بخشد.

این استانداردها همچنان تکامل می‌یابند و این تحول توسط جوامع مختلف که توسط ابتکار جهانی جدید ارزهای دیجیتال حمایت می‌شود، از پشتیبانی برخوردار است. بخشی از پشتیبانی ارایه‌شده توسط استنفورد، اعتبارسنجی برCBDC ها و سایر مدل‌های ارز دیجیتال است. بهترین روش‌های شناسایی‌شده این مدل‌ها با ITU برای بهبود استانداردها به اشتراک گذاشته می‌شود.

ما شاهد واکنشی دلگرم‌کننده برای شروع ابتکار عمل در جوامع فناورانه هستیم. این امر، همچنین بسیاری از بانک‌های مرکزی را به حمایت از ابتکار عمل تشویق کرده است. مشارکت دانشگاه استنفورد با اتحادیه جهانی ارتباطات از راه دور، یک بستر باز برای انسجام در تحقیقات ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی، پتانسیل بزرگی را نشان می‌دهد تا بتواند یک ساختار جهانی بسیار کارآمد و یکپارچه را برای خدمات مالی فراهم کند اما برای موفقیت در فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نیروی متحدکننده عناصر این ساختار جهانی، نیازمند متحد ساختن جوامع درگیر در این تکامل هستیم. ما فقط با کمک همکاری‌های بین‌المللی تحریک‌شده توسط ITU به این هدف دست خواهیم یافت.

منبع:https://news.itu.int/how-digital-currency-could-unify-banking-systems/

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 5، دی‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا