بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

بهترین استراتژی های بازاریابی در سال ۲۰۲۳

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : یوری ونتیک   مترجم : امیر آل علی  

پس از دو سال سخت که ویروس کرونا تمامی جهان را درگیر خود کرده بود، اکنون به نقطه ای رسیده ایم که می توان از آن نقطه شروع مجدد نام برد، با این حال بدون داشتن استراتژی بازاریابی، نمی توان در بازار حال حاضر موفقیت خاصی را به دست آورد. درواقع جهان امروز به بالاترین سطح از پیشرفت و رشد تکنولوژی رسیده است و اکنون مفاهیمی نظیر متاورس مطرح شده که می تواند بازار را با تغییرات بنیادی مواجه سازد. به صورت خلاصه می توان این موضوع را مطرح کرد که روش های قدیمی و رایج بازار، دیگر جوابگوی نیازهای آتی و آینده نخواهد بود.

در این زمینه با توجه به رقابت بسیار تنگاتنگ، شما عملا فرصتی برای اشتباه کردن و پرداختن به روش هایی نخواهید داشت که نتایج آن، تضمین شده محسوب نمی شود. در حال حاضر نیز با توجه به این امر که در هفته های ابتدایی سال جدید هستیم، بهترین زمان برای تصمیم گیری و اتخاذ سیاست های جدید محسوب می شود. به همین خاطر در ادامه ۱۰ استراتژی تضمین شده بازاریابی را بررسی خواهیم کرد که هر یک از آنها می توانند عملکرد شما در سال جدید را با تحولی چشمگیر مواجه سازد. 

۱-تنوع محصولات و یا خدمات خود را افزایش دهید 

واقعیت این است که با تک محصولی بودن دیگر نمی توان نتایج خوبی را به دست آورد. در این زمینه نکته مهم این است که تنوع محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید را افزایش داده و فرصت های جدید را برای خود در بازار ایجاد نمایید. این امر باعث خواهد شد تا در صورت بروز بحران در یک بخش، با نابودی کسب و کار خود مواجه نشده و سود به مراتب بیشتری را به دست آورید.

در این زمینه می توان برند مایکروسافت را مثال زد که تنوع فعالیت های بالایی دارد و این موضوع باعث شده است که در هیچ سالی با بحران جدی مواجه نباشد. با این حال نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فعالیت های شما مکمل یکدیگر باشند. درواقع قدم گذاشتن در مسیری که نسبت به آن سررشته ندارید، خود یک اقدام پرریسک محسوب می شود. در این زمینه استراتژی های مختلفی وجود دارد.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

درواقع شما می توانید یک استارت آپ را خریداری کرده و آن را رشد دهید و یا همه کارها را به تنهایی و یا به صورت شراکتی، انجام دهید. درواقع شیوه فعالیت شما در این بخش بستگی به توانایی های شرکت و شرایط موجود دارد. با این حال نباید تحت هیچ شرایطی از تنوع دادن به محصولات و خدمات خود غافل شوید. درواقع این موضوع را می توان مهمترین استراتژی بازاریابی این فهرست، عنوان کرد. 

۲-به بازارهای جدید فکر کنید 

تفاوتی ندارد که تاکنون در چه سطحی فعالیت داشته اید. اکنون لازم است تا به دنبال گسترش بازار خود باشید. در این رابطه لازم است که حتما اولویت بندی داشته باشید. برای مثال ممکن است تحت پوشش قرار دادن تمامی شهرهای کشوری که در آن فعالیت دارید، اولویت اول محسوب شود. با این حال در این رابطه معیار تصمیم گیری شما، بررسی آمارها خواهد بود. برای مثال اگر الگوی رفتار اقتصادی یک کشور دیگر مشابه آمارهای مشتریان شما می باشد، بدون شک در آن بازار هم شانس رشد بالایی را خواهید داشت. درواقع موفقیت شما در این بخش کاملا وابسته به در اختیار داشتن بانک اطلاعات جامع مشتری است. در این بخش ممکن است شما حتی به بازدید میدانی و بررسی مستقیم، نیاز داشته باشید. درواقع حتی ایجاد یک شعبه در منطقه ای دیگر، اقدامی هزینه بر بوده و لازم است تا تمامی جوانب را سنجیده باشید. 

۳-حفظ مشتری را جدی بگیرید 

به صورت کلی هر روز هزاران شرکت جدید در حوزه های مختلف کسب و کار ایجاد می شوند که تمامی آنها خواهان رشد بالا در همان سال اول فعالیت خود هستند. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که اکنون بیش از هر زمان دیگری احتمال از دست دادن مشتری وجود دارد. درواقع افراد به راحتی می توانند برندی مشابه شما را پیدا کنند. به همین خاطر شما به اقدامات متنوعی نیاز خواهید داشت که باعث می شود تا وفاداری مشتری افزایش پیدا کرده و تمایل آنها به ماندن بیشتر شود.

در این رابطه استفاده از به‎روزترین تکنولوژی ها، هوش مصنوعی، آموزش مداوم کارمندان و… مطرح خواهد بود. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که با اقدامات سطحی و چند فعالیت کوچک نظیر ارسال کد تخفیف، می توانید موفقیت خاصی را در حفظ مشتریان خود داشته باشید. درواقع به هر میزان که پیدا کردن مشتری جدید سخت محسوب می شود، از دست دادن، کاملا راحت است و حتی ممکن است یک اقدام ساده نیز شدت آن را افزایش دهد. به همین خاطر در این بخش شما باید استراتژی بازاریابی جداگانه که جامعیت لازم را داشته باشد، ایجاد نمایید. 

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۴-از فناوری های جدید استقبال نمایید 

بیشترین سرمایه گذاری در سال جدید باید معطوف به فناوری های جدید در عرصه کاری شما باشد. در این زمینه شرکت در نمایشگاه ها و پیگیری جدیدترین مقالات و اخبار، امری کاملا ضروری بوده و لازم است تا در این زمینه حتی شما ایجادکننده یک فناوری جدید باشید. این موضوع باعث خواهد شد تا توان رقابت با حتی بزرگ ترین برندهای جهان را در اختیار داشته باشید و رشدی تضمین شده را برای چندین سال ایجاد نمایید. 

۵-در آموزش و توسعه کارکنان سرمایه گذاری نمایید 

واقعیت این است که مهمترین دارایی هر کسب و کاری، تیم کاری محسوب می شود. در این رابطه شما باید الگوهای کارآمدی را برای استخدام های خود داشته باشید و جذب بهترین ها و افراد آینده دار را به عنوان یک سرمایه گذاری بدانید. همچنین توصیه می شود که خود را تنها به جذب کردن محدود نکرده و برنامه مشخصی جهت آموزش دادن به آنها و ارتقای سطحی که دارند، داشته باشید. به صورت کلی شما باید به دنبال شیوه های نوین کار کردن باشید تا از زمان، بهترین استفاده ممکن شود. در این زمینه حتی دیگر به حضور هشت ساعته افراد در شرکت نیازی نیست و لازم است تا تنها به انجام فعالیت ها تمرکز نمایید. درواقع بسیاری از شرکت ها از فرهنگ سازمانی غلط خود، ضربه می خورند و این امر بسیار بد است. 

۶-با سایرین همکاری داشته باشید 

واقعیت این است که در بازار امروز نمی توان بدون تعامل و همکاری، موفقیتی را به دست آورد. به همین خاطر شما باید به صورت مداوم به دنبال همکاری با برندها و افراد مختلف باشید. برای مثال ممکن است ایجاد یک نمایندگی در یک منطقه کوچک، صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد. با این حال با همکاری یک فروشگاه در آن منطقه، می توانید مشتریان حتی یک بازار کوچک را نیز به سمت خود جلب نمایید. با این حال این امر تنها یک نمونه ساده از شیوه همکاری محسوب می شود و در این زمینه می توان صدها روش را مطرح نمود. 

۷-سرمایه گذاری را جدی بگیرید 

بسیاری از برندها مبالغ زیادی را در بانک نگه می دارند تا در مواقع ضروری، نقدینگی لازم شکل گیرد و با مشکلی مواجه نشوند. با این حال این موضوع تنها باعث خواهد شد تا ارزش پول شما کاهش پیدا کند. این امر در حالی است که شما می توانید در بخش های مختلف سرمایه گذاری داشته باشید تا در صورتی که بازار برای مدتی با مشکل مواجه شد، کمبود بودجه ایجاد نشود و همواره سرمایه های دیگری نیز وجود داشته باشد.

این اقدام حتی می تواند باعث شود که اگر کسب و کار شما با ورشکستگی هم مواجه شد امکان شروع مجدد را داشته باشید. در این رابطه می توانید خانه هایی را خریداری کرده و از اجاره دادن آنها کسب سود نمایید. در این زمینه هر گاه که بخواهید می توانید آنها را به فروش رسانده و یا به واسطه آنها، وام هایی را دریافت نمایید. به همین خاطر است که از سرمایه گذاری به عنوان یک بخش مهم نام برده می شود. به صورت کلی، مهمترین نکته در سرمایه گذاری این است که خارج از حوزه کسب و کار شما باشد و حفظ سرمایه در آن، تضمین شده محسوب شود. 

۸-چابکی خود را حفظ کنید 

این امر یک واقعیت است که بسیاری از برندها خود را درگیر هزینه هایی می کنند که باعث می شود تا امکان پرداختن به کارهای جدید گرفته شود به قدری خود را درگیر استخدام افراد متعدد می نمایند که چابکی شرکت نابود می شود. درواقع شما باید به نحوی فعالیت نمایید که براساس نیاز واقعی شرکت باشد و چابکی شما حفظ شود. همچنین لازم است تا که این نکته را به خاطر داشته باشید که یک تیم هرچند کوچک، می تواند موفق تر از تیمی باشد که تعدد کارمندان در آن باعث شده است تا روند کارها با تاخیر زیاد همراه شود. درواقع شما باید در هر بخشی، به کنترل هزینه ها توجه داشته باشید. این موضوع یک چالش جهانی محسوب می شود و برندهای زیادی را می توان مثال زد که پس از مدتی حتی از پرداخت حقوق کارمندان خود نیز عاجز می شوند. این موضوع بدون شک برای اعتبار برند شما نیز بسیار بد خواهد بود. 

۹-ارزش سازی را جدی بگیرید 

اگر در بازار امروز نتوانید دلایل خوبی را داشته باشید که مشتری از بین گزینه های مختلف شما را انتخاب کند، بدون شک فرصت ها را از دست خواهید داد. در این رابطه ممکن است شما نوع جدیدی از عکس برداری از محصول را داشته باشید که خود می تواند یک ارزش محسوب شود. با این حال شما تنها با تکیه بر یک مورد نمی توانید نتایج خاصی را به دست آورید. در این زمینه نکته مهم دیگر این است که اینترنت، امکانات متنوعی را در اختیار کسب و کارها قرار داده است که شما باید از آن نهایت استفاده را داشته باشید. درواقع با یک خبر، می توانید ارزش برند خود را با یک رشد انفجاری مواجه سازید. به همین خاطر زمینه فعالیت در این رابطه کاملا مهیا است. 

۱۰-به دنبال روش های مقرون به صرفه باشید 

واقعیت این است که برای هزینه کردن هیچ سقف مشخصی وجود ندارد و تنوع اقدامات به قدری بالا است که همواره احتمال ورشکسته شدن وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در جهان امروز صرفا پرهزینه ترین اقدامات بازاریابی و تبلیغات، بالاترین سطح نتایج را به همراه ندارد. در این زمینه بهتر است که به دنبال ۱۰۰ روش کم هزینه به جای یک روش باشید که تمام بودجه شما را اشغال خواهد کرد. این نکته را فراموش نکنید که ممکن است با بحران های دیگری مشابه کرونا مواجه شویم. به همین خاطر نباید در هزینه کردن ریسک بالایی را کرد و همانطور که تک محصولی بودن یک آفت محسوب می شود و در موارد قبلی هم این موضوع عنوان شد، تکیه کردن بر یک کانال و روش نیز آسیب های خود را به همراه دارد. 

منبع: فرصت امروز

  • بهترین استراتژی های بازاریابی در سال ۲۰۲۳

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا