اقتصاددیجیتالدولت دیجیتال

کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال برای پلتفرم‌های توزیع دارو دستورالعمل می‌نویسد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مهلت سازمان غذا و دارو برای تدوین دستورالعمل فعالیت پلتفرم‌های سلامت برای سومین بار به اتمام رسید، هیات مقررات‌زدایی شهریوماه به این سازمان برای تدوین دستورالعمل نحوه فعالیت پلتفرم‌های سلامت، ۴ ماه مهلت داده بود. حال کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال به صورت مستقیم وظیفه تدوین دستورالعمل برای پلتفرم‌های توزیع دارو را برعهده گرفته است.

تاکنون کارگروه اقتصاد دیجیتال، هیات دولت و هیات مقررات‌زدایی به صورت مجزا هر کدام وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را ملزم به تدوین دستورالعملی برای نحوه فعالیت پلتفرم‌های سلامت تعیین کرده‌اند؛ اما این سازمان اقدامی در این جهت انجام نداده است. در نهایت در آخرین جلسه کمیسیون راهبری کارگروه اقتصاد دیجیتال، وزیرارتباطات، دبیر این کمیسیون، رضا باقری اصل، را موظف کرد با همکاری وزارت بهداشت اقدام به تدوین دستورالعمل نحوه فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو کند و این دستورالعمل تا پیش از دهه فجر نهایی و ابلاغ شود.

در آخرین واکنش به الزام قانونی برای تدوین دستورالعمل نحوه فعالیت پلتفرم‌های سلامت، شواری عالی داروخانه‌های کشور اقدام به برگزاری تجمعی در مقابل وزارت بهداشت برای مخالفت با تدوین این دستورالعمل کرد. تاکنون تنها مخالف رسمی با فعالیت پلتفرم‌های سلامت و پلتفرم‌های توزیع دارو انجمن صنفی داروسازی ایران است.

انجمن صنفی داروسازی ایران طی سال‌های گذشته به صورت مرتب با به‌روزشدن ارائه خدمات در حوزه بهداشت مخالفت کرده است، انجمن داروسازی ایران یکی از مخالفان جدی نسخه نویسی آنلاین و دارویار بود که در آن زمان نیز به صورت مرتب با پیاده‌سازی آن طرح مخالفت می‌کرد.

وزیر بهداشت نیز هر چند در مصاحبه‌های مختلف سعی کرده است جانبداری نکند اما بارها تاکید کرده است که تنها مرجع فروش و توزیع دارو داروخانه‌ها هستند هر چند در آخرین مصاحبه‌اش اعلام کرد که داروخانه‌های می‌توانند داروهای بیماران مزمن که به صورت مرتب مصرف می‌کنند را به صورت ‌آنلاین برای آنان سفارش دهند.

تاکید وزیر بهداشت بر توزیع دارو از طریق داروخانه‌ها هیچ تضادی با فعالیت پلتفرم‌ها ندارد، پلتفرم‌ها به صورت مرتب اعلام کرده‌اند که فقط با داروخانه‌های دارای مجوز از سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند و از طریق سامانه‌های وزارت بهداشت داروخانه‌ها و پزشکان را به روش‌های مختلف احراز هویت و احراز صلاحیت می‌کنند.

هیئت وزیران، سال گذشته با تصویب آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» و در ماده ۸ این آیین‌نامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد تا با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ آن یعنی شهریور ماه ۱۴۰۱، «آیین‌نامه‌ برنامه هوشمندسازی زنجیره تأمین خدمات و فرآورده‌های سلامت‌محور» را تدوین و در کارگروه اقتصاد دیجیتال به تصویب برساند.

با نتیجه ندادن این مصوبه، هیات مقررات زدایی نیز وزارت بهداشت را موظف کرد تا در عرض ۴ ماه مجوز فروش و برخط دارو توسط شرکت‌های توزیع کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع کننده را طی ۴ ماه مشخص کند و ۱۱ دی‌ماه این فرصت قانونی به اتمام می‌رسد و هنوز هیچ اقدامی از سمت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت نگرفته است.

وزارت بهداشت در آبان ماه ۱۴۰۲ با ارائه پیشنهاد خود برای فعالیت اپراتورهای هوشمند به کارگروه اقتصاد دیجیتال سعی کرد تا این وظیفه قانونی را  انجام شده در نظر بگیرد اما کارگروه اقتصاد دیجیتال اعلام کرد وزارت بهداشت باید برای توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها دستورالعملی مجزا تدوین کند.

در نهایت وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل، دبیر کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال را در سی و هشتمین جلسه این کمیسیون  موظف کرد با هماهنگی وزارت بهداشت جمع‌بندی موضوعات مطرح شده در کارگروه وضعیت و نحوه فعالیت پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو را تا قبل از نیمه بهمن ماه مشخص کنند.

منبع: پیوست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا