اقتصاددیجیتالدولت دیجیتال

شورای عالی فضای مجازی موضع ایران را در پیمان جهانی دیجیتال سازمان ملل مشخص می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اولین مصوبه‌ای که به امضای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، سید محمدامین آقامیری رسیده مسیر ایران در پیمان جهانی دیجیتال سازمان ملل متحد را مشخص کرده است طبق این مصوبه برای هرکدام از دستگاه‌های اجرایی وظیفه خاص در زمینه توسعه دیجیتالی در نظر گرفته شده است.

در صد و دهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی، نخستین مصوبه این شورا به دبیری سید محمدامین آقامیری درباره «مواضع کشور در مورد مشارکت موثر در روند شکل‌گیری پیمان جهانی دیجیتال سازمان ملل متحد» ابلاغ شد.

بر این اساس، تشکیل کارگروه تخصصی مشارکت در روند شکل‌گیری پیمان جهانی دیجیتال در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت و وزارت امور خارجه موظف به تهیه گزارشی درباره نشست‌های مشورتی و مذاکره با کشورهای همفکر و مواضع جریان‌های همسو (چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و کشورهای اسلامی و…) شد.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

اعضای اصلی کارگروه تخصصی تخصصی مشارکت در روند شکل‌گیری پیمان جهانی دیجیتال عبارتند از: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مرکز پژوهش‌های مجلس، دستگاه‌های موظف امنیتی و دفاعی و دادستانی کل کشور.

همچنین در زمینه تقسیم کار ملی برای مشارکت در ابعاد شکلی و محتوایی پیمان جهانی دیجیتال از حوزه‌های اتصال جهانی، کالاهای عمومی دیجیتال، فراگیری دیجیتال، ظرفیت‌سازی دیجیتال، حقوق بشر دیجیتال، هوش مصنوعی، اعتماد، امنیت و ثبات و همکاری دیجیتال جهانی در این مصوبه نام برده شده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه اتصال جهانی موظف به ارائه پیشنهاد در هشت موضوع از جمله تکمیل پوشش‌دهی اینترنت تا چشم‌انداز ۱۰ سال آتی، توسعه سکوهای تامین مالی و الگوهای جدید سرمایه‌گذاری برای اتصال به ویژه برای مناطق روستایی و صعب‌العبور، اتصال همه مردم به اینترنت از جمله اتصال مدارس، دسترسی به اینترنت مقرون به صرفه برای همگان و اتصال به‌ عنوان بخشی از آمادگی و پاسخ به شرایط اضطراری شده است. همچنین وزارت ارتباطات در حوزه ظرفیت‌سازی دیجیتال قرار است پیشنهاددهنده کمک به کشورها برای تقویت حمایت‌ها از ظرفیت‌سازی در حوزه‌های اتصال اینترنت و رشد اقتصاد دییجتال باشد.

در حوزه کالاهای عمومی دیجیتال، وزارت امور اقتصادی و دارایی مامور به تعریف کالای عمومی دیجیتال، ترویج نرم‌افزارهای منبع باز و…، به کارگیری کالاهای عمومی دیجیتال به عنوان تلاش‌های فوری دولت‌ها برای پاسخ به فراگیری کووید ۱۹ و شکل‌گیری ائتلاف کالای عمومی دیجیتال شده است.

مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فراگیری دیجیتال ایجاد ائتلاف چند ذینفعی فراگیری دیجیتال، شاخص‌ها و ارزیابی سالانه موضوع فراگیری دیجیتال و… را پیشنهاد خواهد داد و در زمینه هوش مصنوعی مواضعی چون هماهنگی، همکاری، حکمرانی بین‌المللی در رابطه با هوش مصنوعی، ارتقای تنظیم مقررات در حوزه هوش مصنوعی و تضمین هم‌راستایی آن با ارزش‌های مشترک جهانی و نیز مضرات هوش مصنوعی از جمله سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار مرگبار و ابزارهایی مانند دیپ‌فیک را پیشنهاد خواهد کرد.

همچنین این مرکز در زمینه همکاری دیجیتال جهانی، الگوی معماری همکاری دیجیتال مبتنی بر تقویت جایگاه و پاسخگویی مجمع حکمرانی اینترنت +IGF و اصول حاکم  بر پیمان جهانی دیجیتال و رویکرد کشور در خصوص آینده دیجیتال باز، آزاد و ایمن برای همه را پیشنهاد خواهد کرد.

در آخر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در زمینه حقوق بشر دیجیتال درباره مسائل و مصادق حقوق بشر در فضای مجازی از جمله قطع گسترده اینترنت، هویت دیجیتال، فناوری‌های نظارتی، نظارت غیرقانونی یا غیرضروری و… و همچنین اعمال حقوق بشر آفلاین در محیط آنلاین به پیشنهاد مواضع کشور خواهد پرداخت.

منبع: پیوست

  • شورای عالی فضای مجازی موضع ایران را در پیمان جهانی دیجیتال سازمان ملل مشخص می‌کند

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا