بانکداری دیجیتالیادداشت

بانک‌های توسعه‌ای بر اساس بانکداری نسل چهار فناوری باید معماری خود را تغییر دهند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
بیژن اسدی؛ عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن

در نگاه اول در بانک‌های توسعه‌ای به نظر برسد که رقابت برای این بانک‌ها متصور نیست در صورتی که این بانک‌ها بخواهند در نظام بانکی مؤثر باشد باید خود را آراسته به لوازم موفقیت در عصر پیش رو کند.

مفاهیم و روندهایی همچون اینترنت اشیاء، کلان داده ها، موبایلیفیکیشن، هوش مصنوعی، بلاکچین، شخصی سازی، بانکداری باز، فین تک ها و بیگ تک ها، نسل جدید انسانی (نسلz) و نسل جدید فناوری های ارتباطی وجود دارد که بانکداری و خدمات مالی را تغییر داده و خواهد داد و ما باید هم زمان با این روند بانکداری جهانی به دنبال پیاده سازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن و تغییر مدل کسب و کار بانک ها در داخل کشور باشیم.

ممکن است در نگاه اول در بانک‌های توسعه‌ای به نظر برسد که رقابت برای این بانک متصور نیست و در ضمن ملاحظاتی که برای بانک های تجاری خرده فروش  (retail commercial banks)وجود دارد، برای این بانک مطرح نیست. اما باید توجه داشت که در صورتی که این بانک بخواهد در نظام بانکی کشور مؤثر باشد و تجهیز منابع را از طرقی به غیر از منابع دولتی تحقق بخشد، باید خود را آراسته به لوازم موفقیت در عصر پیش رو کند. بنابراین حرکت به سمت بانکداری آینده و نسل چهار برای بانک‌های توسعه ای نیز یک ضرورت است. همچنین با توجه به انتظارات ذینفعان کلیدی بانک در زمینه بانکداری دیجیتال، به نظر می رسد که الزام بیرونی نیز در این زمینه وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که توسعه بانکداری دیجیتال نباید یک برنامه مجزا از برنامه های راهبردی بانک‌های و همچنین یک ابتکار فناورانه تلقی شود، بلکه توسعه بانکداری دیجیتال باید در محوریت سند راهبردی آنها قرار بگیرد و همچنین یک نقشه راه جامع با در نظر گرفتن تمام ابعاد ساختاری، فرهنگی و مقرراتی برای توسعه بانکداری دیجیتال آنان ترسیم شود که این امر در بانک صورت پذیرفته است.

نکته مهم دیگر آنکه تأثیر تمام روندها برای یک بانک‌های توسعه‌ای که متمرکز بر بانکداری شرکتی با تعداد مشتریان به مراتب کمتر از بانکداری خرد است، یکسان نیست. لذا بانکداری دیجیتال معنای یکتا و اختصاصی خود را داراست؛ هر چند ممکن است در برخی ابعاد (مانند افتتاح حساب غیر حضوری و پرداخت تسهیلات خرد) با بانک‌های تجاری خرده فروش مشابهت هایی داشته باشد.

: بر اساس آنچه گفته شد با توجه به تعداد کم شعب این بانک ارائه خدمات غیر حضوری، پذیرش، انعقاد قرارداد، خرید سفته و پرداخت خصوصاً برای مشتریان حد اعتباری و سرمایه در گردش و توسعه خدمات غیر حضوری از طریق بانکداری باز ، تناسب و سفارشی سازی خدمات ارایه شده برای منتخبی از مشتریان و امکان ارایه خدمات بانکداری شرکتی به گونه ای که با مأموریت بانک‌های توسعه‌ای هم افزایی داشته باشد در برنامه راهبردی بانک مورد توجه ویژه و در دستور کار قرار گرفت.

در کنار برنامه ریزی و اجرای دقیق برنامه های استقرار تحول دیجیتال، برنامه های فناوری اطلاعات باید اجرا کرد که با توجه به الزامات تسریع پیاده سازی تحول دیجیتال شکل گرفته و یقیناً باعث بهبود در امر خدمت رسانی در حوزه بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی خواهد شد.

منبع: روابط عمومی بانک صنعت و معدن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا