مقالههوش مصنوعی

با هوش مصنوعی مکالمه ای، فناوری‌های اطراف، صحبت‌های شما را می‌شنوند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هوش مصنوعی مکالمه ای، به لطف تعدادی از نرم‌افزارهای مفید، زندگی را آسان‌تر کرده است. آنچه این نوع هوش مصنوعی را مفید و فراگیر کرده، مقدار بسیار زیادی «داده» است. انسان‌ها، سال‌ها با فناوری صحبت کردهاند. از سرزنش کردن تستر به خاطر سوزاندن صبحانه گرفته تا تشویق کردن ماشین هنگام روشن کردن آن در یک صبح سرد و حتی تهدید کردن دستگاه خودکاری که پول را گرفته اما در ازای آن چیزی تحویل نداده است.

با ‌این حال، در تمام این موارد، چنین صحبت‌هایی صرفاً برای آرامش درونی فرد به زبان آورده می‌شود. درحال‌حاضر، اوضاع با معرفی هوش مصنوعی مکالمه ای به دنیای مدرن فناوری، تغییر کرد، به طوری که وقتی شما صحبت می‌کنید، ماشین گوش می‌کند.

نرم‌افزار شما به اندازه میزان هوشمندی‌اش، کارآمد است. فقط باید تمام کاربردهای مختلف و ممکن را به آن آموزش داد که تا جایی که امکان دارد، کارآمد شود.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در ادامه این مقاله، در خصوص هوش مصنوعی مکالمه ای، برخی مثال‌ها و راه‌های کمک به بهبود نرم‌افزارها آمده است.

هوش مصنوعی مکالمه ای چیست؟

هوش مصنوعی مکالمه ای به دسته‌ای از فناوری‌ها اشاره دارد که یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی (NLP)، بافت آگاهی  و دیگر ابزارهای پیشرفته را گرد هم آورده، تا یک گفت‌وگوی واقعی را بین انسان و کامپیوتر ایجاد کند.

این فناوری در ربات‌های سخنگو، دستیارهای صوتی و طیف وسیعی از سیستم‌های کنترل صوتی تعاملی، از موبایل گرفته تا وسایل نقلیه، یافت می‌شود.

محور اصلی هوش مصنوعی مکالمه ای، یادگیری ماشین است: الگوریتم‌هایی که با فراگیری داده، به طور خودکار ارتقا می‌یابند. سیستم‌های پیچیده تشخیص صدا، به حجم زیادی از داده گفتاری که شامل طیف وسیعی از تعاملات انسانی هستند، نیاز دارند. بدین طریق، قادرند که گفتار افراد مختلف را در محیط‌های گوناگون شناسایی کنند و مکالمه را تا حد ممکن، طبیعی سازند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۳، مهرماه ۱۴۰۰

هوش مصنوعی مکالمه ای چگونه استفاده می‌شود؟

چند موقعیت کاربردی را که هوش مصنوعی در آن تغییر ایجاد کرده است، بررسی می‌کنیم:

دستیار صوتی

سخنگویان و دستیاران هوشمند در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. به لطف هوش مصنوعی مکالمه ای، تعامل با سیری، گوگل، الکسا و دیگران بیشتر شبیه به صحبت کردن با یک دوست است، تا به کار بردن یک ماشین.

این ابزارها بسیار پیشرفته‌تر از ربات‌های سخنگوی عادی هستند که برای پاسخ به سؤالات معینی، برنامه‌ریزی شده‌اند و به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که بیشتر شبیه به انسان باشند و پاسخ‌هایی تولید کنند که طبیعی‌تر و مطابق با مکالمه‌های واقعی انسانی هستند. برای مثال، می‌توانید در خصوص وضعیت آب و هوا بپرسید و در کسری از ثانیه پاسخ دریافت کنید، همچنین می‌توانید دستیار گوگل خود را برای سؤالات بعدی نیز آماده کنید.

مراقبت‌های بهداشتی

از هوش مصنوعی به میزان زیادی در بخش‌های سلامت و پزشکی برای ارائه راه‌حل‌های عملی به بیماران، پرستاران و سایر کادر درمان استفاده می‌شود. سیستم‌های مدرن، فراتر از ارائه اطلاعات پایه، تعاملات شخصی‌سازی‌شده و قابل‌اجرایی را فراهم می‌کنند که فرد را برای تصمیم‌گیری در خصوص مراقبت‌های بهداشتی توانمند می‌سازد. به عنوان مثال، لارک  یک مربی کاهش وزن خوش‌رفتار و سخنگو است که شما را تشویق می‌کند تغذیه سالم‌تری داشته باشید و فعالتر باشید.

منابع انسانی (HR)

حوزه مدیریت منابع انسانی، علاوه بر همکاری با کارمندان برای بهینه‌سازی تجربه کاری و پیشرفت شغلی، شامل رسیدگی به بسیاری از سؤالات تکراری و فرایندهای روزمره است.

هوش مصنوعی مکالمه ای، می‌تواند بیشتر این وظایف را بر عهده بگیرد و همچنین با انسان‌ها برای بررسی متقاضیان کار، همکاری کند. همچنین می‌تواند مهارت‌آموزی را آسان کند و در مجموع، منابع انسانی را آزاد کند، تا مهارت‌های تخصصی‌شان را بر روی مسائلی که به آن‌ها نیاز دارند، به کار بگیرند.

منافع هوش مصنوعی مکالمه ای در شرکت‌های چندملیتی و چندجایگاهی آشکارتر است، زیرا در این شرکت‌ها هوش مصنوعی می‌تواند به حفظ ثبات استانداردها در تمام سازمان کمک کند.

آموزش

در بیشتر شکل‌های یادگیری، یک راه عالی برای حفظ دانسته‌ها، حرف زدن درباره آن موضوع است. این امر، مخصوصاً هنگام یادگیری یک زبان جدید صدق می‌کند.

دولینگو، یک سامانه آموزش زبان است که از ربات‌های سخنگوی هوش مصنوعی برای برقراری مکالمات واقعی با زبان‌آموزان، استفاده می‌کند. نرم‌افزار، کلمات و جملاتی را بیان می‌کند و سپس به پاسخ کاربر گوش می‌دهد، اشتباهاتی را که می‌شنود، تصحیح می‌کند و با پیشرفت زبان‌آموز، سطح دشواری مکالمات را افزایش می‌دهد.

تجارت الکترونیک

تعامل با خریداری که در حال نگاه کردن به محصولات و خدمات است، بهترین زمان برای رفع تردید و نهایی کردن خرید است. کارکنان فروش انسانی در محیط تجارت الکترونیک جهانی، احتمالاً نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند. با این حال، یک ربات سخنگوی هوشمند و مفید می‌تواند به سؤالات جواب بدهد، توصیه کند و محصولات و خدمات تکمیلی را قبل از راهنمایی خریدار به سمت پرداخت، پیشنهاد دهد.

بر خلاف همتایان انسانی خود، ربات‌های سخنگوی هوشمند همیشه حاضر هستند و در تمام روزهای سال، شبانه‌روزی، آماده ارائه کمک هستند. ربات‌های سخنگو با مجموعه داده‌های مکالمه‌ای آموزش دیده‌اند و با سرعت بخشیدن به زمان پاسخگویی، هزینه پشتیبانی از مشتری را کاهش می‌دهند. در کمال تعجب، حتی می‌توانند با ارائه کمک‌های شخصی به خریداران و تعامل طبیعی و انسانی با آن‌ها، یک برند را انسانی کنند.

ربات StyleBot نایکی، مثال خوبی است. یک هوش مصنوعی که با پیشنهاد محصولات به شما کمک می‌کند که بر اساس علایق خود، کفش پیدا کنید. به علاوه StyleBot برای شما این امکان را فراهم می‌کند که کفش شخصی خود را طراحی کنید.

امور مالی

در صنایع غنی از داده مانند بانکداری و بیمه، بخش زیادی از کار، صرف جمع‌آوری و پردازش داده به اشکال مختلف می‌شود. هوش مصنوعی مکالمه ای، کارمندان و مشتریان را قادر می‌سازد که با استفاده از طبیعی‌ترین و کم‌زحمت‌ترین روش موجود، یعنی با صدای خودشان، به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

کارهای پیچیده‌ای که عموماً به خاطر کار با صفحه کلید، وقت زیادی می‌گرفت، حالا به سادگی با پرسش کردن یا درخواست اتمام کار، انجام می‌شوند.

در سال ۲۰۱۸، بانک آمریکا دستیار مالی مجازی خود، به نام «Erica» را راه‌اندازی کرد، تا در طیف وسیعی از مسائل مدیریت مالی، برای مشتریان خود پشتیبانی شخصی و فعالانه فراهم کنم. با «صحبت کردن، تایپ کردن یا لمس کردن صفحه» می‌توان با این دستیار مجازی ارتباط برقرار کرد.

این سیستم، با یادگیری از مجموعه‌داده‌های خارجی سفارشی و همچنین مکالمات مشتریان خود، توانایی‌های خود را گسترش می‌دهد. اکنون فقط نسخه انگلیسی Erica در دسترس است. اما با استفاده از مجموعه‌داده، در حال یادگیری اسپانیایی است.

چه چیزی هوش مصنوعی مکالمه ای را چنین هوشمند می‌سازد؟

هوش مصنوعی، یادگیرنده حریصی است. فناوری تشخیص گفتار از طریق جذب انواع گوناگون مطالب از منابع مختلف بسیاری مانند مجموعه‌داده‌ها، وب‌سایت‌ها و پیکره‌های متنی (مجموعه متن‌های بزرگ و ساخت‌مند) می‌آموزد و این امر، هوش مصنوعی تشخیص صدا را که در واقع «مکالمه‌ای» است و نه کنترل‌شده از طریق دستورالعمل‌های گفتاری ازپیش‌تهیه‌شده، توانمند می‌سازد.

به عنوان مثال، اگر کاربری، درخواستی بکند و سپس دستورالعملی به آن بیفزاید یا نظرش را عوض کند، واسط هوش مصنوعی مکالمه ای آموزش‌دیده، از مجموعه‌داده گسترده خود استفاده می‌کند، تا معنای دستور را درک کند و بر آن اساس، پاسخ دهد. همین امر درباره دیگر دشواری‌های زبانی مانند مترادف‌ها، هم‌نام‌ها، اصطلاحات و استفاده از گویش بومی نیز صادق است.

منبع: هوشینو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا