بانکداری‌دیجیتال

بزرگ‌ترین چالش موجود بر سر راه توسعهٔ ارتباطات بانکداری دیجیتال و راه‌حل آن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

انقلاب عظیم پردازش داده‌ها در جهان باعث ایجاد تحولی نوین در صنعت بانکداری شده است. عمدهٔ این تغییرات حاصل به وجود آمدن تلفن‌های همراه و پیدایش عصر جدیدی از ارتباطات است.

انقلاب عظیم پردازش داده‌ها در جهان باعث ایجاد تحولی نوین در صنعت بانکداری شده است. عمدهٔ این تغییرات حاصل به وجود آمدن تلفن‌های همراه و پیدایش عصر جدیدی از ارتباطات است. در واقع می‌توان گفت این بومیان دیجیتال هستند که چرخ‌دنده‌های پیشرفت جهانی را با استفاده از تکنولوژی به حرکت درمی‌آورند.

این حجم از پیشرفت تکنولوژی و به‌ویژه همه‌گیری کرونا در طی سالیان اخیر، چالش‌های فراوانی را برای نظام بانکداری جهانی به وجود آورده است. عمدهٔ این چالش‌ها از رویکرد متفاوت نسل جدید نشأت می‌گیرد.

این نسل طبق تعریف مارک پرنسکی، نسلی جوان و سرزنده هستند که با اینترنت بزرگ شدند و آن را به‌عنوان بخشی از زندگی خود می‌داند. نقطهٔ مقابل این نسل بیگانگان دیجیتال هستند؛ بزرگسالانی که از فناوری‌های جدید، فقط و فقط برای راحتی هر چه بیشتر استفاده می‌کنند.

با توجه تعاریف مطرح‌شده می‌توان این‌گونه برداشت کرد که نسل جدید هرگز برای پرسیدن سؤال بانکی و دریافت مشاوره، به مراجعهٔ حضوری آن‌هم به شعب بانک‌ها نمی‌اندیشد و به دنبال یافتن پاسخ پرسش خود بر روی بستر اینترنت است.

درست در همین نقطه، اولین چالش بانکداری دیجیتال نمایان می‌شود. و این چالش چیزی جز ساخت یک بانک مشاورهٔ مشتری نیست.
این چالش تحت عنوان برقراری ارتباطی هوشمند بین مشتریان و بانک‌ها شناخته می‌شود. در واقع مشتریان دیجیتالی بانک‌ها تنها زمانی برای پرسیدن سؤال به شعب فیزیکی مراجعه می‌کنند که نتوانند پاسخ کامل و جامعی را در سریع‌ترین زمان و از اینترنت بیابند.
همچنین از سوی دیگر، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیر شبکه‌های اجتماعی برای روی مشتریان، بانک‌ها نیز به دنبال ساخت کانال ارتباطی هستند که به وسیلهٔ آن بتوان تجربهٔ کاربری سیستماتیکی را جهت ارتباطی بهتر با مشتریان، رقم بزنند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام بانکداری دیجیتالی، ایجاد شبکهٔ اجتماعی بانکی است که بتوان به کمک آن، بدون مراجعهٔ حضوری به شعب بانک‌ها، مشاورهٔ آنلاین بانکی دریافت کرد. 

این شبکه اجتماعی بانکی، می‌تواند با خلق ارزش برای بومیان دیجیتال، سبب وفاداری این نسل به بانک شود و ارزشی متفاوت را برای این نسل خلق کند.

سامانه باجه آنلاین به‌عنوان اولین شبکه اجتماعی بانکی به کمک مشتریان و خود بانک‌ها آمده است تا ارتباط هوشمندانه‌ای را بین کارمندان و مشتریان بانک رقم زند.

پیاده‌سازی راحت این سامانه و هوش مصنوعی آن، بستری را برای خلق تجربه‌ای انسانی و هوشمند فراهم کرده است. با استفاده از باجه آنلاین، بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و نیازهای آنان را شناسایی کرده و با رفع آن‌ها به وفادار سازی هر چه بیشتر مشتریان خود کمک کنند.

سامانهٔ باجه آنلاین، مبتنی بر سیستم هوش مصنوعی یادگیرنده و بر پایهٔ کلان داده عمل می‌کند. هنگام دریافت درخواست مشاوره از سوی مشتری، این سامانه با استفاده از بانک داده‌های خود سؤال را بررسی کرده و پاسخ مناسب را به‌صورت اتوماتیک برای کاربر ارسال می‌کند. 

در صورتی که پرسش کاربر در بانک اطلاعاتی این سامانه موجود نباشد، کاربر را به مختصص‌ترین کارمند در زمینهٔ پرسش متصل می‌کند. تمامی این فرآیندها در کسری از ساعت یا به عبارتی کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود و در نتیجه کاربر از مراجعهٔ حضوری به بانک بی‌نیاز می‌شود.

خودکارسازی فرآیند‌های ارتباط با مشتری، باعث وفادارسازی نسل بومیان دیجیتال و در نتیجه رضایت هر چه بیشتر کاربران می‌شود. این موضوع نه تنها بر روی مشتریان بانک‌ها تأثیرگذار است بلکه در کاهش هزینه‌های عملیاتی نیز نقش بسزایی دارد.
سامانهٔ باجه آنلاین ( https://www.baje.ai/ ) محصولی از نشان بانک، شعبۀ دیجیتال بانکی ملی ایران را می‌توانید در بخش «بانک من» پیام‌رسان بانکی بله، همراه‌بام ملی و اپلیکیشن ایوا و شصت پیدا کنید، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره باجه آنلاین کافی است به سایت سامانه باجه آنلاین مراجعه کنید.

منبع: تیتر۲۰

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا