پرداخت دیجیتال

تاپ، بزرگ‌ترین پذیرنده پرداخت‌های اینترنتی است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رشد معنا دار تراکنش‌های اینترنتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در ۳ ماهه منتهی به آذر۹۹ همچنین در اختیار گرفتن یک سوم تراکنش های اینترنتی در کنار رشد ۲۵درصدی شمار تراکنش‌ها در مدت یاد شده نشان از موفقیت این پی اس پی ایرانی در تصاحب سهم بازار دارد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل ازتیتر۲۰ – آخرین گزارش اقتصادی شاپرک حکایت از آن دارد که هر چند در سه مدل پرداخت غیرنقدی رایج در ایران بیشترین پرداخت‌ها از طریق دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌شود، اما خریدهایی که با پذیرنده‌های اینترنتی صورت می‌گیرد گران‌تر هستند و البته شمار خرید از این مسیر هم دست‌کم در چند ماه گذشته سیر صعودی داشته است؛ به طوری که درگاه‌های اینترنتی تبدیل به نقطه تمرکز و عرصه رقابت پی‌اس‌پی‌های ایرانی شده است و شرکت ها در تلاشند سهم هر چه بیش‌تری از این بازار به دست آورند. 

ایرانی‌ها با پذیرنده‌های اینترنتی گران‌تر خرید می‌کنند

 ظواهر امر این طور به نظر می‌رساند که ابرقدرت کنونی عرصه پرداخت‌های غیرنقدی در ایران کارتخوان‌های فروشگاهی باشند، پذیرنده‌هایی که بنا بر داده‌های گزارش اقتصادی شاپرک از ماه آبان سال جاری، بیش از ۹۰درصد پرداخت‌ها را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند و ابزار‌های پذیرش اینترنتی و موبایلی جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند و هر کدام به ترتیب حدود ۶ و ۴درصد از فضای پرداخت غیرنقدی کشور را را در ماه گذشته در اختیار داشتند، اما همین داده‌ها نشان می‌دهد رواج چشمگیر پرداخت از طریق کارتخوان‌ها به معنای تمرکز بیشترین ارزش جاری در پرداخت‌ها در دستگاه‌های کارتخوان نیست و جامعه ایرانی از این ابزار در کنار پذیرنده‌های موبایلی، بیشتر در پرداخت‌های خرد استفاده می‌کند و پرداخت‌های کلان را از مسیر درگاه‌های اینترنتی انجام می‌دهد.

گزارش یادشده همچنین گواه تفاوت چشمگیر در میانگین مبلغ تراکنش‌های پذیرنده‌های اینترنتی با پذیرنده‌های موبایلی و دستگاه‌های کارتخوان است و نشان می‌دهد در ماه آبان متوسط مبلغ هر تراکنش در درگاه‌های اینترنتی حدود ۳۰۰هزار تومان بود، در حالی که این رقم در پذیرنده‌های موبایلی به حدود ۹هزار تومان و در کارتخوان‌های فروشگاهی به ۱۵۶هزار تومان می‌رسید، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت جامعه ایرانی خریدهای کلان‌تر و گران‌تر را از طریق پذیرنده‌های اینترنتی انجام می‌دهد و دو ابزار دیگر به پرداخت‌های خردتر اختصاص دارد. 

نتیجه دیگری که از بررسی ارقام ذکر شده در گزارش آبان ماه شاپرک به دست می‌آید این است که شمار تراکنش‌های صورت گرفته از طریق پذیرنده‌های اینترنتی دست‌کم در ۴ ماه گذشته رو به افزایش بوده است. بنا بر این گزارش، شمار تراکنش‌های ماه آبان در پذیرنده‌های اینترنتی در مقایسه با پذیرنده‌های موبایلی و کارتخوان‌های فروشگاهی رشد ماهانه بیشتری داشته و ۵.۲۴درصد بیشتر از مهر بوده است، در حالی که این رقم در مورد تراکنش‌های دو ابزار دیگر به ۲درصد هم نرسید.  

تاپ، بزرگ‌ترین پذیرنده پرداخت‌های اینترنتی است 

در این میان تلاش پی‌اس‌پی های ایرانی برای بهره‌مندی از کیفیت و کمیت رو به رشد پرداخت از طریق پذیرنده‌های اینترنتی، مقوله جالب‌توجه دیگری است که از گزارش شاپرک برمی‌آید. بنابر داده‌های این گزارش، تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) سهم بیشتری در این عرصه به‌دست آورده است، رقابت  بین پی اس پی ها تاکنون بیشتر به نفع تاپ تمام شده و حاصل این دستاورد تسلط تجارت الکترونیک پارسیان بر یک سوم بازار خرید از مسیر پذیرنده‌های اینترنتی کشور بوده است.  

شاپرک همچنین در گزارش آبان ماه مانند ماه‌های دیگر سهم ۱۲ شرکت ایرانی ارائه‌دهنده خدمات پرداخت غیرنقدی را از هر یک از سه ابزار پذیرش یادشده شرح داده است؛ براساس این داده‌ها در آبان سال جاری در میان پی‌اس‌پی‌های ایرانی، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) بیش‌ترین سهم را از بازار ابزار پذیرش اینترنتی به‌ دست آورد و ۳۳.۰۴درصد از کل بازار را در اختیار گرفت، به عبارت ساده‌تر از مجموع تعداد وارزش پرداخت‌های صورت گرفته از طریق درگاه‌های اینترنتی در ماه گذشته بیش از ۳۳درصد از درگاه تاپ انجام شده و جالب آنکه جریان رو به رشد بهره‌مندی تاپ از پذیرنده‌های اینترنتی تنها به ماه گذشته خلاصه نمی‌شود.

رشد معنا دار تراکنش‌های اینترنتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در ۳ ماهه منتهی به آذر۹۹ همچنین در اختیار گرفتن یک سوم تراکنش های اینترنتی در کنار رشد ۲۵درصدی شمار تراکنش‌ها در مدت یاد شده نشان از موفقیت این پی اس پی ایرانی در تصاحب سهم بازار دارد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: شاپرک چیست و عملکرد آن چگونه‌است؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: مسئولیت درگاه‌های اجاره‌ای با دارندگان آن است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا