شهر هوشمند

تحقق شهر هوشمند در گرو خودکارسازی سیستمی حوزه شهرسازی است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: اگر بخواهیم شعار شهر هوشمند را در شهرداری الکترونیک محقق کنیم باید در حوزه شهرسازی خودکارسازی سیستمی کامل رخ دهد و در فرآیندهای پاسخگویی و تصمیم‌گیری مبتنی بر اعمال نظر، عامل انسانی کاهش یابد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایسنا، محمدهادی مهدی‌نیا در خصوص خودکارسازی سیستم شهری و استفاده از بستر اینترنت در فرآیندهای صدور پروانه و پایان کار اظهار کرد: شورای پنجم از ابتداء فعالیت خود بر روی ایجاد شهر هوشمند تمرکز کرده است. شهر هوشمند یعنی شهری که در آن بیشتر امورات شهر از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از اینترنت اشیاء و الکترونیکی کردن فرآیندها رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این امر باید در قالب دولت الکترونیک، دولت الکترونیک محلی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق اینترنت اشیا و سنسورها در زمینه خدمات شهری، حمل‌ونقل، شهرسازی و … باشد، ادامه داد: اگر بخواهیم شعار شهر هوشمند را در شهرداری الکترونیک محقق کنیم باید در حوزه شهرسازی خودکارسازی سیستمی کامل رخ دهد و در فرآیندهای پاسخگویی و تصمیم‌گیری مبتنی بر اعمال نظر عامل انسانی کاهش یابد. خوشبختانه شهر مشهد در سیستم یکپارچه و الکترونیک کردن فرآیندهای شهرسازی سابقه خوبی داشته است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه «برای اجرای سیستم هوشمند نیازمند برداشتن گام‌های نهایی هستیم»، گفت: در راستای تکامل‌سازی این فرآیند تصمیم بر آن شد تا صدور مجوزهای شهرسازی و جانمایی پارکینگ‌ها از طریق سیستم یکپارچه‌سازی شهرسازی امکان پذیر شود که البته برای تحقق کامل این دو مورد نیاز به زمان هستیم. متاسفانه هنوز تشکیل هیأت‌های فنی و به‌تبع آن تفاسیرانسانی در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل است .

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه «شورای پنجم برای تحقق شعار خود که هوشمندسازی شهر مشهد است، این موارد را پیگیری کرد و دو مصوبه را در این خصوص به تصویب رسانید»، ادامه داد: این مصوبه‌ها شامل آیین‌نامه شیوه رسیدگی کمیته فنی و شهرسازی مناطق شهرداری مشهد و نحوه چگونگی ضوابط پارکینگ است.

وی در خصوص نحوه اجرای این دومصوبه، بیان کرد: در مصوبه اول یعنی آیین‌نامه شیوه رسیدگی کمیته فنی و شهرسازی مناطق شهرداری مشهد، تمام معیارهای نحوه پاسخگویی در کمیته‌های فنی به مدل تبدیل خواهد شد که این مدل‌ها متناسب با بافت‌های متفاوت شهر مشهد به هفت گروه تقسیم می‌شوند. در طی جلسات مختلف و با مشارکت شهرداری‌های مناطق به یکسری دستورالعمل‌های اجرایی رسیده‌ایم که این دستورالعمل‌ها به عنوان شیوه‌نامه‌ ملاک‌های تصمیم‌گیری و نحوه اقدام کمیته‌های فنی و شهرسازی شهرداری مشهد مصوب شد. طبق قول‌های داده شده قرار است تا ۱۵ آبان این مصوبه در سامانه یکپارچه شهرسازی شهرداری بارگذاری شود.

مهدی‌نیا با بیان اینکه «با وجود این سامانه نیازی نیست شهروندان درخواست‌های خود را به کمیته فنی ببرند و در آن‌جا معطل شوند»، گفت: این سامانه به سرعت اطلاعات ملک را برداشت می‌کند و براساس ضوابط و قانون پیش‌بینی شده می‌تواند در کسری از ثانیه ضوابط پیشنهادی صدور پروانه را به مالک صادر کند. با توجه به اینکه نحوه ضوابط محاسبات مالی شهرداری مشخص و نحوه بارگذاری نیز بر مبنای صدور ضوابط محاسبات اتفاق می‌افتد، شهروند بلافاصله می‌تواند فاکتور درآمدی خود در را سامانه ببیند.

وی درخصوص هوشمندسازی پارکینگ‌ها گفت: به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ فردوسی توانسته‌ایم این سامانه را شبیه‌سازی کنیم. در این سامانه تعداد پارک خودروی مجاز، نحوه ورود و خروج خودروها، شعاع‌های گردش، شیب‌ رمپ‌ها و نحوه استقرار خودروها کاملا مشخص می‌شود. همچنین این شبیه‌سازی سبب می‌شود در پایان کار، نیازی به کارشناس برای بازید حضوری به حداقل برسد و تفاسیر عوامل انسانی حذف می‌شود. در چند ماه آینده این سامانه نیز بارگذاری خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در خصوص زون فناوری ادامه داد: برای اولین بار شهرداری توانسته است در شهر مشهد  کارخانه نوآوری ابداع کند. این کارخانه متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، توسعه‌دهندگان و شتاب‌دهندگان است. مزیت انتخاب این مکان نزدیکی به دانشگاه فردوسی است و در این مکان ایده‌ها به اجرا تبدیل خواهند شد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا