بیمه دیجیتال

تحول دیجیتال و رقابتی شدن صنعت بیمه در جهان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گسترش استارت آپ‌ها برای فروش بیمه و ورود نابیمه‌گران نظیر گوگل و آمازون به عرصه‌ی بیمه‌گری نشان می‌دهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول دیجیتال و رقابتی شدن است.

تحول دیجیتال بر رفاه اجتماعی حکمرانی می‌کند

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که تحول دیجیتال یکی از حکمران‌های رفاه اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز است گفت: «صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از فرصت‌ها و تهدیدهای این پدیده فناوری‌های نوظهور نبوده و متأثر از صنعت دیجیتال در ایران در حال پوست اندازی است.»

وی افزود: «این تحول در کنار تغییر انتظار مشتریان و مدل‌های کسب و کار دیجیتالی، روند متعارف کسب و کار صنعت بیمه را دچار چالش می‌کند و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی‌های کسب‌وکار خود را همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند قطعا از دایره‎ی رقابت خارج خواهند شد.»

دیگر نمی‌توان به شکل سنتی ادامه داد

استادهاشمی ادامه داد: «روندهای تأثیرگذار در جهان ازجمله گسترش استارت‌آپ‌ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه‌گران نظیر گوگل و آمازون به عرصه‌ی بیمه‌گری برای فروش راحت‌تر بیمه‌نامه‌ها، ظهور فناوری‌های موبایلی، استفاده از داده‌های کلان، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و غیره، بخش وسیعی از وظایف شرکت‌های بیمه را به عهده گرفتند و نشان می‌دهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است.»

وی با بیان این‌که اگر صنعت بیمه را به شکل سنتی پیش ببریم باید با آن خداحافظی کنیم، تصریح کرد: «اکنون کانال‌های توزیع دیجیتال به‌صورت گسترده‌تری مورد پذیرش قرار گرفتند و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین به روش عمده توزیع بیمه تبدیل شدند.»

کمک به دیجیتالی‌ شدن صنعت بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: «یکی از مهم‌ترین جاهایی که فناوری‌های آن در کل صنعت بیمه‎ی دنیا امروز جایگاه خود را پیدا کرده است، بحث فروش و به‌معنای توزیع آسان و عادلانه‌تر برای مفهوم رقابت در بین بیمه‌ها است.»

وی دومین زمینه برای کمک به بحث دیجیتالی شدن بیمه را بحث داده‌کاوی در صنعت عنوان کرد و افزود: «نهاد ناظر بیمه جهت کمک به تعهد دیجیتال در صنعت بیمه‌ی این کشور اخیرا هفت طرح را ایجاد کرده است که یکی از آن‌ها ایجاد پلتفرم‌ها برای همه‌ی نمایندگان شبکه فروش برای دیجیتالی کردن این شبکه است که باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در کشورها خواهد شد.»

وی افزود: «با نگاهی به صنعت بیمه کشور در ۲۰ سال گذشته شاهد آن هستیم که ما نیز از قبل پذیرای فناوری اطلاعات در بیمه بوده‌ایم و امروز نیز با شدت گرفتن ورود فناوری‌های اطلاعات به صنایع مختلف مخصوصاً صنعت مالی، صنعت بیمه کشور نیز در این مسیر گام‌های بزرگی برداشته است.»

الکترونیکی شدن فرآیندهای درونی در بیمه

استادهاشمی از الکترونیکی شدن فرآیندهای درونی در بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه خبر داد و افزود: «از جمله نقاط عطفی که نشان می‌دهد صنعت بیمه به فناوری‌های دیجیتال ورود کرده است، ابر سامانه سنهاب در بیمه مرکزی است. آغاز و گسترش فعالیت‌های استارت‌آپ‌های مقایسه‌گر قیمت یا کارگزاران برخط در چند سال گذشته در صنعت بیمه شکل گرفته است و اکنون درحال اصلاح اشکالات آن هستیم و تاکنون مجوز یک شرکت در صنعت بیمه کشور به صورت تمام دیجیتال گرفته شده است.»

افزایش شرکت‌های فعال در صنعت بیمه

وی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در صنعت بیمه کشور از ۲۴ شرکت به بیش از ۴۰ شرکت افزایش پیدا کرده، اذعان داشت: تعداد نماینده‌ها نیز از ۲۵ هزار به بیش از ۱۰۰ هزار نماینده رسیده اما علی رغم این پیشرفت‌های کمی در صنعت بیمه، ساختار و نیروی نظارتی ما در بیمه مرکزی هیچ‌گونه تغییری نداشته و به مدد توسعه‌ی بهره‌گیری فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی و در صنعت بیمه محقق شده است.»

آغاز ایجاد تحول در صنعت بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: «در این راستا پروژه بزرگ کروکی برخط که اکنون در حال رفع نواقص آن هستیم، اگر به‌طور کامل به اجرا برسد تحول بزرگی را در خدمات بیمه اتومبیل عرضه خواهد کرد که درصدد هستیم تا دو تا سه هفته آینده از آن رونمایی شود.»

کلام آخر

استادهاشمی در نهایت به ورود هوش مصنوعی به چند شرکت بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: «بعد از حدود یک سال فراز و نشیب‌های زیاد، آئین نامه اینشورنس اکت صنعت بیمه را به تصویب رساندیم که قطعا نقطه تحول و عطفی در ورود به صنعت بیمه کشور خواهد بود که کسب مجوز محیط آزمون‌گری نیز می‌تواند در کنار این آئین نامه کمک بزرگی برای ورود به عرصه فناوری‌های جدید کند.»

استادهاشمی یکی از دیگر جاهایی که در صنعت بیمه در جهان و ایران می‌تواند در بحث فناوری‌های جدید حضور داشته باشد بحث بیمه سایبری عنوان کرد و گفت: «تحول دیجیتال نه‌تنها از بُعد مدل‌های کسب و کار برای صنعت بیمه تهدید و فرصت است، بلکه تحول دیجیتال در سایر حوزه‌ها می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی داشته باشد.»

منبع: بیمه شو

  • تحول دیجیتال و رقابتی شدن صنعت بیمه در جهان
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا