دسته‌بندی نشده

ترندهای احتمالی اینستاگرام در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : هاگ بیولس – کارشناس حوزه شبکه های اجتماعی   مترجم : امیر آل علی 

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، بررسی آمارها برای شروع سالی بهتر، از جمله اقامات رایج محسوب می شود. در این رابطه با توجه به اهمیت فوق‏ العاده شبکه های اجتماعی، آگاهی از ترندها به اقدامی بسیار مهم تبدیل شده است که در این زمینه، اینستاگرام به مراتب بهتر توانسته تا کسب و کارها و سلبریتی ها را به سمت خود جذب نماید.

در این رابطه آمارها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد کاربران میلیاردی اینستاگرام، حداقل یک کسب و کار را دنبال می کنند که این موضوع نکته ای بسیار مهم است. در این راستا هرچه زودتر ترندها را شناسایی کنید، زمینه بهتری برای آماده شدن خواهید داشت.

آمار بسیار امیدوارکننده درباره اینستاگرام این است که در طول بیش از ۱۰ سال فعالیت، هیچ گاه با اتهامی نظیر سوءاستفاده از اطلاعات کاربران خود مواجه نشده و تحریمی برای آن وجود ندارد. درواقع اینستاگرام از جمله معدود شبکه های اجتماعی است که در تمامی جهان، اجازه فعالیت دارد. به همین خاطر نیز بررسی آن برای هر کسب و کاری ضروری است. در ادامه ۱۳ ترند احتمالی اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ را بررسی خواهیم کرد. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

۱-بخش فروشگاه محبوبیت فوق‏ العاده ای را پیدا خواهد کرد

روند استفاده از بخش فروشگاه، در دو سال اخیر رشد بسیاری را داشته است. با این حال یک تصور غلط در این رابطه وجود دارد که تنها کسب و کارهای بزرگ باید از این بخش استفاده کنند. این امر در حالی است که چنین قابلیتی باعث سهولت روند خرید می شود. در این رابطه اگرچه ممکن است تصور کنید که سایت اصلی بستر مناسب تری محسوب می شود.

با این حال جالب است بدانید که بیش از ۷۰ درصد کاربران، اینستاگرام را به عنوان بستر اصلی خود برای جست و جوی محصولات جدید انتخاب می کنند. درواقع این شبکه با توجه به اینکه برپایه ارسال عکس ایجاد شده است، بسیار خوب می‏ تواند در این رابطه فعالیت کند و جذابیت بالایی را برای مخاطبان دارد. این امر در حالی است که در حالت عادی، افراد باید جست و جوی طولانی در سایت‏ های مختلف برای پیدا کردن محصول موردنظر خود داشته باشند.

در این زمینه، برندهای پوشاک، بهترین عملکرد را داشته اند و توصیه می شود که نمونه‏ های موفق نظیر Calvin Klein را به عنوان الگوی خود قرار دهید. با تحلیل این برندها، متوجه نکات بسیار خوبی خواهید شد. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۲-تولیدکنندگان محتوا کسب درآمد متنوع‏ تری را خواهند داشت

در حال حاضر تولیدکنندگان محتوا تنها می توانند از طریق تبلیغات، پیدا کردن اسپانسر و فروش محصول کسب درآمد داشته باشند. این امر در حالی است که در یوتیوب شما پس از کسب مخاطبان اولیه، می توانید در سود تبلیغات سهیم شوید. این موضوع بدون شک ضعفی است که پیش بینی می شود در سال آینده مورد توجه مدیران اینستاگرام قرار گیرد. در این زمینه بیش از ۹۰ درصد بازاریاب ها عقیده دارند که اینستاگرام بهترین بستر برای فعالیت تجاری و همکاری با اینفلوئنسرها است. تحت این شرایط طبیعی است که شاهد تنوع در کسب درآمد افراد باشیم. با این اقدام شمار افرادی که در این شبکه فعالیت خواهند کرد نیز افزایش پیدا می ‏کند. 

۳-بسیاری از برندها با اینفلوئنسرها همکاری خواهند کرد

این موضوع یک واقعیت است که در اینستاگرام، اینفلوئنسرها در مرکز توجه هستند. تحت این شرایط همکاری با آنها می‏ تواند نتایج فوق‏ العاده ای را به همراه داشته باشد. با این حال برخلاف تصور عموم همکاری با یک نانواینفلوئنسر، بهترین گزینه محسوب می شود. درواقع این دسته از افراد مخاطبان بیش از یک میلیون را در اختیار دارند.

آمارها در این زمینه حاکی از آن است که چنین افرادی بیشترین رشد را برای شما به همراه خواهند داشت. در این راستا در حال حاضر تنها برندهای بزرگ با این دسته از افراد همکاری می کنند. با این حال در سال آینده احتمالا اکثر برندها با کنار گذاشتن شیوه های کم تاثیر و منسوخ شده بازاریابی خود، این روش را به عنوان یکی از استراتژی ‏های اصلی انتخاب کنند. برخلاف تصور عموم، همکاری با نانواینفلوئنسرها در مقایسه نتایجی که به همراه دارد، بسیار مقرون به صرفه است. 

۴-لایو محبوب ‏ترین بخش خواهد شد 

در حال حاضر بخش استوری پرکاربردترین قابلیت اینستاگرام محسوب می شود. با این حال شانس رشد لایو به مراتب بیشتر است و احتمالا در سال آینده شاهد انفجاری در استفاده از آن خواهیم بود. درواقع پخش زنده به این خاطر که مخاطب را در نزدیک ترین حالت نسبت به تولیدکننده محتوا قرار می دهد، بخشی بسیار جذاب است.

در این زمینه نباید تصور کنید که این موضوع برای کسب و کارها کاربرد لازم را ندارد. درواقع نتایج نظرسنجی‏ ها حاکی از آن است که مهمترین بخش برای کسب اعتماد مشتری، نشان دادن چهره مدیر، محیط شرکت، کارمندان و در نهایت محصولات در بخش لایو است. همچنین جدیدترین نظرسنجی‏ ها نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد کاربران، مشاهده یک لایو را به مطالعه یک مقاله ترجیح می دهند. با این حال برخلاف تصور عموم، لایو نباید طولانی باشد.

درواقع بیش از ۱۵ دقیقه، تاثیر اقدام شما را به شدت کاهش می دهد. در این زمینه اگر به زمان طولانی نیاز دارید، توصیه می شود که از استراتژی لایو سریالی استفاده کنید. با این اقدام شما تنها با یک موضوع، چند شب مخاطب خود را بدون کوچک‏ ترین خستگی، کاملا درگیر نگه خواهید داشت. این اقدام کمک می ‏کند تا شما زمان کافی برای پیدا کردن موضوعات دیگر داشته باشید.

۵-پاسخ دادن به دایرکت الزامی خواهد شد 

یکی از بدترین اقدامات برندهای تجاری این است که پس از کسب مخاطبان بالا، وضعیت پاسخ دهی به دایرکت بسیار بدی را پیدا می کنند. این امر در حالی است که ماهیت شبکه های اجتماعی بر پایه ارتباط دوطرفه ایجاد شده است. در این زمینه اگرچه اینستاگرام با قابلیت هایی نظیر پاسخ های از پیش تعیین شده، سعی کرده است تا به ادمین های صفحات تجاری کمک کرده باشد، با این حال به نظر می رسد که شاهد امکانات متنوع‏ تری در سال آینده خواهیم بود. برای مثال یکی از مواردی که به نظر می رسد به عنوان ترند اصلی در این بخش مطرح شود، ارسال خودکار پاسخ ها براساس یکسری کلیدواژه باشد. این موضوع به صورت ابتدایی انجام شده و نیاز به رشد بالاتری دارد.

۶-حفظ سلامت و مسائل بهداشتی بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت

تجربه کرونا باعث شده است تا یک نگرانی جهانی نسبت به مسائل بهداشتی شکل گیرد. درواقع هیچ فردی دیگر تمایل ندارد اقدامی را انجام دهد که ممکن است سلامت آنها را با مخاطره مواجه سازد. تحت این شرایط نیاز است که شما تولید محتوای کافی در این زمینه داشته و نشان دهید که کاملا دغدغه های موجود را درک کرده و برای آنها راه حل دارید. درواقع برد اصلی در سال آینده برای برندهایی خواهد بود که در این زمینه بتوانند نوآوری و خلاقیت داشته باشند. همچنین مشتریان انتظار دارند که حتی پس از خرید، شما پیگیر آنها باشید. در صورت بروز مشکل، می توانند بر روی شما حساب کنند. درواقع مشکل بزرگ بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی این است که معمولا خدمات پس از فروش قابل توجهی را ندارند. 

۷-بخش Guide تغییراتی را خواهد داشت 

اگرچه بخش راهنما برای دسته بندی پست ها ایجاد شده و یک قابلیت بسیار کاربردی محسوب می شود، با این حال آمارها حاکی از آن است که تاکنون توجهات به آن چندان قابل توجه نبوده است. به همین خاطر احتمالا در سال آینده شاهد تغییراتی در رابطه با این امکان مهم خواهیم بود. درواقع یکی از مشکلات همیشگی اینستاگرام این است که امکان سرچ وجود ندارد و این امر باعث خواهد شد تا پست های قدیمی، عملا بی ‏فایده شوند. به همین خاطر به نظر می رسد که در بخش Guide، شاهد قابلیت جست و جو براساس یکسری کلیدواژه خواهیم بود. همچنین ممکن است اضافه شدن پست به بخش راهنما، به یک اقدام خودکار تبدیل شود. برای مثال تمامی پست هایی که در آنها از هشتگ عینک استفاده شده است، در بخش راهنمای آن به صورت خودکار اضافه خواهد شد. 

۸-کسب و کارهای کوچک مورد توجه بیشتری قرار می گیرند

بدون شک مشتری امروز به دنبال امتحان کردن محصولات و برندهای جدید است. این موضوع را می توان به خوبی در کسب و کارهای کوچک پیدا کرد. درواقع خرید از آنها حس به مراتب جذاب‏ تری را به همراه دارد و اقدامی مقرون به صرفه تر نیز محسوب می شود. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که بحران کرونا، نه تنها برندها را با مشکلات مالی مواجه کرده است، بلکه این فشار بر روی مردم عادی به مراتب بیشتر بوده و طبیعی است که قدرت خرید افراد کمتر شود. تحت این شرایط دیگر برندها که قیمت های به مراتب بالاتری را برای یک محصول می گیرند، از صحنه کنار خواهند رفت. درواقع یکی از سوالات مهمی که در چند سال اخیر مطرح شده این است که آیا خرید کردن از یک برند که معمولا بیش از ۳۰ درصد هزینه آن صرفا به خاطر شهرت است، اقدامی هوشمندانه است؟ درواقع با همان هزینه می توان محصولی بهتر و یا حداقل چندین نیاز خود را به صورت همزمان برطرف کرد. به همین خاطر احتمالا طی سال های آینده، برندهای مطرح با مشکلات بیشتری در مقایسه با کسب و کارهای کوچک، رو به رو خواهند شد.

۹-قابلیت Reels تغییر می ‏کند 

درواقع این بخش برای رقابت با شبکه نوظهور تیک تاک ایجاد شده است. با این حال تا به امروز نتایج آن چندان مورد توجه نبوده و به همین خاطر احتمالا در سال آینده شاهد تغییرات گسترده ای خواهیم بود. همچنین قابلیت استوری با توجه به اینکه محبوبیت بسیار بالایی را پیدا کرده و پرکاربردترین محسوب می شود، احتمالا با اضافه شدن امکانات بیشتر همراه خواهد بود تا همچنان جذابیت خود را حفظ کند. 

۱۰-مطالعه موردی محبوب ‏ترین محتوای متنی خواهد شد 

در حال حاضر گزینه هایی نظیر مصاحبه، محبوبیت بالاتری را دارند. با این حال در مطالعه موردی به این خاطر که یک موضوع به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد، ارزش بالاتری را هم دارد و کاربرد آن برای مخاطبان بیشتر است. در این زمینه هر فردی که بتواند متن را درون عکس و فیلم قرار دهد و یا خود راوی آن باشد، بدون شک موفقیت بالاتری را هم به دست می آورد. درواقع این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که مخاطب امروز، به دنبال راهکارهای ساده تر است. در این زمینه با یک مطالعه موردی، می توانید کمپین‏ هایی را ایجاد کرده و مخاطب را نیز با خود درگیر نمایید. درواقع چنین اقدامی فضا برای خلاقیت و پیوند با اقدامات دیگر را دارد. 

۱۱-IGTV بهترین سال خود را خواهد داشت 

این بخش نیز برای رقابت با یوتیوب ایجاد شده است. درواقع طرح ‏های تقلیدی اینستاگرام به جز قابلیت استوری، چندان موفقیت ‏آمیز نبوده است. با این حال با تحلیل آمارها این موضوع مشهود است که توجهات به سمت آن رو به رشد بوده و احتمالا در سال آینده شاهد انقلابی در رابطه با آن خواهیم بود. درواقع اگر اینستاگرام امکان تبلیغ و شریک کردن تولیدکننده محتوا در سود آن را اضافه نماید، بدون شک اتفاقات مثبت بسیاری رخ خواهد داد. همچنین این شبکه باید امکانات ادیت ویدئو بیشتری را اضافه کند. در این زمینه فراموش نکنید که ویدئو نه تنها محبوب ‏ترین نوع محتوا محسوب می شود، بلکه در زمینه فروش اینترنتی نیز دارای بالاترین حد تاثیر است. 

۱۲-رفتن به اکسپلور راحت‏تر خواهد شد 

یکی از سخت‏ ترین بخش‏ های اینستاگرام، قرار گرفتن پست در بخش اکسپلور است. در این زمینه شاهد راهکارهای مختلف از سوی افراد متفاوت هستیم. با این حال بیشتر این روش‏ ها، تاثیر چندانی را ندارند و در این رابطه اینستاگرام باید یکسری اصول مشخصی را تعیین نماید تا این امکان برای تمامی صفحات وجود داشته باشد تا با قرار گرفتن در این بخش، شانش رشد بالایی را داشته باشند. در این زمینه نکته منفی دیگر این است که اکسپلور در حال از دست دادن محبوبیت خود است. به همین خاطر اعمال تغییرات، کاملا ضروری خواهد بود. 

۱۳-فیلترهای AR مورد استفاده بیشتری قرار خواهد گرفت 

به صورت کلی، تکنولوژی AR از جمله مواردی است که پیش بینی می شود طی سال های آینده کاربرد بالایی را پیدا کند. درواقع در حال حاضر خصوصا در اینستاگرام کمتر برندهایی هستند که فیلترهایی را براساس این تکنولوژی ایجاد کنند. با این حال چنین قابلیتی، امکان امتحان محصول قبل از خرید را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر لازم است تا توجه ویژه به آن داشته باشید. برای آنکه حالت سرگرمی نیز برای این اقدام خود داشته باشید، می توانید مسابقاتی نظیر بهترین عکس با محصول را داشته باشید که بدون شک یک اقدام جدید خواهد بود. درواقع تجربه ثابت کرده است که اقدامات جدید، شانس موفقیت بسیار بالایی را دارند. 

در نهایت فراموش نکنید که برخی از ترندها، محلی بوده و شما باید در کنار این موارد جهانی، به آنها نیز توجه ویژه داشته باشید.

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا