کسب وکار هوشمند در جهان

داستان موفقیت تسلا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
  گردآوری: شادی آذری حمیدیان        

چگونه یک برند تازه‌نفس بین حریفان کهنه‌کار به موفقیت رسید؟

بازار خودرو در آمریکا مملو است از خودروسازان سرشناسی چون فورد، هوندا و شورولت. اما یک شرکت تازه نفس توانست در جایگاهی بالاتر از آنان بایستد.

رونمایی از خودروی برقی تسلا آن را به یکی از معدود خودروسازان مستقل موفق و پیشرو در حوزه خودروهای برقی تبدیل کرد. اما به رغم تصور عموم، این موفقیت یک شبه نبود.

تاریخچه تسلا

شرکت تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط دو مهندس سیلیکون‌ولی به نام‌های مارتین اِبِرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. آن‌ها می‌خواستند ثابت کنند که « خودروهای برقی می توانند بهتر، سریع‌تر و جذاب‌تر از خودروهای بنزینی باشند.» اما بذر اصلی این شرکت در سال ۱۹۹۰ کاشته شد، وقتی که تارپنینگ با ابرهارد که در آن زمان مهندس شرکت “وایز تکنولوژی” بود، ملاقات کرد و از آن زمان دوستانی صمیمی شدند. این دو، تشابهات زیادی با یکدیگر داشتند از جمله اینکه به تاسیس شرکت علاقمندن بودند و خیلی زود شرکت‌هایی از جمله نوومدیا را تاسیس کردند که در سال ۱۹۹۸ وسیله‌ای به نام “راکت ‌ایی‌بوک” را تولید کردند. این وسیله صفحه نمایشی بود که محتوای تا ۱۰ کتاب الکترونیک را در حافظه خود جای می‌داد. اما علاقه ابرهالد به خودروهای برقی سبب شد که او ابتدا در یک شرکت سازنده خودروهای برقی به نام ای‌سی پروپلژن سرمایه‌گذاری کند.

ابرهالد و تارپنینگ اما در سال ۲۰۰۱ در یک سخنرانی ایلان ماسک در دانشگاه استنفورد با او آشنا شدند. ماسک در آن زمان کارنامه موفقی در حوزه استارت‌آپ داشت. در سال ۲۰۰۳ شرکت تسلا به طور رسمی با هدف ابداع خودروهای برقی قدرتمند، زیبا و با آلایندگی صفر تاسیس شد. موضوع آلایندگی صفر رمز مزیت تسلا به سایر رقبای بنزینی بود. در  فوریه سال ۲۰۰۴ ماسک به عنوان رییس هیات مدیره و بزرگترین سهامدار آن با سرمایه ۶.۵ میلیون دلاری در تسلا مشغول شد.

سال‌های نخست

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تسلا تمرکز خود را روی تحقیق و توسعه برای تولید نخستین خودروی خود معطوف کرد و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. در ۲۰۰۸ نخستین خودروی خود به نام رودستر را تولید کرد. کارخانه تولید این شرکت در فرمونت کالیفرنیا و در محل کارخانه سابق تویوتا و جنرال موتورز راه‌اندازی شد. در ۲۰۰۸ بود که ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل و طراح محصولات این شرکت مشغول به فعالیت شد، سمت‌هایی که تا به امروز هم آن‌ها را حفظ کرده است. تا سال ۲۰۲۱ این شرکت صاحب یک شبکه از ۴۳۸ فروشگاه و نمایشگاه، ۱۰۰ مرکز خدمات و بیش از ۳۰ هزار ایستگاه شارژ خودرو در بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نقطه جغرافیایی است.   

رو به فردا

بازار خودروهای برقی در حال رشد است و خودروسازان لوکسی همچون بنز و بی‌ام‌و رقبای قدری هستند. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که مجموع فروش جهانی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۹.۵ درصد از کل فروش خودروهای جهان برسد.

بنابراین موفقیت تسلا در درازمدت بر کسی پوشیده نیست. در دسامبر سال ۲۰۱۴، آدام یوناس، تحلیلگر خودروی مورگان استنلی پیش بینی کرد که این شرکت موفق نخواهد شد به هدف تولید خود در ۲۰۲۰ با رقم ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد و تنها ۴۰ درصد آن را محقق خواهد کرد. تسلا اما تا پایان ۲۰۲۰ بیش از ۵۱۰ هزار خودرو تولید کرد و حتی ۲ درصد از هدف خود نیز موفق‌تر عمل کرد.

ایلان ماسک این را می‌داند که موفقیت‌های گذشته هیچ تضمینی برای موفقیت‌های آینده نیست. واقعیت این است که تسلا موتورز از یک استارت‌آپ به یک نقش‌آفرین مهم در صنعت خودروسازی تبدیل شده است. آنچه آن را در همین جایگاه نگه‌می‌دارد، اهمیتی است که به تحقیق و توسعه و نوآوری می‌دهد.   

منبع: فردای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا