کسب و کار هوشمند در ایرانگزارشمقاله کسب و کار دیجیتال

مسیرهای رشد و شیوه‌ توسعه مخاطب استارتاپ‌های حوزه دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: انتخاب نوع مسیر رشد و شیوه‌ توسعه مخاطب استارتاپ‌های حوزه دیجیتال، از مهمترین عوامل تعیین کننده‌ حیات استارتاپ‌های حوزه دیجیتال در شرایطی مانند فیلترینگ است.

علیرضا کیانفر با اشاره به چگونگی رشد استارتاپ‌ها گفت: نقطه‌ شروع استارتاپ‌ها، شکل‌گیری ایده در ذهن یک فرد است، آن ایده می‌تواند تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کارخانه های فناوری جهان تبدیل شود یا از بودن در ذهن یک فرد فراتر نرود اما نکته‌ مهم آن است که چگونه می‌شود که یک ایده تبدیل به یک کارخانه بزرگ می‌شود و یک ایده اصلا رشدی نمی‌کند؟

وی افزود: پاسخ این پرسش در شناخت مراحل راه اندازی استارتاپ‌ها است. باید بدانیم که مراحل تاسیس استارتاپ اگر به درستی طی نشود، مانند این است که یک ساختمان بر روی گسل ساخته شود ممکن هست این ساختمان در مراحل ابتدایی با یک زلزله ، ویران شود و ممکن هست پس از بلند مرتبه شدن، این ساختمان ریزش کند و از بین برود.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: وقتی یک ایده در ذهن یک فرد شکل می‌گیرد باید ابتدا به پایش اولیه از لحاظ نوآوری و مسائل اقتصادی و اجرایی  پرداخته شود،  همچنین باید دید که این ایده چقدر پتانسیل اجرایی در محیط پیرامون ما را دارد، سپس توسط اطلاعاتی که جهت بررسی ایده کسب می‌شود باید ایده‌ خام تبدیل به ایده‌ پخته‌تر شود. در ادامه با توجه به تخصص‌های مورد نیاز اجرایی کردن ایده‌، می‌بایست تیم‌سازی صورت بگیرد و یک مرتبه‌ دیگر نیز ایده اولیه در این مرحله پخته شود. افراد تیم که از تخصص‌های متفاوت هستند باید از دیدگاه خودشان ایده را پخته‌تر کنند.

کیانفر در ادامه تصریح کرد: مرحله‌ بعد آماده‌سازی برنامه‌ اجرایی، ساختن ایده هست. برخی از ایده‌ها نیاز به جذب حمایت از مراحل ابتدایی دارند و بدین منظور در این مرحله مدارکی مانند طرح توجیهی، بیزینس پلن و مطالعات بازار آماده می‌شود و به مراکز حمایتی ارائه می‌شود. اما یک نکته مهم در این مرحله، تعیین استراتژی‌های جذب و توسعه مخاطب و شیوه‌ رشد و توسعه‌ استارتاپ است. این عامل است که می‌تواند حیات استارتاپ‌های حوزه دیجیتال را در شرایط سخت مانند فیلترینگ گسترده را تعیین کند.  

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به راهکارهای ارائه شده توسط استارتاپ‌های حوزه دیجیتال در شرایط فیلترینک گفت: راهکار برخی‌ها برای استارتاپ‌های حوزه دیجیتال در شرایط سخت فیلترینگ، تعدیل نیرو، کاهش هزینه از طریق دورکار کردن نیروها، منحل کردن کسب  و استفاده از منابع شخصی جهت ادامه‌ حیات استارتاپ های حوزه دیجیتال است اما سوال اینجاست که کدام یک از این راهکارها مفید هستند؟

کیانفر با تاکید بر اینکه در زمانی که استارتاپ‌ها به خصوص استارتاپ‌های حوزه‌ دیجیتال در حال تدوین و تعیین استراژی توسعه مخاطب و  رشد استارتاپ هستند باید به چند نکته توجه کنند تشریح کرد:  اول اینکه سرعت و شیوه افزایش مخاطب آنها منطقی باشد مثلا استارتاپ‌هایی که حجم قابل توجهی مخاطب اولیه‌ غیر واقعی در فضای مجازی  جذب می‌کنند تا سایر مخاطبان را ترغیب به دنبال کردن آنها کنند، در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که مشتری‌های واقعی زیادی جذب این استارتاپ‌ها شوند چون این مخاطب‌ها شاید به دلیل پرمخاطب بودن کانال یا صفحه‌ این استارتاپ جذب شده‌اند و نه صرفا  بدین خاطر که به محصولات این استارتاپ نیاز دارند.

وی افزود: در صورتی که اگر از ابتدا فقط مشتری‌های واقعی، دنبال کننده‌ یک استارتاپ باشد، با اینکه روند رشد و توسعه مخاطب کند خواهد بود ولی این استارتاپ خیلی بیشتر می‌تواند به دنبال کنندگان خود در فضای مجازی  در جهت مشتری وفادار بودن اعتماد کند.

  کیانفر در توضیح  نکته دوم گفت: اینکه مسیر رشد کسب  و کار وابسته به شرایط خاص نباشد مثلا اگر مسیر رشد یک استارتاپ وابسته به یک سری شرایط ناپایدار مانند قانونی و مجاز بودن استفاده از پلتفرم‌های خارجی باشد، این استارتاپ‌ها تا زمانی می‌توانند فعالیت کنند که قابلیت دسترسی به آن پلتفرم‌ها در کشور فراهم و قانونی باشد.

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی در بیان نکات دیگر عنوان کرد: سوم اینکه سبد محصولات به قدری گسترده باشد که در صورتی که یک یا چند محصول دچار رکود یا مشکل فروش شد بتوان روی فروش محصولات دیگر متمرکز شد. چهارم اینکه روی چند شیوه‌ جذب و توسعه مخاطب کار کرد در واقع روی چند شیوه بازار یابی به صورت موازی کار کرد تا اگر در هر کدام اختلالی ایجاد شد بتوان از دیگری استفاده کرد مثلا هم از روش‌های مبتنی بر فضای مجازی استفاده کرده و هم از روش‌های دیگر مانند استفاده از پنل‌های پیامکی، بهره برد.

وی ادامه داد: پنجم اینکه نوع مخاطب محصول را افزایش داد یعنی مثلا اگر محصول ویژه قشر خاص یا جنسیت خاص هست این نوع مخاطب تنوع بیشتری بگیرد، ششم اینکه هیچ وقت راه ارتباطی با مخاطب، مبتنی بر ابزارهای واسطه نباشد و هر کسب و کار همیشه از مخاطب خود اطلاعات تماس و راه ارتباطی مستقیم داشته باشد، هفتم اینکه در مورد آینده تمام ابزارهایی مورد استفاده، از تولید تا ارائه محصول به مخاطب آگاهی کسب شود که این ابزارها موقتی و وابسته به زمان و شرایط خاص نباشند، مثلا اگر از مواد اولیه‌ وارداتی استفاده می‌شود باید توجه داشت که ممکن است با شدت گرفتن تحریم‌ها دیگر امکان دسترسی به آن مواد اولیه فراهم نباشد.

کیانفر در پایان تاکید کرد: توجه به موارد مطرح شده در زمان تعیین استراتژی‌های رشد استارتاپ و توسعه‌ مخاطب استارتاپ‌ها به خصوص استارتاپ‌های حوزه دیجیتال، می‌تواند باعث ادامه حیات استارتاپ در شرایطی مانند شرایط فیلترینگ شود.

منبع: ایسنا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا