کسب و کار هوشمند در ایران

رشد تجارت الکترونیکی ایران قابل قبول است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ثبت بیش از ۲۵ هزار اینماد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱

سمانه سمیع

رشد تجارت الکترونیکی از نظر معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در سال‌های اخیر قابل قبول بوده است، علیرضا شاه‌میرزایی برای اثبات این گفته خود به آمار صدور اینماد تکیه می‌کند و می‌گوید تنها در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ هزار اینماد ثبت شده است.

علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صنعت معدن تجارت، در رویداد «روز ملی تجارت الکترونیکی» با اشاره به رشد قابل قبول ایران در زمینه تجارت الکترونیکی، توضیح داد: اساسا شروع فعالیت کسب و کارها نیاز به مجوزهای سنگین ندارد و ما در همین راستا اینماد بی‌ستاره را برای تسهیل کسب و کارها فراهم کرده‌ایم. در ۶ ماه اول سال بیش از ۲۵ هزار اینماد ثبت شده و در امضای دیجیتال تا ۱۲۰ درصد رشد داشته‌ایم. ضمن اینکه عنصر اعتماد از اساسی‌ترین ارکان رشد تجارت الکترونیکی است که کاربران از طریق آن می‌توانند به خرید اینترنتی اعتماد کنند. از این رو چون اعتماد مفهومی نسبی است ما آن را در قالب بی‌ستاره تا پنج ستاره ارائه می‌دهیم.

او همچنین سامانه‌ رسیدگی به شکایات را باعث تسریع در فرآیند مشکلات ایجاد شده بین کاربران و کسب و کارها خواند و در ادامه تجارت الکترونیکی را به شدت مرتبط به زیرساخت‌های حوزه ارتباطات دانست و افزود: اغلب تجارت الکترونیکی از یک پلتفرم ارتباطی و اجتماعی آغاز می‌شود و بعد تجارت شکل می‌گیرد. از این رو اگرخدمات پایه ارتباطی، در وزارت ارتباطات به خوبی ایجاد شود، مسلما رشد بیشتری در حوزه تجارت الکترونیکی خواهیم داشت.

او در ادامه تشریح کرد رشد تجارت الکترونیکی نباید وابسته به افراد باشد و حتی نظارت نیز باید توسط سامانه‌ها انجام شود. شاه‌میرزایی در این باره گفت: یک میلیون و سیصد هزار فروشگاه خرده‌فروشی داریم که تمام اینها باید به سامانه متصل شوند. در عصر ارتباطات و فناوری، نظارت نباید بازرسی از طریق بازرس‌هایی که نفر به نفر به فروشگاه‌ها سر بزنند، انجام شود. خود مردم باید با بارکدخوان کالا را بخوانند و در صورت شکایت از قیمت و کیفیت آن را در سامانه ثبت کنند.

او همچنین به نقش و توسعه سامانه‌های فروشگاهی در ایجاد شغل در کشور نیز اشاره کرد و برون‌سپاری و سپردن امور به بخش خصوصی را از عوامل کلیدی رشد و توسعه در زمینه تجارت الکترونیکی دانست. شاه میرزایی همچنین از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه اقتصادی در کشور را توجه بیشتر به خرید اعتباری دانست و گفت باید فرهنگ کردیت(خرید اعتباری) در کشور جا بیفتد تا از این طریق چرخه اقتصاد چرخشی منطقی و اصولی داشته باشد.

محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات نیز در ادامه این رویداد به نقش شرکت ملی پست در تجارت الکترونیکی کشور پرداخت و گفت: شرکت ملی پست با آمار ۶۰ درصدی، بیشترین روش ارسال کالا توسط واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در حوزه فروش کالا بوده است. او استفاده از سیستم توزیع واحد تجارت الکترونیکی، شرکت‌های باربری بین شهری و خدمات شرکت‌های پست خصوصی را به ترتیب سایر روش‌هایی دانست که برای ارسال کالا استفاده می‌شوند. معاون وزیر ارتباطات در ادامه عملکرد ترافیک مرسولات پستی در سال ۱۴۰۰ را بیش از ۲۵۸ میلیون مرسوله عنوان کرد.
لیائی همچنین در ادامه به انتقاد از کسب و کارهایی که از بستر خارجی و پلتفرم‌های خارجی برای کسب و کار خود استفاده می‌کردند نیز پرداخت و توضیح داد: گرچه درآمدهای پستی پس از اختلال اینترنت یک سوم کاهش یافته اما از استفاده پلتفرم داخلی از سال‌ها قبل توسط مدیران ارشد کشور توصیه شده بود و اگر به این موضوع توجه می‌شد، حالا کسب و کارها با چنین مشکلات درآمدی مواجه نمی‌شدند.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به بحث حکمرانی داده‌ها در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه در حکمرانی داده محور نبودیم. مهم این نیست که دائم سامانه ایجاد کنیم، ما همین حالا سازمان‌‌هایی داریم که ۱۲۰ سامانه دارند. اما حتی سامانه‌های خود سازمان‌ها نیز به هم متصل نیستند و معضل اساسی در تبادل سامانه‌هاست. هر سازمانی داده‌ها را متعلق به خود می‌داند. این در صورتیست که رشد تجارت الکترونیکی در گرو شفافیت و تبادل داده‌هاست و دولت در این زمینه باید از طریق تعامل با سازمان‌ها این امر را محقق سازد.

در پایان این رویداد ضمن رونمایی از تمبر روز ملی تجارت الکترونیکی در ایران، به سه شرکت برتر هر حوزه جوایزی اهدا شد: در زمینه امنیت شرکت تکنو لایف، سفرمارکت، کیومیتا، در زمینه رضایتمندی مشتری مدیسه،درمان کالا، نیوشانیک، در زمینه کیفیت کالا یا خدمت ایران آیلند، دیجی لند و هایپر تایر و در زمینه نفرات برتر در کسب و کارهای منتخب زرین پال، با سلام و ایران اف ای او انتخاب شدند.

نکته جالب توجه در مراسم اهدای جوایز نارضایتی صاحبان کسب و کارها از وضعیت اینترنت در کشور بود و تمامی آنها خواستار اینترنت پرسرعت و برداشتن موانع در این حوزه شدند. نماینده شرکت کیومیتا و سفرمارکت اینترنت با سرعت بالا را مهم‌ترین نیاز برای توسعه کسب و کارها و رشد تجارت الکترونیکی دانستند و از مسئولین این حوزه خواستند با ارائه اینترنت پرسرعت، دسترسی مردم به پلتفرم‌ها را ساده کنند. مدیرعامل شرکت شرکت هایپر تایر ساسان فرقدین نیز با انتقاد از شرایط موجود گفت: من به جای معرفی کسب و کارم ترجیح می‌دهم آرزو کنم ثبت این روز، به عنوان روز ملی تجارت الکترونیکی در عمل هم موجب ارتقای زیرساخت‌های مربوط به این نوع کسب و کارها شود و صرفا به ثبت یک روز دیگر در کنار روزهای دیگر در تقویم منتهی نشود.

نماینده درمان کالا نیز در زمان دریافت جایزه این شرکت گفت: کاش روزی برسد به جای محدودیت‌ها به استراتژی و ایده‌هایمان فکر کنیم.

نماینده سایر شرکت‌ها نیز شرط ارتقای کسب و کارشان را بهبود در شرایط اینترنت عنوان کردند.

دلیل نامگذاری ۲۴ مهر ماه (۷۲۴) به عنوان روز ملی تجارت الکترونیکی از این جهت بوده است که معاملات الکترونیکی در ۷ روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته ممکن است.

منبع: پیوست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا