انقلاب صنعتی چهارمرباتیک

ساخت روبات تشخیص آلودگی در صنایع غذایی در ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

روبات تشخیص آلودگی در صنایع غذایی از مهم‌ترین تولیدات دانش‌بنیان در کشور به شمار می‌رود. این ماشین پاسخگوی چالش ۱۰ ساله صنعت مواد غذایی در ایران محسوب می‌شود که برای اولین در ایران با کمک هوش مصنوعی طراحی و تولید شده و توانسته سرعت خط تولید را در صنعت مواد غذایی تا چهار برابر افزایش دهد.

مجتبی اسماعیلی جوان نخبه همدانی گفت: شرکت ما از سال ۹۷ به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرده است. در این مجموعه ۱۲ همکار نخبه به صورت ثابت و ۸ همکار به صورت پاره‌وقت کنار هم همکاری دارند تا در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین اجرای ایده‌ها از یک طرف و رفع مشکلات موجود از دیگر سو فعالیت کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: البته ما قبل از ثبت شرکت به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان هم اختراعات و ابداعاتی را ثبت کرده بودیم ولی، بعد از تاسیس شرکت توانستیم در کنار جوانان مستعد و توانمند کشور نرم‌افزارهای صادراتی تولید کرده و این نرم‌افزارها را به کشورهایی مثل امارت و سوئد صادر کنیم، ما نرم‌افزارهای مختلف و گوناگونی را در بخش‌های خدماتی و اجتماعی تولید و صادر کردیم.

مهمترین محصول تولیدی شرکت ما در حال حاضر قادر است تا چالش بزرگ صنایع غذایی کشور را مرتفع کرده و کشور را از ورود تکنولوژی‌های ساخته شده غربی بی‌نیاز کند؛ تکنولوژی‌هایی که مایه مباهات و فخر غربی‌ها بوده است و در بزنگاه‌ها و جریانات سیاسی آن‌ها را به عنوان دستاویزی در جهت دستیابی به اهداف خود قرار می‌دهند.

با آگاهی از این مسئله این نقاط ضعف را با همکاری نخبگان دیگر کشور به نقطه قوت تبدیل کرده و دیوار بی‌نیازی را مستحم‌تر ساخته‌ایم، همچنان اسماعیلی اظهار کرد: مهمترین محصول تولیدی شرکت ما روباتی است که قابلیت تشخیص آلودگی در صنایع غذایی را دارد، این روبات توانسته چالش ۱۰ ساله صنعت مواد غذایی در ایران را پاسخگو باشد و این معضل حالا مرتفع شده و معضلات دیگری هم در زمینه صنعت غذایی و خدمات آن من بعد با کمک هوش مصنوعی قابل برطرف شدن است.

این روبات وظیفه تشخیص و پردازش آلودگی در بطری‌هایی را دارد که قرار است با مواد غذایی پر شوند؛ تا پیش از تولید این دستگاه یک نیروی کار مسئول این وظیفه بود و طبیعتا این کار اغلب با خطای دید و یا غفلت به دلیل خستگی همراه بود.

علاوه بر این با استفاده از نیروی کار برای انجام این وظیفه ما شاهد کاهش معنادار سرعت تولید بودیم که این کاهش سرعت تولید برای صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حتما برای آن راهکاری ایجاد می‌شد و این ماشین توانسته به حل این مسئله نیز کمک قابل توجهی کند.

هزینه ساخت این روبات ۱۵۰ میلیون تومان است و اگرچه در ابتدای کار چندین برابر هزینه تحقیق و توسعه این طرح شده است تا به نتیجه رسد و روبات ساخته شود اما، این هزینه نسبت به کاربرد دستگاه قابل مقایسه نخواهد بود. این دستگاه برای اولین بار در کشور تولید شده و هیچ شباهتی به نمونه خارجی آن ندارد.

استفاده از این روبات علاوه بر حذف خطای انسانی، می‌تواند سرعت خط تولید را تا چهار برابر افزایش دهد. به این ترتیب که قبل از این در هر دقیقه امکان تولید و تشخیص آلودگی بین ۶۰ تا ۱۰۰ بطری توسط انسان ممکن بود، ولی با بهره‌گیری از این روبات در هر دقیقه ۴۰۰ بطری ساخته می‌شود و این تحول عظیمی در سرعت خط تولید محسوب می‌شود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا