ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

روبل دیجیتال در دسترس مردم همه کشور‌ها قرار خواهد داشت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بانک مرکزی روسیه به دنبال اطمینان حاصل پیدا کردن از این مسئله است که روبل دیجیتال این کشور قابل تبدیل به ارز‌های خارجی را داشته باشد و توسط شهروندان سایر کشور‌ها نیز استفاده شود. در سندی که در زمینه دیجیتالی شدن بخش مالی اقتصاد روسیه منتشر شده است، رگولاتور تاکید می‌کند که در زمینه خطرات همراه با رمزارز‌ها نگرانی دارد و مصر است که ارز‌های دیجیتال دولتی ایمن‌تر هستند.

بانک مرکزی روسیه، امکان مبادله روبل دیجیتال با ارز‌های سایر کشور‌ها را تسهیل خواهد کرد و به کاربرانی که خارج از حوزه قضایی این کشور زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد تا کیف پول‌های روبل دیجیتال افتتاح کنند و از آن استفاده کنند. این نهاد مالی از این اهداف خود در برنامه‌ای با عنوان «جهت‌های اصلی دیجیتالی کردن بازار مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۴» که به تازگی منتشر شده، رونمایی کرده است.

بانک مرکزی روسیه از سال ۲۰۱۸ بر روی رمزارز ملی مطالعه کرده است. یک پیش‌نویس از روبل دیجیتال در اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد که هدف آن گرفتن بازخورد از فعالان حوزه مالی روسیه بود. در ماه آوریل ۲۰۲۱ رگولاتور روسیه چارچوب روبل دیجیتال را منتشر کرده است.

 جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در ماه ژوئن، بانک مرکزی روسیه یک کارگروه روبل دیجیتال آزمایشی با همکاری ده‌ها بانک و سهامدار عمده تشکیل داد. این نهاد به دنبال این است که این پلتفرم آزمایشی خود را تا انتهای ماه دسامبر (ماه فعلی) تکمیل کند و از ماه ژانویه (دی‌ماه) آن را به آزمایش بگذارد. بانک مرکزی روسیه برنامه دارد که به‌طور آرام حیطه مشارکت‌کنندگان و انواع تراکنش‌ها را در روبل دیجیتال گسترش دهد.

در نخستین مرحله آزمایشی در ابتدای سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی روسیه از سازمان‌های اعتباری دعوت می‌کند و تراکنش‌های مشتری به مشتری را انجام خواهد داد. خزانه‌داری دولت فدرال نیز در مرحله دوم آزمایشی به این طرح خواهد پیوست و در کنار آن نهاد‌های میانجیگری، چون تامین‌کنندگان خدمات مالی غیر بانکی، صرافی‌ها، بازار‌ها و شرکت‌های بیمه نیز به آن خواهند پیوست.

حالت قرارداد‌های هوشمند و آفلاین و همینطور قابلیت تبدیل روبل دیجیتال به ارز‌های خارجی نیز در این طرح معرفی شده است. بانک مرکزی روسیه ادعا می‌کند که روبل دیجیتال آفلاین دسترس‌پذیری خدمات مالی را برای جامعه بیشتر خواهد کرد.

منبع: گرداب

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا