اقتصاددیجیتالدولت دیجیتال

زیر و بم طرح صیانت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در میزگرد کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی قرار گرفت

کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در میزگردی به بررسی ابعاد و پیامدهای تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» یا همان طرح صیانت پرداخت و حاضران در این میزگرد تلاش کردند به عمده پرسش‌های حول این طرح پاسخ دهند و اثرات آن را بررسی کنند.

تدوین و تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که به طرح صیانت معروف است، اکنون در حالی به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستورکار مجلس قرار گرفته که کشور با انواع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی دست به گریبان است. هم‌چنین این طرح، نگرانی‌های گسترده‌ای در میان آحاد جامعه ایجاد کرده است. در حالی که به عقیده صاحبنظران، حکمرانی فضای مجازی به دلیل اهمیت و گستره بهره‌گیری از آن، نیازمند تصمیم‌گیری جامع و به دور از شتاب‌زدگی سیاست‌گذار و قانون‌گذار است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۰، تیر ماه ۱۴۰۰

در دوره‌ای که تحریم‌های ظالمانه اقتصادی بسیاری از صنایع کشور را فلج کرده و طولانی شدن همه‌گیری کرونا و عدم واکسیناسیون به موقع، مزید بر علت درماندگی صنایع شده؛ در زمانه‌ای که رشد لجام‌گسیخته نقدینگی و تورم‌های بالا و متوالی، امکان تامین حداقل معیشت را از مردم این سرزمین سلب کرده و مسکن‌های غیرکارشناسی هم‌چون کنترل دستوری قیمت‌ها یا توزیع میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز نتوانسته است از شدت آلام بکاهد؛ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل اتکای خود به مغزافزار (به جای مواد اولیه یا سرمایه‌های مالی و فناورانه تحت تحریم) می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های رشد و توسعه را نادیده بگیرد و موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال پایدار شود. با این حال طرح شتاب‌زده و جهت‌دار و فرآیند غیرشفاف تصویب طرح صیانت، نه تنها امید را از فعالان این صنعت گرفته بلکه در میان تمامی فعالان اقتصادی کشور ترس و نااطمینانی قابل ملاحظه ای را ایجاد کرده است

در این شرایط کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، به عنوان نماینده گروه بزرگی از فعالان اقتصاد دیجتال در بخش‌خصوصی کشور با توجه به مطالعات کارشناسانه به عمل آمده در جلسات متعدد خود در همراهی با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط بخش خصوصی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جهت تبیین موانع و مشکلات احتمالی ناشی از تصویب این طرح فعالیت‌های مختلفی را به انجام رسانده است. از جمله این تلاش‌ها برگزاری میزگردی با حضور افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و رییس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران، رضا قربانی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و فرزین فردیس رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران بوده است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بر این اساس، این مجموعه از گفت‌وگوها در قالب شش ویدیو برای استفاده مخاطبان تدوین شده به مجموعه از سوالات و ابهامات در خصوص طرح صیانت و نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. در این سلسله گفت‌وگو به این پرسش‌ها پاسخ داده است که آیا محدودیت در خدمات پایه کاربردی بین‌المللی می‌تواند منجر به رشد کیفیت محصولات و خدمات داخلی شود؟ آیا طرح صیانت محدود به صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است یا سایر صنایع کشور هم از آن تاثیر می‌پذیرند؟ یا اینکه آیا طرح حمایت از کابران فضای مجازی تاثیری بر اثرگذاری محتوایی و قدرت نرم کشور در فضای بین‌المللی دارد یا خیر؟ و در نهایت اینکه، آیا طرح حمایت از کابران فضای مجازی نقاط مثبتی هم دارد؟

انتظار این است که سیاستگذاران با استفاده از ظرفیت‌های بالای کارشناسی موجود در بخش‌ خصوصی کشور، حکمرانی و سیاستگذاری منجر به توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش مزیت رقابتی ملی در این حوزه، توام با امنیت و سلامت و اقتدار بیشتر در فضای مجازی و فضای اجتماعی کشور را رقم بزنند.

جهت مشاهده فیلم این همایش کلیک نمایید

منبع: اتاق بازرگانی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا