مقاله کسب و کار دیجیتال

سهم بازار کسب و کارتان را گسترش دهید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

داشتن آگاهی کامل نسبت به رقبا و اطلاع از نیاز مخاطب، کلید پیشرو بودن در کسب و کارتان است. تحلیل رقبا و مشتریان دقیقاً همان روشی است که باعث می شود جایگاهتان را بشناسید و بتوانید یک استراتژی عالی برای ارتقا و بزرگ شدن کارتان تدوین کنید. این روز ها کسب و کار ها در حال آنلاین شدن هستند و جمع آوری اطلاعات و تحلیل گزارش ها به کمک ابزار آنلاین و دیجیتال به راحتی انجام می شود.

تحلیل رقابتی چیست؟

تحلیل رقابتی راهی برای شناسایی رقبایتان و تشخیص نقاط قوت و ضعف آن ها نسبت به شماست. داده های این بررسی به شما کمک می کند رقبا را عقب برانید و استراتژی بازاریابی خود را بهبود ببخشید.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 انجام تحلیل رقابتی چه دستاوردی برای کسب و کار شما دارد؟

  • درکِ این که مشتریان قطعی و بالقوه شما چطور از این رقابت سود می برند.
  • سازوکاری برای توسعه استراتژی های رقابتی مؤثر در بازار هدفتان می یابید.
  • به شما ایده هایی می دهد تا به کمک آن ها یک فاصله قابل توجه بین کسب و کار خودتان و رقبا ایجاد کنید.
  • متوجه می شوید که نیاز مشتریان شما چه هستند.
  • می توانید یک استراتژی عالی برای رشد کسب و کارتان تهیه کرده و به بهترین ها دست یابید.

حال که از اهمیت و مزایای تحلیل رقابتی آگاه شدید، پیش از اینکه بررسی های خود را شروع کنید یا به جمع آوری اطلاعات بپردازید، ابتدا باید تعیین کنید که رقبای شما چه کسانی هستند.

چه کسانی رقیبای من هستند؟

برای ارزیابی این که بیزنسی رقیب شما هست یا نه، ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • بزرگی محدوده ی محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند چقدر است؟ شرکت هایی که محصولاتی مشابه یا جایگزین محصول شما را ارائه می دهند، رقبای غیرمستقیم محسوب می شوند. مثلاً تولیدکننده ی عینک به طور غیر مستقیم با تولیدکننده ی لنز تماسی در رقابت است.
  • آیا محصول یا خدمات آن ها قرار است بازار هدف مشابهی را تأمین کند؟ بازار هدف یک شرکت به خوبی نشان می دهد که آن ها می توانند رقیب شما محسوب شوند یا نه. ممکن است که آن ها محصول یا خدمتی مشابه شما ارائه دهند، اما هدفشان بخش دیگری از بازار باشد. در چنین مواردی ممکن است آن ها رقیب شما نباشند.
  • آیا در حوزه ی جغرافیایی مشترکی فعالیت می کنند؟ هر بیزنسی که قصد فروش محصولی مشابه یا جایگزین برای محصول شما را داشته باشد و در محدوده ی جغرافیایی مشترک با شما فعالیت کند، رقیب مستقیم شماست.

آیا لازم است همه ی رقیبانم را تحلیل کنم؟

بازار های متعددی هستند که در آن ها به سادگی می توان تک تک رقبا را نام برد؛ پس پیشنهاد می شود اگر رشد خدمات و محصولاتتان برایتان ارزشمند است آنالیز رقبا را در دستور کار خود قرار دهید.

اگر در بازاری فعالیت می کنید که دوجین رقیب دارید، واقع گرایانه نیست که در مورد یکایک آن ها اطلاعات کسب کنید. در چنین مواردی، تحلیل تک تک رقبا کاری بی فایده است. با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ در زمان صرفه جویی کنید.

با درک اصل پارتو در حفظ و بهینه کردن کارها موفقیت را کسب کنید

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۹، خرداد ماه ۱۴۰۰

 کدام دسته از اطلاعات رقبا می تواند مفید و کارساز باشد؟

وقتی بیشتر اطلاعات رقیبتان در دسترس و آماده است، استخدام تیم تحقیقاتی بازاریابی ضرورتی ندارد.

  • قبل از شروع جستجو برای منابع، نوع اطلاعاتی را که لازم دارید را در نظر بگیرید تا بتوانید زمان خود را به بهترین شکل ممکن بودجه بندی کنید. برای شروع این سوالات را در مورد رقبایتان بپرسید:
  • محدوده ی دقیق محصولات و خدماتی که ارائه می دهند چیست؟
  • آیا محصولات یا خدماتشان قرار است بازار هدف مشترکی را تأمین کند؟
  • آیا رقبای من که به سوددهی رسیده اند، مشغول توسعه اند یا در حال نزول هستند؟
  • آیا وب سایت دارند؟ یا در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند؟
  • استراتژی بازاریابی و تشویقی شان از چه قرار است؟ در کدام رسانه ها تبلیغ می کنند؟ آیا از افزایش جایگاه در نتایج گوگل یا سئو برای جذب ترافیک و مشتری استفاده می کنند؟
  • از لحاظ قیمت گذاری، کیفیت، حجم فروش، برندسازی و آگاهی از برند، سهم از بازار سنتی و بازار آنلاین و اینترنتی، خدمات مشتریان، موقعیت جغرافیایی، تسهیلات و سایر موارد، چه شرایطی دارند؟
  • نقاط مثبت و منفی کارشان از نظر مشتریان چیست؟

از کجا اطلاعات رقبا را پیدا کنم؟

اطلاعاتی هستند که برای هدف مشخصی جمع آوری شده اند اما بعداً برای دسترسی عموم و مقاصد دیگر، مثلاً برآورد توان رقبا به اشتراک گذاشته شده اند. چند نمونه از منابع ثانویه این ها هستند:

  • تبلیغات: هوشیار باشید اینکه رقیب شما در تبلیغات آنلاین از چه کانال هایی و به چه روش هایی بازاریابی می کند بسیار مهم است.
  • آگهی های رپورتاژ: قیمت و اطلاعات محصول رقیبتان را به شما اطلاع می دهد و نماینده ای از کل برنامه ی تبلیغاتی و بودجه ی رقیب شماست.
  • کتاب های مرجع و بانک داده ها: به رایگان و از طریق اکثر کتابخانه های عمومی و دانشگاهی که منابع تجاری دارند قابل دسترسی است. برخی نمونه هایش این موارد هستند:
  • گزارش های سالانه: مثل گزارش های مالی فصلی برای واحدهای تولیدی، معادن و بازرگانی، الگوهای تجاری منطقه ای، نظرسنجی های سالیانه ی تولیدکنندگان، و آمارهای اقتصادی.
  • نشریات وابسته به سازمان های دولتی همچون فهرست های صنایع، و آمار و ارقام صنایع بومی که در وبسایت های دولتی منتشر می شوند.

آنالیز وب سایت و شبکه های اجتماعی رقبا:

با استفاده از ابزاری که دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار می دهد می توانید داده های بسیار مهمی را کشف کنید. حضور رقبا در بستر وب این امکان را به شما می دهد که بدانید رقبایتان چه  استراتژی تبلیغاتی را اجرا می کنند و از کدام کانال های دیجیتال مارکتینگ برای فعالیت در وب کمک می گیرد. حتی به کمک این داده به راحتی می توانید بودجه ای که برای تبلیغات و برندسازی در نظر دارند را برآورد کنید.

این ابزار به شما کمک می کنند که بدانید محصولات و خدمات رقبایتان دقیقا چه هستند و نظر مشتریان راجب آن ها چیست. برای دسترسی به داده و تحلیل و ارزیابی آن می توانید از آژانس های دیجیتال مارکتینگ مشاوره بگیرید.

چگونه اطلاعات رقیبتان را تحلیل کنید

وقتی تمام داده های رقیبتان را جمع آوری کردید، وقت تحلیل است.

ارزیابی مشخصات و مزایای محصول آن ها

کارتان را با تهیه ی فهرستی از مشخصات و مزایای محصول به ترتیب اهمیت نکات شروع کنید و جدولی آماده کنید که نشان بدهد رقیبتان توان ارائه ی کدام موارد را دارد یا ندارد. حالا از این جدول برای ارزیابی محصول یا خدمت رقیبتان استفاده کنید. از خودتان بپرسید: محصول شما در مقایسه با نزدیک ترین رقیب چه وضعیتی دارد؟ کدام مشخصات و مزایا صرفاً مختص به محصول شماست؟ هرچه مشخصات و مزایای منحصربفرد محصول شما بیشتر باشد، جایگاه شما در بازار محکم تر است.

میزان سهم رقیبتان از بازار را مشخص کنید

عمده ترین معیار برای ارزیابی فروش سهم بازار است. ممکن است رقیبی بهترین محصول یا خدمات را ارائه نکند، اما در صورتی حجم عظیمی از فروش بازار را در دست داشته باشد می تواند:

  • استانداردها را برای محصول یا خدمتی مشخص تعیین نماید.
  • بر ادراک عمومی مشتریان از محصول یا خدمت تأثیر بگذارد.
  • منابع خود را به حفظ سهمش از بازار اختصاص بدهد.
  • برای تعیین میزان سهم شرکت شما از بازار بر مبنای درصد، فرمول زیر باید استفاده شود:
  • سهم فعلی از بازار = فروش شرکت شما / فروش کلی صنعت
  • با این روش می توانید سهم هر یک از رقبایتان از بازار را محاسبه کنید.

تشخیص جایگاه رقیبانتان در بازار

تا اینجا باید برایتان روشن شده باشد که چه سهمی از بازار را در دست داری، یکی از تعقیب کنندگان هستید یا در بازار تازه وارد محسوب می شوید. وقتی که رقبایتان را شناسایی و تحلیل نمودید و جایگاه رقابتی خود را شناختید، آماده هستید که این مراحل را انجام دهید:

  1. شناسایی و بررسی نقاط کلیدی قوت و ضعف در رقابت. محیط رقابت برای محصول یا خدمت خود را بازبینی کنید. در مورد محصولات و خدمات مشابه و یا جایگزین نظر بدهید.
  2. مشکلات و فرصت های عمده ای را که شرکت شما با آن ها روبرو شده و نیاز به واکنش دارد جمع بندی کنید. مسائلی که لازم است در نظر گرفته شود شامل چگونگی تسلط بر بازار، پوشش توزیع و پخش، نیازهای خط تولید، بازنگری در قیمت ها و یا کاهش هزینه ها است.
  3. با ادغام تحلیلتان از رقبا و تحلیل جمعیتی بازار هدف، نوعی استراتژی بازاریابی ایجاد و اجرا کنید که جایگاه شما را در بازار تقویت کند.

به یاد داشته باشید، فارغ از این که در بازار چه جایگاهی دارید، بکارگیری یک استراتژی تبلیغاتی قوی برای یافتن و جذب مشتریان آنلاین، فواید فراوانی برای شما و کسب وکارتان دارد.

منبع: danapeyvast.com/ 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 11، مرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا