سیاستهای حمایتی در اقتصاد دیجیتال
محسن کرمانی
با گسترش روزافزون تکنولوژی، برنامههای مخصوص به هر پلتفرمی نیز به شکل قابلتوجهی در حال زیاد شدن است. این تکثر در تعداد طبیعتا منجر به رقابتی میشود که هر نرمافزار برای آنکه حیات خود را در بازار مختص خود حفظ کند، مجبور است به ابتکارات متعددی دست بزند و با روشهای مختلف مشتریان خود را حفظ کند و گسترش دهد.
در ایران نیز طی یک دهه گذشته روند صعودی تولید برنامههای مختلف خصوصا برای گوشیهای همراه کاملا محسوس است و بسیاری از جوانانی که در این حوزه تخصص دارند، به این صنعت روی آوردهاند. اما آیا شرایط این افراد با توجه به این حجم از رقابت داخلی و خارجی در وضعیت خوبی است؟ برخی از این نوآوران بهرغم ایدههای بسیار بکری که در این حوزه دارند، به علت نداشتن سرمایه قادر به اجرایی کردن ایده خود نیستند.
جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
حال این پرسش مطرح میشود که چرا در این حوزه بعضا سرمایهگذاری نمیشود؟ آیا دولت موظف است با پرداخت مبالغ کلان به این صنعت کمک کند؟ چندی پیش طرحی با نام طرح صیانت از فضای مجازی منتشر شد که بهرغم ادعای حمایتی خود از فعالان حوزه مجازی، باعث ترس بسیاری از فعالان این حوزه شد. بسیاری از این افراد اعتقاد داشتند دولت بهترین حمایتی که میتواند بکند، رفع موانع موجود در راه فعالان این حوزه است و چنین لوایحی تنها اضافه شدن به مشکلات این افراد است. هرچند این طرح با توجه به نظرات و هشداریهای کاربران و صاحبان سرمایه در این صنعت تغییر کرد. اما دغدغه این افراد هنوز برطرف نشده و هر روز به دنبال رفع مشکلات هستند. امروز در پرونده باشگاه اقتصاددانان با کارشناسان این حوزه به بحث در خصوص چگونگی حمایت در حوزه دیجیتال خواهیم پرداخت.
منبع: دنیای اقتصاد