بانکداری‌دیجیتالیادداشت

شاه‌کلید تحول نظام بانکداری و ارزش آفرینی در بانکداری دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اصلاح نظام بانکداری و منع بانک‌ها از بنگاه‌داری، بانکداری دیجیتال را تنها راه برون رفت از مرحله حساس کنونی و بقای بانک‌ها قرار داده است.

به گزارش اقتصادالکترونیکی به نقل از ICTPRESS، هزینه‌های گزاف در مدل سنتی بانکداری نسبت به سودآوری آن موجبات شکست حتمی آن را در برابر بانکداری دیجیتالی فراهم کرده است، از این رو بانکداری دیجیتال راه حلی مهم در این مسیر برای بقای بانک ها به شمار می رود. 

این در حالی است که هر کسب و کار موفقی به سمت توسعه ارزش می‌رود و ارزش طبق تعریف کسری است که در صورت آن کارکرد و در مخرج آن حاصلضرب زمان و هزینه، سودآوری سریعتر و پایدارتر را موجب می‌شود.

امین اسمعیلی، کارشناس ارشد بانکداری و متخصص فناوری اطلاعات در ادامه به بررسی روش‌های توسعه ارزش آفرینی در بانکداری دیجیتال پرداخت و گفت: شاخص‌های اصلی ارزش افزوده در بانکداری دیجیتال ابتدا باید مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس با تحلیل چرخه ارزش، به اقدامات و تکنولوژی‌های میانی و زیرساختی نهایی برسیم. وی افزود: فین‌تک‌ها پس از بانک‌ها، بازیگران اصلی ارزش آفرینی بانکداری دیجیتال هستند، آن ها بوسیله بانکداری باز، هزینه عملیاتی خود را کاهش می‌دهند. از طرفی سرویس‌های بانکداری دیجیتال و فین‌تک‌ها نیازمند ابزارهای افزایش اتکاپذیری، دسترس پذیری و تاب آوری ارائه خدمات الکترونیکی خود هستند.

 از این رو کاهش هزینه ارائه خدمات زیرساختی، خصوصاً کاهش هزینه طول عمر مراکز داده، تاثیر مهمی بر کاهش هزینه فین‌تکی دارد. فاکتور دیگر برای کاهش هزینه خدمات فین‌تکی، تکنولوژی بانکداری باز است. بانکداری باز اگر به درستی پیاده شود، پاسخگوی حجم بالای تعداد تقاضای همزمان است و دارای شاخص امنیت بالا در تراکنش و نگهداری اطلاعات خواهد بود، از دیگر کارکردهای بانکداری باز، تمرکز زدایی رگولاتوری است.

 کارشناس ارشد بانکداری دیجیتال تاکید کرد: شرکت‌های فین‌تک برای اقدامات به روز خود همچون احراز هویت برخط با تکنولوژی بیومتریک تصویری، نیازمند حجم بالای پردازشند و باید پاسخگوی تعداد بالای تقاضای همزمان نیز باشند؛ بنابراین پردازش توزیع شده، یکی از تکنولوژی‌هایی است که بانک‌ها و فین تک‌ها نیازمند مهاجرت به سمت آن هستند.

در همین راستا لزوم بکارگیری تکنولوژی ابری با توجه به تعداد بالای تقاضای همزمان، حجم بالای داده مورد نیاز به ذخیره‌سازی و تمرکز زدایی رگولاتوری مورد نیاز است.از سوی دیگر بکارگیری تکنولوژی زنجیره بلوکی نیز علاوه بر تمرکز زدایی رگولاتوری، موجب امنیت بالا در تراکنش و نگهداشت اطلاعات خواهد شد. 

امین اسمعیلی در پایان گفت: با بررسی روند ارزش آفرینی فوق به نظر می‌رسد که تکنولوژی‌های «پردازش موازی»، «رایانش ابری»، «زنجیره بلوکی»، ابزارهای «مدیریت پایداری و دسترس پذیری» و «بانکداری باز» شاه کلید ارزش آفرینی بانکداری دیجیتال هستند.

بیشتر ازبانکداری دیجیتال بخوانیم:
بانکداری الکترونیکی نقدینگی را کنترل می کند؟
کربانکینگ چگونه راه تحول دیجیتال را هموار می­‌کند؟
پرداخت ۷۰ هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال
با بانکداری دیجیتال هر مشتری به یک کارمند هوشمند تبدیل می‌شود
پرداخت‌یاری چیست؟ و پرداخت‌یار کیست؟
هر جا و هر زمان، نه در بانک؛ بانکداری دیجیتال اجتناب ناپذیر است
جزئیات تلاش ایران برای دستیابی به فناوری “نئوبانک”
ایجاد زیرساخت شعب دیجیتال/ توسعه خدمات غیرحضوری بانک‌ها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: حرکت به سمت بانکداری دیجیتال بانک توسعه صادرات از مسیر بانکداری باز : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا