آموزش و همایش دیجیتال

فناوری‌های نوین در مسیر آموزش طبقات متوسط و فقیر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ابتکار Tel-Ed برای توسعه آموزش دیجیتال در عصر کرونا

 کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را در جهان آلوده کرده و بنگلادش هم از این قاعده مستثنا نیست. برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌گیر، دولت، تعطیلی مدارس، ادارات، کارخانه‌ها، رستوران‌ها وغیره را در سطح کشور آغاز و مردم را به شدت ترغیب کرد در خانه بمانند مگر اینکه شرایط اضطراری باشد.

به نقل از عصرارتباط؛ بر این اساس موسسات آموزشی برای مدت نامعلومی به تعطیل کشیده شد که در نتیجه آن، هزاران کودک از تحصیل محروم شدند. در سراسر جهان، دولت‌ها، ابتکارات مختلفی را برای اطمینان از دستیابی به آموزش که از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است، انجام داده‌اند. اگرچه اهداف توسعه پایدار در مورد آموزش باکیفیت صحبت می‌کند اما در دوره شیوع بیماری، اطمینان از دسترسی دانش‌آموزان به هر نوع آموزش مهم است.

با ظهور متمایز آموزش دیجیتال، چشم‌انداز دولت فعلی، «بنگلادش دیجیتال» است و مانند سایر دولت‌ها، آنها با پخش دروس از پیش ضبط‌شده از طریق تلویزیون، ابتکار آموزش دانش‌آموزان را به دست گرفتند. در کنار آن، برخی مدارس خصوصی با دانش‌آموزان عمدتا متعلق به طبقه بالاتر جامعه، با استفاده از نرم‌افزارهای اینترنتی و ابزارهای ویدئوکنفرانس مانند Zoom و WebEx شروع به آموزش کرده‌اند اما طبقه متوسط دانش‌آموزان چاره‌ای ندارند مگر اینکه والدین آنها بتوانند مدتی سبک زندگی جدید «کار از خانه» که بسیاری دیگر هنوز به سختی با آن سازگاری دارند، را مدیریت کنند.

بنیاد جاگو (JAAGO) در این همه‌گیری جهانی چه می‌کند؟ این بنیاد، در ۱۳ سال گذشته آموزش کیفیت به کودکان مستضعف در بنگلادش ارایه داده و تجربه اداره مدرسه آنلاین یا آموزش آنلاین را دارد. این بنیاد در این بیماری همه‌گیر، تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که دانش آموزان و خانواده‌های آنها می‌توانند در این بحران زنده بمانند و به مدرسه بازگردند. طی دو ماه گذشته، بنیاد جاگو، بسته‌های غذایی و سایر ملزومات را به تمام خانواده‌های دانش‌آموزان و جوامع اطراف که وضعیت مشابه دارند، ارایه می‌دهد.

گفته می‌شود در بنگلادش، اولین موج ویروس کرونا هنوز نگذشته است. آیا این به معنای عدم آموزش فقراست؟ آیا در قرن بیست و یکم، فقط به این دلیل که مردم پول ندارند، این‌گونه رفتار می‌کنیم؟ پاسخ منفی است. در هفته دوم همه‌گیری، بنیاد جاگو ابتکار آموزش دیجیتال را افتتاح کرد. این به آن معناست که حداقل طبقه متوسط می‌تواند به آموزش دسترسی داشته باشد. معلمان آموزش‌دیده‌ای که در خانه نشسته‌اند و فاصله اجتماعی را حفظ می‌کنند، به هزاران دانش آموز که در خانه حبس شده‌اند، آموزش می‌دهند. دولت نیز از این ابتکار قدردانی کرده و آن را به وب‌سایت رسمی خود که برای مبارزه با همه‌گیری ایجاد شده، اضافه کرده است. این روش برای هزاران دانش آموز که حتی یک اتصال اینترنتی پایه برای آنها لوکس محسوب می‌شود، چه رسد به رایانه، در قالب آموزش آنلاین اجرا می‌شود.

ابتکار Tel-Ed برای دانش‌آموزان مستضعف، رویکردی نوآورانه در زمینه آموزش ارایه داد. جاگو از طریق ابتکار عملTel-Ed ، کلاس‌های خود را روی سرویس پیام‌رسان صوتی و پیام کوتاه برگزار می‌کند. پیامک و تماس تلفنی توسط معلمان آموزش‌دیده با توجه به نیازهای هر دانش‌آموز به صورت جداگانه برقرار می‌شود. دانش‌آموزان فرصتی برای خواندن، نوشتن، یادگیری و درک مفاهیم را دارند و معلم دور از آنهاست. این مدل آموزش تعاملی نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بر وضعیت سلامت روان خود غلبه کنند بلکه به آنها در یادگیری اهداف تحصیلی، با عنوان برنامه ملی برنامه درسی و کتاب درسی که به NCTB معروف است نیز کمک می‌کند. جاگو در مورد مشاوره والدین، برنامه‌های ویژه دارد؛ بر اساس این طرح، برای تشویق والدین به منظور ادامه‌تحصیل فرزندان، غذا و سایر ملزومات مطابق با نیاز اساسی آنها فراهم می‌شود. هدف این طرح، حفظ ارتباط هر دانش‌آموز با تحصیلات رسمی و کاهش میزان ترک‌تحصیل دانش‌آموزان است. ما امیدواریم که این اطمینان حاصل شود تا وقتی شرایط به حالت عادی برگردد، دانش‌آموزانی که به کلاس برمی‌گردند، روند آشنایی مجدد آنها با برنامه درسی و روند یادگیری بیش از حد سنگین نشود. جاگو، بنیاد اجتماعی، اقتصادی و توانمندسازی جوانان همراه با انگیزه داوطلبانه در بنگلادش است که بهبود زندگی مردم را هدف قرار داده است.

بیشتر ازآموزش دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی بخوانیم:
یادگیری مداوم را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرید
تکنولوژی مدرن به دنبال حذف کاغذ فیزیکی و استفاده از قلم الکترونیکی
مفاهیم “اقتصاد دیجیتال” میان دانش‌آموزان ترویج می‌شود
آموزش مجازی شوخی تلخی است
آلمان روی توسعه آموزش دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: آموزش الکترونیک، کشور را از بزرگترین وقفه آموزشی تاریخ نجات داد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: بازنمایی عدالت در آموزش مجازی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا