ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

معرفی استراتژی DCA ؛ بهترین زمان خرید بیت کوین چه موقع است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 کریم خضرپور؛ میهن بلاک چین

اگر شما صاحب بیت کوین هستید و غالباً در مورد آن صحبت می‌کنید، ممکن است متوجه سوالاتی شوید که هر از گاهی به خصوص در بازارهای گاوی بیت کوین پرسیده می‌شوند. بهترین دوستان، مادربزرگ، راننده تاکسی یا هر شخص دیگری می‌تواند این سوال‌ها را از شما بپرسد. الان باید بیت کوین بخرم؟ آیا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است؟ آیا این قیمت، قیمت مناسبی برای خرید بیت کوین است؟ در این مقاله سعی می‌کنم دقیق ترین پاسخ‌ها را به این  سوالات بدهم.

این سوالات مربوط به سرمایه گذاری در مورد بیت کوین است، اما باید در مورد انواع دیگر سرمایه گذاری‌ها  نیز چنین سوالاتی پرسیده شود. اگر تصمیم به خرید بیت کوین دارید، باید بدانید که چرا این کار را انجام می‌دهید و چه موقع آن را انجام می‌دهید.

اگر می‌خواهید در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، خصوصا سرمایه‌گذاری روی دارایی پر ریسکی مانند بیت کوین، باید با آن حوزه آشنا باشید. این روزها، اکثر سرمایه گذاران به جای اینکه از بیت کوین به عنوان روش پرداخت استفاده کنند آن را هولد می‌کنند.

چه چیزی بیت کوین را منحصر به فرد می‌کند؟ چه کسی بیت کوین و ارزش آن را کنترل می‌کند؟ چه تعداد بیت کوین وجود دارد و تعداد کل بیت کوین‌ها در آینده چقدر خواهد بود؟ چرا بیت کوین اختراع شد؟ روش ذخیره و نگهداری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

اگر نمی‌دانید به یک یا چند سوال بالا پاسخ دهید، باید شروع به تحقیق در مورد بیت کوین کنید.

بیت کوین به عنوان سرمایه

اولین چیزی که در مورد بیت کوین و سایر رمز ارزها لازم است بدانید این است که سرمایه گذاری روی آن‌ها یک سرمایه گذاری ریسکی است. اگر سهام و اوراق بهادار به عنوان خطرناکترین سرمایه گذاری سنتی در نظر گرفته می‌شوند، بیت کوین مقوله ریسک  مربوط به خود را دارد و حدس بزنید این ریسک چیست؟ دارایی که قیمت آن در یک سال (۲۰۱۷) ۲۰۰۰٪ افزایش یابد و در سال بعد (۲۰۱۸) ۷۰٪ از ارزش خود را از دست بدهد و کاهش یابد، بسیار خطرناک است.

ROI (نرخ بازگشت سرمایه (Return On Investment) معیاری برای محاسبه سودآوری در بازه زمانی ثابت است) فوق نشان دهنده میزان بی‌ثباتی بیت کوین است. تصور کنید اگر شما یکی از افرادی ‌بودید که بیت کوین را تقریباً به قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری می‌کردید و سال بعد با چیزی که از آن باقی مانده بود رها می‌شدید، یعنی کمی بیشتر از ۳ هزار دلار. هنگام سرمایه گذاری، باید هر دو سناریو و به ویژه بدترین سناریو را در ذهن داشته باشید. منظور از بدترین سناریو در مورد بیت کوین رسیدن قیمت به صفر است؛ یعنی از دست رفتن تمام سرمایه شما!!

قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید، باید مطمئن شوید که از پس آن برمی‌آیید و توان تحمل بدترین سناریوی ممکن را دارید. و اگر به نظر می‌رسد از دست دادن ۹۰٪ از مقدار سرمایه گذاری اولیه، خارج از توان شماست، قطعاً باید این مبلغ را کاهش دهید.

قیمت بیت کوین: صفر ‌دلار یا ۱ میلیون دلار

برخلاف سهام و اوراق قرضه، که برای خرید یا فروش با کارگزار خود تماس می‌گیرید، در مورد بیت کوین شما بانک خودتان هستید و به کارگزار نیازی نیست.

شما باید در مورد چگونگی ذخیره بیت کوین و نحوه ارسال بیت کوین مطالعه کنید تا بدانید که چگونه می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول دیجیتال خود ارسال کنید. از آنجا که اکثر افراد وقت و توانایی مطالعه این اصول را ندارند، خرید و فروش بیت کوین به صورت گاه به گاه گزینه مناسب و مطلوبی نیست.

توصیه من این است که شما با بیت کوین  این گونه رفتار کنید که گویی ۱۰-۲۰ سال دیگر، ارزش آن ۱ میلیون دلار یا صفر دلار خواهد شد. حالا این سوال را از خود بپرسید: آیا می‌خواهید از بازی خارج شوید؟ آیا می‌خواهید فرزندانتان از شما بپرسند، “بابا، چرا بیت کوین را ارزان خریداری نکردی؟”

سپس از خود بپرسید که اگر سناریوی منفی اجرا شود، چه احساسی خواهید داشت. اینکه قیمت بیت کوین به صفر ‌برسد و همه چیز را از دست بدهید (یا بیت کوین ارزشی پیدا کرده است، اما شما به نوعی به بیت کوین‌های خود دسترسی ندارید).

DCA(میانگین هزینه دلار بیت کوین): بهترین راه برای خرید بیت کوین

شما یک پیشگو نیستید که بدانید چه موقع بیت کوین بخرید و چه زمانی بفروشید. من هم نیستم. به عبارت دیگر، ما نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم. به همین دلیل، مردان خردمند روش DCA را اختراع کردند.

میانگین هزینه دلار بیت کوین (DCA) یک استراتژی انباشت است که در آن شما مقدار کل مورد نظر خرید خود را در فواصل زمانی منظم به بخشهایی با اندازه مساوی تقسیم می‌کنید. این می تواند یک بار در هفته، یک بار در ماه، هر سه ماه یک بار و یا هر چیزی که برای شما بهتر است باشد.

مزیت اصلی استفاده از این روش این است که دیگر کمتر نگران قیمت خرید خواهید بود. استفاده از استراتژی DCA برای سرمایه گذاری‌های طولانی مدت عالی است و برای دارایی‌های بی‌ثبات و پرنوسانی مانند بیت کوین بسیار توصیه می‌شود، زیرا قیمت خرید شما با گذشت زمان متوسط قیمت آن دارایی ​​خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای این روش این است که برای سرمایه گذاری مداوم می‌توان هر ماه بخش کمی از حقوق شخص را در نظر گرفت. نکته خوب در مورد بیت کوین این است که برخلاف سهام و اوراق قرضه، لازم نیست به صورت یک جا مبلغ هنگفتی را خرید زد و می‌توان آن را با هر مقدار ارز فیات خریداری کرد. هر کسی یک ساتوشی دارد. یک ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است و حداقل شرط خرید وجود ندارد.

عیب روش DCA این است که سود یک شخص در شرایط بازار گاوی یا صعودی به حداکثر نمی‌رسد. با این وجود، در طول تاریخ، دوره‌های زیادی وجود داشته است که طی آن استراتژی DCA  در بازار سهام ایالات متحده سود بالاتری نسبت به سرمایه گذاری یکجا داشته است.

یکی دیگر از معایب احتمالی روش DCA این است که خرید مداوم مقدار ثابت بیت کوین در طول زمان به این نیاز دارد که بتوانید در مقابل وسوسه خرید بیشتر مقاومت کنید، حتی اگر احساس کنید که قیمت پایین است. زیرا خرید مقدار بیشتر بسیار وسوسه انگیز است، یا بالعکس.

نتایج حیرت انگیز DCA: بیش از ۱۰ برابر در ۵ سال

اگر طی نه سال گذشته هر روز به اندازه ۱ دلار بیت کوین خریداری کرده بودید، امروز ارزش سرمایه گذاری شما ۱۸۰۰۰۰۰۰ دلار بود. خوب، این مشخص است، زیرا قیمت بیت کوین در روزهای ابتدایی خود در طی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فقط چند دلار بود .

حال بیایید نگاهی به چند نمونه واقع بینانه‌تر بیندازیم:

با جو (Joe) آشنا شوید. جو ماهانه ۵۰۰۰ دلار حقوق خالص دارد. فرض کنیم که او هر ماه  با ۵٪ از حقوق خود بیت کوین خریده است و این سرمایه گذاری را در اواخر سال ۲۰۱۶ شروع کرده باشد. با سرمایه گذاری ۲۵۰ دلار در بیت کوین در هر ماه جو توانسته است در طول سه سال گذشته سود ۱۸۳۰۰ دلار که تقریباً ۲۰۳٪ ROI است، کسب کند. اگر جو خوش شانس بود و از پنج سال پیش این کار را انجام داده بود، ۱۷۱۶۵۰ دلار سود می کرد، یعنی ۱۰۷۷٪ بازده سرمایه اولیه.

بیایید دو سال گذشته را نیز در نظر بگیریم، و سال فاجعه بیت کوین سال ۲۰۱۸ را به یاد بیاوریم. جو با این وجود ۱۱۶۶ دلار یا ۲۹.۵٪ ROI درآمد کسب می‌کرد.

 نکته جانبی: اگر جو بدشانس درست در دسامبر ۲۰۱۷ و قبل از بالاترین رقم تاریخی بیت کوین، سرمایه گذاری هنگفتی انجام داده بود، امروز تقریباً نیمی از سرمایه گذاری خود را از دست می‌داد. به هر حال، این داستان بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین بود که در اوج حباب بیت کوین ۲۰۱۷ سوار قطار شدند.

اگر جو یک سال پیش خرید ماهانه ۲۵۰ دلار بیت کوین را شروع می‌کرد، ۱۷۰۰ دلار درآمد کسب می‌کرد که ۵۷٪ بازده سرمایه‌گذاری اولیه او است. تاکنون ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برای بیت کوین خوب بوده است.

اساس و نکته این داستان این است که هرچه زودتر یک استراتژی DCA را اتخاذ کنید، بازده سرمایه گذاری (ROI) شما بالاتر خواهد رفت، زیرا خطر خرید با قیمت نسبتاً بالا (مانند پایان سال ۲۰۱۷) با گذشت زمان کاهش می‌یابد. استراتژی DCA به افراد اجازه می‌دهد قیمت خرید خود را به طور متوسط ​​کاهش دهند.

این استراتژی محدود به بیت کوین نیست. اگر هر ماه یک  ETF نزدک (Nasdaq) به قیمت ۵۰ دلار خریداری می کرده بودید، اما بازار را به بدترین شکل ممکن زمان بندی می‌کردید یعنی دقیقاً هنگامی که نزدک در اوج حباب dot-com به بالاترین حد خود رسید، شروع به جمع آوری می‌کردید، پس از ۱۵ سال (۵.۲ درصد سالانه) از ۱۱۴٪ ROI بهره مند شده اند.

CryptoPotato اولین سایتی بود که در سال ۲۰۱۶ نمونه اولیه ماشین حساب DCA را برای سرمایه گذاران بیت کوین ساخت. امروزه ابزارهای دیگری مانند dcabtc.com وجود دارد.

مدل CryptoPotato برای سرمایه گذاری بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶

تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی قیمت بیت کوین که با مشارکت بنیانگذار Bitrated ناداو ایوگی انجام شد، نتایج جالبی را نشان می‌دهد. در این تحلیل از داده‌های مبادله‌ای بیت کوین از سال ۲۰۱۰، (زمانی که ارزش بیت کوین کمتر از یک دلار بود) تا پایان سال ۲۰۱۶ (زمانی که قیمت بیش از ۷۰ درصد از بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۳ یعنی حدود ۱۱۸۰ دلار کاهش داشت)، استفاده شد. ما داده‌های مربوط به سال ۲۰۰۹ را که ارزش بیت کوین چند سنت بود  عمدا نادیده گرفتیم.

جالب توجه است، تجزیه و تحلیل نشان داد که رویکرد سرمایه گذاری DCA (متوسط ​​هزینه دلار)، در بیشتر دوره ها ROI مثبت تولید می‌کند. در حقیقت، روش DCA  حداقل به مدت ۲.۵ سال، بازگشت سرمایه مثبت را در ۱۰۰٪مواقع  تضمین می‌کند – حتی برای کسانی که بیت کوین را در اواخر سال ۲۰۱۳ خریداری کردند، نزدیک به بالاترین قیمت آن $ ۱۱۸۰.

نکته‌ای جالب: میانگین دلار به بیت کوین بین آگوست ۲۰۱۰ و دسامبر ۲۰۱۶ به یک بازده باورنکردنی ۵۸،۶۸۵٪ (ROI) دست یافت.

توضیح داده‌های نمودار فوق

هر مربع در نمودار نشان دهنده یک دوره سرمایه گذاری بین آگوست ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۶ است که حداقل دوره آن شش ماه است. رنگ هر مربع نشان دهنده بازگشت سرمایه است: سبز به معنی بازگشت مثبت است. قرمز نشان دهنده بازده منفی است. آخرین مربع سمت چپ در خط بالا نشان دهنده اولین دوره اندازه گیری شده (اوت ۲۰۱۰ تا فوریه ۲۰۱۱) از سرمایه گذاری‌های ثابت روزانه است.

هر سطر در ماه جدید شروع می شود و هر مربع نشان دهنده ماه دیگری است. به عنوان مثال، مربع دوم در ردیف بالا بازده سرمایه گذاری بین آگوست ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۱ را نشان می‌دهد. اولین مربع در ردیف دوم بازده بین سپتامبر ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۱ را نشان می‌دهد.

بالاترین غلظت مربع‌های قرمز نشان دهنده اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل سال ۲۰۱۴ است، زمانی که قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود رسید که تا ابتدای سال ۲۰۱۷ نتوانست دوباره به آن دست یابد.

سخن آخر

به طور خلاصه، روش سرمایه گذاری DCA کاملاً مناسب سرمایه گذاری بلند مدت بیت کوین است. این اعتقاد وجود دارد که قیمت بیت کوین با گذشت زمان افزایش می‌یابد زیرا عرضه آن محدود است. با این حال، هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که آیا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است یا نه. به همین دلیل است که میانگین هزینه دلار یا DCA بسیار موثر است.

مطالب گفته شده در این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات است و نباید به هیچ عنوان توصیه‌ای برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شوند. مسئولیت سود و زیان ناشی از به کار گیری مطالب گفته شده، به عهده خود کاربران است و این سایت مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد. 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا