هوش مصنوعی

نرم‌افزار هوش مصنوعی که کارآیی چاپگرهای ۳بعدی را افزایش می‌دهد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

پژوهشگران آمریکایی، نوعی نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند کارآیی چاپگرهای سه‌بعدی را افزایش دهد.

 پژوهشگران “آزمایشگاه ملی اوک ریج”(ORNL) آمریکا، یک نرم‌افزار هوش مصنوعی برای چاپگرهای سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که بدون نیاز به تجهیزات پرهزینه، کیفیت قطعات را در لحظه ارزیابی می‌کند.

این نرم‌افزار موسوم به “پرگرین”(Peregrine)، بر یک چارچوب دیجیتال مبتنی است که در آزمایشگاه ملی اوک ریج ابداع شده است و داده‌های مربوط به هر مرحله از روند ساخت را از طراحی گرفته تا آزمایش ماده تجزیه و تحلیل می‌کند.

“وینست پاکویت”(Vincent Paquit)، از پژوهشگران این پروژه گفت: دریافت اطلاعات، یک ساختار دیجیتال ایجاد می‌کند که ذخیره داده‌های مربوط به ماده خام و تجهیزات اجرایی را ارائه می‌دهد. سپس ما داده‌ها را به کار می‌بریم تا کیفیت قطعات را تعیین کنیم و ساخت و سازهای آینده را با هندسه‌های گوناگون و چندین ماده انجام دهیم تا به سطح جدیدی از خودکار سازی و تضمین کیفیت تولید برسیم.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی اوک ریج یک شبکه عصبی پیچشی ابداع کرده‌اند که می‌تواند مانند مغز انسان، تصاویری که با دوربین‌های نصب شده روی چاپگر ثبت شده‌اند را به سرعت تجزیه و تحلیل کند.

نرم‌افزار پرگرین، از یک الگوریتم مرسوم استفاده می‌کند که به پردازش تصاویر می‌پردازد. اگر پرگرین یک ناهنجاری را تشخیص دهد که بر کیفیت قطعه تاثیر می‌گذارد، به صورت خودکار به اپراتورها هشدار می‌دهد تا آن را اصلاح کنند.

این نرم‌افزار، برای استفاده در چاپگرهای بستر پودر مناسب است. این چاپگرها، لایه نازکی از بستر پودر را روی صفحه ساخت خود پخش می‌کنند و سپس به ذوب کردن ماده با استفاده از پرتو لیزر می‌پردازند.

پژوهشگران باور دارند که سازندگان چاپگر با کمک نرم‌افزار پرگرین می‌توانند در زمان ابداع صرفه‌جویی کنند و محصول بهتری به جهان صنایع ارائه دهند. پرگرین، پایگاه داده‌ای از تصاویر ابداع می‌کند که می‌توان آن را به هر دستگاهی منتقل کرد تا شبکه‌های جدید عصبی به سرعت آموزش داده شوند. این نرم‌افزار تاکنون با موفقیت در آزمایشگاه ملی اوک ریج آزمایش شده است.

این پژوهش، در مجله “Additive Manufacturing” به چاپ رسید.

منبع: به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا