ارزدیجیتالمقاله

نوسانات چند ماه اخیر ارزهای دیجیتالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ارزهای دیجیتال مدتی است که بازارهای اقتصادی را به خود مشغول کرده و عملا شاهد صعود و نزول های شدیدی در این بازار هستیم. در این یادداشت به بررسی نوسانات اخیر ارزهای دیجیتال پرداخته و اطلاعاتی از نمای کلی بازارهای ارز دیجیتال ارائه خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از آرتا پرس؛ حدود دو دهه از ارائه الگوهای ارز دیجیتال در صنعت مالی دنیا می گذرد و این رمز ارزها فضای کسب و کار بین المللی و معادلات اقتصادی حال حاضر دنیا را به سمت یک حاشیه ی عمیق سوق می دهند.با ورود بیت کوین در سال ۲۰۰۸ و حضور قدرتمند آن در عرصه های مختلف عرضه و تقاضای بین المللی شاهد رشد شدیدی در این حوزه از بازار مالی بوده ایم که این خود به تنهایی نوید دهنده یک پدیده جدید فن آوری و اجتماعی است.

با وجود اینکه حضور رمز ارزها در دنیای اقتصاد راه بسیار ساده ای را برای پولشویی های کلان بین المللی فراهم میکند برای تجارت آزاد و بدون محدودیت با تمام نقاط دنیا یک راه حل انکارناپذیر و سریع است.

در حالی که هدف ارزهای رمزپایه فراهم آوردن واسطه ای برای حل و فصل معاملات جهانی و پایا است که موجب حفظ حریم خصوصی و امنیت مالی می شود ، ارزهای دیجیتال به طور گسترده تری هر شکل دیجیتالی پول را شامل می شوند ، از جمله روند جدید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آمریکا که به نوعی به پشتوانه دلار و طلا عرضه می شود و کمی با سایر رمز ارزهای موجود در دنیا متفاوت است.اما به احتمال زیاد بتواند روند رو به رشدی مشابه بیت کوین را در کارنامه خود به دست آورد.

توسعه ارزهای دیجیتال در چین و سایر کشورها

استفاده از رمزارزها در حال حاضر در چین و سایر کشورها، در حال توسعه است ، این ارزهای دیجیتال ممکن است از فناوری بلاکچین برای پرداخت های امن استفاده کنند اما با کنترل سرمایه و اقدامات نظارتی اضافه شده کاملاً در تضاد با اخلاق و مرامنامه ارزهای رمزپایه است. این موضوع در دراز مدت می تواند به بازارهای ارز دیجیتال ضربه مهلکی وارد کند.

با توجه به توضیحات ارائه شده ، یعنی بررسی رفتار چین و آمریکا در سیاستگذاری ارزهای دیجیتال آینده ارزهای دیجیتال نامشخص است. از یک سو پشتوانه دلاری و طلا برای ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان برای سرمایه گذاران جذاب نیست و از سوی دیگر رفتاری دستوری و به نوعی ردیابی شده در ارزهای چینی نیز می تواند آینده این ارزها را با مخاطرات فراوانی همراه کند.

چیزی که واضح است مردم دیگر به دنبال تحلیل های تکنیکال در بازار ارز دیجیتال نیستند و توده های عظیم مردم به دنبال یک سیستم مالی بازتر ، ایمن و بدون محدودیت های امنیتی دست و پا گیر در قالب بیت کوین و اقتصاد رمزنگاری هستند. از این رو هر سیاستگذاری در خصوص محدود کردن فضای تجارت جهانی رمز ارزها از سوی سرمایه داران پس زده خواهد شد.

بانک های جهانی و سیستم کلاسیک مالی دنیا به شکلی کاملا طبیعی با ارزهای دیجیتال مقابله می کند.چرا که فلسفه وجود این رمز ارزها به هیچ عنوان با محاسبات اقتصادی کلان بانک ها و دولت ها همخوانی ندارد. به همین دلیل است که هر زمان در دنیا طلا ارزان می شود یا پول های کشورهای توسعه یافته نظیر دلار و یورو ارزش ذاتی خود را از دست می دهند.شاهد رشد رمز ارزها در دنیا هستیم.

بررسی رفتار بیت کوین

بررسی رفتار بیت کوین نشان می دهد که این ارز روند صعودی غیرپیوسته ولی تدریجی را در سل های گذشته به خود اختصاص داده است.با بررسی نمودارهای قیمت بیت کوین در یک دهه گشته شاهد سه رشد اصلی این رمز ارز هستیم. سه دوره صعودی عمده BTC تاکنون در طول زمان همواره روند افزایشی داشته و هر جهش بعد از کمی اصلاح با جهشی قوی تر همراه بوده است. در ابتدا ، یک دوره ۱۰ ماهه از ۲۰۱۰–۲۰۱۱ این رشد به وقوع پیوسته، و به دنبال آن یک دوره دو ساله از ۲۰۱۱–۲۰۱۳ ، و در نهایت یک دوره سه ساله تحت پوشش ۲۰۱۵-۲۰۱۷ برگزار شد.

این رشد های تدریجی و پیوسته نشان از اقبال شدید سرمایه داران به این رمز ارز بوده و اثباتی است بر کارایی این ارز دیجیتال در مواجه با سناریوهای واقعی اقتصاد بین الملل و حفظ محرمانگی خود بوده است. به همین دلیل است که بیت کوین را بعضا در برخی بازارها به عنوان “طلای دیجیتال” می شناسند و عملا نواسانات بیت کوین عامل اصلی صعود و ریزش سایر رمز ارزهاست.

طرفداران سرمایه گذاری در بخش رمز ارزهای و به خصوص بیت کوین معتقدند که سرمایه گذاری در این بازار نسبتا بکر است و  یک سرمایه گذاری به شدت امن محسوب می شود. چرا که تنش های جهانی هیچوقت پایانی ندارد و با رشد تنش ها معمولا سرمایه گذاری در مسیر های ناملموس و نامتعارفی که قبلا تست نمی شدند بیشتر می شود.

ارتباط نزدیک ارزهای دیجیتال و بورس های جهانی

با این وجود ،رفتار ارزهای رمزنگاری شده اخیراً به بازارهای سهام جهانی و به خصوص بورس های چین و آمریکا به شدت نزدیک تر شده و با یک روند مشابهی معاملات آن ها صورت می گیرد.همین وابستگی اخیر بازار سهام و قیمت بیت کوین سبب رخ دادن نوسانات گسترده ای شده است که این امر باعث ثروت برخی از سرمایه گذاران شده و برخی دیگر را نابود کرده است. این موضوع به هیچ عنوان برای آینده ارزهای دیجیتال خبر خوبی نیست.

اعتماد مهم ترین فاکتور ورود پول در کل دنیاست و سرمایه گذاران با وجود عدم قطعیت های فراوان بعضا عطای یک بازار را به لقای آن می بخشند و برای همیشه سرمایه های خود را از آن بازار خارج می کنند. مشابه اتفاقی که اخیرا در بورس ایران افتاده و شاهد خروج پول سنگین از این بازار بودیم.

موضوع رفتار منطقی مسئله ای است که در رفتار تمامی رمز ارزها کمتر دیده می شود که بررسی دلایل آن از حوصله این بحث خارج است. اما به طور خلاصه بیان می کنیم که اقتصاد کشورهای بزرگ دنیا اعم از چین و آمریکا و روسیه به شدت با تقویت رمز ارزها مخالف است. برای مثال وجود مکانیسم مالی بیت کوین یک راه بسیار ساده برای فروش نفت ایران محسوب می شود.این موضوع برای حاکمیت آمریکا و به خصوص دولت ترامپ مسئله ای بزرگ محسوب می شود.لذا باید حتما این بسترها را محدود کنند تا به اهداف خود برسند.از این سناریو ها در معادلات اقتصادی و سیاسی دنیا کم نداریم.

تغییر پارادایم اقتصاد جهانی

موضوع اخیر پارادایم در بازارهای جهانی ارز و طلا موضوعی است که از دیرباز تحلیلگران به آن پرداخته اند.لذا سرمایه گذاری در رمز ارزها می تواند شروع پالس های تغییر سیاست های مالی دنیا را به همراه داشته باشد.تصور دنیایی با یک ارز واحد شاید امروز کمی غیرممکن به نظر برسد.اما اگر کف سازی های ارزش بیت کوین به خوبی رخ دهد شاهد تقویت این ارز و به نبع آن تقویت سایر رمز ارزهایی باشیم که به حفظ محرمانگی اطلاعات تراکنش همت می کنند.

رشد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به شدت می تواند به ارز ذاتی ارزهای رایج کنونی نظیر دلار، یورو و ین ژاپن لطمه بزند.همین هفته گذشته بود که تحلیلگران ژاپنی از عدم ورود قدرتمند به حوزه ارز های دیجیتال اظهار نگرانی کرده بودند و عملا اعلام کرده بودند که حضور قدرتمند ژاپن در این زمینه حداقل سه سال زمان نیاز دارد.

تقویت ارزهای دیجیتال

بازار جهانی در شرایط کنونی با آرایشی متفاوت از همیشه به استقبال سرمایه داران رفته و عملا شاهد رفتارهای غیرمنتظره در معادلات جهانی هستیم. برای مثال با رصد قیمت های معاملاتی بیت کوین متوجه می شویم که  قیمت بیت کوین همچنان در حال افزایش است و نشانه هایی از کاهش جذابیت طلا در بلندمدت، خواهد بود. از طرفی با افزایش تعداد موسساتی که ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شمارند ارزش بیت کوین در آخرین بررسی پیش از این گزارش با عبور از مرز ۱۷۰۰۰ دلار به بالاترین سطح ۳ سال گذشته رسیده و سود ۲۴۸ درصدی را برای دارندگان این رمز ارز به ارمغان آورده است.

با رشد افسارگسیخته ای در بازار رمز ارزها شاهد هستیم باید دید که رفتار دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن در خصوص رمز ارزها به چه سمت و سویی خواهد بود. تا این لحظه اطلاعات دقیقی که بتوان رفتار دولت جدید آمریکا را در خصوص ارزهای دیجیتال به دست نیامده چرا که در هیچ جایی از کارنامه فعالیت آقای بایدن نمی توان برخورد او با پدیده ارزهای دیجیتال را ارزیابی نمود.اما به احتمال زیاد با تفکرات حماتی وی از محیط زیست و سخت گیری هایی که برای فعالیت معدنی ها در آمریکا پیش بینی می شود به احتمال زیاد با کاهش ارزش دلار شاهد مهاجرت بسیاری از تحلیلگران به سمت بازار ارزهای دیجیتال و تقویت آن ها در بازه چهار سال آینده دولت بایدن خواهیم بود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا