بیمه دیجیتالمقاله

پنج راه برای عملکرد بهتر پلتفرم‌های دیجیتال بیمه

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

پلتفرم‌های دیجیتال بیمه، ساختارهای فناوری هستند که بیمه‌گران بر مبنای آن‌ها عملیات کسب و کار خود را انجام می‌دهند. از طریق یک پلتفرم دیجیتال بیمه مناسب، بیمه‌گران می‌توانند راه‌حل‌های بیمه‌ای باکیفیت و تجربه‌های دیجیتال مشتری‌محوری را ارائه دهند که اعتماد و وفاداری مشتریان‌شان را با یک سیستم مدیریت بیمه کارآمد افزایش می‌دهد. این پلتفرم می‌تواند در ارائه سریع محصولات جدید، ثبت سریع‌تر مشتریان و افزایش سهم بازار از طریق تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ به صورت بلادرنگ کمک کند.

بازار پلتفرم‌های دیجیتال بیمه در حال رشد است. در سال ۲۰۲۰، ارزش آن ۹۶.۳۴ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تقریباً سه برابر شده و به ۲۷۹.۵۱ میلیارد دلار برسد. چنین رشدی فوق‌العاده بوده و مسیر را برای استفاده گسترده از فناوری در همه زنجیره ارزش بیمه هموار می‌کند. با این حال، هر نرم‌افزار بیمه‌ای نمی‌تواند بازگشت سرمایه مورد انتظار را محقق کند.

در نتیجه، شرکت‌های آرمان‌گرا ممکن است احساس ناامیدی کنند، صرفاً به این دلیل که نمی‌توانند ارزشی از پلتفرم دیجیتال بیمه انتخابی خود استخراج نمایند- یا شاید انتظاراتشان از ابتدا بسیار بالا و غیرواقع‌بینانه بوده است. اگر شما در دسته اول هستید، مطمئن باشید که راه‌هایی برای بیشینه‌سازی ارزش پلتفرم دیجیتال خود و بهره‌برداری از آن به عنوان یک مزیت رقابتی برای پیشی گرفتن از رقبا وجود دارد. در این راستا، در این گزارش فهرستی از پنج راهکار برای به حداکثر رساندن بازده سرمایه‌گذاری شما تهیه شده است.

  1. انتخاب آنچه مناسب شما است

انتخاب پلتفرم بیمه مناسب یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر قابلیت کاربرد یک راه‌حل تأثیر می‌گذارد، به ویژه با توجه به اینکه بازار پلتفرم‌های دیجیتال بیمه پر از گزینه‌های مختلف است: از مواردی با کاربرد عام گرفته تا ماژول‌هایی مانند پلتفرم برای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت بیمه‌نامه، مدیریت ادعای خسارت و غیره. شما باید پلتفرمی پیدا کنید که نزدیک‌ترین ارتباط را با نیازهای کسب و کار شما داشته باشد. در عین حال، این امر باید با بودجه نیز هم‌خوانی داشته باشد. خوشبختانه، مفهوم “پلتفرم به عنوان سرویس” (PaaS[۱]) در بیمه، پلتفرم‌های دیجیتال پیشرفته را ارزان‌تر و در نتیجه قابل دسترس‌تر کرده است. بنابراین، تنها کافی است در میان گزینه‌های مختلف پلتفرم بیمه‌ای موجود جستجو کنید، برای آزمایش رایگان ثبت‌نام کنید و بهترین پلتفرم موجود را انتخاب نمایید.

  1. شناسایی ادغام‌های مفید

حتی اگر موفق شده باشید یکی از بهترین پلتفرم‌های دیجیتال بیمه ممکن را شناسایی کنید، اما باز هم ممکن است در آینده نیاز به موارد بیشتر باشد. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به ادغام ابزارهایی در پلتفرم CRM برای فراهم کردن زمینه برای خودکارسازی فرایند ادعای خسارت باشد. یا شما بخواهید از پلتفرم CRM برای توسعه شخصی‌سازی در فعالیت‌های فروش و بازاریابی خود استفاده کنید. در هر دو سناریو، نیاز دارید دو فناوری مجزا را ادغام کرده و آن‌ها را به هم متصل کنید. چنین ارتباطی می‌تواند از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) برقرار شود که به عنوان تسهیل‌گر برای ارتباطات بین پلتفرمی عمل می‌کند. بنابراین، پلتفرم دیجیتال ترجیحی شما باید API‌هایی را ارائه دهد تا بتوانید از آن‌ها برای اتصال به چندین فناوری بیمه استفاده کنید.

  1. متمرکز کردن داده‌‌ها

پلتفرم دیجیتال بیمه شما تنها به اندازه داده‌هایی که استفاده می‌کنید خوب است. پس اگر از داده‌های نامرتبط استفاده کنید، به نتایج خوبی نخواهید رسید و برعکس. حدود ۸۰٪ شرکت‌ها با حفظ حجم، تنوع و سرعت داده مشکل دارند که این امر منجر به شکل‌گیری سیلوهای داده (منابع جدا از هم داده) می‌شود. چنین داده‌های سیلویی در اکوسیستم‌هایی که شامل چندین پلتفرم دیجیتال بیمه با یکپارچه‌سازی ضعیف هستند، برجسته‌تر می‌شود. در نتیجه این امر، داده‌هایی که تیم فروش و بازاریابی شما استفاده می‌کند، بسیار متفاوت از داده‌هایی خواهد بود که تیم‌های ادعای خسارت یا پشتیبانی مشتریان استفاده می‌کنند. واضح است که چنین ناهمخوانی‌هایی تجربه مشتری و همچنین بهره‌وری کارمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این زمینه، متمرکز کردن داده‌ها یکی از تنها راه‌ها برای ایجاد یک منبع واحد است تا نتایج و عملکرد پلتفرم‌های مختلف در سراسر سازمان یکسان گردد.

  1. سرمایه‌گذاری در یک پلتفرم سفارشی

اگرچه PaaS دسترسی شرکت‌های بیمه به نرم‌افزار بیمه را بسیار ارزان‌تر کرده است، اما شرکت‌ها ممکن است نیاز به یک راهکار دیجیتال بسیار اختصاصی داشته باشند. در چنین مواردی، بهتر است شرکت‌های بیمه پلتفرم‌های دیجیتال سفارشی توسعه دهند یا راهکارهای آماده را برای رسیدگی به مشکل موجود تغییر دهند. البته تا همین اواخر، چنین امتیازی محدود به بیمه‌گران بزرگ با بودجه زیاد بود. اما خوشبختانه، دیگر اینطور نیست. حتی شرکت‌های بیمه کوچک و متوسط می‌توانند پروژه‌های توسعه نرم‌افزار بیمه را به شرکای فناور باتجربه واگذار کنند و از بار استخدام نیروی داخلی فارغ شوند. در واقع، روند توسعه محصولات با کد کم یا بدون ‌کد[۲] به حوزه فناوری بیمه نیز نفوذ کرده‌ است و تعداد دولوپرها در حال افزایش است. بنابراین، اکنون شرکت‌های بیمه با هر اندازه‌ای می‌توانند از داشتن پلتفرم‌های بیمه‌ای برندسازی شدۀ کم کد بهره‌مند شوند.

  1. توانمندسازی کارکنان

تمام تلاش‌های شما – اعم از تحول دیجیتال در سراسر سازمان یا پذیرش یک پلتفرم دیجیتال – اگر کارکنان از آن استقبال نکنند، ممکن است شکست بخورد. در نهایت، کارکنان شما هستند که از راه حل‌های نرم‌افزاری استفاده خواهند کرد. متأسفانه، چنین تصمیماتی می‌تواند منجر به این ترس بین کارکنان شود که فناوری جایگزین آنها خواهد شد.

بهترین استراتژی تغییر برای تضمین پذیرش پلتفرم دیجیتال بیمه، در ابتدا با آگاه‌سازی کارکنان در مورد نیاز به آن شروع می‌شود. رهبران کسب و کار باید قابلیت استفاده و کاربرد این پلتفرم‌ها را با تمرکز ویژه بر اینکه چگونه به کارکنان و عملکرد آن‌ها کمک خواهد کرد، نشان دهند. هنگامی که به طور کافی نیاز به پذیرش راه‌حل را توجیه کردید، باید زمان، پول و منابع را صرف آموزش کارکنان کنید تا بتوانند در حین استفاده از پلتفرم خود را هماهنگ سازند.

جمع‌بندی

بسته به راه‌حلی که انتخاب کرده‌اید، ممکن است فرایند تجربه و یادگیری مدتی طول بکشد. بنابراین، توصیه می‌کنیم از ناامیدی اجتناب کرده و برای مدتی به نرم‌افزار بیمه موجود متعهد بمانید تا به شکوفایی برسد. هنگامی که از این مرحله گذر کردید، کار روی غلطک می‌افتد. امیدواریم مواردی که اشاره شد به شما در جهت حداکثر کردن کسب ارزش از پلتفرم دیجیتال بیمه خود کمک کند تا زمان تحقق ارزش مورد نظر را تسریع بخشید.

[۱] Platform as a Service
[۲] Low code- No code

منبع: ایشورتک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا