اینترنت و شبکه اطلاعاتپیشنهاد سردبیردولت دیجیتالفناوری بلاک چینمقاله

چرایی و چگونگی استفاده از بلاک‌چین در زیرساخت اطلاعاتی سازمان‌ها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اعتماد نداشتن به زیرساخت‌های دیجیتال (افشای اطلاعات، انحراف‌ها، کنترل‌ها، مدیران شخص ثالث و…) هر فرد، صنعت و سازمانی را محدود می‌کند. این موضوع پیامدهای منفی از قبیل عدم اثبات‌پذیری، کارایی پایین و فقدان چابکی را به همراه دارد. برای داشتن موسسات قابل اعتماد و قابل تایید، داشتن زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر امری ضروری است. در ابتدا، تعیین مرحله‌ای برای ارائه خدمات تخصصی امکان بازرسی گسترده تمام سیستم‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند. در اینجا خواهیم دید که این معماری جدید چطور عرصه بلاک‌چین و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر فناوری را تغییر خواهد داد.

تعامل‌پذیری به قابلیت سیستم‌های کامپیوتری یا نرم‌افزارها برای تبادل و استفاده از اطلاعات اشاره دارد. مسائل مرتبط با تعامل‌پذیری یکی از بزرگ‌ترین موانع برای تحقق بخشیدن به ارزش‌های تحول دیجیتال محسوب می‌شوند. تعامل‌پذیری راهکاری است که به افزایش کارایی و چابکی در زمینه‌های تولید مشترک، تدارکات، ساخت، پژوهش، توزیع، زنجیره فروش، تحقیقات، بازاریابی و غیره کمک می‌کند. تمامی این فرایندها در صنایع مختلف به صورت تعاونی انجام می‌شوند.

در حوزه مالی و در میان تنظیم‌کنندگان مقررات، به رغم ملی‌سازی نسبی بانک‌ها و وابستگی آن‌ها به بانک‌های مرکزی و به رغم مقررات سختگیرانه KYC و AML، پرونده‌های مربوط به جرائم مالی بی‌اثر بودن اعتبارسنجی‌ها و مقررات استفاده از برنامه‌ها را نشان می‌دهند. به این ترتیب بانک‌ها به تأمین سرمایه و پولشویی برای تروریست‌ها، کلاهبرداری، فساد، جرم و دور زدن قوانین بین‌المللی کمک کرده‌اند که پیامدهای انسانی قابل‌توجهی را به دنبال داشته است. اطلاعات لازم در این زمینه موجود بود اما به دلیل فقدان تعامل‌پذیری و نبود ابزار بررسی عملیات، اقدامات مورد نیاز صورت نمی‌گرفت.

تعامل‌پذیری ابزار مهمی است که با ادغام مولفه‌های مختلف و بدون افشا کردن هویت خود و به اشتراک گذاشتن اطلاعات غیرضروری، به شکل پیوسته به تحول صنعت ۰/۴ کمک می‌کند. البته صنایع مختلف برای ادامه رقابت مجبورند با نرخی تصاعدی با جریان‌های جدید همراه شوند و از نظر اثبات‌پذیری به محدوده خاصی دست پیدا کنند.

تعامل‌پذیری در زنجیره تأمین نیز ضرورت دارد. افراد باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند همگام با تولید مشترک و توزیع جهانی به جلو حرکت کنند. در حال حاضر در میان افرادی که در تولید و عرضه محصول دست دارند جریان هماهنگی وجود دارد: شخصی‌سازی، تنظیم پارامترها بر اساس کشور، افزایش قابلیت ردیابی و مجوزها، مالیات، قوانین و گزارشات حسابداری که باید بروزرسانی شوند. البته بین افراد یک جریان ناهماهنگی جزئی هم وجود دارد که چندان قابل بررسی نبوده و توسط فرد و ماهیت جریان محدود می‌شود.

این موضوع مشکلات زیادی را به همراه دارد: استفاده از تجارت الکترونیک (۲۰ سال بعد… سایت‌ها به صورت گروهی خریداری می‌شوند و کسانی که به موفقیت رسیده‌اند رهبری را در دست می‌گیرند)، تدارکات بشردوستانه اضطراری (مثلاً بازده پایین پس از وقوع بلایای طبیعی)، شرایط اضطراری از نظر سلامت (ویروس کرونا: نبود چابکی بین حوزه‌های مختلف)، افزایش اهمیت قابلیت ردیابی مواد غذایی و غیره.

علاوه بر این، نبود همکاری یا ازهم‌گسیختگی سیستم‌ها یا غیرقابل بررسی بودن وضعیت عملیاتی، احتمال خطا، کلاهبرداری، شرارت، جاسوسی و تنش بین شرکا و موسسات به وجود می‌آید.

کسب‌وکارهای هماهنگ و تعامل‌پذیری ناهماهنگ

در شرایط کنونی، تعامل‌پذیری می‌تواند خطر از داست دادن کنترل داده‌ها و اطلاعاتی را که بین تجهیزات مختلف منتقل می‌شوند به دنبال داشته باشد. متمرکزسازی داده‌های دیجیتال و پردازش مجدد آن که هرروز پیچیده‌تر می‌شود به تخصصی نیاز دارد که معمولاً از حدود توانایی شرکت خارج است و می‌تواند پیدایش مقام‌های سلطه و از دست دادن کنترل به دلیل انعطاف‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. ناتوانی در کنترل مخاطرات در سیستم‌های اطلاعاتی، جریان‌ها و گاهی اوقات پروژه‌ها مختل می‌شوند.

صرف‌نظر از اینکه سیستم اطلاعاتی از چه ابزاری استفاده می‌کند (TMS, ERP, BPM, CRM و غیره)، برای امنیت و ادغام داده‌ها از چه ابزاری استفاده می‌شود یا برای تبادل اطلاعات از چه رابطی استفاده می‌شود، یک مشکل فنی وجود خواهد داشت؛ در ورودی: جریان‌های EDI، مجوزها، عملیات‌ها، گزارش‌ها، داده‌ها، توافقنامه‌ها، تراکنش‌های حاصل از فرایندهای چندجانبه در صنایع و پلتفرم‌های مختلف و در خروجی: تضمین بی‌طرفی و امنیت پردازش، احترام به محرمانه بودن و شرایط افشاسازی داده‌ها و فراداده‌ها.

چطور می‌توان به شکل انعطاف‌پذیری از گواهی ارجاعی توزیع‌شده استفاده کرد

سیستم‌های اطلاعاتی بدون نیاز به اصلاح جریان‌های موجود و از طریق رابط‌هایی که توسط W3C استانداردسازی شده‌اند، می‌توانند مجموعه‌ای فاقد عمومیت از افراد ذی‌نفع را بدون نشان دادن علاقه به مسائل فنی، نظارتی یا زیرساختی جستجو کنند. این مجموعه شواهدی را ارائه می‌کند که به هر بخش اجازه می‌دهد جریان‌ها، مجوزها، وضعیت‌ها، سابقه، حقوق، توافقات و تراکنش‌ها را بررسی کند. هیچ یک از طرفین امکان دستکاری یا تاثیر گذاشتن روی فرایند پردازش شواهد را نخواهند داشت.

البته هر سازمان آزاد است که شرایط محرمانگی، دسترسی، اعتبارسنجی و ثبت در اکوسیستم را تعریف کند. به این ترتیب هر سازمان موارد مورد نظررا تایید کرده و ابزار لازم را برای بررسی تعامل‌پذیری اطلاعات ارائه می‌کند.

سپس می‌توان شواهد توزیع‌شده را مورد استفاده قرار داد. این شواهد به نگهداری خاصی نیاز ندارند، جابه‌جایی آن‌ها هزینه‌ای ندارد (ممکن است برای مخاطرات و اعتبارسنجی مجوزها هزینه‌ای حاشیه‌ای وجود داشته باشد)، محدودیت حجمی وجود ندارد و با توجه به سطح شبکه انتقالات و بروزرسانی‌ها به راحتی انجام می‌شوند. دیگر نیازی نیست بین خصوصی یا عمومی بودن، هم‌پیمانی یا نیاز به دریافت مجوز، انعطاف‌پذیری یا کارایی یکی از دو مورد را فدای دیگری کنید؛ دیگر نیازی نیست که مدیریت زیرساخت توسط سازمان‌های شخص ثالث صورت بگیرد، وقتی نیازی به قوانین اجتماعی نباشد میزان مصرف به حداقل می‌رسد.

به طور خلاصه، چارچوب‌های جدید محدودیت‌های بلاک‌چین و رمزارزها را از میان برده‌اند. اکنون می‌توان شبکه‌های اثبات کار را در سطوح مختلف شبکه‌ها، از تبدیل‌پذیر تا غیرقابل تبدیل، انعطاف‌پذیر تا انعطاف‌ناپذیر و حجم‌های پویا تا ناپویا ایجاد کرد.

با توجه به پیشرفت‌های قابلیت چندامضایی و پروتکل اثبات دانایی صفر که به جای آدرس حساب‌ها و قراردادها بر ورودی‌ها و خروجی‌ها مبتنی هستند، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و انتشار رمزارزها توسط قابلیت چندامضایی مدیریت می‌شود که به شکل مفیدی جای قراردادهای هوشمند را می‌گیرد.

سازوکارهای موجود در سطوح مختلف شبکه‌های «spv با ۲wp»، امکان رفع وابستگی فورک‌ها، مقیاس‌پذیری و داشتن لایه زیرین انعطاف‌پذیر در گواه اثبات کار (PoW) را ممکن می‌سازند که می‌تواند در یک تراکنش سابقه هزار تراکنش قبلی در لایه‌های بالایی را تایید کند که می‌توانند بدون نیاز به استخراج به سادگی و با سرعت بالا عمل کنند.

این لایه‌های بالایی معمولاً در سطح ۲ توزیع می‌شوند که کنترل انتشار چندسطحی را بر عهده دارد و مدیریت قوانین تعامل‌پذیری را در محاسبات موازی سطح ۳ بلاک‌چین ممکن می‌سازد. سطح ۳ بلاک‌چین (مبتنی بر گره‌های سطح ۲) که در حالت عادی محرمانه بوده و بر اساس اختیارات سازمانی مدیریت می‌شود، وظیفه دریافت جریان‌ها و کنترل گواهی‌های اثبات کار، برچسب‌گذاری زمانی، امضا کردن و انتقال تصادفی آن‌ها به شبکه‌های شخص ثالث سطح ۲ را بر عهده دارد.

انتخاب فناوری مناسب برای گواهی ارجاعی توزیع‌شده و انعطاف‌پذیر


دیگر نیازی به سازش کردن با PoS وجود ندارد. دیگر نیازی نیست برای حفظ، نگهداری و مدیریت زمان بگذارید و نگران ایرادات پروتکل‌های هایپرلجر سیستم‌های شخص ثالث باشید یا با ناامنی EVMهای پروتکل‌های تایپ اتریوم مواجه باشید. دیگر خصوصی، عمومی یا هم‌پیمان بودن موضوع بحث نیست بلکه معماری هدف باید تعریف شود و چارچوب مناسبی برای پیکربندی شرایط شبکه توزیع‌شده و ارتباط متقابل آن با سیستم اطلاعاتی و تایید سابقه «PoW« انتخاب شود (به این ترتیب میزان مصرف در دوره‌های پردازش جمعی به حداقل می‌رسد).

در حال حاضر تنها ۴ یا ۵ فناوری در بازار موجود است که استفاده از شواهد قانونی، محرمانه و محکمی را ممکن ساخته و امکان ادغام را بدون به خطر انداختن انعطاف‌پذیری، کارایی، امنیت و آزادی مدیریتی فراهم می‌کنند. این موارد، حداقل شرایط لازم برای پیاده‌سازی شبکه شواهد توزیع‌شده در مقیاس بالا محسوب می‌شوند که در عصر دیجیتال برای سیستم‌های اطلاعاتی ضروری‌اند.

در رابطه با پروژه‌های تولیدی، پیشنهاد من این است که به ابزارها و راهکارهایی مانند «Zendoo» از شرکت «Horizen» یا «Elements» از شرکت «Blockstream» مراجعه کنید. این راهکارها با شرایطی که اینجا بیان شد مطابقت دارند. پلتفرم «Kadena» هم نویدبخش به نظر می‌رسد و احتمالاً تنها بلاک‌چین مقیاس‌پذیری است که معماری لایه‌ای ندارد.

منبع: بانکداری الکترونیک؛ medium.com

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا