مقاله کسب و کار دیجیتال

چگونه پرسونای کسب‌وکار خود را طراحی کنیم و کسب‌وکار خود را بهبود دهیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده: رعنا اکبری، کارشناس تکنولوژی آموزشی و دانشجوی روانشناسی، مدرس در زمینه فن بیان،‌ سخنوری و بداهه‌گویی …

در این مقاله سعی بر طراحی یک پرسونای کسب‌وکار داریم؛ شناخت خلاء بازار و جنبه‌هایی از نیازهای مخاطبان و پرسونای ما که هنوز حل‌نشده باقی‌مانده‌اند می‌تواند ما را به ایده‌های بسیار مفید و تغییرات عالی درمسیر کسب‌وکارمان رهنمون گردد.

چگونه پرسونای کسب‌وکار خود را طراحی کنیم و کسب‌وکار خود را بهبود دهیم؟

شما باید مظهر تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید ((گاندی))

شاید ازخود بپرسید ربط این جمله به کسب‌وکار یا پرسونا چیست؟!

دراین مقاله ربط این جمله به همه کسب‌وکارها و همچنین روش طراحی پرسونا برای کسب‌وکار خود و نیز عواملی که توجه به آنها به شکل قابل ملاحظه‌ای کسب‌وکارتان را بهبود خواهدبخشید می‌پردازم …

گفتیم که: پرسونا، شخصیتی فرضی است که ما آنرا جهت رسیدن به شخصیت واقعی یا نزدیک به شخصیت مخاطبان خاص کسب‌وکار خود باید طراحی کنیم.

درمقاله‌های قبل درباره نیازسنجی مشتریان و نحوه کسب اطلاعات ضروری برای طراحی پرسونای کسب‌وکارخود صحبت کردیم و امروز نحوه طراحی را بیان می‌کنم …

 بعد‌از اینکه درباره مشتری و نیازها، دغدغه‌ها، چالش‌های او، ارزشها، ویژگیهای شخصیتی، الگوی خرید و اطلاعات ضروری دیگر اطلاعات لازم را کسب کردید، شروع به دسته‌بندی این اطلاعات کنید تا بتوانید علاوه براینها، تمام احتمالات و فرضیات دیگر رانیز به آنها اضافه کنید.

برای دسته‌بندی جدولی طراحی کنید که چند ستون یا چند بخش داشته‌باشد. در هر بخش این جدول، می‌توانید این اطلاعات را به شکلی که خود صلاح می‌دانید و بهتر بتواند کمک‌کننده باشد اختصاص دهید، اما من بعنوان مثال یک نمونه فرضی را بیان می‌کنم تا شما بتوانید ازاین نمونه فرضی ایده بگیرید.

نمونه بخش بندیهای جدولتان می‌تواند به این صورت طراحی گردد:

دریک بخش، عکس پرسونا و نام فرضی انتخابی او را بنویسید.

در بخش دیگر، اینکه شخصیت فرضی شما چه کسی و با چه ویژگیهایی است و مشخصات کلی مثل: شغل، سن، جنسیت و… را بنویسید.

در بخش بعدی، ‌اهداف و خواسته‌ها و هرآنچه ممکن است او به دنبال باشد و به نحوی ایده‌ال او محسوب شود را (طبق اطلاعات جمع‌آوری شده‌تان) تشخیص دهید وبنویسید. می‌توانید ازاحتمالات وفرضیاتی که به پرسونای شما نزدیک است، استفاده کنید.

در بخش بعدیتان، سوالاتی که ممکن است برای او حل نشده باشندو شما بتوانید به او دراین زمینه‌ها کمک کنید را یادداشت نمائید.

در بخش بعدی می‌توانید، ارزشها و معیارهای مهمی که در تصمیم‌گیری‌ها مخصوصا در خرید می‌توانند داشته باشند را درج کنید.

بخش بعدی را می‌توانید به مواردی که می‌تواند به ارتقاء کیفی و کمی زندگی او کمک کند،‌ اختصاص دهید.

بخشی را به نقل‌قولها وصحبتهای دیده یا شنیده شده از مشتریان یا شخصیت فرضی‌تان اختصاص دهید.

و به همین ترتیب …

بعد از اینکه اطلاعات شما کاملا دسته بندی و مشخص شدند،‌می توانید فرضیات احتمالی که می‌تواند شمارا به مشتری و مخاطب واقعی‌تان نزدیک کند را هم به این مجموعه بیافزائید.

نکته: توجه‌ داشته‌باشید که، ممکن است لازم باشد که برای کسب‌وکارتان چندین پرسونا که معرف مخاطبان و مشتریان واقعی کسب‌وکار شما باشند را طراحی کنید و یا لازم باشد که به مرور زمان و با ارتقاء کسب‌وکارتان، این پرسوناها را تغییر دهید و با مشخصات و تغییرات و علائق وسلائق جدید منطبق سازید..

سوالاتی که درطی شناخت ارتباط خود و محصول یا خدماتتان با مشتری و مخاطب کسب‌وکارخود باید از خود بپرسید و نکاتی که باید به آنها توجه‌شود،‌ عبارتند از:

۱- با ویژگیهایی که ازمشتری خود متوجه شدم،‌ چگونه محصول یا خدمات ما می‌تواند اورا در رفع نیازها، ‌چالشها،‌ بهترشدن زندگی او، و خلق ارزش درجهت رشد وسازنده‌تر شدن زندگی، اهداف و کسب‌وکار او یاری رساند؟

۲-برای ارتباط‌گرفتن بهتر با چنین پرسونا یا مشتری، به چه مهارتهایی نیاز است و چه رفتارهایی حتما باید مدنظر قرارداده شود و از آنها غفلت نشود؟

۳- جایگاه فعلی محصولات و خدمات کسب‌وکار من در زندگی پرسونا یا پرسوناهای من چگونه است،‌و چه تغییرات اساسی مورد نیاز است؟

۴- اگر خودرا به جای مخاطب فرضی یا پرسونای خود بگذارید، و از زاویه دید وی به محصولات وخدمات خود نگاه کنید،‌(با توجه به میزان جذب یا فروش یا جلب اعتمادی که تا کنون داشته‌اید) تصویر کسب‌وکار شما یا برندتان در ذهن مشتری چگونه است؟

۵- چگونه می‌توانید علاوه بر نزدیک کردن کسب‌وکارتان به زندگی این افراد، بیشتر وبیشتر جلب اعتماد کرده و رابطه آنها را با محصولات وخدمات خود بهتر وصمیمی‌تر سازید؟

(این نکته از جهت ایجاد تصویر قابل اعتماد و با کیفیت از محصولات و خدمات شما درذهن مشتری اهمیت دارد.)

۶- در نظرگرفتن چشم‌اندازی که مخاطب یا پرسونای شما درزندگی و تعیین اهداف خود دارد، درجهت یاری رساندن به او به وسیله کیفیت‌بخشی و تغییر در جهت نزدیکترکردن وی به چشم‌اندازهای او بسیار مهم است.

۷_ با بررسی رقبا و محصولات خدماتشان و محصولات و خدمات خود و بررسی رفتار رقبا و میزان اعتماد و جلب مشتری توسط آنها ،‌تشخیص دهید که نقصهای محصولات وخدمات ما یا نقصهای محصولات وخدمات رقبا چه مواردی هستند؟ سپس می‌توان این موارد را در استراتژی خود در جهت رفع نقایص محصولات و خدماتتان و کشف مزیت رقابتی خود نسبت به رقبا به کار برد . همچنین این موارد جهت کشف خلاء‌ بازار و محصولی یا راهکاری که وجودش می‌تواند به مزیت رقابتی شما نسبت به بقیه رقبا تبدیل گردد،‌به شما کمک شایانی خواهد کرد. ضمن اینکه، بسیاری از افراد کارآفرین با توجه به شکاف بین محصولات و خدمات فعلی در بازار و نوع نیازهای رفع نشده مشتریان توانسته‌اند ایده‌های بسیار موثر وجالبی را کشف کنند که منجر به تحول عظیمی در بازار و کسب‌وکارشان گردیده است.

مثلا: ((حاج محمد کریم فضلی، موسس گروه صنعتی گلرنگ،‌ معتقد بود که چرا باید همه چیز را وارد کنیم و فقط شاهد پیشرفت دیگران باشیم؟ ))

 او بعد از تولید پودر لباسشویی، جرم‌‌گیر، نرم‌کننده لباس و شیشه‌شوی، شرکت پاکشو ‌ را در اوایل دهه ۵۰ تأسیس کرد و حتی به صادرات هم روی آورد.

ویا مثلا: نازنین دانشور که کارآفرین موفقی است،‌ که توانسته سایت تخفیفان را راه‌اندازی کرده و هم اکنون این سایت، یکی از موفق ترین سایتها در حوزه تجارت الکترونیک است.

نکته:‌ شناخت خلاء بازار و جنبه‌هایی از نیازهای مخاطبان وپرسونای ما که هنوز حل‌نشده باقی‌مانده‌اند می‌تواند ما را به ایده‌های بسیار مفید و تغییرات عالی در مسیر کسب‌وکارمان رهنمون گردد.

نتیجه‌‌گیری

سخن آخر اینکه،‌دقت داشته‌باشید و ازخود بپرسید که، آیا به تمام موارد مهم زندگی پرسونایمان،‌ من جمله :

دردها،‌ چالشها، امیدها‌، ترسها،چشم اندازهای او،‌ اهداف و خواسته‌های واقعی،‌ سبک زندگی وی،‌ اولویتها،‌ نحوه انتخابها و تصمیم‌گیریهایش، موارد مهم زندگی او،‌ نحوه ارتباط و رفع نیازاو با محیط و رقبا وکسب‌وکار شما و مشکلات لاینجل و یا حل‌نشده مخاطبان و مشتریانمان، و نحوه ارتباط سازنده‌ی کسب‌وکار و پرسنل ما با مخاطبان و مشتریان خود،‌ جایگاه ما در بازار وذهن مشتریان،و تمام مواردی که دربالا ومقاله قبلی به آنها اشاره شد،‌ توجه کافی را داشته‌ام یا نه ؟!…

منبع: ایران کالا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا