بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

کاربرد تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اگر شما صاحب یک کسب و کار دیجیتالی هستید پس حتما واژه تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ را شنیده اید ما در این مقاله سعی کردیم که کاربرد تحلیل داده ها را به شما نشان دهیم.

تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ در هر کسب‌وکاری با توجه به داده‌های موجود، یک طرح دیجیتال مارکتینگ سفارشی ایجاد کرده  و مخاطبان و رقبای آن کسب‌وکار را ارزیابی می‌کند. با استفاده از تحلیل‌های درست و استراتژی‌های درست بازاریابی، یک کسب‌وکار می‌تواند به خوبی در بازار خود شناخته شده، با مخاطبان خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل کند.

یکی از بهترین مزیت‌های تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی این است که در دیجیتال مارکتینگ می‌توان تک تک رفتارها و واکنش‌های مخاطب را دنبال کرده و با تجزیه و تحلیل آن‌ها،  به بهبود و رشد کسب‌وکارها کمک کرد. به عنوان مثال در سایت‌های فروشگاهی، با استفاده از ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، می‌توان موجبات افزایش فروش محصولات سایت را فراهم کرد.


اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

تاثیر تحلیل داده ها بر کسب و کار شما

بدون تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ ارتقاء و پیشرفت کسب و کار سرعت و قدرت چندانی نخواهد داشت. هر کسب و کاری باید اطلاعات مربوط بخش­های مختلف کار خود را به تیم مربوطه به جهت آنالیز و تحلیل تحویل دهد. خوب است بدانید آنالیز فقط مربوط به کمپین­های تبلیغاتی نیست، تولید و عرضه­ محصول و خدمات نیز به آنالیز بازار و محصول نیاز دارد. این تحقیقات است که می­تواند به تدوین استراتژی­های ارزشمند و هدفمند کمک ویژه­ و به پیشرفت بیزینس­ها خدمت بزرگی کند.

اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یکی از مواردی است که به کمک آنالیز اطلاعات به دست می‌آید. آنالیز داده‌­ها به شما کمک می­کند تا متوجه شوید چه میزان از سرمایه و هزینه­‌ها بازگشته و سرمایه ­ای که صرف کار شده است چه میزان پیشرفت و بازدهی را با خود به همراه داشته است.

از طرفی دیگر اهداف و تارگت‌هایی که مشخص کرده ­اید نیز دارای اهمیت هستند و آنالیز نتایج می­تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چقدر به اهداف نزدیک شده‌­اید و اگر فاصله­ زیادی دارید دلیل آن را پیدا کنید.

آنالیز به کسب و کارها کمک می­کند تا بر مشتریان خود نظارت داشته باشند. آنالیز رفتار مشتری به شما کمک می­کند که سلیقه و علاقه­ بازار هدف را بهتر و بیشتر بشناسید و به طبع رفتاری مناسب با سلیقه­ مشتری داشته باشید.

چرا تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ ضروری است؟

اولین آورده‌­ای که داده کاوی این اطلاعات برای شما دارد این است که از تکرار اشتباهات در آینده جلوگیری می­کند. هر مسئله‌­ای که باعث شده تا کمپین شما بازده­ای کمتر از انتظاری داشته باشد باید مورد بررسی قرار گیرد و درآینده و در کمپین­های بعدی مراقب این مشکلات بود.

یکی از برتر‌‌ی‌­های تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی این است که لازم نیست تا پایان کمپین برای پیدا شدن مشکلات و رفع آنها برای کمپین­های آینده صبر کنید بلکه در هر مرحله­ای داده­ ها و گزارش­ها می­توانند به شما کمک کنند تا مشکلات و نواقص احتمالی را شناسایی کرده و به دنبال رفع آنها باشید. این امر باعث می­شود تا از ضرر­ و زیان­های پیش ­آمده تا حد زیادی جلوگیری شود.

در پایان هر کمپین جمع ­آوری داده­‌ها از ضروری‌­ترین کارهاست که باید سریعا انجام شود و پایان کمپین پایان کار نیست بلکه شروع مرحله­ بعدی یعنی آنالیز است.

مزایای تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ

تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ مزایا بسیاری برای کسب و کار شما دارد. که به طور خلاصه عبارتند از:

  • با کمک آن می‌ توانید بفهمید مشتری‌ های محتمل شما چه کسانی هستند تا بتوانید بهتر و دقیق‌ تر آن‌ ها را مورد هدف قرار دهید.
  • می‌ توانید مشتریان خود برای همیشه حفظ کنید که باعث افزایش مادام العمر تعداد مشتریان‌ تان می‌ شود
  • می‌ توانید فعالانه با مشتریان ارتباط برقرار کنید
  • کمک می‌ کند پیام درست را در زمان مناسب ارائه دهید

مراحل تحلیل داده‌ها در دیجیتال مارکتینگ

جمع‌آوری داده‌ها

اولین قدم در در تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ، جمع‌آوری داده‌هاست. در جمع‌آوری داده‌ها بسته به نوع کسب‌وکار و هدفی که در نظر گرفته شده، معیارهای اندازه‌گیری  انتخاب داده‌ها متفاوت می‌باشد.  به عنوان مثال اگر بخواهید میزان تعامل و مشارکت مخاطبانتان را بسنجید، باید کل حجم کامنت‌ها، به اشتراک گذاشتن‌ها و لایک را اندازه‌گیری کنید.

پردازش داده‌ها

بعد از جمع‌آوری داده‌ها نوبت به پردازش و آنالیز کردن آن‌ها می‌رسد. در توضیح پردازش داده می‌توان گفت، مجموعه عملیاتی که برای رسیدن به نتایج روی داده‌ها انجام شده و در طی این عملیات اطلاعات تولید می‌شود. اگر در مرحله‌ی اول، یعنی جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها به خوبی و با کیفیتِ مناسب جمع‌آوری نشوند؛ در این مرحله منجر به تولید اطلاعات بی کیفیت می‌شود.

آنالیز و تحلیل داده‌ها و اطلاعات

بعد از تبدیل داده‌ها به اطلاعات خام و عددی، باید با آنالیز آن‌ها برای بهبود مارکتینگ اقدام کرد. هرچه بیشتر میزان انداره‌گیری و آنالیز خود را باشد، علاوه بر بالا رفتن دقت، برای اینکه از نتایج حاصل چگونه استفاده شود، تصمیمات بهتری گرفته می‎شود. می‌تان برای تست کردن میزان اثر بخشی آن‌ها، می‌توان در قسمتی از استراتژی‌ها تغییراتی بوجود آورده و دوباره تست کرد؛ این موضوع کمک بسیاری در مسیر بهبود مارکتینگ می‌کند.

مدل سازی و چینش استراتژی

شاید بتوان گفت آخرین مرحله درتحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ، ایجاد یک مدل و الگوریتم برای استراتژی‌های بعدی دیجیتال مارکتینگ، می‎باشد. موفقیت در این مرحله ملزم به انجام درست سه مرحله‌ی قبلی می‌باشد.

تحلیل و آنالیز در وب‌سایت‌ها

 کسب‌وکارهای آنلاین، باید علاوه بر حضور در شبکه‌های اجتماعی، یک وب‌سایت نیز داشته باشند. دلایل متنوعی بر لزوم داشتن وب‌سایت برای همه‌ی کسب‌وکارها وجود دارد که موضوع مورد بحث این مقاله نیست. برای اطلاع بیشتر، می‌توانید مقاله‌ی ” چرا هر کسب و کاری به وب سایت نیاز دارد؟” نوشته شده در بلاگ وستا را از اینجا به صورت کامل مطالعه نمایید.

با این وجود، اغلب کسب‌وکارها وب‌سایت خود را دارند و با بهینه سازی وب‌سایتشان با استفاده از ابزارهای آنالیز و اندازه گیری وب‌سایت می‌توانند فروش محصولات خود را افزایش دهند. برای تحلیل وب‌سایت‌ها، چندین معیار وجود دارد؛ از جمله: 

  • ترافیک ورودی سایت

زمانی که در سایت‌ها محتواهای مختلف قرار می‌گیرد، بر اساس نوع محتوا و مخاطبان، هر روزه تعدادی بازدید کننده وارد سایت می‌شوند. که هرچه این تعداد بازدید کننده‌ها بیشتر باشد، ترافیک ورودی سایت بیشتر خواهد بود و این موضوع تاثیر به سزایی در بهبود سایت دارد.

  • یونیک ویزیتور

هر چه محتواهای موجود در یک سایت، مفید تر و کاربردی‌تر باشد، احتمال اینکه کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند و از صفحات مختلف سایت بازدید کنند، بیشتر است. هر چه یونیک ویزیتورهای یک سایت بیشتر باشد، آن سایت در رتبه بندی‌ها جایگاه بهتری دارد.

همچنین هر چه زمانی که کاربران در سایت مانده و تعامل بیشتری با محتواها داشته باشد، باعث افزایش اینگیجمنت شده و این موضوع نیز در بهبود سایت تاثیر به سزایی دارد. برای افزایش تعامل کاربران، محتواهای سایت باید به گونه‌ای باشند که CTA یا دعوت به اقدام مناسبی داشته باشند.

  • نرخ پرش سایت یا  Bounce Rate

اگر سرعت لود شدن سایت پایین بوده یا محتوا نامرتبط یا نامناسب باشد، ممکن است کاربران به محض ورود به سایت، خارج شوند و در صفحه نمانند. طراحی سایت و تولید محتوای آن باید به گونه‌ای باشد که نرخ پرش به کمترین حد ممکن برسد.

  • پربازدیدترین صفحات سایت

یکی دیگر از معیارهای تحلیل سایت، صفحاتی در سایت هستند که بیشترین میزان بازدید را دارند. بر اساس آن صفحات می‌توان استراتژی مناسب صفحات دیگر را نیز تنظیم کرد.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در دیجیتال مارکتینگ

ابزارتحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ

در تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ، یکی از بهترین ابزارهای جمع‌آوری داده گوگل آنالیتیکس می‌باشد. مهم‌ترین مزیت گوگل آنالیتیکس نسبت به ابزارهای مشابه، رایگان بودن آن است که برای کسب‌وکارها انتخاب مناسبی است. با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس، اطلاعاتی مانند رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحه و به طور کلی هر اتفاقی که در صفحه‌ی وب‌سایت صورت می‌گیرد را می‌توان زیر نظر داشت.

همچنین با توجه به اینکه این ابزار توسط خود گوگل ارائه می‌شود، قابلیت ترکیب شدن با سایر ابزارهای گوگل را دارد. علاوه بر این‌ها، گوگل آنالیتیکس اطلاعات دیگری مثل تعداد بازدیدکنندگان، علاقه‌ی مخاطبان به مطالب و جغرافیای بازدیدکنندگان را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد که این داده‌ها نقش مهمی را در تعیین استراتژی یک کسب‌وکار دارد.

۲.تحقیقات از خود مشتریان

یکی از روش‌های موثر در جمع‌آوری داده‌ها، استفاده از خود مخاطبان و مشتریان یک کسب‌وکار است. از آنجایی مشتریان، به صورت مستقیم با محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند، در نتیجه با پرسیدن و تحقیقات از آن‌ها، می‌توان به نکات قابل توجه و مهمی دست پیدا کرد.

برای اینکار می‌توان پرسش‌نامه‌هایی را طراحی کرد. در طراحی پرسش‌نامه، با رعایت چند نکته‌ی ساده، می‌توان پرسش‌نامه‌ی بهتری طراحی کرده و به نتیجه‌ی بهتری رسید.

به طور کلی در بیشتر موارد، تجزیه و تحلیل دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مرور استراتژی بازاریابی، اهداف و شخصیت‌های مخاطبان (پرسونای مخاطب) فعلی کسب‌وکار
  • بررسی استراتژی بازاریابی رقبا و مخاطبان هدف
  • تحقیق درباره رفتار، خواسته‌ها و زبان آنلاین مخاطبان هدف کسب‌وکار
  • بازسازی استراتژی بازاریابی بر اساس داده‌های جدید

اما در نظر داشته باشید که تجزیه و تحلیل‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند. به عنوان مثال شرکتی که اخیرا ادغام شده است برای تحلیل داده‌ ها در دیجیتال مارکتینگ زمان و سرمایه گذاری بیشتری می‌کند نسبت به شرکتی که فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را به صورت فعالانه مدیریت می‌کند. چگونگی این تحلیل‌ها به به وضعیت سازمان یا کسب‌وکار، اهداف، استراتژی و مخاطبان هدف بستگی دارد.

سخن اخر

اگر هم اکنون تصمیم گرفته اید که برای کسب و کار دیجیتالی خود تحلیل داده ها را شروع کنید به شما تبریک میگویم زیرا قدمی بزرگ در راه موفقیت برداشته اید و به زودی نتایج ان را خواهید دید

منبع: فیبی‌لند

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا