دولت دیجیتالمتاورس

چرا کره جنوبی به مرکز جهانی متاورس تبدیل شده است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
حسین قطبی

کره جنوبی در سال گذشته، اعلام کرد که ۱۹۰ میلیون دلار در یک اکوسیستم ملی متاورس سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین متعهد شد که حمایت فعالی از این صنعت برای جذب بهترین استعدادها ارائه کند، به طوری که هدف آموزش بیش از ۴۰۰ هزار توسعه دهنده در متاورس است.

 آمریکا، چین، بریتانیا و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که هر زمان که کلمه متاورس  ذکر می‌شود، نام آن‌ها ظاهر می‌شود. با این حال، زمانی که غرب عمیق‌تر در حدس و گمان ارزهای دیجیتال کاوش می‌کرد، کره جنوبی در حال ترسیم نقشه‌ای برای غلبه بر ابر جهان است. کره جنوبی با داشتن یکی از باهوش ترین جمعیت جهان در زمینه فناوری، صندوق جنگ صدها میلیون دلاری و دولتی مصمم به دیجیتالی کردن کشور، برای تسلط بر این فناوری نوظهور قیام کرده است و به نظر می‌رسد در موقعیتی قرار دارد که در سال ۲۰۲۳ پیشروی خود را حفظ کند و فراتر رود.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در فوریه سال گذشته، وزارت ICT و علوم کره جنوبی اعلام کرد که ۲۲۴ میلیارد وون (۱۹۰ میلیون دلار آمریکا) در یک اکوسیستم ملی متاورس سرمایه گذاری خواهد کرد. این وزارتخانه همچنین متعهد شد که حمایت فعالی از این بخش از جمله از طریق هکاتون‌ها و مسابقات توسعه دهندگان برای جذب بهترین استعدادها ارائه کند. هدف آموزش بیش از ۴۰ هزار توسعه دهنده در متاورس است.

در ۱۰ ماه پس از این اقدام، شعله انقلاب متاورس در این کشور آسیای شرقی روشن‌تر شده است. از همان ابتدا، کره آماده تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ در متاورس بود. بیش از ۹۰ درصد از جمعیت حداقل یک دستگاه هوشمند دارند و بیش از ۱۰ درصد دارای ارزهای دیجیتال هستند. علاوه بر این، طبق  یک مطالعه، این کشور خانه یکی از بزرگترین بازارهای بازی در سطح جهان است. کره چهارمین بازار بزرگ بازی در جهان با بیش از ۳۳ میلیون گیمر را دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶، تنها شرکت‌های آمریکایی برای تعداد بیشتری از پتنت‌های متاورس درخواست داده‌اند. دو شرکت کره‌ای ال‌جی الکترونیکس و سامسونگ به ترتیب بالاترین رتبه را برای پتنت‌های متاورس در سطح جهانی دارند.

متاورس می‌تواند مزایای واقعی برای کره جنوبی داشته باشد؟

جاه طلبی‌های کره جنوبی فراتر از حق ثبت اختراع است. در سئول، پایتخت و بزرگترین شهر کره، این کشور به شدت روی فناوری سرمایه گذاری می‌کند و از مزایای آن بهره می‌برد. سئول اولین شهری در سطح جهان شد که اولین پلتفرم مدیریت دولتی مجازی را به نام متاورس سئول (Metaverse Seoul) معرفی کرد. متاورس سئول در نسخه آزمایشی خود هزاران نفر از ساکنان سئول را به بازی و بازدید از تالار شهر مجازی دعوت کرده است. برنامه پنج ساله این است که به ساکنان اجازه می‌دهد شکایت‌های رسمی، درخواست مجوز، شرکت در کلاس‌های مجازی ارائه شده توسط دانشگاه شهر باز سئول و موارد دیگر را ارائه دهند. متاورس سئول همچنین بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ از نظر مجله جهانی TIME را ساخته است.

برخی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری و مخابراتی کره نیز پروژه‌های متاورس را در حالی که برای رهبری انقلاب جدید ناشی از این صنعت رقابت می‌کنند، راه‌اندازی کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت SK Telecom سال گذشته ایفلند (Ifland)، یک پلتفرم متاورس اجتماعی را راه‌اندازی کرد و تاکنون ۱۳ میلیون کاربر را جذب کرده و به ۴۹ کشور گسترش یافته است. همچنین کاکائو (Kakao)، یک غول پیام رسان و اینترنت، بنیاد کلایتن (Klaytn) را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد تا پروژه‌های بلاکچین و متاورس را هدف قرار دهد. از آن زمان، این شرکت ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای پروژه‌های مبنی بر بلاکچین و متاورس اعلام کرده است و از نفوذ و سینه جنگی خود برای حمایت از پروژه‌های متاورس استفاده می‌کند. ناور (Naver)، یکی دیگر از غول‌های اینترنتی، زپتو (Zepeto) را راه‌اندازی کرده است که یک پلتفرم متاورس است و این شرکت ادعا می‌کند ماهانه بیش از ۲۰ میلیون کاربر را جذب می‌کند.

بانک‌های این کشور نیز با سه بانک بزرگ، KB کوکمین بانک (KB Kookmin Bank)، گروه مالی شینهان (Shinhan Financial Group) و گروه مالی NongHyup همگی در مراحل پیشرفته ابتکارات بانکداری متاورس هستند. با این حال، یک مانع بزرگ وجود دارد. کره جنوبی بازی برای کسب درآمد (P۲E) را ممنوع کرده است. این ممنوعیت ناشی از فرهنگ ضد قمار حاکم در این کشور متمرکز است. در حالی که این مورد انتقادات گسترده‌ای از طرف علاقه مندان به بلاکچین دریافت کرده است، قابل درک است. ارز‌های دیجیتال در سال‌های اخیر مطبوعات منفی دریافت کرده‌اند و سرایت رمزارزها در سال ۲۰۲۱ کمکی به این موضوع نکرد. سقوط  اکسی اینفینیتی فقط مسائل را تشدید کرد و بسیاری از قانون‌گذارن را نسبت به بازی‌های P۲E محتاط کرد.

با این حال، مردم و شرکت‌های کره‌ جنوبی همچنان خواهان توسعه در دنیای متاورس هستند. همانطور که برندان لی (Brendan Lee) می‌گوید: «یکی از اولین چیزهایی که به همه گفته‌ام این است که [فروش توکن] دقیقاً همان چیزی است که ما اینجا نیستیم تا انجام دهیم. ما برای حدس و گمان اینجا نیستیم، ما برای سودمندی اینجا هستیم، ما برای آینده اینجا هستیم».

در متاورس، ترانسمیرا (Transmira) با پلتفرم Omniscape خود که به هر کسب و کاری امکان می‌دهد در فضای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فرو رفته و به راحتی محصولات یا تبلیغات خود را ارائه دهد و کسب درآمد کند، پیشتاز است. رابرت رایس (Robert Rice)، بنیانگذار ترانسمیرا،  آن را به بهترین شکل خلاصه کرد و گفت: «مردم خواهان متاورسی هستند که بر زندگی آنها تأثیر بگذارد».

منبع: اقتصادآنلاین

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا