اقتصاددیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتالیادداشت

کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال، با کدام ظرفیت؟!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مهمترین بخش در حوزه اقتصاد دیجیتال مربوط به کسب و کارهای دانش بنیان است. امروزه کشورهای توسعه یافته جهان با جذب نیروهای نخبه و با مهارت در حوزه دیجیتال در مسیر ایجاد این کسب و کارهایی هستند.

در سراسر جهان شاهدیم که روند فعالیت های تجاری و اقتصادی به سمتی رفته است که دیگر خبری از عملکرد حضوری و میدانی به پائین ترین حد خود رسیده و دیگر خبری از کاغذبازی ها نیست. این روند به قدری توسعه یافته است که امروزه دیگر نیازی به مدیریت های فردی برای جهت دهی و تصمیم گیری های فعالیت های مذکور وجود ندارد و این مهم نیز به دست برنامه های هوشمند سپرده شده و براساس داده های موجود بدون کوچکترین خطایی تصمیمات به صورت آنی اخذ و اعمال می شود.

در سراسر جهان شاهدیم که روند فعالیت های تجاری و اقتصادی به سمتی رفته است که دیگر خبری از عملکرد حضوری و میدانی به پائین ترین حد خود رسیده و دیگر خبری از کاغذبازی ها نیست. این روند به قدری توسعه یافته است که امروزه دیگر نیازی به مدیریت های فردی برای جهت دهی و تصمیم گیری های فعالیت های مذکور وجود ندارد و این مهم نیز به دست برنامه های هوشمند سپرده شده و براساس داده های موجود بدون کوچکترین خطایی تصمیمات به صورت آنی اخذ و اعمال می شود.

بخش دیگری از اقتصاد دنیا نیز اساساً در عالم واقع رد و نشانی ندارند و تنها در صفحه نمایشگر گوشی های موبایل و لب تاپ و نمایشگرهای بورسی و بازارهای بین المللی دنبال می شود. در این فضای کسب و کار اساساً هیچ نیروی انسانی دخالت ندارد و افراد تنها به عنوان اپراتورها و یا کاربران این کسب و کار فعالیت دارند.

مهمترین بخش در حوزه اقتصاد دیجیتال مربوط به کسب و کارهای دانش بنیان است. امروزه کشورهای توسعه یافته جهان با جذب نیروهای نخبه و با مهارت در حوزه دیجیتال در مسیر ایجاد کسب و کارهایی هستند که علاوه بر کسب سود و درآمد، موجب ارائه خدمات تخصصی و عمومی به جهانیان شوند. این حوزه کسب و کار از مارکتینگ فروشگاهی گرفته تا ارائه خدمات پزشکی و خرید و فروش تجهیزات الکترونیک و مهاجرت و … تمام امور زندگی بشر را در بر گرفته و قاعدتاً در این فضا آنهایی که ابتکار بیشتر و سریع تری داشته باشند می توانند جایگاهی بالاتر و قدرتمندتر دیگر رقبا داشته باشند.

با این توضیحات اگر کمی در مورد وضعیت و جایگاهمان در این عرصه تأمل داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که ما هنوز در الفبای این صنعت گیر کرده ایم؛ چرا که اینترنت و سرعت و کیفیت آن به عنوان ابتدایی ترین و البته مهمترین ابزار برای ورود به این حوزه می باشد.

فعالان ما در این حوزه هنوز پیگیر درخواست های خود برای گرفتن اینترنت پر سرعت و رفع فیلترینگ برای کسب و کارهای دیجیتال و دانش بنیان هستند. وقتی ما در چنین مرحله ای ایستاده ایم و گیر کرده ایم انتظار برای داشتن سهمی از این فضا قطعاً انتظاری غیر واقعی است.

ما به لحاظ برنامه ریزی و تعیین خط مشی برای کاربران در این حوزه از نیروها و مدیران زبده ای برخورداریم که با همین امکانات کم هم بعضاً در حال فعالیت و تجارت و مبادله دستاوردهای خود هستند، اما باید فضا را به طور گسترده برای علاقمندان و فعالان در حوزه اقتصاد دیجیتال فراهم کرد تا بتوان ارتباط گیری و تعاملات تجاری در این حوزه را به ثمر برسانیم.

باید بپذیریم که دنیا درحال عبور از ارز آوری در حوزه انرژی است و صنعت و تجارت دیجیتال جای اقتصاد سنتی را گرفته است. اینکه ما همچنان اصرار بر شیوه های درآمدزایی به صورت سنتی از نفت و فشارهای مالیاتی را دنبال کنیم قطعاً در آینده ای نه چندان دور به بن بست خواهد رسید. اما زمانی که بخواهیم به سمت بسترسازی برای اقتصاد و صنعت دیجیتال حرکت کنیم، دنیا بسیار جلوتر از ما خواهد بود و بازهم باید در باتلاق عقب ماندگی خود ساخته دست و پا بزنیم و دستمان به سمت بیرون دراز باشد تا دیگران در ازای بهایی سنگین ما را یاری کنند…!

امروز ما از حضور نخبگان و نیروهای با مهارت به عنوان بهترین و ارزشمندترین ظرفیت های در حوزه اقتصاد و تجارت های دیجیتال و دانش بنیان بهره مندیم، اگر نخواهیم فضا را برای فعالیت آنها فراهم سازیم، قطعاً باید شاهد مهاجرت آنها در دیگر کشورها باشیم.

کمی توجه کنید! تمام حرف بر سر اینترنت پر سرعت و رفع  فیلترینگ های پرهزینه است؛ همین!

منبع: آفرینش

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا