کسب و کار هوشمند در ایران

ضرورت بهره مندی کسب و کار ها از فناوری های جدید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان گفت: تا ۱۰ سال آینده حداقل ۴۰ درصد کسب وکارها در صورتی که نتوانند خود را تغییر دهند و از فناوری های جدید بهره نگیرند از بین می روند.

رسول سراییان گفت: امروزه تحول و اقتصاد دیجیتال، پیشران رشد و توسعه نوآوری، کارآفرینی و تولید دانش بنیان در جوامع مختلف بشمار می آید و آشنایی با مفاهیم و کاربرد های این فناوری ها برای همه مدیران کسب و کار، حالت انتخابی ندارد بلکه یک الزام است.

او با بیان اینکه دیجیتال شدن کسب و کار ها و ورود به عرصه استفاده از فناوری های جدید شرط بقای آنهاست، اظهار داشت: هیچ کسب و کار و صنعتی از این موضوع مستثنی نیست و شامل همه واحد ها از کوچک تا متوسط و بزرگ مانند سوپرمارکت ها، آرایشگاه ها تا بنگاه های ۱۰ تا ۵۰ نفره و شرکت های بزرگ را شامل می شود.

سراییان با اشاره به اینکه امروزه ما در موج پنجم نوآوری و کارآفرینی و فرصت های آن قرار داریم، اضافه کرد: تا ۱۰ سال آینده حداقل ۴۰ درصد کسب وکار ها در صورتی که نتوانند خود را تغییر دهند و از فناوری های جدید بهره نگیرند از بین می روند.

او مهمترین و نخستین شرط برای تحقق تحول دیجیتال در بین واحد های کسب و کار و بنگاه ها را آگاه شدن مدیران آن ها به ویژه مدیرعامل و یا بالاترین مقام هر سازمان و یا دستگاه نسبت به اهمیت این موضوع دانست و تاکید کرد: آن ها باید در این زمینه آگاه شوند که ادامه کسب و کار و حضور در فضای رقابتی بدون استفاده از فناوری ها و ورود به عصر دیجیتال امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه تحول دیجیتال چهار دستاورد اساسی برای صنایع و کسب و کار فراهم می کند، توضیح داد: بهای تمام شده خدمات و کالا ها کاهش و قدرت رقابت و ارتقاء کیفی در تولید محصول و خدمات افزایش می یابد و جریان های جدید درآمدی همراه با تنوع گسترده در تولید محصول و خدمات در حوزه کسب و کار برای آن ها فراهم می شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه اگر بنگاه ها و اصناف مختلف وارد عرصه اقتصاد دیجیتال نشوند، همان اتفاقی که برای برخی کسب و کار ها مانند آژانس های تاکسی و مسافرتی و هتلینگ، صنعت بانکداری، بیمه و مخابرات افتاد برای آن ها نیز می افتد، تصریح کرد: دیجیتالی شدن به سراغ همه کسب و کار ها می آید بنابراین اصناف و بنگاه ها باید با این تغییرات همراه شوند و قبل از اینکه فرصت را از دست بدهند خود را آماده کنند.

سراییان با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی و اطلاع رسانی در این زمینه توسط نهاد های مختلف دولتی و مردم نهاد، گفت: تنها عامل ورود به این عرصه در مراحل نخست این است که مدیران ارشد سازمان ها و کسب و کار ها نسبت به آن اعتقاد پیدا کرده و برای اجرای آن اراده و جدیت داشته باشند و اگر اینگونه نباشد کسب و کار آن ها به طور جدی در معرض نابودی قرار می گیرد.

او ادامه داد: در مرحله بعد باید مدیران شرکت ها و بنگاه ها، تحول دیجیتال را به عنوان یکی از اولویت های اساسی مد نظر بگیرند و با قدم های کوچک، اما مطمئن و محکم در این زمینه گام بردارند.

سراییان عواملی مانند فرهنگ سازی، نیروی انسانی و جدیت و اراده مدیریت را برای پیشبرد تحول دیجیتال ضروری خواند و تاکید کرد: لازم است این موضوع بطور مستمر توسط مسوولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی پیگیری شود و حالت شعاری نداشته باشد.

او همچنین اظهار داشت: تحول دیجیتال به این معنی است که کل یک کسب و کار متحول شود و فقط بحث استفاده از یک درگاه اطلاع رسانی نیست بلکه شامل تغییرات بنیادی و اساسی در فرایند های انجام کار، تولید و تولید درآمد است.

او با اشاره به اینکه مدیران باید با آموزش و آگاهی رسانی با ابعاد تحول دیجیتال آشنا شوند، افزود: این موضوع ابعاد بسیار گسترده و زمان بر دارد که شرط اول تحقق آن، خواست و اراده خود مدیر مجموعه است و نهاد های مختلف می توانند در این زمینه تسهیلگری کنند، آموزش دهند، نمونه های موفق را معرفی کرده و دستاورد های موفق و همچنین طرح های ناموفق را به اشتراگ بگذارند.

سراییان، آگاهی بخشی، آموزش، ترویج، حفاظت و امنیت داده ها، ایجاد چارچوب های حقوقی و ایجاد مشوق های مالی را از وظایف و راهبرد های دولت در این زمینه عنوان کرد.

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا