انواع کمپینهای مارکتینگ
شایان ضیایی
در قسمت اول مقاله از کمپین دیجیتال مارکتینگ درست از نقطه تولد تا آخرین لحظات چه مسیری را پشت سر میگذارد آشنا شدیم، حالا لازم است از روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ مختلف باخبر باشیم تا تصمیمی آگاهانه راجع به جنس کمپین خود بگیریم. انتخاب کمپینهای مارکتینگ درست باعث میشود دستیابی به هدف آسانتر باشد و بهتر از پلتفرمهایی که قشر هدف شما از آن استفاده میکند بهره بگیرید.
لینک قسمت اول: صفر تا راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ
انوع مختلف کمپینهای مارکتینگ به این شرح هستند:
- «آگاهی از برند» (Brand Awareness Campaign)
- تغییر برند
- مارکتینگ موتور جستجو
- مارکتینگ شبکههای احتماعی
- مارکتینگ محتوای تولیدی کاربران
- مارکتینگ ایمیل
- روابط عمومی
- عرضه محصول
- مارکتینگ ریفرال (ارجاعی)
- سئو
- مارکتینگ شراکتی
- مارکتینگ مباحثهای
- مارکتینگ اینفلوئنسری
- مارکتینگ ویدیویی
بیایید هرکدام از این انواع کمپینها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.
۱. کمپین آگاهی از برند (Brand Awareness Campaign)
کمپین آگاهیبخشی راجع به برند تنها یک هدف دارد: اینکه اطلاعات مربوط به اینکه چه میکنید و چه هستید را دهان به دهان پخش کند.
هدف کمپین باید چیزی فراتر از شناساندن برند یا لوگو باشد. کمپین شما باید به وضوح این را به مخاطبان بگوید که کسبوکارتان چه میکند و چه چیزی شما را از رقبا متمایز ساخته است. بسیاری از کمپینهای آگاهیبخشی راجع به برندی که موفقیتآمیز از آب درآمدهاند هم ارزشهای شرکت را مدنظر قرار میدهند. اگر کمپین شما موفقیتآمیز باشد، دفعه بعدی که کسی با برند شما ارتباط میگیرد دیگر صرفا نمیداند که چه میفروشید، او میداند که چه ارزشها و اهدافی را دنبال میکنید.
۲. کمپین تغییر برند
موفقترین شرکتها همواره راهی برای احیای محصولات خود و رقابتی باقی ماندن در بازار پیدا کردهاند. کمپینهای تغییر برند هم در این اوقات به درد میخورند: هنگام عرضه دوباره یک محصول بسیار محبوب یا معرفی کردن مجموعه ارزشهای نوظهور شرکت به مخاطبان.
در هر صورت راهاندازی یک کمپین تغییر بند نیازمند چیزی بسیار بیشتر از تغییر فونت است. این باید تلاشی همهجانبه برای مدرن کردن یک محصول یا نمایش این به مشتریان باشید که به شکلی آهسته اما پیوسته به سمت اهداف و ارزشهایی متفاوت حرکت میکنید.
” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسبوکار دیجیتال
۳. کمپین مارکتینگ موتور جستجو
زمانی که مشتریان از موتورهای جستجو استفاده میکنند، میتوانند با استفاده از بازاریابی موتور جستجو (SEM) به استقبال آنها بروید. ایده کلی این است که وقتی مردم عبارتی مشخص را جستجو میکنند یا میپرسند، میتوانید تبلیغاتی پولی را در نتایج جستجو به نمایش درآورید.
از آنجایی که اکثر مخاطبات تازهوارد، وبسایتها را با موتورهای جستجو پیدا میکنند، راهاندازی کمپینهای مارکتینگ موترو جستجو راهی عالی برای سوق دادن مخاطبان بالقوه به سایت خودتان خواهد بود.
۴. کمپین مارکتینگ شبکه اجتماعی
از کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی میتوان برای برقراری ارتباط با کاربران حاضر در فیسبوک، تیکتاک، اینستاگرام، توییتر و حتی لینکدین استفاده کرد. گذشته از اینکه برای کمپین خود به سراغ کدام پلتفرمها میروید، باید به تصمیمگیری راجع به این نیز بپردازید که محتوای خود را به صورت ارگانیگ (یا رایگان) در دسترس دیگران میگذارید، یا به سراغ تبلیغات پولی میروید و یا هر دو.
کمپینهای مارکتینگ در شبکههای اجتماعی میتوانند اهداف بسیار متنوعی را در بر بگیرند. این کمپینها میتوانند برند را به افرادی تازه بشناسانند، بار دیگر کاربرانی که از وبسایت شما خارج شدهاند را به چرخه بازگردانند و حتی سبب شوند مشتریان تراکنشی که از مدتها پیش به فکر آنها بودهاند را بالاخره نهایی کنند.
۵. کمپین مارکتینگ محتوای تولیدی کاربران
کمپینهای بازاریابی مبتنی بر محتوای تولیدی کاربران در واقع مخاطبان برند را دعوت به تولید محتوا میکنند و خود قید تولید محتوای درونسازمانی را میزنند. دلیل پشت این کار ساده است: مشتریان اگر احساس کنند میخواهید چیزی را به آنها بفروشید احساس ناراحتی میکنند. با این حال اگر صحبتها را به دوستان و همکاران مشتریان بسپارید، به احتمال خیلی بیشتری با محتوای شما تعامل خواهند کرد. این دست از کمپینهای مارکتینگ میتوانند اعتماد به برند را افزایش دهند، زیرا محتوا دارد توسط خود کاربران تامین میشود و سایرین با آنها ارتباط میگیرند.
۶. کمپین ایمیل مارکتینگ
کمپینهای ایمیل مارکتینگ یکی از محبوبترین ابزارهای موجود در جعبه ابزار بازاریابان به حساب میآیند. برقراری ارتباط با مشتریان (و همینطور مشتریان بالقوه) از طریق ایمیل، همچنان از بهترین روشها برای تعامل با آنها به حساب میآید. در واقع برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، هنوز هم ۹۰ درصد از بزرگسالان و بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان به صورت مداوم از سرویسهای ایمیل استفاده میکنند.
راهاندازی یک کمپین بازاریابی ایمیلی این شانس را در اختیار شرکت شما میگذارد تا مکالمهای ۱ به ۱ با مشتریان داشته و آنها را به تماشا و بررسی آخرین محصولات خود ترغیب کنید. یا اینکه میتوانید خیلی ساده آخرین اخبار را به گوش آنها برسانید تا بهروز باقی بمانند.
۷. کمپین روابط عمومی
کمپینهای روابط عمومی به کسبوکارها کمک میکنند که به صحبت راجع به یک رویداد یا عرضه یک محصول بپردازند و با مشتریان خود ارتباط بگیرند. ایده کلی این است که با راهاندازی یک کمپین روابط عمومی، پیام شما به گوش مخاطبان گستردهتری میرسد و آنها نیز خود به صحبت راجع به آن خواهند پرداخت. البته که هدف غایی چنین کمپینهایی، به دست آوردن توجه قشری دیگر از مخاطبان نیز هست: یعنی اهالی رسانه.
کمپینی که به درستی برنامهریزی و پیادهسازی شده باشد آنقدر ارزش خبری دارد که سازمانهای خبری و رسانهای راجع به آن مقاله مینویسند و حتی باعث میشوند که مصرفکنندگان برای اعلامیهها و اخبار شما هیجانزده باشند.
۸. کمپین عرضه محصول
عرضه یک محصول اتفاقی مهم برای هر کسبوکاری به حساب میآید و یک کمپین صحیح نیز میتواند تضمینگر موفقیت تلاشهای تازه شرکت باشد.
برگزاری یک کمپین عرضه محصول صحیح بدین معناست که مخاطبان به درستی انتخاب میشوند و آنقدر سر و صدا و گرد و خاک به پا میکنید که مردم برای محصولتان هیجانزده میشوند. درحالی که به صورت میانگین از هر پنج نفر، سه نفر از عرضه محصولات جدید شرکتهای محبوب خود باخبر نیستند، میتوان به این نتیجه رسید که کمپینهای عرضه محصول کاملا ضروری به حساب میآیند.
” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال
۹. کمپین مارکتینگ ریفرال
برنامههای «ارجاعی» (Referral) باعث میشوند مشتریان به بهترین اجزای دو جهان مختلف دسترسی یابند: آنها میتوانند محصولی که عاشقش هستند را به دوستان و اعضای خود پیشنهاد کنند و دقیقا به خاطر همین پیشنهاد کردن، پاداش بگیرند.
برنامههای مارکتینگ ریفرال به این خاطر به موفقیت دست پیدا میکنند که مردم معمولا اعتماد بیشتری به پیشنهادات دوستان و اعضای خانواده خود دارند. در واقع از هر ۱۰ مشتری، ۹ نفر میگویند که به پیشنهادات اطرافیان خود اعتماد میکنند و ۸۳ درصد از مردم هم میگویند که اگر پیشنهاد خرید چیزی را از سوی دوستان یا اعضای خانواده دریافت کرده باشند، به احتمال بیشتری آن را تهیه خواهند کرد.
راهاندازی یک برنامه مارکتینگ ریفرال میتواند باعث شود شرکت شما به مخاطبانی دسترسی یابد که برای شانس دادن به محصولات و خدمات شما آماده هستند. این کمپینها در گذر زمان، تاریخچه موفقیتآمیزی داشتهاند و برندهایی نظیر اوبر، گوگل، آمازون پرایم و Airbnb، همگی به کمک چنین برنامههایی توانستهاند قشر مخاطبان خود را گسترش دهند.
۱۰. کمپین سئو
کمپینهای بهینهسازی موتور جستجو (یا همان سئو) میتوانند ترافیک ارگانیک قابل توجهی را روانه وبسایتهای مختلف کنند و برای این کار باید مواتردی نظیر مقصود از سرچ، کلمات کلیدی و محتوا را مد نظر قرار داد. برای اینکه محتوای شما در موتورهای جستجو ردهبندی شود، لازم است به بهبود سئو وب سایت و عناصری مانند متادیتا و کلمات کلیدی بپردازید. دامین آتوریتی، سرعت بارگذاری صفحات وبسایت و سایر فاکتورهای مشابه نیز بر ردهبدی شما در موتورهای جستجو تاثیر میگذارند.
۱۱. کمپین مارکتینگ مشترک
گاهی از اوقات اگر محصولات به صورت مشترک به بازار بیایند عملکرد بهتری از خود به نمایش میگذارند. در کمپینهای مارکتینگ شراکتی، دو شرکتی که با یکدیگر رقابت ندارند دست به دست هم داده و یک محصول یا سرویس را به قشر هدف مشابهی تبلیغ میکنند. ایده کلی این است که دو برند میتوانند از مخاطبان برند دیگر نفع ببرند و بنابراین دست به حرکتی مشترک میزنند.
۱۲. کمپین مارکتینگ مباحثهای
کمپینهای بازاریابی مباحثهای میتوانند با در پیش گرفتن رویکردی شخصیتر، بازدیدکنندگان از یک وبسایت را به تعامل هرچه بیشتر دعوت کنند.
به جای اینکه از مشتریان بخواهید برای شما ایمیل بفرستند یا با خطوط تماس پشتیبانی در ارتباط باشند، بازاریابی مباحثهای به صورت بلادرنگ و با استفاده از مکالمات خودکار، چت زنده و یا ترکیبی از این روشها، تعامل با بازدیدکنندگان را رقم میزند. کمپینهای بازاریابی مباحثهای میتوانند فرصتی برای شرکت شما باشند تا با بازدیدکنندگان در سطحی انسانی تعامل کند.
۱۳. کمپین مارکتینگ اینفلوئنسری
کمپینهای مارکتینگ اینفلوئنسری را میتوان نسخه سریعتر کمپینهای ریفرال به حساب آورد. به جای اینکه از مشتریان بخواهید محصولات را به اعضای خانواده یا دوستان معرفی کنند، به سراغ اینفلوئنسرهای شناخته شده در شبکههای اجتماعی یا نویسندگان بلاگهای مختلف میروید و خواستار پیشنهاد دادن محصول میشوید. اگر کمپین موفقیتآمیز باشد، میتوانید به شکلی بالقوه به هزاران و گاهی میلیونها مشتری تازه دست یابید.
۱۴. کمپین مارکتینگ ویدیویی
درحالی که بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان به صورت روزانه به تماشای ویدیو در پلتفرم یوتیوب مشغول میشوند، کمپینهای بازاریابی ویدیویی ابزاری قدرتمند به حساب میآیند که هر بازاریابی باید از آنها بهره بگیرد.
مثل هر کمپین دیگری در این فهرست، مارکتینگ ویدیویی میتواند چندین هدف مختلف را دنبال کند، از آگاهیبخش راجع به برند گرفته تا افزایش فروش محصولات. با این حال زیبایی کمپینهای مارکتینگ ویدیویی در سادگی آنها است: این کمپینها باعث میشوند مخاطب به شکلی آسان قادر به هضم محتوای شما باشد و از مطالعه مقالات طولانی یا اسکرول کردن میان انبوه اطلاعات بینیاز شود.
منبع: فرادرس
لینک قسمت اول: صفر تا راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم