مقاله کسب و کار دیجیتال

اصول آپدیت لوگوی برند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی، کارشناس فرصت امروز  

مفهوم آپدیت لوگو نقش محوری در دنیای امروز دارد. به طوری که شما برای تداوم حضور در بازار و تعامل مناسب با مخاطب هدف چاره ای به غیر از آپدیت لوگوی تان ندارید.

اولین ارتباط شما با برند مورد علاقه تان چطور شکل گرفت؟ این سوالی است که خیلی ها را به خاطرات دور و دراز گذشته می برد. شاید شما داستان منحصر به فردی از آشنایی تان با برند مورد علاقه خود داشته باشید، اما ماجرا به قبل از شکلگیری این داستان ها برمی گردد. با کمی دقت متوجه می شوید نخستین برخورد میان مشتریان و یک برند در قالب لوگو صورت می گیرد. اگر باور ندارید، اجازه دهید یک آزمایش کوتاه انجام دهیم. وقتی اسم آدیداس می آید، اول به یاد چه چیزی می افتید؟ فکر می کنم جواب شما هم لوگوی خاطره انگیز این برند باشد، مگر نه؟

لوگو یکی از مهمترین عناصر هویت بصری یک برند محسوب می شود. این نماد معرف برند در ذهن مخاطبان است و نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان مشتریان دارد. البته هر لوگویی نمی تواند این کارکرد را داشته باشد؛ چراکه لوگوهای قدیمی یا پر از ایراد بیشتر مخاطب را دلسرد می کند. درست به همین خاطر مفهوم آپدیت لوگو نقش محوری در دنیای امروز دارد. به طوری که شما برای تداوم حضور در بازار و تعامل مناسب با مخاطب هدف چاره ای به غیر از آپدیت لوگوی تان ندارید.

برخی از کارآفرینان فکر می کنند لوگوی برندشان تا ابد باید دست نخورده باقی بماند. خب اگر اینطور بود، برندهایی مثل آدیداس یا کوکاکولا هیچ وقت دست به آپدیت لوگوی شان در طول زمان نمی زدند. اصلا این مثال را کنار بگذارید. اگر طرفدار تیم های ورزشی باشید، خوب می دانید هرچند سال یکبار لوگوی آنها عوض می شود. مثلا تیم یوونتوس را در نظر بگیرید. همین چند سال قبل لوگو این برند به کلی متحول شد. به طوری که خیلی از طرفدارهای قدیمی این تیم بعد از مدت ها هنوز هم به لوگوی جدید عادت نکرده اند.

ما در این مقاله به اصول آپدیت لوگوی برند می پردازیم. اگر شما هم چند سالی هست دست به لوگوی برندتان نزده اید، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از اصول کاربردی در این حوزه را یاد بگیرید. خب هرچه باشد لوگوی برند که شوخی بردار نیست. بنابراین باید با رعایت اصول کامل آن را دستکاری کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

تعیین اهداف: چرا لوگو را آپدیت می کنید؟

قبل از هر چیز، باید اهداف آپدیت لوگو را مشخص کنید. آیا می ‎خواهید لوگو را مدرن تر کنید؟ آیا قصدتان ساده  سازی آن است؟ شاید هم کسب و کارتان در طول سال های اخیر تغییراتی داشته که دیگر برندتان به خوبی هویت آن را بازنمایی نمی کند. در این صورت یک آپدیت اصولی حسابی شما را جلو می اندازد.

وقتی اهداف خود را مشخص کردید، می توانید شروع به طراحی لوگوی جدید کنید. یادتان باشد، این نکته اصلا شوخی بردار نیست؛ چرا‎که بدون تعیین دقیق اهداف به طور اصولی همیشه کارتان ایراد خواهد داشت. پس قبل از اینکه حسابی به مشکل بخورید، بد نیست جلوی دردسر اضافه را بگیرید.

برخی از اهداف رایج در زمینه آپدیت لوگو به این صورت است. آنها را پس ذهن داشته باشید تا کارتان راحت تر شود:

•    هماهنگی با محصولات تازه: گاهی اوقات، لازم است لوگو را به ‎روزرسانی کنید تا با تغییرات برند مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر برند شما محصولات یا خدمات جدیدی معرفی کرده، ممکن است لازم باشد لوگو را به ‎روزرسانی کنید تا این تغییرات را منعکس کند.

•    تغییر سبک: در برخی موارد، ممکن است بخواهید سبک لوگو را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر برند شما می خواهد مدرن  یا لوکس تر به نظر برسد، ممکن است بخواهید سبک لوگو را تغییر دهید. در این صورت لوگوی قبلی شما باید یک آپدیت دقیق و اصولی داشته باشد.

•    ساده سازی: یکی از رایج ترین دلایل آپدیت لوگو ساده ‎سازی آن است. لوگوهای ساده  ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد. به علاوه، در شبکه های اجتماعی لوگوهای ساده و مینی مال بیشتر توجه مخاطب را جلب می کند.

•    تغییر نام: اگر برند شما نام تجاری خود را تغییر داده، شاید نیاز به تغییر لوگو نیز حس شود. در این صورت باید دست به کار شده و لوگوی تان را با نام جدید برند هماهنگ سازید.

تحقیقات اولیه: ورود جدی تر به بحث 

هر کاری باید با اندکی مطالعه و آمادگی قبلی صورت گیرد. این امر به شما کمک می کند آمادگی تان برای مواجهه با چالش ها در این زمینه به طور چشمگیری افزایش یابد. کافی است سناریویی را در نظر بگیرید که وظیفه طراحی یک لوگو تازه به شما سپرده شده اما حتی نمی دانید چطور باید این ماموریت مهم را به سرانجام برسانید.

یکی از ساده ترین کارها برای مطالعه ابتدایی مرور عملکرد رقباست.  اصلا رقبای شما تا حالا لوگوی خود را آپدیت کرده اند؟ بی شک برندهای بزرگ هرچند سال یکبار این استراتژی را پیاده می کنند. بنابراین شما باید به دنبال شناخت دقیق نحوه آپدیت لوگو از سوی آنها باشید. این کار در واقع یک کلاس جامع برای شما بوده و اوضاع تان را حسابی بهبود می بخشد.

کار دیگری که شما به خوبی باید انجام دهید، گردآوری نظرات مشتریان تان است. آیا آنها هم باور دارند که زمان آپدیت لوگوی تان فرا رسیده است؟ خب در نهایت اقدام شما در این زمینه باید به مذاق آنها خوش آید. پس چرا در قدم های ابتدایی نظرشان را جویا نمی شوید؟

اگر  هنوز هم درباره نحوه شناخت درست وضعیت گردآوری اطلاعات شک و تردید دارید، بد نیست به سوالات زیر پاسخ دهید:

•    رقبای شما از چه عناصری در لوگوی خود استفاده می کنند؟ نحوه آپدیت لوگوی آنها چطور بوده؟
•    چه سبک های لوگویی در حال حاضر محبوب هستند؟
•    مخاطبان شما چه انتظاراتی از لوگو دارند؟ آیا لوگوی فعلی شما این انتظارات را برآورده می سازد؟

پایبندی به هویت مرکزی: تغییرات زیربنایی ممنوع!

هنگام طراحی لوگوی جدید باید به هویت برند خود پایبند باشید. لوگو نه تنها باید با ارزش های برند شما مطابقت داشته باشد، بلکه حفظ آنها نیز مهم است. به زبان خودمانی، شما قرار نیست با یک آپدیت لوگوی ساده کل هویت برندتان را زیر سوال ببرید. این کار اوضاع تان از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب را حسابی با مشکل رو به رو خواهد کرد؛ چراکه پس از این کار دیگر مخاطب درکی از کسب و کار شما نخواهد داشت.

اگر لوگوی جدید با هویت برند شما مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث سردرگمی و گیجی مخاطبان شود. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. همه مردم دنیا مک دونالد را با لوگوی زرد و قرمز و آن قوس زیبا به یاد می آورند. حالا اگر یک روز از خواب بیدار شده و لوگویی کاملا متفاوت با ترکیب رنگ آبی و مشکی برای این برند به چشم تان بخورد، چه حسی پیدا می کنید؟ بی شک دیگر خبری از ذوق کردن بابت مشاهده لوگوی این غول فست فود نخواهد بود در عوض پیش خودتان فکر می کنید چه شد که چنین ایده احمقانه ای به ذهن مدیران مک دونالد رسید.

رنگ های به کار رفته در لوگوی هر برند ارزش های مرکزی آن را به نوعی بازنمایی می کند. بنابراین هر فکر و خیالی برای ایجاد تغییر در رنگ های اصلی برند را فراموش کنید؛ چراکه این کار فقط اعتبار کارتان را زیر سوال خواهد برد.

کمک گرفتن از گرافیست ها: به وقت کار حرفه ای 

طراحی لوگو یک کار تخصصی است. اگر می ‎خواهید یک لوگوی حرفه ‎ای و تاثیرگذار داشته باشید، بهتر است از یک گرافیست کاربلد کمک بگیرید. اینطوری کارتان خیلی بهتر جلو رفته و دیگر لازم نیست نگران کیفیت خروجی نهایی باشید.

گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند همین که با یک گرافیست خوب همکاری دارند، دیگر مو لای درز کارشان نخواهند رفت.  این پیشفرض درستی است، اما به شرط اینکه از قبل همه نکات را برای گرافیست تان مثل روز روشن کرده باشید. وگرنه همیشه با مشکلات اساسی به هنگام همکاری رو به رو خواهید شد.

فراموش نکنید، گرافیست قصه ما علم غیب ندارد تا اهداف و نکات مورد علاقه شما در آپدیت لوگو را متوجه شود. به همین خاطر این نکات را باید به زبانی ساده برای او شرح دهید. وگرنه کار نهایی دائما بین شما و گرافیست مورد نظر پاسکاری خواهد شد.

اگر فکر می کنید یک طرح هیچ کمکی به فرآیند آپدیت لوگو نمی کند، بد نیست این نکات را مدنظر قرار دهید:

•    گرافیست ها در زمینه انتخاب عناصر سازگار برای بازنمایی هویت برند در قالب لوگو تجربه و مهارت بالایی دارند. مثلا کاری که ممکن است شما بعد از هفته ها کلنجار به آن برسید، گرافیست ها در همان نگاه اول متوجه خواهند شد.

•    آپدیت لوگو کاری نیست که نیاز به طراحی صفر تا صد لوگو داشته باشد. به همین خاطر گرافیست ها معمولا اصالت یک لوگو را بهتر درک کرده و برای بازآفرینی اش ایده های بهتری دارند.

•    گرافیست ها به طور مداوم در شبکه های اجتماعی نیز فعال بوده و کار تولید محتوا انجام می دهند. با این حساب درک بهتری از لوگوهای مناسب برای نمایش در شبکه های اجتماعی خواهند داشت.

استفاده از بازخورد مشتریان: مهمترین منبع اطلاعات

قبل از اینکه لوگوی جدید را به  طور رسمی معرفی کنید، نظرات مشتریان خود را جویا شوید. این کار به شما کمک می کند تا مطمئن شوید لوگوی جدید مورد قبول مشتریان قرار دارد.

این روزها اغلب کسب و کارها دارای دامنه ای مشخص از مشتریان وفادار هستند.  اگر شما هم چنین مشتریانی دارید، دیگر لازم نیست در به در دنبال بازخوردهای دیگران درباره کارتان باشید. کافی است ارتباط مناسبی با مشتریان وفادار ایجاد کرده و کمی اوضاع تان را بهبود بخشید.

یادتان باشد، شما قرار نیست نظر خودتان را به مشتریان تحمیل کنید. در عوض باید دنبال راهکاری برای درک ایده ها و واکنش های آنها در قبال لوگوی تان باشید. برخی از کارآفرینان عادت دارند ایده های خودشان را به هر قیمتی در ذهن مخاطب جا دهند. اگر شما هم چنین ایده هایی در سر دارید، بهتر است همین حالا دور تمام آنها را خط بکشید؛ چراکه اصلا نتیجه خوبی برای کسب و کارتان نخواهد داشت.

نکته کلیدی که اینجا باید بدان توجه داشت، نحوه دسترسی به نظرات یا بازخوردهای مشتریان است. در این مسیر شما به انواع نظرسنجی های مختلف دسترسی دارید. اگر از ما می شنوید، نظرسنجی های آنلاین گزینه های بسیار بهتری محسوب می شود؛ چراکه دسترسی کاربران به آن ساده تر بوده و دامنه وسیع تری از مشتریان تان را شامل خواهد شد.

برنامه ریزی برای تغییر: آماده کردن شرایط

کسب و کارها نمی توانند یکهو صبح از خواب بیدار شده و لوگوی شان را تغییر دهند. شما حتی اگر طرحی حاضر و آماده برای این کار داشته باشید، باز هم شوک زیادی به به مخاطب تان وارد کرده و او را در شرایط دشواری قرار می دهید. یک ایده هوشمندانه در این میان اعلام قبلی وضعیت و تلاش برای جلب نظر و همکاری مخاطب است.

بی شک مقدمات متنوعی درباره رونمایی از لوگوی برند باید مدنظر قرار گیرد. هرچه باشد، این یک تغییر مهم و کلیدی است. بنابراین شما باید همیشه حواس تان به چنین تغییراتی باشد.

تا اینجا خیلی خوب فهمیدید وقتی لوگوی جدید را طراحی کردید، باید برای اجرای تغییر برنامه ریزی کنید. این برنامه باید شامل موارد زیر باشد:

•    زمان بندی اجرای تغییر: چه زمانی می خواهید لوگوی جدید را معرفی کنید؟ آیا آن را از قبل به اطلاع مشتریان رسانده اید؟

•    نحوه اجرای تغییر: چگونه می خواهید لوگوی جدید را به مخاطبان خود معرفی کنید؟ گاهی اوقات کسب و کارها یک مراسم ویژه برای این کار ترتیب می دهند و در سایر موارد اعلام رسمی در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. فکر می کنم این گزینه به طور کامل بستگی به توان مالی کسب و کارها داشته باشد.

•    بودجه اجرای تغییر: اجرای تغییر لوگو هزینه ‎بر است. باید بودجه کافی برای این کار در نظر بگیرید. مثلا شاید در ابتدا مشتریان واکنش منفی نسبت به آپدیت لوگوی شما نشان دهند. در این صورت کسب و کارتان باید آمادگی لازم برای مواجهه با بازه زمانی کاهش درآمد را داشته باشد.

اجرای تدریجی آپدیت: کار یکهویی ممنوع!

بهتر است تغییر لوگو را به صورت تدریجی انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را با لوگوی جدید آشنا کرده و او را به تغییرات عادت دهید.

بی شک روش های زیادی برای اجرای تدریجی کارها وجود دارد. این نکته درباره آپدیت لوگو نیز مصداق دارد. با این حال روش هایی که ما توصیه می کنیم، به این شرح هستند:

•    ابتدا لوگوی جدید را در رسانه های دیجیتال معرفی کنید. این کار باعث پذیرش بهتر تغییر از سوی مشتریان می شود.

•    بعد از اینکه مدتی از نمایش لوگوی آپدیت شده در شبکه های اجتماعی گذشت، حالا نوبت به رونمایی از آن بر روی بسته بندی محصولات یا خود محصولات می رسد. این کار به مشتریان نشان می دهد تغییرات جدی بوده و شما عزم تان را برای نمایش جلوه ای تازه از محتوای بصری برندتان به مخاطب را عزم کرده اید.

•    در نهایت، لوگوی قدیمی را از سایت و سایر کانال ‎های ارتباطی خود حذف کنید. این باید مرحله آخر کارتان باشد؛ چراکه در صورت پیش دستی مخاطب احساس بیگانگی با برندتان را خواهد داشت. پس عجله را کنار گذاشته و کارتان را با حوصله و سر وقت جلو ببرید.

ارزیابی پیامدهای تغییر: حساب و کتاب دقیق

پس از اجرای تغییر، باید پیامدهای آن را ارزیابی کنید. این کار دقیقا مثل ویرایش یک فیلم تازه ضبط شده است. در این مرحله کارگردان به همراه تدوین گر به مرور تمام سکانس های فیلم می پردازند تا بخش های اضافه را حذف کرده و اثری شایسته نمایش بر روی پرده نقره ای تحویل مخاطب دهند.

یک ایده خوب در این میان برای ارزیابی اثرات کارتان توجه به اثرات کارتان است.  مثلا با بررسی رفتار و بازخوردهای مخاطب به میزان اثرگذاری مثبت یا منفی لوگوی تان پی ببرید. خب اگر کار شما هیچ اثر مثبتی به همراه نداشته، اصلا نباید آپدیت لوگو را از همان اول کلید می زدید!

برخی از بهترین روش ها برای ارزیابی نتیجه نهایی کار به این شرح است:

•    انجام نظرسنجی از مشتریان و مخاطبان 
•    تحلیل داده های فروش و بازاریابی
•    مقایسه نتایج خود با رقبا

بی شک سه راهکار بالا بی عیب نیستند و روش های دیگری هم در میان هست. با این حال بررسی نکات فوق به شما چشم انداز خوبی خواهد داد. به طوری که دیگر لازم نباشد دائما نگران خروجی کار و سرمایه گذاری تان بر روی آپدیت لوگو باشید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.

جمع بندی نهایی

آپدیت لوگو یک تصمیم مهم است که باید با دقت و وسواس انجام شود. رعایت اصولی که در این مقاله ذکر شد به شما کمک می کند تا یک تغییر موفق و تاثیرگذار داشته باشید.

یادتان نرود، شما در قبال وضعیت مخاطب تان مسئول هستید. پس اگر تغییرات به مذاق آنها خوش نیامد، باید در همان مراحل ابتدایی کار را متوقف کنید. وگرنه در بلندمدت اوضاع تان حسابی به هم می ریزد. 

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا