امنیت ارز دیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتال

با کاهش کلاه‌برداری‌ها، فعالیت‌های غیرقانونی و باج‌افزارها در ارز دیجیتال ادامه دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 بنابر گزارشی از موسسه تحقیقاتی چین‌آنالیز (Chainalysis) گفته می‌شود حداقل ۲۴.۲میلیارد دلار ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳ به آدرس کیف پول‌های کریپتو غیرقانونی ارسال شده است؛ از جمله آدرس‌هایی که در لیست تحریم قرار دارند یا با تامین مالی تروریسم و کلاه‌برداری ارتباط دارند. ارزهای رمزنگاری‌شده به مردم این امکان را می‌دهند که بدون استفاده از سیستم مالی جهانی، معاملات خود را با هر نقطه‌ای از جهان شکل دهند. فناوری بلاک‌چین، رکوردی از تراکنش‌ها ایجاد می‌کند که در آن فرستنده‌ها و گیرندگان تنها با آدرس‌های کیف پولشان که رشته‌ای از حروف و اعداد هستند، شناسایی می‌شوند.

رقم ۲۴.۲میلیارد دلاری ذکرشده گزارش به‌طور قطع دست‌کم گرفته شده است و احتمالا با شناسایی آدرس‌های غیرقانونی بیشتر افزایش خواهد یافت. چین‌آنالیز همچنین در گزارش خود به این نکته اشاره داشت که تخمین سال۲۰۲۲ خود را از ۲۰.۶میلیارد دلار به ۳۹.۶میلیارد دلار افزایش داده است. داده‌هایی که چین‌آنالیز روی آنها تحلیل انجام داده است تنها شامل جرایم مرتبط با رمزنگاری می‌شود. باید در نظر داشت که نمی‌توان تنها از روی داده‌های بلاک‌چین، حجم ارز دیجیتال را که عواید جرایم غیرمرتبط با رمزنگاری است، تعیین کرد؛ برای مثال زمانی که از ارز دیجیتال برای معاملات قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود.

چین‌آنالیز در گزارش خود ارزهای دیجیتال ارسال شده به آدرس‌های کیف پول غیرقانونی را همراه با آمار وجوه از دست‌رفته در هک‌های کریپتو را به‌عنوان حجم تراکنش‌های غیرقانونی در نظر گرفته است. نهادها و حوزه‌های قضایی تحریم‌شده مجموعا ۱۴.۹میلیارد دلار حجم معاملات غیرقانونی را در سال۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند که نشان‌دهنده ۶۱.۵درصد از کل حجم معاملات غیرقانونی ۲۰۲۳ است. از این مجموع، خدمات رمزنگاری تحریم‌شده توسط ایالات متحده یا مستقر در حوزه‌های قضایی تحت تحریم ایالات متحده بیشترین سهم را دارند. در این گزارش ذکر شده است اگرچه درآمد حاصل از کلاه‌برداری و هک کریپتو در سال۲۰۲۳ کاهش داشته است؛ اما بازارهای باج‌افزار و دارک‌نت شاهد افزایش درآمد بودند.

انواع مختلف آدرس‌های غیرقانونی دیگر، از جمله آدرس‌های مرتبط با تامین مالی تروریسم، جرایم سایبری و مطالب مربوط به کودک‌آزاری در این گزارش شناسایی شده است. ایالات متحده اعلام کرده است که با شرکت‌های رمزنگاری که در مسدود کردن و گزارش جریان‌های غیرقانونی پول ناکام بوده‌اند، برخورد خواهد کرد. چنانچه در اواخر سال گذشته، بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال بایننس را با اتهامی مشابه به نقض قوانین ضد پول‌شویی ایالات متحده اعتراف کرد.

در گزارش سازمان ملل متحد که ۱۵ژانویه منتشر شده نیز ذکر شده است که صرافی‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال به «قطعه‌های اساسی» معماری مالی تبدیل شده‌اند که توسط جرایم سازمان‌یافته در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.به گزارش رویترز، بیت‌کوین انتخاب اول و ارز دیجیتال مورد استفاده مجرمان سایبری در سال۲۰۲۱ بود؛ اما طی دو سال گذشته حضور استیبل‌کوین‌ها پررنگ‌تر شده است و اکنون بیشترین حجم تراکنش‌های غیرقانونی را تشکیل می‌دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

  • با کاهش کلاه‌برداری‌ها، فعالیت‌های غیرقانونی و باج‌افزارها در ارز دیجیتال ادامه دارد
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا