پیشنهاد سردبیردولت دیجیتالرسانه دیجیتالگزارش

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود مدیریت انتخابات ۲۰۲۳ نیجریه

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تهیه کننده: بهاره احمدی‌نژاد (کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد قزوین)

خطر نشر اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی برای تأمین اهداف سیاسی یا تحریک خشونت نباید مانع از فعالیت و مشارکت آنلاین فعالان اصلی شود. در همین راستا کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه به دنبال ایجاد یک استراتژی جامع‌تر و فعالانه در زمینه رسانه‌های اجتماعی و رویکرد اطلاع‌رسانی پیش از انتخابات عمومی ۲۰۲۳ است که بتواند به بهبود تعاملات آن با رأی‌دهندگان احتمالی و افزایش شفافیت کلی روند کمک کند.

در دو انتخابات اخیر در نیجریه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹، رسانه‌های اجتماعی نقش فزاینده‌ای داشتند. در سرتاسر قاره آفریقا، نسبت افرادی که حداقل چند بار در هفته اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ در بررسی بین ۱۶ کشور آفریقایی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی تقریباً دو برابر شده است و به ترتیب از ۲۲% به ۳۸% رسیده است. بسیاری از این افراد بطور منظم هم از اینترنت (۳۲%) و هم از شبکه‌های اجتماعی (۳۶%) به عنوان منابع خبری استفاده می‌کنند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

اگرچه نیجریه تغییر چندانی در نسبت افرادی که چند بار در هفته از منابع الکترونیکی خبر می‌گیرند، نشان نداد، اما در درصد نیجریه‌هایی که روزانه منابع آنلاین خبری را بررسی می‌کنند در طول۵ سال، از ۱۷% به ۲۲ % افزایش یافته است. با وجود چالش نشر اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی و روشی که چنین اطلاعات نادرستی در رسانه‌های اجتماعی نفوذ می‌کند، دسترسی بیشتر شهروندان به اطلاعات آنلاین متضمن آگاهی بیشتر افراد نیست و این اطلاعات نادرست ممکن است چنددستگی شهروندان و تقسیم بندی قومی-سیاسی را بدنبال داشته باشد. تقسیمات قومی-سیاسی در نیجریه، که توسط بازیگران سیاسی اجرا می‌شود، اغلب منجر به خشونت و ایجاد حاشیه در نظرسنجی‌ها می‌شود.

در سال ۲۰۱۱، بیش از هشتصد نفر در درگیری‌های پس از انتخابات کشته شدند، در حالی که بر اساس اطلاعات SBM بیش از ششصد نفر در چرخه انتخابات ۲۰۱۹ کشته شدند. افرادی در جهت پروپاگاندا بطور فزاینده در محیط‌های آنلاین در جهت حمله و بی اعتبار کردن مخالفان سیاسی خود به نشر اطلاعات نادرست می‌پردازند تا رقیب خود را تخریب کنند و در سطح کلان افکار عمومی را به سمتی که خود می‌خواهند هدایت کنند..

این افراد که غالبا بصورت غیر رسمی به احزاب سیاسی وابسته هستند در تلاش برای تضعیف اعتبار و استقلال نهاد مدیریت انتخابات نیجریه نیز بوده اند. نشر اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به نوبه خود تمایل و تاب آوری رأی‌دهندگان به پذیرش نتیجه اعلام شده یک انتخابات را کاهش دهد. با این حال، خطرنشر اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی برای تأمین اهداف سیاسی یا تحریک خشونت نباید مانع از فعالیت و مشارکت فعالان اصلی در نیجریه مانند کمیسیون مستقل انتخابات ملی[۱] در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، واتس آپ و دیگر رسانه اجتماعی شود. از نظر استراتژیک بازیگران اصلی انتخابات باید به صورت آنلاین با مردم ارتباط داشته باشند شوند و این رویکردهای رسانه‌های اجتماعی را در کنار جلسات فیزیکی و تعامل با رسانه‌های سنتی در یک استراتژی گسترده تر ادغام کنند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

چنین رویکردی می‌تواند میزان تعامل در مورد نحوه و چگونگی رأی‌گیری با رأی‌دهندگان جوان و رأی‌اولی‌ها را افزایش دهد و درک وسیع تری از شفافیت نهادی را بهبود بخشد.

در انتخابات سال ۲۰۱۹، کمیسیون مستقل انتخابات ملی[۲] نسبت به انتخابات گذشته حضوری بسیار مشهود و فعال در فضای مجازی داشت، اما رویکرد آن نسبت به رسانه‌های اجتماعی بیشتر واکنش پذیر بود ( رد ادعاهای دروغ ) تا عملی. با این وجود تحقیقات در مورد استفاده از واتس اپ در سیاست نیجریه نشان داده است که این برنامه پیام رسان خصوصی روشهای ایجاد ارتباط صمیمانه تری را برای کاربران فراهم می‌کند.

بنابراین، رسانه‌های اجتماعی بالاخص واتس آپ به عنوان بخشی از استراتژی تعاملی گسترده کمیسیون مستقل انتخابات ملی، می‌تواند به دنبال ایجاد یک استراتژی جامع تر برای رسانه‌های اجتماعی و رویکرد اطلاع رسانی، پیش از انتخابات ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار بگیرد و نیز قرار است در انتخاباتی که در ایالت اکیتی[۳] در سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود،امتحان شود. در حقیقت، کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه، حتی می‌تواند به دنبال الگوبرداری از ساختارهای سازمانی، مورد استفاده برخی از بازیگران نیز سیاسی باشد.

در سال ۲۰۱۹، دو مرکز BNMC[4] و [۵]AYF، گروه‌های سیاسی حمایت کننده از نامزدهای برجسته ریاست جمهوری، حداقل یک گروه واتس آپ برای هر یک از سی و شش ایالت نیجریه ایجاد کردند. سپس در حمایت از نامزد مورد نظرشان اطلاعات و محتوا در این گروه‌ها ارسال شد.

در حالی که این نوع ساختارها، اهداف سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری نیجریه را تأمین می‌کنند و تنها وسیله‌ای برای نشر اطلاعات نادرست هستند، کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه می‌تواند با کمک ساختارهای رسانه‌های اجتماعی و سیستم‌های پیام رسانی به رأی‌دهندگان انتخابات آتی آموزش‌های لازم را داده و آنها را تشویق مشارکت مدنی قبل از انتخابات آتی کند.

در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ بخاطر اطلاع رسانی نادرست در رسانه‌های اجتماعی، فقط سی و پنج درصد از نیجریه‌ها در انتخابات رأی دادند اما فقط عدم علاقه به سیاست نیست که باعث مشارکت کم در انتخابات ۲۰۱۹ شد بلکه ترس از خشونت سیاسی نیز به مشارکت پایین رأی‌دهندگان کمک کرد. برای مثال در روز رأی‌گیری فرمانداری در ایالت کانو[۶] در سال ۲۰۱۹، اطلاعات نادرستی مبنی بر اینکه خشونت در مراکز رأی دهی خاص در حال انجام است، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و به نظر می‌رسد این ماموریت به گونه‌ای هماهنگ شده بود که مناطقی را هدف قرار دهد که بیشترین حمایت و پشتیبانی را از رقیب فرماندار وقت نیجریه داشته اند.

همانطور که اعتراضات به #EndSARS[7] نشان داد، جوانان نیجریه به طور فزاینده‌ای با یکدیگر متحد و درگیر می‌شوند و بحث و گفتگو در شبکه‌های اجتماعی نه تنها می‌تواند کیفیت اطلاعات موجود را بهبود ببخشد بلکه به طور بالقوه باعث ایجاد علاقه مجدد به بحث سیاسی در میان نیجریه‌ها می‌شود. بنابراین کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه، باید به دنبال یافتن راه‌های خلاقانه و ابتکاری برای علاقه مند کردن و اعتماد این جمعیت به رسانه‌های اجتماعی باشد. این سازمان باید به دقت سازمان‌های جامعه مدنی، افراد یا گروههای برجسته را شناسایی و با آنها در ایجاد گروههای در سطح کشور در واتس آپ همکاری نماید.

گزارش‌ها حاکی از ان است که انتشار اخبار و محتوا بصورت بصری و صدا به زبانهای محلی متناسب با پویایی خاص هر ایالت، باعث بهبود ارتباطات بین مردم و کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه می‌شود. این محتوا می‌تواند نه تنها به چگونگی رأی دادن متمرکز باشد، بلکه می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره چرایی اهمیت رأی‌گیری و نحوه گزارش مسائل یا نگرانی‌ها باشد.

بیشتر از اقتصاد دیجیتال بخوانیم

سپس از افراد در این گروه‌های انتخاباتی ایالتی که تحت مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه هستند می‌توان درخواست کرد که این مطالب انتشاری در گروه‌های واتس آپ را در شبکه‌های شخصی خود در سراسر ایالت به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های شخصی می‌تواند ابزاری قدرتمند باشد، زیرا مطالعات در نیجریه نشان داده است که به اشتراک گذاشتن محتوای فردی در نیجریه اغلب به اندازه محتوای مطالب اشتراک گذاشته شده برای مردم مهم است و موجب اعتماد بیشتر افراد می‌شود. شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند بازخورد خوبی را برای کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه در سطح ایالتی و ملی چه در آستانه نظرسنجی و چه در هنگام ریختن آرا داشته باشند و به رأی‌دهنده امکان می‌دهد سریع پاسخ دهد و با شرایط در حال تغییر سازگار شود.

مقابله با انتشار اخبار نادرست و ایجاد رعب و ترس در مردم بخشی ضروری از این استراتژی رسانه‌های اجتماعی خواهد بود، اما ذینفعان در نیجریه مانند کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه می‌توانند کارهای بیشتری در جهت بهبود شفافیت و اعتماد به روند انتخابات بوسیله ی فعال بودن در ارائه به اطلاعات به روز و منظم در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر برای رأی‌دهندگان، مشتاقان سیاسی و ناظران انجام دهند.

تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی

منبع

[۱] Independent National Electoral Commission
[۲] Independent National Electoral Commission
[۳] Ekiti
[۴] Buhari New Media Centre
[۵] Atikultaed Youth Force
[۶] Kano
[۷] End SARS یک جنبش اجتماعی غیرمتمرکز است، و مجموعه‌ای از اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس در نیجریه است. این شعار خواستار انحلال گروه ویژه ضد سرقت(SARS) )، یک واحد بدنام پلیس نیجریه که سابقه سواستفاده دارد.


بیشتر از دولت الکترونیکی دراقتصادالکترونیکی:
آیا اروپا می‌تواند دموکراسی غرب را حفظ کند؟ فضای مجازی، ترامپ و نابودی دموکراسی
شانزدهمین نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت ۲۰۲۱ (IGF 2021)
کاغذبازی در دستگاه‌های دولتی همچنان رواج دارد؛ مسیر مسدود دولت الکترونیک در ایران
برای مقابله با افشای اطلاعات؛ سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی وارد فاز اجرایی شد
اعتمادسازی، راهکار ترویج رأی‌گیری اینترنتی در جهان- تجربه استونی
عبور از سد مجوزها
کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
بررسی کارنامه ۸ ساله دولت در رشد حوزه فاوا
حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال
هوش مصنوعی و انتخابات

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: هوش مصنوعی جدید فیسبوک بدون نیاز به رونویسی گفتار را تشخیص می‌دهد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا