اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرگفت و گو

اصلاح زیرساخت‌ها؛ لازمه دستیابی به اقتصاد دیجیتال؛ ضرورت افزایش سواد اقتصاد دیجیتال در بین مردم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کارشناس و پژوهشگر اقتصاد دیجیتال گفت: هرچه از اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشود به نتیجه‌ای که به دنبال آن هستیم نخواهیم رسید.

مهدی شامی زنجانی  در خصوص موانع سوق دادن اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دیجیتال گفت: در خصوص موانع رسیدن به اقتصاد دیجیتال چند مورد را می‌توان ذکر کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در کشور ما نوع تفکر و نگرش  مسئولین است که هنوز اقتصاد دیجیتال را به‌عنوان یک فرصت برای نجات اقتصاد کشور قبول ندارند و به نظر می‌رسد که حتی در بعضی موارد به این نوع اقتصاد بدبین هم هستند. 

وی افزود: تا زمانی که این دیدگاه‌ها عوض نشود و توجه مسئولین و مدیران را به این مسئله که چگونه کشورهای منطقه مانند قطر، امارات و حتی عربستان و بحرین با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال خود را جلو انداخته و پیشرفت کرده‌اند را جلب نکنیم،  پشتیبانی کافی از سوی آنها برای این جریان اتفاق نمی‌افتد.  

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۰، تیر ماه ۱۴۰۰

شامی زنجانی گفت: مشکل بعدی در قسمت توانمندسازها است که باید بیشتر روی آن کارکنیم. یکی از مهم‌ترین مباحث در این موردتوجه به زیرساخت و اینترنت است که هنوز برای توسعه آن در کشور خیلی جاداریم به‌عنوان مثال در دوره شیوع بیماری کرونا و در ۲ سال گذشته در بخش آموزش که کلاس‌ها باید در بستر اینترنت و به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شد خیلی از اساتید، دانشجویان و دانش آموزان دچار مشکل بودند به این دلیل که نمی‌توانستند با خیال راحت یک کلاس بدون قطعی ارتباط و بهره‌گیری همزمان از ارسال صوت و تصویر را برگزار کنند.


این عضو هیئت‌علمی دانشگاه  گفت: هرچه از اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم تا زمانی که این زیرساخت درست نشود به نتیجه‌ای که به دنبال آن هستیم نخواهیم رسید.


شامی زنجانی گفت: بخش دیگر هم سواد اقتصاد دیجیتال است که باید در این زمینه سواد و آگاهی مردم را بالا برد و در مدارس و دانشگاه‌ها سواد تخصصی اقتصاد دیجیتال را آموزش بدهند و همچنین به‌کار جدی در مباحث سکوریتی (امنیتی) و هویت نه با نگاه بسته بلکه با نگاهی که بتوانیم فضای بهتر در فضای مجازی داشته باشیم نیاز داریم تا فضای مناسب‌تری را برای کسب‌وکار به وجود بیاوریم. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 این کارشناس اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: این‌ها مواردی است که اگر به آن‌ها پرداخته شود به توانمندسازهای خوبی برای اقتصاد دیجیتال در کشور می‌رسیم. ما در این زمینه ظرفیت‌های خوبی داریم البته این ظرفیت‌ها خیلی ادامه‌دار نخواهد بود، زیرا نیروی جوان ما تا ۵ الی ۱۰ سال دیگر به نیروی میان‌سال تبدیل می‌شوند که دیگر نیروی مساعدی برای  اقتصاد دیجیتال نیستند و در حقیقت ما فقط ۱۰ سال وقت داریم تا ریل اقتصادی کشور را عوض کنیم و به سمت اقتصاد دیجیتال ببریم.


وی افزود: ما یک بازار بزرگ ۸۵ میلیونی در کشور و همچنین بازار کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی راداریم که اگر روی این‌ها درست برنامه‌ریزی شود به رشد و پیشرفت جوانان کمک خواهد شد و با توجه به این که جوانانی که تازه‌ وارد بازار کار می‌شوند از نسل دیجیتال، هستند. باید با توسعه اقتصاد دیجیتال برای آنان فرصت‌هایی ایجاد کنیم، تا با اطمینان به اینکه می‌تواند آینده خودرا در کشور خودمان دنبال کنند، با تلاش بیشتر در کشور بمانند و این تأثیر جدی بر آینده اقتصادی کشور خواهد داشت.

منبع: میزان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 12، شهریورماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا