دولت دیجیتالکتاب‌های اقتصاد دیجیتال

انتشار کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم: گذار به دیپلماسی سایبری»

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم: گذار به دیپلماسی سایبری» نوشته دکتر عباس قنبری باغستان و دکتر عبدالحسین کلانتری به زودی از سوی انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی و انتشارات وزارت امور خارجه منتشر می شود.به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، «کتاب حکمرانی در عرصه پنجم: گذار به دیپلماسی سایبری» دارای ۱۰ فصل می باشد و هدف و مبنای تدوین آن مطالعه تطبیقی، مطالعات موردی و پیشنهاد الگوی عملی تدوین دیپلماسی سایبری برای ایران می‌باشد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در مقدمه این کتاب آمده است:

اهمیت «فضای سایبری» در گستره روابط بین‌‏‏الملل به حدی است که برخی از محققان، اهمیت ظهور آن را با اختراع «بمب اتم» مقایسه کرده و ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تأکید داشته‌‏‏اند که عرصه سایبری به همان اندازه مستلرم تکاپوی جدی و بی‏‌شمارِ دیپلماسی و دیپلمات‏‏‌ها است تا بتوان از پیامدها و آسیب‌‏‏‏‏های ملی، منطقه‌‏‏ای و بین‌‏‏المللیِ به مراتب بیشتر، وسیع‌‏‏‏‏تر و خطرناک‏‏‏‌‏ترِ آن (در مقایسه با بمب‌‏‏‏‏های هسته‏‌ای) اجتناب کرد.

فضای سایبری، به عنوان عرصه پنجم حکمرانی، حوزه‏‏ای نسبتا جدید برای بسط قدرت و نفوذ در تعاملات منطقه‏‏‌ای و بین‏‌‏المللی کشورها است. در مطالعه‌‏‏ای که در کتب، متون علمی و نیز اسناد ملی و منطقه‌‏‏ای خارج از کشور صورت گرفت، در مجموع بیش از هشتاد سند یا اعلامیه تبیین‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کننده دیپلماسی سایبری کشورها، استراتژی‌‏‏‏‏های ملی، دوجانبه و چندجانبه و بین‌‏‏المللی اتخاذشده در ارتباط با دیپلماسی سایبری و رویکردهای جهانی به این مقوله شناسایی شده که همگی نشان‏ از درجه و اهمیت این موضوع در بازیگری منطقه‌‏‏ای و بین‌‏‏المللی هر یک از کشورها دارد.

فصل اول به عنوان مقدمه‌ای بر دیپلماسی سایبری؛ به مطالعه مسائل، دستورالعمل‌ها، چالش‏‏‏‏‌ها و رسالت دیپلماسی سایبری در نظم نوین بین المللی می‌پردازد.

فصل دوم، مطالعه جامع اقدامات و سازوکارهای منطقه‌‏ای و بین‌‏‏المللی در ارتباط با دیپلماسی سایبری است و در آن تاکید ویژه‌ای بر روی نقش مهم‏‌ترین بازیگران اعم از کشورها، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز نهادهای بخش خصوصی بوده است.

فصل سوم تا هشتم به ترتیب مطالعه موردی اصول دیپلماسی سایبری کشورهای ژاپن، آمریکا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و مالزی است و در آن مبانی دیپلماسی سایبری، اصول و مولفه‌های آن و نیز راهبردهای عملیاتی این کشورها برای پیشبرد اهداف دیپلماسی سایبری این کشورها مورد مطالعه قرار گرفته است.

فصل نهم، به مطالعه پلتفرم‌ها، به خصوص گافام، به عنوان بازیگران جدید در عرصه سایبری پرداخته است. اگرچه پلتفرم ها (و در اینجا گافام) نام یک کشور یا واحد سیاسی با مختصات حکمرانی همراه با قلمرو مشخص و مرزهای جغرافایی معین نیست، با این‌حال به دلیل اهمیت نقش آن‌ها در سپهر سیاست بین‌الملل به صورت مجزا مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته‌اند .تاکید ویژه این فصل بر دیپلماسی شرکتی، عوامل قدرت‌‏افزای آن‌ها در حکمرانی شبکه‏‌ای و نیز چالش‌‏هایی که از این ناحیه متوجه دیپلماسی به معنای کلاسیک آن شده، واکاوی شده است.

فصل دهم با عنوان «گذار به دیپلماسی سایبری، چارچوب مفهومی و پیشنهاد الگوی عملی دیپلماسی سایبری در ایران»، در واقع جمع‏‌بندی تمامی فصل‌‏های تدوین‏ شده در این کتاب است. در این فصل با استفاده از مطالعه موردی سایر کشورها و نیز تکنیک هم‏‌افزایی فکری در جلسات بحث متمرکز، در مجموع ۲۴ مقوله به عنوان «جدول مقولات سایبری» برای تدوین الگوی عملی دیپلماسی سایبری کشور پیشنهاد شده است.

بیشتر از دولت دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
حکمرانی داده‌ها در اقتصاد دیجیتال
حذف کاغذبازی اداری با صدور الکترونیکی ۶۰۰ هزار مجوز کسب و کار
ثبت ۷۰۰ هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی
نگاهی به دکترین حکمرانی کشورها برای کنترل فضای مجازی
اقتصاد دیجیتال، فرصت بزرگ برای دولت آینده است
قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای عادی در ایالت آیووا آمریکا به رسمیت شناخته شدند
مهر ناکامی بر کارنامه امضای دیجیتال
چین، تصویب اولین دستورالعمل اقتصاد پلتفرمی نسل جدید برای جلوگیری از انحصار در بازارهای دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: هوش مصنوعی و انتخابات : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: اعتمادسازی، راهکار ترویج رأی‌گیری اینترنتی در جهان- تجربه استونی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا