بازاریابی دیجیتال

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال و لزوم آن در کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: الهام رستمی

این روزها اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای بزرگ و کوچک به دلیل افزایش استفاده از بستر اینترنت، بیش از پیش شده است.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای بزرگ و کوچک ( مقدمه )

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال، برای معرفی یا مطرح کردن یک کسب و کار در جهت ارائه خدماتش، در بین سایر رقبای بازار آنلاین، خود را نشان میدهد. بازاریابی دیجیتال نام دیگر دیجیتال مارکتینگ است که با بازاریابی سنتی تفاوت هایی دارد.

هر روشی که برای تبلیغ برند یا محصول، در فضای دیجیتال به کار گرفته شود، زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار میگیرد. روش های بسیاری برای این نوع بازاریابی وجود دارد که برای استفاده از آن باید بر ابزار و تکنیک های سئو اشراف داشته باشیم. در غیر اینصورت باید بازاریابی خود را به متخصصین این امر بسپاریم.

بررسی اهمیت دیجیتال مارکتینگ

با نگاهی کوتاه به اطراف خود، کسانی را خواهیم دید که مدام در گوشی یا لب تاپ هستند. در نتیجه اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال این روزها خود را بیش از پیش نشان میدهد. کسب و کار شما در هر حوزه با هر کانال فروش، برای دیده شدن به بازاریابی دیجیتال نیاز دارد.

اوضاع و شرایط مارکتینگ با گذشته تفاوت فراوانی کرده است. برای اینکه بتوانید برند خود را به سایرین معرفی کنید و نمایش دهید، لازم است خود را در معرض دید بگذارید. پس تبلیغ در سایت ها، فضای مجازی و اپلیکیشن های مختلف به صورت صوتی، تصویری و متنی همچنین به صورت موشن گرافی، شانس دیده شدن شما را بالا میبرد.

علاوه بر مبحث تبلیغات کسب و کار، اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال خود را در هدفمند کردن تبلیغات نیز نشان میدهد. برای مثال میتوان متناسب با مخاطبان برند خود، تبلیغات را در گروه های مختلف هدایت کرد. از مخاطبان بازخورد گرفت و تعداد تبلیغات و نظرات کاربران را مورد بررسی قرار داد.

تبلیغات در شبکه های مجازی و پیج های پر بازدید همچنین سایت های مختلف از شما زمان کمتری نسبت به پخش اتیکت در شهر میگیرد. شما در فضای مجازی، میتوانید تبلیغات خود را در سایت یا شبکه هایی با موضوعات مشابه پخش کنید.

در صورت کلیک کردن مخاطب بر روی لینک شما، علاوه بر افزایش میزان بازدید، میتوانید میزان نتیجه دهی تبلیغات خود را متوجه شوید. در نهایت خود به صورت مستقیم میتوانید با متقاضیان و مخاطبان ارتباط برقرار کرده و از نظرات و درخواست آنها آگاه شوید. همچنین مسیر کاری خود را متناسب با نیاز بازار تنظیم نمایید.

اصول پایه در دیجیتال مارکتینگ

در بخش قبل در مورد اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال آگاه شدید. برای داشتن بازاریابی در بستر دیجیتال لازم است اصول پایه را بدانید. مهم ترین اصل دیجیتال مارکتینگ، استفاده از راه های مختلف برای معرفی ارزش های واقعی به مخاطب یا کاربر میباشد.

اصل و پایه بازاریابی و جلب مشتری در صفحات مجازی و آنلاین، تولید محتوا در راستای خدمت یا محصولی است که تولید می کنید. در واقع مخاطب باید متوجه آنچه در شرکت یا تحت نام برند شما میگذرد باشد. علاوه بر این شما باید از کانال هایی که تحت رصد مخاطبان بیشتر میباشد، بهره ببرید.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال به دلیل آنلاین شدن سفارشات و صورت گرفتن معاملات در فضای اینترنت، بیش از پیش شده است. یکی از این راه های رایج، تولید محتوا در شبکه های مجازی پر بازدید نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و پینترست میباشد. روش دیگر ارسال ایمیل های تجاری برای تعداد زیادی از کاربران و معرفی شرکت، برند و محصولات و خدمات است.

مزایای بازاریابی دیجیتال

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال خود را در زمینه پیدا کردن بازدید کننده و فروش بیشتر نشان میدهد. در گذشته تبلیغات را در سطح شهر، روی بیلبوردها با چاپ بروشورهای مختلف یا تبلیغات تلویزیونی پخش می کردند. اما به دلیل روی آوردن خیل عظیم مردم به شبکه های مجازی، لازم است صاحبان کسب و کار برای داشتن بازدید کننده بیشتر به این بسترها کوچ کنند.

پس با تبلیغات آنلاین، برای تمامی کسب و کارها و صاحبین برند انتخابی مناسب است. شما میتوانید برای تولیدات هنری، متنی، صوتی و حتی آموزش و فروش خود، مشتریان جهانی پیدا کنید. وارد شدن در میدان رقابت باعث رشد و پیشرفت شخصی شما و به تبع گسترش برندتان میگردد.

با اندک هزینه می توانید خود را در بین فعالترین رقبای خود در حوزه خدماتی تان قرار دهید. میتوانید افزایش فروش و بازدهی خود و پیدا کردن مخاطبان و طرفداران خود را شاهد باشید. نتایج کاری تان را با الگوریتم و ابزارهای دیجیتال اندازه گیری کرده و در نهایت از حالت سنتی کسب و کار با مشتریان محدود خارج شوید.

آیا دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کوچک هم اهمیت دارد؟

برای به سود رساندن خدمات، چه به صورت فروشگاه فیزیکی چه به صورت آنلاین، لازم است خود را در معرض دید قرار دهید. به دلیل بالا رفتن قیمت اجاره فیزیکی مغازه ها و دفاتر، اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال خود را بیش از پیش نشان میدهد.

در واقع شما بدون داشتن مکان مشخص، در منزل میتوانید برند خود را به همگان عرضه کنید. متناسب با نوع علاقه و خدماتی که دارید، با به کارگیری خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را به آنها عرضه نمایید.

پس کوچک یا بزرگ بودن کسب و کار در دیجیتال مارکتینگ اهمیتی ندارد. چیزی که باید به آن دقت کنید، مشخص کردن استراتژی خود همچنین متمایز کردن برند تان با تولید محتوای صادقانه، از سایر رقبا میباشد. مسلما هر کس متناسب با دیدگاهی که در مسیر تولید خدمات خود دارد، میتواند از سایر رقبا متمایز باشد. اضافه کردن چاشنی خلاقیت در تولید محتواهای مختلف در سطح وب، میتواند شما را به این هدف نائل کند.

راهنمای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای تدوین استراتژی بازاریابی برند خود، باید ابتدا وجه تمایز خود از سایرین را مشخص کنید. از جمله اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال، راحت تر شدن ارتباط با مخاطب و مدیریت کسب و کار میباشد. ابتدا هدف خود را از راه اندازی برند یا کسب و کارتان مشخص کرده و آن را برای مخاطب شرح دهید.

در واقع از هر کانال یا حوزه در این مسیر ورود میکنید، باید تولید محتوای تان، بیان گر منظور یا مقصودتان با راحت ترین شیوه و ساده ترین گویش باشد. استراتژی دیگر برای موفق شدن در عرصه دیجیتال، تحقیق و تفحص در مورد مخاطبان و مصرف کنندگان محصول یا خدمات میباشد. در واقع برای رشد و پیشرفت و در نهایت ماندگار شدن در رقابت آنلاین، لازم است نیاز جامعه را شناخته و داستان برند خود را با نوآوری پیش ببرید.

نرم افزارهای تخصصی بسیاری می تواند شما را در تحلیل علایق جامعه و میزان بازدید و کلیک در حوزه های مختلف کمک کند. اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال تنها به ارتباط با مخاطب محدود نمیشود. در واقع شما وقتی در فضای وب به رقابت با سایر رقبا میپردازید، میتوانید به راحتی اقدامات و قدم های رقبا را آنالیز کنید.

همین امر باعث میشود، از سایر برندها و همکاران تان در حوزه خدمت گزاریتان عقب نمایند. میتوانید با رصد کلمات کلیدی پر استفاده، شما نیز با تولید محتوایی تازه، در مقصد جستجوی کاربران با آن کلمه کلیدی پر بازدید قرار بگیرید.

در واقع میتوانید با استفاده از ابزارهای سئو متوجه فعالیت و مسیر حرکت رقبا شوید. در نهایت لازم به ذکر است، با کسب مشاوره دیجیتال مارکتینگ از شرکت های بازاریابی دیجیتال میتوانید روش های مختلف برای جلب توجه مخاطبان آنلاین را به کار بگیرید.

چرا دیجیتال مارکتینگ بهتر از بازاریابی سنتی است؟

در بازاریابی سنتی شما باید وقت، هزینه و انرژی خود را برای پیدا کردن مشتریان به کار بگیرید. در حالی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ، در خیل عظیم مشتریان و رصد کنندگان شبکه های مجازی، میتوانید به راحتی با راهکارهای مختلف، تنها به معرفی محصولات خود بپردازید.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال، با صرفه جویی در وقت و انرژی، برتری خود را نسبت به بازاریابی سنتی، نشان میدهد. در دوره جهانی شدن کسب و کارها، عقب ماندن از رشد مجازی به معنای از دست دادن، مصرف کنندگان بیشتر خدمات میباشد. با راه اندازی شبکه های مجازی، وب سایت با نام خود، تولید محتوای متنی، تصویری و صوتی، خود را در معرض دید همگان قرار دهید.

آشنایی با شیوه های بازاریابی دیجیتال

۱- بازاریابی از طریق ساخت وب سایت
۲- سئو سازی سایت و بهینه سازی جستجو در گوگل
۳-تولید محتوای متنی و به روز رسانی مقالات
۴-بازاریابی از طریق ساخت شبکه های اجتماعی
۵- تبلیغات کلیکی
۶- تبلیغات پیامکی
۷- تولید محتوای ویدیویی و موشن گرافی
۸- تولید پادکست و بازاریابی صوتی
۹- بازاریابی از طریق تبلیغات افراد مشهور مانند اینفلوئنسرها
۱۰- تبلیغات آفلاین مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

در راستای شرح اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال، لازم به ذکر است، در ابتدای کار با کمترین هزینه وب سایت شخصی خود را بسازید. وب سایت در واقع ساخت فروشگاه با کمترین هزینه است. در آنجا می توانید آنچه مد نظر دارید را باز گذاری کرده و در معرض دید همگان بگذارید.

در قدم بعدی باید آن را بهینه سازی کنید و با ابزارهای سئو آنرا در رتبه بالای گوگل و الکسا قرار دهید. این امر را میتوانید به متخصصین این کار یعنی کارشناسان سئو واگذار کنید.

در کنار آن با تولید محتواهای صوتی، ویدیویی و رپورتاژ در سایت های پر بازدید، میتوانید برند و اهداف خود را به سمع و نظر دیگران برسانید. با مشاهده شدن برند شما توسط مخاطبان مرتبط با زمینه کاری شما، علاوه بر معروف شدن، فروش شما نیز افزایش می یابد. پس عملکرد درست در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیازمند فعالیت هدفمند بر پایه اصول سئو میباشد.

سوالات متداول

۱. اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهایی که برند خاصی ندارند چیست؟ کمترین فایده آن، رساندن اهداف و خدمات شما به گوش مشتریان میباشد. مسلما گشت فیزیکی و پرسیدن سوال از شخص فروشنده برای مشتریان و صاحبین کسب و کار امکان پذیر نیست.

اما ایجاد ارتباط این دو گروه به صورت مجازی برای همگان امکان پذیر است. ایجاد راحتی در خرید و فروش برای مصرف کننده و فروشنده نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهد داشت که یکی از آنها فروش بیشتر است.

۲. اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال برای فروش بیشتر به چه صورت است ؟ شما به دو صورت ایجاد شبکه های مجازی و ساخت وب سایت میتوانید به عرصه فروش دیجیتال وارد شوید. اما باید بدانید جلب مشتری و افزایش فروش کار چندان آسانی نیست.

پیدا کردن مخاطب هم راستا با خدماتی که ارائه میدهید و در معرض دید قرار دادن پیج کاری تان، مستلزم بهره گیری از ابزار سئو یا بازاریابی دیجیتال میباشد.

منبع: رایامارکتینگ

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا