بازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

سئوی یوتیوب با هدف بهبود رتبه ویدئوهای برند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مترجم : علی ‌آل ‌علی

همه کارآفرینان و بازاریاب ها به خوبی از تمایل کاربران برای مشاهده ویدئو در مقایسه با مطالعه متن یا مشاهده یک تصویر آگاهی دارند. همین امر بازاریابی ویدئویی را بدل به گزینه ای جذاب برای بازاریابی کرده است. براساس گزارش موسسه Word Stream، ۵۹ درصد از مدیران اجرایی در بخش بازاریابی تاثیرگذاری بسیار بالای محتوای ویدئویی در فرآیند بازاریابی را تایید کرده اند. این امر به معنای ضرورت جهت گیری به سوی استفاده هرچه بیشتر از فرمت ویدئو است. 

خوشبختانه در طول یک دهه اخیر بازاریاب ها به خوبی از تمایل کاربران برای استفاده از محتوای بازاریابی آگاهی داشته اند. همین امر موجب مشاهده هرچه بیشتر محتوای ویدئویی در زمینه بازاریابی شده است. امروزه دیگر هیچ کمپین بازاریابی بدون ویدئوی رسمی وجود ندارد. همین امر نشانه ای محکم از آگاهی بازاریاب ها نسبت به اهمیت ویدئو است. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وقتی صحبت از بازاریابی ویدئویی می شود، نام یوتیوب به عنوان مهمترین پلتفرم در این زمینه به چشم می خورد. تقریبا هیچ برندی توانایی مقابله با شهرت روزافزون یوتیوب را ندارد. درست به همین خاطر اغلب برندها ابتدا در یوتیوب ویدئوهای بازاریابی شان را منتشر می کنند. شاید این امر اندکی عجیب به نظر برسد، اما دارای سطح بالایی از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. 

تولید محتوای بازاریابی و بارگذاری اش در یوتیوب برای موفقیت برند شما کافی نیست. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند، اما اگر به سئوی ویدئوی شان توجه نکنند هیچ شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها فقط درگیر تولید محتوای ویدئویی هستند و در عمل از سئوی ویدئو غافل می شوند. این امر نه تنها تمام زحمات یک تیم بازاریابی را بر باد می دهد، بلکه جهت گیری مخاطب هدف را نیز به طور کامل دستخوش تغییر می سازد. 

هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین نکات در رابطه با سئوی محتوای ویدئویی در یوتیوب است. این امر موجب بهبود رتبه ویدئوی برند شما در این پلتفرم می شود. معنای این امر دسترسی ساده تر کاربران به ویدئوی مورد نظر و امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف خواهد بود. امروزه هرچه ویدئوهای شما بازدید واقعی بیشتری دریافت کند، شانس تان در زمینه بازاریابی بیشتر خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

۱.    انتخاب هوشمندانه کلیدواژه ها

استفاده از کلیدواژه ها نخستین گام برای سئوی مناسب است. این امر حتی در زمینه بازاریابی ویدئویی نیز مصداق دارد. برخی از بازاریاب ها سئو را فقط مخصوص محتوای متنی می دانند. این امر ناشی از درک ناقص از موتورهای جست وجو و الگوریتم شبکه های اجتماعی است. 

امروزه یوتیوب نیز نسبت به کلیدواژه های کاربردی در هر ویدئو حساسیت دارد. بنابراین اگر شما به این نکات توجه نشان ندهید، فرآیند بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. 

استفاده از کلیدواژه ها، مثل هر تکنیک بازاریابی، باید به طور درست دنبال شود. اگر شما به طور شانسی از برخی کلیدواژه ها استفاده نمایید، در بهترین حالت نتیجه بازاریابی تان نیز بسته به بخت و اقبال خواهد بود. این امر برای برندهای بزرگ هرگز ایده جذابی نیست. بنابراین شما باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه های متفاوت باشید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. 

شیوه متفاوتی که در این بخش مدنظر ماست، استفاده از ابزارهای کمکی است. چنین ابزارهایی به شما برای تحلیل کلیدواژه های مناسب در زمینه بازاریابی کمک می کند. شما به این ترتیب با انتخاب یک کلیدواژه فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. 

برخی از ابزارهای مناسب در این میان به شرح ذیل است:

•    ابزار رایگان Word Stream برای ارزیابی کلیدواژه های برتر
•    ابزار رسمی گوگل به نام گوگل کی ورد پلنر (Google Keyword Planner)
•    ابزار Moz یا Semrush برای جمع بندی و انتخاب یکی از ابزارهای مناسب
•    استفاده از اطلاعات و گزارش های مرتبط با موتور جست وجوی گوگل 

استفاده از ابزارهای فوق برای برنامه ریزی در زمینه بازاریابی ایده بسیار جذابی محسوب می شود. شما به این ترتیب بخش مهمی از اتلاف وقت تان در زمینه بازاریابی را دور خواهید زد. 

۲.    استفاده از کلیدواژه ها در تیتر ویدئوها

امروزه هر ویدئو دارای یک تیتر مشخص در یوتیوب است. این امر به کاربران برای انتخاب ویدئوهای مختلف و از همه مهمتر جست وجوی ساده شان کمک می کند. اگر شما به تیتر ویدئوی تان توجه لازم را نشان ندهید، مشکلات بسیار زیادی پیش روی تان قرار می گیرد. یکی از مشکلات ساده در این میان کاهش رتبه سئوی ویدئوهای تان است. دلیل این امر حساسیت الگوریتم یوتیوب به کلیدواژه های کاربردی در تیتر ویدئو است. 

اگر شما قصد طراحی یک ویدئوی آموزشی برای کاربران را دارید، باید حتما از عبارت «چطور» استفاده نمایید. این عبارت برای یوتیوب نشانه ای دقیق از ویدئوی آموزشی است. بنابراین یوتیوب وقتی کاربران چنین موضوعی را جست وجو می کنند، ویدئوی شما را نیز به آنها معرفی خواهد کرد.

بسیاری از برندها فقط از یک کلیدواژه برای بازاریابی ویدئویی در یوتیوب استفاده می کنند. واقعیت ماجرا دقیقا برعکس است. شما باید از دو کلیدواژه برای بازاریابی بهینه استفاده نمایید در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر یکی از نکات اساسی در زمینه انتخاب تیتر برای ویدئوی یوتیوب است در غیر این صورت شما باید همیشه در انتظار بازخوردهای نامناسب کاربران باشید. 

اگر شما پیش از انتخاب تیتر برای ویدئوی تان برخی از نمونه های رقیب را مدنظر قرار دهید، اطلاعات بسیار مفیدی به دست می آورید. به هر حال وقتی کاربران به یک نوع ویدئوی بازاریابی علاقه نشان داده اند، استفاده از چارچوب انتخاب تیتر آن کاربردی خواهد بود. بنابراین شما نباید چنین فرصت طلایی برای یادگیری ساده انتخاب درست تیتر را از دست بدهید. 

۳.    افزودن کلیدواژه به نام فایل ویدئویی

شما پس از اینکه با زحمات و تلاش فراوان یک ویدئوی بازاریابی ایجاد کردید، به سادگی هرچه تمام تر امکان بارگذاری اش بر روی یوتیوب را دارید. نکته مهم در این میان انتخاب یک نام مناسب برای ویدئوی موردنظر است. شاید این امر عجیب به نظر برسد، اما نام ویدئو تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی آن دارد. بی تردید نام موردنظر برای کاربران به نمایش درنمی آید، اما الگوریتم یوتیوب آن را مورد تحلیل قرار می دهد. شما با این کار میزان حرفه ای گری تان در زمینه تولید محتوای بازاریابی را نشان می دهید. همین امر برای دست‎اندرکاران یوتیوب به منظور افزایش رتبه سئوی ویدئوی موردنظر کافی خواهد بود. 

شما وقتی در حال بارگذاری ویدئوی تان در یوتیوب هستید، امکان مشاهده نام فایل تان را دارید. این امر به خوبی برای چک کردن انتخاب نام از سوی شما مناسب خواهد بود. بنابراین اگر در این زمینه مشکلی داشته باشید، نام موردنظر در بخش بارگذاری ویدئو در یوتیوب به نمایش درنخواهد آمد. بی تردید انتخاب یک نام برای فایل ویدئویی کار ساده ای است. دست کم از تولید یک ویدئو که ساده تر به نظر می رسد. 

۴.    بهینه سازی توضیحات ویدئوی برند

بازاریابی ویدئویی در یوتیوب بدون بخش توضیحات یا به عبارت دیگر کپشن بی معنایی به نظر می رسد. شما باید توضیحات دقیقی در رابطه با ویدئوی تان برای مخاطب هدف داشته باشید در غیر این صورت وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می گیرد. 

بسیاری از کاربران در یوتیوب حتی به ویدئوهای فاقد توضیحات نگاه هم نمی کنند. برخی دیگر نیز چنین ویدئوهایی را به عنوان اسپم گزارش می دهند. بی تردید اگر شما به دنبال استفاده از توضیحات مناسب نباشید، خیلی زود ویدئوهای تان در یوتیوب بسته خواهد شد. 

روش نگارش یک متن جذاب برای بخش توضیحات چندان سخت نیست. شما نیازی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های سخت و غیرممکن ندارید. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از توضیحات کافی است. 

کاربران باید به خوبی از محتوای ویدئو و کمکی که به آنها می کند، آگاهی پیدا کنند. همین امر برای نگارش یک توضیحات جذاب کافی به نظر می رسد. با این حساب شما نیازی به نکات دیگری در این رابطه نخواهید داشت. 

برخی از برندها برای نگارش توضیحات اقدام به استفاده از یک بخش اصلی می کنند. این امر شامل طراحی یک تیتر برای توضیحات به صورت بولد و تلاش برای نوشتن چند خط به عنوان توضیحات جانبی است. شاید این ایده در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد. شما باید در بخش توضیحات فکر تیتر را کنار بگذارید، زیرا تیتر اصلی به اندازه کافی در دید قرار دارد. 

بیان محتوای کلی ویدئو و در صورت نیاز بارگذاری لینک جانبی در بخش موردنظر به اندازه کافی جذاب و کاربردی خواهد بود. بنابراین شما باید از همین ایده برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید. مهمترین مسئله در این میان رعایت اختصار است. اگر شما این نکته مهم را مدنظر قرار ندهید، مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنید. 

بسیاری از برندها با ارائه توضیحات بیش از اندازه در عمل تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دشوار می کنند. چنین کاری برای شما هیچ فایده ای ندارد. بنابراین حتی اگر در تلاش اولیه تان متن طولانی را طراحی کردید، باید در مراحل بعد به دنبال خلاصه سازی اش باشید. 

۵.    استفاده مناسب از هشتگ ها

هشتگ ها نقش مهمی در زمینه جست وجوی کاربران در شبکه های اجتماعی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها نقش هشتگ ها در یوتیوب را دست کم می گیرند. این امر موجب عدم استفاده از هشتگ می شود. شما با یک هشتگ کاربردی نه تنها امکان دعوت کاربران به مشاهده آرشیو برندتان را دارید، بلکه آنها را نسبت به بارگذاری ویدئو نیز دعوت خواهید کرد. 

متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این امر واکنش مناسبی نشان نمی دهند. اگر شما در ویدئوی تان دست کم از دو هشتگ استفاده نمایید، دسترسی کاربران به آن بسیار ساده خواهد شد. این امر دردسرهای زیادی به همراه ندارد، بلکه فقط نیازمند اندکی توجه از سوی شماست. 

پیدا کردن هشتگ های مناسب برای استفاده در زمینه بازاریابی تا حدود زیادی شبیه به یافتن کلیدواژه های مناسب است. این امر نیازمند جست وجو از میان گزینه های متعدد و پیدا کردن گزینه دلخواه است. نکته جالب اینکه برخی از کلیدواژه ها باید به طور اختصاصی از سوی برندتان طراحی شود. این امر امکان آرشیو کردن تمام ویدئوهای برند و همچنین دعوت از کاربران برای ترند کردن آن را فراهم می سازد. بنابراین همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید. 

۶.    انتخاب یک دسته بندی مناسب

دسته بندی ویدئوهای برند نکته مهمی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. بنابراین شما باید به طور ویژه ای آن را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شاید هرگز مدنظر کاربران قرار نگیرید. 

مهمترین مسئله در این میان انتخاب دسته بندی ارائه شده از سوی یوتیوب است. یوتیوب دسته بندی های بسیار زیادی برای ویدئوهای کاربران طراحی کرده است. شما باید براساس ماهیت ویدئوی تان یکی از دسته بندی ها را انتخاب نمایید. 

چنین کاری به طبقه بندی بهتر ویدئوها از سوی یوتیوب کمک می کند. اگر شما این بخش را فراموش کنید، یوتیوب هرگز ویدئوی تان را در رتبه های برتر قرار نمی دهد. چنین امری مشکلات بسیار زیادی برای برند شما به همراه خواهد داشت. پس باید همین حالا برنامه ای برای انتخاب دسته بندی مناسب برای ویدئوی تان داشته باشید. 

۷.    طراحی تصویر کوچک ویدئو

امروزه هر برندی در زمینه بازاریابی در یوتیوب باید تصویری که به عنوان عکس اولیه در یوتیوب به کاربر نشان داده می شود را مورد توجه قرار دهد. این تصویر شاید در نگاه نخست بیش از اندازه فاقد اهمیت باشد، اما ارزیابی بسیاری از کاربران را نسبت به ویدئو تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین شما با انتخاب یک عکس اولیه مناسب شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش پیدا خواهد کرد. 

الگوریتم یوتیوب برای بهبود رتبه ویدئوها به عکس اولیه شان توجه زیادی نشان می دهد. اگر شما به اندازه کافی عکس اولیه را مدنظر قرار دهید، شانس بالایی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. 

۸.    افزودن زیرنویس به ویدئو

مشاهده ویدئو از سوی کاربران در یوتیوب فقط با رایانه های شخصی صورت نمی گیرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر شما این نکته مهم را مدنظر قرار ندهید، مشکلات تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها به شدت افزایش پیدا می کند. وقتی کاربران از گوشی هوشمند برای مشاهده ویدئو استفاده می کنند، اغلب اوقات صدای آن را یا کاملا قطع می کنند یا در سطح بسیار پایینی قرار می دهند. همین نکته استفاده از زیرنویس برای بازاریابی بهینه را ضروری می سازد. 

الگوریتم یوتیوب در صورت مشاهده زیرنویس برای ویدئوی تان از نظر سئو رتبه بندی به شما خواهد داد. البته اگر زیرنویسی در کار نباشد، یوتیوب گزینه تولید زیرنویس به طور خودکار را برای کاربران فعال کرده است. با این حال اگر شما خودتان زیرنویسی دست و پا کنید، تاثیر بیشتر و دقت نظر بالاتری خواهد داشت. 

بازاریابی در یوتیوب بدون توجه به نکات مربوط به سئو امکان پذیر نیست. نکات مورد بحث در این مقاله برای شروع فرآیند بهبود سئوی برند در یوتیوب جذاب و کافی خواهد بود و به شما برای بازاریابی بهتر کمک می کند. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از شبکه اجتماعی در اقتصادالکترونیکی:
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی
نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها
تولید محتوا در شبکه های‏ اجتماعی با ایده های طلایی
هوش مصنوعی جدید فیسبوک بدون نیاز به رونویسی گفتار را تشخیص می‌دهد
بهبود سئو در ۱۰ گام؛ سئوی بهتر کسب و کار با استفاده از نظرات مشتریان
آیا واقعا مداخله رسانه‌های اجتماعی در انتخابات کمرنگ شده است؟
اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی
استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود مدیریت انتخابات ۲۰۲۳ نیجریه
فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که اطلاعات بی‌اهمیت را فراموش می‌کند
کلاب‌هاوس روی خط ارزش‌آفرینی


کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال 2021 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی تجربه مشتریان از برند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا