بازاریابی دیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتال

بازاریابی مشارکتی یا Affiliate Marketing چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بازاریابی مشارکتی یا Affiliate Marketing یک روش عالی برای کسب درآمد اضافی است. شما می‌توانید با اجرای بازاریابی از نوع مشارکتی خرید از برندهای دیگر را به مشتریان توصیه کنید. یا حتی یک برنامه بازاریابی از نوع مشارکتی را برای تبلیغ برند خود راه اندازی کنید.

با اجرای بازاریابی مدل مشارکتی، هم برندها و هم سازندگان محتوا سود می‌برند. برندها ارجاعات قابل اعتمادی از بازاریابان مرتبط دریافت و به مخاطبان جدید دسترسی پیدا می‌کنند. مشارکت‌کنندگان در فروش یا سازندگان محتوا هم کمیسیون دریافت می‌کنند. در این مطلب راهنمای کامل روش‌های تبدیل شدن به بازاریاب مشارکتی را بررسی می‌کنیم. ابتدا روش شروع کسب درآمد با بازاریابی مشارکتی را مرور می‌کنیم. سپس نکات بازاریابی آنلاین برای راه‌اندازی یک برنامه مشارکتی موفق را توضیح می‌دهیم. در انتها نیز روش‌های موثر برای کسب درآمد بیشتر را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی مشارکتی فرآیندی است که در آن سازندگان یا ناشران محتوا محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک خرده فروش را تبلیغ و سپس برای آن کمیسیون دریافت می‌کنند. البته این دریافت کمیسیون یا پاداش توسط شریک در ازای ارائه یک نتیجه خاص به خرده ‌فروش یا تبلیغ‌کننده داده می‌شود. این نتیجه توسط یک لینک وابسته قابل ردیابی به دست می‌آید. در واقع بازاریاب از همان لینک برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده کرده است.

به طور معمول، بازاریاب مشارکتی برای تحقق فروش پاداش دریافت می‌کنند. اما برخی از برنامه‌های بازاریابی مشارکتی این قابلیت را دارند که برای جذب لیدها یا سرنخ‌ها، جذب کاربران آزمایشی رایگان، به ازای کلیک‌های روی یک وبسایت یا به ازای دریافت دانلود برای یک برنامه به شما پاداش دهند.

شبکه مشارکتی یک وبسایت است که سازندگان محتوا یا اینفلوئنسرها را به برنامه‌های مشارکتی برندهای مختلف مرتبط می‌کند. پیوستن به بسیاری از برنامه‌های مشارکتی رایگان است. بنابراین اگر این فرایند به درستی انجام شود، یک استراتژی موثر بازاریابی از نوع مشارکتی می‌تواند به یک ایده کسب‌ و کار آنلاین سودآور تبدیل شود که بدون انجام فعالیت زیاد برای صاحبانش درآمد ایجاد می‌کند.

برنامه‌های مشارکتی به افراد یا کسب و کارها (بازاریابان مشارکت کننده) امکان می‌دهند به ازای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات یک شرکت کمیسیون دریافت کنند. هر بار که یک مشتری از طریق لینک وابسته منحصر به فرد مرتبط با توصیه آن‌ها خرید کند، این افراد یا کسب و کارها کمیسیون دریافت می‌کنند.

در ادامه نحوه عملکرد و مراحل بازاریابی مشارکتی در سطح بالا را توضیح می‌دهیم:

۱. بازاریاب مشارکت‌کننده یک آگهی یا لینک برای فروشگاه Z در وبسایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کند.
۲. مشتری روی لینک وابسته منحصر به فرد کلیک می‌کند.
۳. سپس مشتری در فروشگاه Z اقدام به خرید می‌کند.
۴. شبکه وابسته تراکنش را ثبت می‌کند.
۵. خرید توسط فروشگاه Z تایید شده است.
۶. به بازاریاب مشارکت‌کننده مبلغی به عنوان کمیسیون پرداخت می‌شود.

نرخ کمیسیون برای فروش مشارکتی بسته به شرکت و پیشنهاد متفاوت است. در سطح پایین، ممکن است حدود ۵% از فروش را به دست آورید، اما در برخی انواع برنامه‌های مشارکتی، می‌توانید تا ۵۰% از فروش درآمد کسب کنید. البته برخی از برنامه‌های بازاریابی مشارکتی به جای درصد، نرخ ثابتی را برای هر فروش ارائه می‌دهند.

پت فلین (Pat Flynn) یکی از متخصصین بازاریابی مشارکتی است. او بازاریابان مشارکتی را به سه گروه تقسیم می‌کند. درک این نوع از طبقه‌بندی بازاریابی مدل مشارکتی می‌تواند روش‌های مختلف کسب درآمد آنلاین افراد در این فضا را به شما نشان دهد.

اولین نوع از بازاریابی مشارکتی به عنوان «غیر متصل» نامیده می‌شود. به این معنی که شما هیچ اختیاری در حوزه محصولی که تبلیغ می‌کنید ندارید. یعنی هیچ اتصال و ارتباطی بین شما و مشتری وجود ندارد. این نوع بازاریابی اغلب شامل اجرای کمپین‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یا پیوند وابسته است. هدف این است که افراد روی آن کلیک کنند، محصول را بخرند و کمیسیون دریافت شود.

بازاریابی نوع مشارکتی غیر متصل جذاب است. زیرا شما نیازی به انجام هیچ کاری ندارید. به طور کلی کسب و کارهای بازاریابی از نوع مشارکتی به شهرت و اعتماد و مخاطبان هدف آنلاین متکی هستند. برخی از بازاریابان مشارکتی زمان یا تمایلی برای ایجاد این روابط ندارند، بنابراین این نوع بازاریابی بهترین گزینه برای آن‌هاست.

طبق گفته الیز داپسون (Elise Dopson) موسس اسپروکر لاورز (Sprocker Lovers): «بازاریابی مشارکتی غیر متصل یک مدل کسب و کار واقعی نیست. بلکه صرفا یک روش برای افرادی است که می‌خواهند درآمد بیشتری داشته باشند.»

نوع دوم که به بازاریابی مشارکتی وابسته معروف است، مربوط به تبلیغ محصولات و خدماتی است که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. اما مرتبط با نیچ یا مخاطبان خاص شما هستند. یک بازاریاب مشارکتی از این نوع، مخاطبانی دارد که از طریق وبلاگ نویسی، یوتیوب، تیک تاک یا سایر کانال‌ها جذب شده‌اند. به علاوه چنین شخصی تاثیرگذار نیز هست. بنابراین برای مخاطبانش منبع قابل اعتمادی برای توصیه محصولات است. حتی اگر تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده باشد.

در حالی که بازاریابی نوع مشارکتی مرتبط می‌تواند درآمد بیشتری ایجاد کند، اما با خطر تبلیغ چیزی همراه است که شما تاکنون آن را امتحان نکرده‌اید. ممکن است محصول یا خدمات مورد نظر ضعیف باشد و شما اطلاعی از این مشکل نداشته باشید. و برای از دست دادن اعتماد مخاطبان فقط یک توصیه بد کافی است. در نهایت اگر در میان مخاطبانتان مورد اعتماد و شفاف نباشید، ایجاد یک کسب و کار بازاریابی مشارکتی پایدار دشوار خواهد بود.

این نوع بازاریابی به توصیه محصولات و خدماتی اطلاق می‌شود که بازاریاب از آن‌ها استفاده کرده و واقعاً به آن اعتقاد دارد. الیز می‌گوید: «بازاریابی درگیر مشارکتی یک مسیر رو به جلو است. چون ریشه در اعتماد و اصالت دارد که برای مخاطبان و کسب و کار شما بهترین روش است.»

در این مدل بازاریابی، بازاریاب مشارکتی از نفوذ خود برای تبلیغ محصولات و خدماتی که فالورها ممکن است واقعاً به آن نیاز داشته باشند، استفاده می‌کند. به جای اینکه برای هر کلیک روی یک آگهی تبلیغاتی هزینه دریافت کند. ایجاد این نوع اعتبار نزد مخاطب زمان بیشتری می‌برد، اما برای ایجاد یک کسب و کار پایدار ضروری است.

«بازاریابی مشارکتی درگیر تنها راه اصلی برای تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد در هر موضوعی است.»

الیز داپسون، بنیانگذار اسپروکر لاورز (Sprocker Lovers)

الیز توضیح می‌دهد که رویکرد درگیر، تبلیغات را برای شرکای بازاریابی مشارکتی بسیار آسان‌تر می‌کند. او می‌گوید: «لازم نیست حتما از تبلیغات گران‌قیمت PPC استفاده کنید و به کلیک‌ها و فروش حاصل از آن امیدوار باشید. بلکه حتی یک استوری ارگانیک اینستاگرام یا پست وبلاگ در مورد تجربه شما از یک محصول نتیجه خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد.» البته الیز این روش را ترجیح می‌دهد. زیرا صادقانه است و «تنها راه واقعی برای تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد در هر موضوعی» است.

صنعت بازاریابی مشارکتی در سال ۲۰۲۲ دارای ارزش تخمینی ۸.۲ میلیارد دلار بود. به همین دلیل به یک استراتژی بازاریابی محبوب برای کسب و کارها تبدیل شده است. برای تولیدکنندگان محتوا، این یک سرمایه‌گذاری کسب و کار کم‌ هزینه یا حتی بدون هزینه است که می‌توانند از آن سود زیادی ببرند. اما قبل از شروع کار، مزایا و معایب ورود به دنیای بازاریابی از نوع مشارکتی را در نظر بگیرید.

در حالی که رشد صنعت نشانه خوبی از موفقیت است، کارآفرینان از بازاریابی مشارکتی به چند دلیل دیگر نیز استفاده می‌کنند.

· آسان برای اجرا

مواردی که شما با آن سر و کار دارید صرفاً شامل مدیریت جنبه بازاریابی دیجیتال مرتبط با تولید و فروش یک محصول است. بنابراین لازم نیست نگران کارهای سخت‌تر، مانند توسعه، پشتیبانی یا برآوردن پیشنهادات و تقاضای مشتریان باشید.

·  ریسک کم

هیچ هزینه‌ای برای پیوستن به یک برنامه مشارکتی وجود ندارد. پس از این‌که کارهای لازم برای جذب مخاطبان را انجام دادید، می‌توانید بدون سرمایه‌گذاری اضافی، با فروش یک محصول یا خدمات مشارکتی درآمد کسب کنید. بازاریابی مشارکتی هم‌چنین می‌تواند تقریباً بدون نیاز به کار زیاد درآمد قابل قبولی را از طریق کمیسیون ایجاد کند.

· قابلیت مقیاس‌بندی

بازاریابی مشارکتی موفق این پتانسیل را ارائه می‌دهد که به میزان قابل توجهی درآمد خود را بدون تلاش بیشتر افزایش دهید. می‌توانید محصولات جدید را به مخاطبان فعلی‌تان معرفی کنید. هم‌چنین می‌توانید در حالی که کار فعلی‌تان هم‌چنان در حال درآمدزایی است، کمپین‌هایی را برای محصولات جدید ایجاد کنید.

قبل از اینکه خیلی هیجان‌زده شوید، باید بدانید که بازاریابی موفق مشارکتی بر پایه اعتماد بنا می‌شود. در ظاهر به نظر می‌رسد تعداد نامحدودی از محصولات یا خدمات برای تبلیغ وجود دارد. ولی بهتر است فقط بر روی محصولاتی که شخصاً استفاده کرده‌اید یا از کیفیت آن اطلاع دارید، تمرکز کنید. حتی زمانی که یک محصول در گروه علاقه‌مندی یا سرگرمی‌های شما جای می‌گیرد، تبدیل شدن به یک بازاریاب مشارکتی موفق برای آن محصول تلاش و انرژی زیادی می‌طلبد.

بهتر است بدانید که بازاریابی مشارکتی در مقایسه با انواع دیگر کمپین‌های بازاریابی دارای معایبی هم هست. بنابراین قبل از ورود به این کار، اجازه دهید به چند چالشی که در مسیر خود برای موفقیت در بازاریابی مدل مشارکتی با آن مواجه خواهید بود، نگاه کنیم.

نیاز به صبر دارد

بازاریابی مشارکتی یک طرح پولدار شدن سریع نیست. رشد مخاطب و کسب نفوذ و شهرت در میان مخاطبان نیاز به زمان و صبر دارد. لازم است کانال‌های مختلفی را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک به بهترین وجه با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کنند. مرتبط‌ترین و معتبرترین محصولات برای تبلیغ را بررسی کنید. زمانی را صرف وبلاگ‌نویسی، انتشار محتوای رایگان در شبکه‌های اجتماعی، میزبانی رویدادهای مجازی، و انجام سایر فعالیت‌های جذب کننده سرنخ در کانال‌های بازاریابی خود کنید. همه‌ی این کارها به صرف زمان و انرژی نیاز دارد.

مبتنی بر کمیسیون

هیچ مدیری به عنوان یک بازاریاب مشارکتی به شما چک حقوق هفتگی نمی‌دهد. برنامه‌های بازاریابی مشارکتی بر اساس کمیسیون کار می‌کنند. این کمیسیون از طریق ایجاد سرنخ یا لید، کلیک یا فروش به شما پرداخت می‌شود. در این فرایند شرکت‌ها از یک کوکی مرورگر موقت استفاده می‌کنند تا اقدامات کاربران از سمت محتوای شما را ردیابی کنند. هنگامی که اقدام مورد نظر توسط کاربری انجام شود، پرداخت به شما واریز می‌شود.

عدم کنترل بر برنامه

بازاریابان مشارکت کننده باید از قوانین تعیین شده توسط شرکت کارفرما برای برنامه‌های مشارکتی خود پیروی کنند. شما باید برای محتوای تولید شده و نحوه ارائه محصول یا خدمات دستورالعمل‌های آن‌ها را دنبال کنید. با توجه به این‌که رقبا هم باید از همان توصیه‌ها پیروی کنند، شما باید خلاق باشید تا خود را از بقیه متمایز کنید.

میزان درآمد بازاریابی مشارکتی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. برخی از بازاریابان مشارکتی چند صد دلار در ماه و برخی دیگر درآمدهای شش رقمی در سال دارند. هرچه تعداد فالوورهای شما بیشتر باشد، به عنوان یک بازاریاب مشارکتی می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

شرکت نرم‌افزاری پی اسکیل (Payscale) گزارش می‌دهد که میانگین حقوق سالانه یک بازاریاب مشارکتی بیش از ۵۵۰۰۰ دلار است. این شرکت با بررسی بیش از ۷۰۰۰ پروفایل حقوق به این نتیجه رسیده که بسیاری از بازاریابان مشارکتی به میزان قابل توجهی بیشتر از این مقدار درآمد دارند.

هنگامی که یک برنامه مشارکتی را برای تبلیغ انتخاب می‌کنید، متوجه خواهید شد که مدل‌های پرداخت مختلفی وجود دارد. البته شرکت‌ها ممکن است این متغیر را مدل قیمت، مدل پرداخت، نوع تبدیل یا غیره بگویند.

صرف نظر از نام، مدل پرداخت به شما می‌گوید که برای چه اهدافی پول دریافت خواهید کرد. اگر محصول نرم‌افزاری را تبلیغ می‌کنید، اقدام مورد نظر کارفرما می‌تواند یک ثبت نام آزمایشی رایگان باشد. برای یک بازاریاب مشارکتی که محصولات فیزیکی را تبلیغ می‌کند، هدف احتمالا خرید خواهد بود.

بسیاری از برنامه‌های بازاریابی مشارکتی بر اساس رویکرد آخرین کلیک اجرا می‌شوند. به این معنی که بازاریابی که آخرین کلیک قبل از خرید را دریافت می‌کند، ۱۰۰% اعتبار را خواهد گرفت. با این حال، این روش در حال تغییر است. زیرا برنامه‌های مشارکتی مدل‌های پرداخت و گزارش‌دهی را بهبود می‌دهند. به عنوان مثال، اگر چندین بازاریاب مشارکتی در قیف تبدیل خریدار تاثیرگذار باشد، می‌توانند اعتبار یکسانی برای فروش به صورت اشتراکی دریافت کنند.

پنج روش متداول برای پرداخت کمیسیون به مشارکت‌کنندگان عبارتند از:

روش‌های پرداخت کمیسیون در بازاریابی مشارکتی متفاوتند.

مطابق با این روش شما برای هر فروش که انجام می‌دهید، کمیسیون دریافت می‌کنید. این یک مدل پرداخت رایج برای پیشنهادات تجارت الکترونیک است.

در این روش شما برای یک اقدام خاص کمیسیون دریافت می‌کنید. بسیاری از برنامه‌های بازاریابی مشارکتی از این مدل پرداخت استفاده می‌کنند. زیرا گسترده است و می‌توان آن را برای پیشنهادات مختلف اعمال کرد. این اقدامات ثبت‌نام در خبرنامه، کلیک، درخواست تماس، ارسال فرم و غیره را شامل می‌شود.

که در آن به ازای هر نصب اپلیکیشن که از ترافیک وب‌سایت شما ایجاد شود، پول می‌گیرید. هدف شما تبلیغ اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه است تا مردم آن را دانلود یا نصب کنند.

مطابق با این روش، هر بار که شخصی اقدام به ثبت‌نام کند به شما پول پرداخت می‌شود. این یک روش پرداخت محبوب است. زیرا شرکت‌ها از آن برای قرعه کشی، گرفتن لید و انواع دیگر پیشنهادات استفاده می‌کنند. به طور کلی پرداخت هزینه به ازای هر لید (cost per lead) برای مبتدیان رایج است. زیرا گرفتن سرنخ از فروش محصولات به مخاطب آسان‌تر است.

این روش در واقع یک سیستم پرداخت نادر است که در آن با هر کلیک روی لینک منحصر به فرد خود کمیسیون دریافت می‌کنید. برنامه مشارکتی پرداخت به ازای کلیک ممکن است توسط کسب و کارهای بزرگ با هدف ایجاد آگاهی از برند استفاده شود. مشتریان نیازی به ثبت‌نام یا خرید چیزی ندارند، فقط کافی است یک بازدید از وبسایت انجام دهند.

میزان درآمد شما بستگی به مخاطبان هدف یا نیچ شما دارد. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده توسط شاپیفای (Shopify) در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بالاترین میانگین نرخ کمیسیون (۷۰.۹۹ دلار) مربوط به برنامه‌های مرتبط با کسب ‌و کار است. در حالی که گروه‌های کتاب‌ها، رسانه‌ها و پوشاک کمی بیش از ۶ دلار به ازای هر کمیسیون درآمد داشتند. حداکثر متوسط ​​کمیسیونی که ما پیدا کردیم حدود ۲۸۹.۰۶ دلار به ازای هر فروش بود.

۱. پلتفرم و روش خود را انتخاب کنید.
۲. مشتریان هدف (نیچ) و مخاطب خود را مشخص کنید.
۳. محصولات مناسب خود را پیدا کنید.
۴. اولین برنامه مشارکتی خود را انتخاب کنید.

درست مانند راه‌اندازی کسب و کار کوچک، تبدیل شدن به یک بازاریاب مشارکتی موفق به فداکاری و نظم نیاز دارد. از راهنمای گام به گام زیر برای راه‌اندازی کسب و کار بازاریابی مدل مشارکتی خود استفاده کنید.

موفقیت در بازاریابی مشارکتی به چند مرحله نیاز دارد.

اولین قدم این است که پلتفرمی را که می‌خواهید مخاطبان خود را در آن ایجاد کنید، مشخص کنید. هر بازاریاب مشارکتی رویکرد و بستر متفاوتی دارد. ایده‌های بازاریابی مشارکتی زیادی وجود دارد که می‌توانید بر اساس روش‌های مختلف از بین آن‌ها انتخاب کنید:

سایت‌های مرور و بررسی

این‌ها سایت‌هایی هستند که محصولات را برای یک مخاطب خاص بررسی می‌کنند. هم‌چنین یک سری از محصولات را با رقبایشان مقایسه می‌کنند. مطابق با این روش شما باید محتوای مرتبط با فضای نقد ایجاد کنید و به طور مرتب پست بگذارید تا مخاطب جذب شود.

محتوای دیجیتال

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال شامل وبلاگ نویسان، یوتیوبرها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هستند. آنها محتوای نیچ و خاصی تولید می‌کنند که برای مخاطب هدف جذاب است. هدف معرفی محصولات نیچ به روش ارگانیک است که برای مخاطبان جالب باشد. این شانس خرید مخاطب را افزایش می‌دهد و شما کمیسیون مشارکتی را دریافت خواهید کرد.

دوره‌ها، رویدادها، کارگاه‌ها

اگر یک مربی هستید، می‌توانید پیشنهادات مشارکتی را در رویدادهای خود ادغام کنید. مهم نیست کدام مسیر را انتخاب می‌کنید، ایجاد اعتبار و مخاطب‌سازی دو عنصر بسیار مهم برای بازاریابی مشارکتی هستند. اگر نمی‌توانید به طور واقعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، به احتمال زیاد در تبدیل آنها به خریدار موفق نخواهید بود.

برای انتخاب پلتفرم و روش مناسب، از خود بپرسید از چه پلتفرم‌هایی بیشتر استفاده می‌کنید؟ کدام پلتفرم‌ها را بهتر درک می‌کنید؟

پلتفرم‌های رایجی که بازاریابان مشارکتی از آن‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از:

· وبلاگ نویسی
· اینستاگرام
· تیک تاک
· فیس‌بوک
· پینترست
· پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
·  یوتیوب

شروع کار در ابتدا با یک پلتفرم بازاریابی که با آن راحت هستید، به شما کمک می‌کند محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید. این می‌تواند منجر به جذب مخاطب قوی‌تر و درگیرتر شود که راحت‌تر به خریدار تبدیل خواهد شد. اولین گام برای بازاریابی مشارکتی انتخاب پلتفرم است.

وقتی نوبت به انتخاب نیچ می‌رسد، گروهی را هدف قرار دهید که در مورد آن‌ها علاقه‌مند و آگاه هستید. این به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد برای مشتریان بالقوه شناخته شوید. هم‌چنین به شما کمک می‌کند محصولات و برندهایی را که می‌خواهید تبلیغ کنید بهتر مورد ارزیابی قرار دهید.

به عنوان مثال یک وبلاگ در مورد سگ‌ها راه اندازی کنید و به صاحبان آن‌ها کمک کنید تا از حیوانات خانگی خود مراقبت کنند. پس از آن باید به طور مرتب پست بگذارید و افراد را تشویق کنید که با ایمیلشان در وبلاگ شما اشتراک بگیرند و محتوای شما را به اشتراک بگذارند. سگ‌ها نیچ شما هستند و شما می‌خواهید در بازاریابی محتوا و سئو سرمایه‌گذاری کنید تا مخاطبان خود یعنی صاحبان سگ‌ها را افزایش دهید.

طبق نظر الیز، «نیچ انتخابی شما برای سایت مشارکتی‌تان نشان می‌دهد که چقدر زمان یا تلاش برای ساختن آن نیاز دارید تا در نتایج سئو نشان داده شوید. به عنوان مثال موضوعاتی مانند، SERP برای نرم‌افزار، بازاریابی و هم‌چنین مراقبت‌های بهداشتی، همگی تحت سلطه سایت‌های بزرگ با بودجه‌های بازاریابی بالا هستند. راز موفقیت این است که موضوعات دست‌نخورده‌ای را پیدا کنید که رقابت در آن‌ها چندان شدید نباشد. به علاوه باید قبل از اینکه دیگران هم این موضوعات را پیدا کنند، زودتر شروع به کار کنید.»

همان‌طور که بیشتر پست منتشر می‌کنید، می‌توانید از ابزارهای بازاریابی مشارکتی مانند گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (تجزیه و تحلیل مکالمات آنلاین در مورد برند شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان)، تجزیه و تحلیل وبسایت و بینش‌ها یا اینسایت‌های موجود برای شبکه‌ای اجتماعی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند کشف کنید که مخاطبانتان چه کسانی هستند. چه نیازهایی دارند. یا چه علایقی دارند. دغدغه‌های آن‌ها و راهکارهای حل آن چیست؟ بر چه اساسی تصمیم به خرید می‌گیرند.

برای کسب درآمد به عنوان یک بازاریاب مشارکتی، مخاطبان شما باید با آنچه می‌گویید ارتباط برقرار کنند. محصولات یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید باید محصولاتی باشند که مخاطبان واقعاً خواهان آن هستند. اشتباه در انتخاب محصولات می‌تواند مانع موفقیت شما شود و اعتبار شما را در میان مخاطبانتان کاهش دهد.

اگر کنجکاو هستید که کجا به دنبال محصولات یا برندهایی برای کار با آن‌ها بگردید، نگران نباشید. هزاران شبکه مشارکتی و بازار وجود دارد، از جمله نمونه‌های خارجی می‌توان به افیلیت فیوچر (Affiliate Future)، اونت لینک (AvantLink)، سی جی CJ، کلیک بنک (ClickBank)، فلکس آفرز (FlexOffers)، لینک کانکتورز (LinkConnector)، شیر ا سیل (ShareASale) اشاره کرد.

گزینه دیگر این است که از وبسایت‌های محصولات و خدماتی که دوست دارید یا از آن‌ها استفاده می‌کنید بازدید کنید و ببینید آیا آن‌ها برنامه بازاریابی مشارکتی دارند یا خیر. شرکت‌های بزرگ اغلب برنامه‌هایی دارند که در سایت خود تبلیغ می‌کنند. این مورد به خصوص در مورد شرکت‌های داخلی موثرتر است. چون تقریبا بازار یا شبکه داخلی شناخته شده‌ای برای فعالان در زمینه این نوع بازاریابی وجود ندارد.

همچنین می‌توانید رویکرد مستقیم‌تری داشته باشید. یعنی با صاحب یک محصول موفق تماس بگیرید و ببینید آیا آن‌ها یک برنامه بازاریابی نوع مشارکتی ارائه می دهند یا خیر. اگر این کار را نکنند، ممکن است از همکاری با شما خوشحال شوند. برای مثال بخواهند یک کد تخفیف ویژه برای به اشتراک گذاشتن با فالوورهایتان در اختیار شما قرار دهند.

بهترین معاملات معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که اولین کسی باشید که درخواست می‌کنید و یک کانال توزیع مرتبط داشته باشید. مانند همکاری با فروشنده یک محصول جدید تناسب اندام در صورتی که وبلاگ‌نویس سلامت و تندرستی هستید.

هنگامی که برای انتخاب محصولات طوفان فکری می‌کنید یا پلتفرم‌های مشارکتی را بررسی می‌کنید، مهمترین معیاری که باید در نظر داشته باشید این است که محصول باید با مخاطبان شما یا مخاطبانی که امیدوارید جذب کنید همسو باشد. از خود بپرسید: آیا این چیزی است که برای مخاطب هدف شما ارزش دارد؟ با حوزه تخصصی شما همخوانی دارد؟ یک برنامه مشارکتی را انتخاب کنید که متناسب با اهداف برند و درآمد شما باشد.

اطمینان حاصل کنید که محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید برای پلتفرمی که در آن فعال هستید مناسب است. برای مثال، دکوراسیون منزل و لباس‌ها برای پلتفرم‌های پر تصویر مانند اینستاگرام مناسب هستند. با این حال، اگر محصولات تخصصی‌تری مانند نرم‌افزار را تبلیغ می‌کنید، ممکن است نرخ تبدیل شما در پلت‌فرم‌هایی مانند وبلاگ یا یوتیوب بیشتر باشد.

۱. اعتماد ایجاد کنید.
۲. با یک متخصص در زمینه محصول مورد نظر صحبت کنید.
۳. یک ویدئو آموزشی برای محصول تولید کنید.
۴. یک لیست از ایمیل‌های مخاطبان بسازید.
۵. عبارات جستجوی مرتبط و پرتکرار را پیدا کنید.
۶. زاویه دید خود را در نظر بگیرید.
۷. استراتژی توزیع خود را تنظیم کنید.
۸. سعی کنید یک جایزه ارائه دهید.
۹. فعالیت‌ها را قانونی و در حد مجاز نگه دارید.

درآمد بازاریابی مشارکتی در نهایت می‌تواند به شکلی از کسب درآمد بدون انجام کار تبدیل شود. اما شما هنوز هم باید کارهای سنگینی را از قبل انجام دهید. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا در بازاریابی مدل مشارکتی به موفقیت برسید.

اگر در حال نوشتن یک مرور و بررسی شخصی هستید، بر اساس تجربه و دانش خود در مورد محصول نظر صادقانه بدهید. هرچه بدون تعصب باشید، معتبرتر خواهید بود. زمانی که مردم احساس کنند می‌توانند به شما اعتماد کنند، راحت‌تر از توصیه‌های شما پیروی می کنند.

اعتماد یک عامل کلیدی در تلاش‌های بازاریابی مشارکتی شما است. زیرا مردم باید به اندازه کافی به شما اعتماد کنند تا به توصیه‌هایتان عمل کنند. سطح اعتمادی که برای فروش مشارکتی به آن نیاز دارید، به صنعت شما و محصولاتی که توصیه می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، برای یک دوره آموزشی ۱۰۰۰ دلاری برای یک شرکت معتبر نسبت به یک تی شرت ۲۰ دلاری اعتماد بیشتری لازم است.

دزیره ادجیک (Desirae Odjick) که سال‌ها صرف مدیریت وبلاگ مالی شخصی خود Half Banked پیش از فروش آن کرده است، می‌گوید: «فراتر از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، می‌توانید با محدود کردن تعداد شرکت‌های مشارکتی که تبلیغ می‌کنید، اعتماد بیشتری ایجاد کنید. به علاوه می‌توانید صرفا به یک تبلیغ کننده برای محصولاتی که شخصاً استفاده می‌کنید شوید و به حوزه تخصص خود پایبند بمانید. چنین مواردی تاثیر زیادی بر ایجاد اعتماد خواهد داشت. به عنوان مثال، مردم به توصیه‌های من برای اپلیکیشن‌های مالی کانادا اعتماد کردند. اما این بدان معنا نیست که من به عنوان یک تبلیغ کننده برای سفورا (Sephora) شانس زیادی داشتم.

گزینه دیگر مصاحبه با افرادی است که از محصول یا خدمات مورد نظر استفاده می‌کنند. یا حتی مصاحبه با شخصی که آن را تولید می‌کند یا می‌فروشد. این می‌تواند به بررسی شما عمق بیشتری بدهد و روایتی را برای خواننده ایجاد کند.

در حالی که موفقیت شما در بازاریابی مشارکتی می‌تواند به حجم کلی فالوورهایتان بستگی داشته باشد، یکی از روش‌های موثر برای افزایش ترافیک ارائه یک آموزش در مورد محصول است.

مردم اغلب جستجوهای «چگونه» را در گوگل انجام می‌دهند، مانند «چگونه برای دانشگاه پول پس انداز کنیم» یا «چگونه اتاق خود را دکور کنیم». اگر آموزشی ارائه دهید که مشکل جستجوگر را حل ‌کند و ارزش محصول را به وضوح نشان دهد، به مشتری انگیزه قوی‌تری برای خرید محصولی که توصیه می‌کنید ارائه می‌دهید.

لیست ایمیل لیستی از مخاطبینی است که جمع آوری کرده‌اید و می‌خواهند اطلاعاتی را با اشتراک ایمیلی از شما دریافت کنند. ایجاد یک لیست مخاطبین مهم است. زیرا یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط با افراد خارج از شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. وقتی صحبت از خریدهایی می‌شود که در نتیجه دریافت پیام بازاریابی صورت می‌گیرد، ایمیل بالاترین نرخ تبدیل (۶۶%) را در مقایسه با کانال‌های اجتماعی و سایر کانال‌های بازاریابی دارد.

ایمیل‌ها را جمع‌آوری کنید. سپس به صورت هفتگی یا دو هفته‌ای یک خبرنامه بنویسید و برای مشترکین ارسال کنید. بازاریابان مشارکتی می‌توانند موارد مختلفی را برای مشترکین لیست خود ارسال کنند:

· دانلودهای رایگان
· گزارش‌های مفید برای مخاطبان
· پست‌های جدید وبلاگ
· نگاهی به زندگی یا کسب و کارتان
· داستان‌های سرگرم کننده
·  یادآوری‌ها و اخبار
· فروش‌ها و تخفیف‌های ویژه

از لیست ایمیل خود به عنوان فرصتی برای ارائه ارزش به مشترکین استفاده کنید. اگر ایمیلی برای شما ارسال کردند، پاسخ دهید. کیفیت خبرنامه خود را سازگار با محتوایتان حفظ کنید. به علاوه می‌توانید هر چند وقت یکبار، یک یا دو محصول را با ایمیل برای مشترکین تبلیغ کنید.

هیچ قانون خاصی در مورد تعداد مناسب ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی وجود ندارد. ولی هر بار که تبلیغی دارید آن را ارسال نکنید. چون هرزنامه و غیرقابل اعتماد شناخته می‌شوید. اگر ماهی یک بار محصولات خوب را تبلیغ کنید، برای مشترکینی که به آن‌ها نیاز دارند ارزش ارائه می‌دهید.

ارسال ایمیل در افزایش نرخ تبدیل بازاریابی مشارکتی موثر است.

اگر محصول با پیشنهادی را از طریق یک پست وبلاگ تبلیغ می‌کنید، جستجو کنید که کدام یک از کلمات کلیدی ممکن است توسط کاربران در موتور جستجو به منظور یافتن پاسخ برای یک مشکل مرتبط استفاده شود. Google Ads Keyword Planner یک ابزار عالی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. (استفاده از آن رایگان است، اما باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.)

بسته به پیشنهادتان، میزان انرژی را که باید روی محتوای آموزشی سرمایه‌گذاری شود، مشخص کنید. چنین محتوایی یک زاویه دید مناسب برای کسی است که محصولی را برای خودش امتحان می‌کند.

به عنوان مثال، می‌توانید ویدیویی از خودتان ضبط کنید که از یک محصول فیزیکی استفاده می‌کنید و با ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید. یا مزایای یک محصول دیجیتالی مانند نرم‌افزار را نشان می‌دهید. پست‌های جعبه‌گشایی یا آنباکسینگ (Unboxing) محبوب هستند، بنابراین اگر محصول را از طریق پست دریافت کردید، تجربه خود را از باز کردن آن مستند کنید.

هنگامی که محتوای تبلیغاتی را نوشتید، آن را در وبسایت یا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. اگر لیست مشترکین ایمیلی دارید، می‌توانید یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید. مطمئن شوید که یک لیست از همه ابزارهایی که برای اشتراک محتوا از آن‌ها استفاده می‌کنید، به آن‌ها علاقه دارید یا برای شما مناسب هستند در دسترس داشته باشید.

گاهی اوقات بازاریابان برنامه‌های مشارکتی خود را با ارائه پاداش به هر کسی که این پیشنهاد را خریداری کند، تبلیغ می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی رایگان را که نوشته‌اید به هر کدام از فالوورهایتان که خرید کند، هدیه بدهید.

تبلیغاتی مانند این مشتریان را تشویق به خرید می‌کند. به خصوص اگر پاداشی که ارائه می‌دهید چیزی باشد که معمولاً می‌فروشید، بیشتر متقاعدکننده خواهد بود. چون در این صورت خریداران می‌توانند ارزش قیمتی واقعی آن را دقیقاً در سایت شما ببینند.

فراموش نکنید که به فالوورهایتان بگویید که پست شما حاوی لینک منحصربفرتان است. توضیح دلیل فعالیت در زمینه بازاریابی مشارکتی می‌تواند به شما در ارتباط با مخاطبانتان کمک کند.

به عنوان مثال، وبلاگ نویسان مستقل مالی در فروگال وودز (Frugalwoods) گاهی اوقات تأییدیه‌ها و تبلیغات مشارکتی را منتشر می‌کند. به این معنی که اگر روی لینکی کلیک کنید و چیزی بخرید، فروگال وودز ممکن است درصدی از فروش را دریافت کند، بدون این‌که هزینه اضافی برای شما داشته باشد. در این صورت می‌گویند: «ما فقط در مورد محصولاتی می‌نویسیم و تبلیغ می‌کنیم که به آن‌ها اعتقاد داریم. قول می‌دهیم در مورد چیزهای احمقانه به شما چیزی نگوییم.»

اگر می‌خواهید بدانید که برای سلب مسئولیت از چه متنی استفاده کنید، ارزش آن را دارد که با یک وکیل مشورت کنید.

بررسی برخی از شرکت‌هایی که در بازاریابی مشارکتی فعالیت می‌کنند، می‌تواند الهام‌بخش شما در زمینه اطلاع از انواع برنامه‌های مشارکتی باشد. هم‌چنین اثبات می‌کند که این جریان درآمدی قانونی و پردرآمد است. برای آشنایی با مدل‌های مختلف، این نمونه‌های برنامه‌های مشارکتی را مرور کنید.

  • شاپیفای (Shopify)

برنامه مشارکتی شاپیفای شبکه‌ای متشکل از کارآفرینان، مربیان، اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا است که ارجاعاتی را به شاپیفای ارسال می‌کنند. ثبت نام در این برنامه رایگان است، فقط باید درخواست دهید. پس از تأیید، یک لینک مشارکتی منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبان خود دریافت خواهید کرد. پس از آن هر بار که شخصی با استفاده از لینک شما ثبت نام کند، درآمد به دست می‌آورید.

مشارکت کنندگان با شاپیفای به طور متوسط، برای هر ارجاعی که برای یک طرح دارای هزینه این پلتفرم ثبت نام کند، ۵۸ دلار کسب می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به اندازه‌ای که می‌خواهند درآمد کسب کنند، همه این‌ها بستگی به این دارد که چقدر زمان صرف استراتژی بازاریابی مدل مشارکتی خود کنید.

  • هلثیش (Healthish)

هلثیش یک خرده فروش بطری آب است که از بازاریابی مشارکتی برای ساخت یک برند میلیون دلاری استفاده کرد. این شرکت به جای انتخاب مسیر سنتی مشارکتی، از اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای ایجاد آگاهی برای راه اندازی محصول اصلی خود، بطری WB-1 استفاده کرد.

برنامه مشارکتی این برند در میان اینفلوئنسرها، با استفاده از اکانت‌هایی که ۱۰۰۰۰۰ فالوور و بالاتر دارند، به کار خود ادامه می‌دهد. با حدود ۳۰۰ تولیدکننده محتوا در ماه کار می‌کند تا محتوایی ایجاد کند که بطری‌ها را در مقیاس بیشتر به فروش برساند.

  • فرانکیز بیکینیز (Frankies Bikinis)

برند لباس شنا Frankies Bikinis به زیرمجموعه‌های خود به عنوان سفیران با هشتگ #Frankiesgirls ارجاع می‌دهد. هم‌چین از پلتفرم‎های شیر ا سیل (shareASale)، ریوارد استایل (RewardStyle) و اسکیم لینکس (Skimlinks) برای مدیریت برنامه‌های مشارکتی خود استفاده می‌کند. این برند تلاش می‌کند تا زنان فعال با حضور اجتماعی قوی را تشویق کند که برای فعالیت مشارکتی درخواست دهند. کمیسیون‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و این برند تبلیغات فعالانه‌ای را برای استفاده سفیران ارائه می‌دهد.

  • جویس بیوتی (Juice Beauty)

جویس بیوتی یک برند مراقبت از پوست مستقر در کالیفرنیا است که یک برنامه مشارکتی را از طریق پلتفرم راکوتن (Rakuten) ارائه می‌دهد. نرخ کمیسیون از ۶% در تمام فروش‌ها شروع می‌شود و به معاملات و تخفیف‌های ویژه دسترسی دارد. جویس بیوتی شخصاً هیچ‌گونه درخواست یا حق عضویتی از بازاریابان مشارکت کننده دریافت نمی‌کند.

  • اوریکار (Urikar)

طبق داده‌های شیر ا سیل، شرکت خرده‌ فروش اوریکار یک برنامه مشارکتی با متوسط ​​کمیسیون ۱۴۶۰ دلار ارائه می‌کند. در این برنامه محصولات تناسب اندام مانند محصولات ماساژ، تجهیزات تمرینی داخل و خارج از خانه و لوازم جانبی را به فروش می‌رسند.

اوریکار ۱۰% پورسانت برای تمام فروش‌ها ارائه می‌دهد. بنابراین اگر یک اینفلوئنسر تناسب اندام با طرفداران زیاد باشید، به این درصد اضافه هم خواهد شد. محبوب‌ترین محصول آن، یک ماساژور عضلانی مجهز به هوش مصنوعی، با قیمت ۲۶۹.۹۹ دلار به فروش می‌رسد. به این معنی که شما برای هر فروش ۲۶.۹۹ دلار درآمد خواهید داشت. برنامه اوریکار هم‌چنین برای شما مدیر اکانت اختصاصی و داشبورد مشارکتی به منظور ردیابی تبدیل‌ها و فروش فراهم می‌کند.

  • اکوفلو (EcoFlow)

اکوفلو برند راهکارهای خورشیدی هوشمند است. محصولات این شرکت سیستم‌های تهویه مطبوع قابل حمل تا ژنراتورهای کل خانه را شامل می‌شود. این شرکت با دو شریک مختلف برنامه مشارکتی کار می‌کند تا بتواند با بازاریابان مشارکتی ارتباط برقرار کند. بازاریابان مشارکتی می‌توانند انتظار داشته باشد که از هر فروش ۵ درصد کمیسیون دریافت کنند. با این حال، میانگین ارزش سفارش ۱۰۰۰ دلار است که به معنای کمیسیون ۵۰ دلاری برای تلاش‌های بازاریابی است.

  • ماندوکا (Manduka)

برند یوگا ماندوکا تعدادی برنامه مشارکتی را برای مربیان یوگا، اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا در این حوزه ارائه می‌دهد. تنوع این استراتژی بازاریابی نوع مشارکتی به این معنی است که ماندوکا می‌تواند شرکای مناسب را با برنامه‌ای متناسب با کانال‌ها یا مخاطبان آن‌ها متصل کند.

  • گود تو گو (Good To-Go)

برند غذای کمپینگ گود تو گو یک برنامه مشارکتی با نرخ کمیسیون ۱۰% و مزایای دیگر ارائه می‌دهد. با توجه به بازار نیچ خود، گود تو گو می‌تواند با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در تفریح و زندگی در فضای باز شریک شود تا کمپین‌های مشارکتی را با هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر یعنی طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به کمپینگ اجرا کنند.

کسب درآمد با برنامه‌های بازاریابی مشارکتی می‌تواند روشی مفید برای افزودن یک جریان درآمد جدید با سرمایه‌گذاری کم یا بدون پول باشد. بازاریابی مدل مشارکتی به زمان نیاز دارد، اما با صرف ساعت‌ها زمان برای یافتن شبکه مناسب و تلاش در اجرای استراتژی خود، می‌توانید یک سیستم مشارکتی بسازید که در سال‌های آینده برایتان درآمد بدون فعالیت و کار ایجاد کند.

منبع: پیوست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا